FPS på konsoll med hand-kontroll

Medlem
FPS på konsoll med hand-kontroll

Tjenare

Jag har ingen erfarenhet när det gäller Playstation. Har bara spelat på PC. Men jag är lite nyfiken hur det går till att spela FPS-spel med handkontroller? Jag är en innbiten mus och tangentbords-spelare och undrar om man verkligen kan röra sig och sikta i FPS-spel lika bra med en hand-kontroll med knappar som med ett tangentbord och mus? Någon som har erfarenhet av båda kontroll-sätten och som kan förklara lite?

Flakmonkey

Det första du måste göra är att inse att det inte går att spela FPS på samma sätt med handkontroll som med mus och tangentbord. Det är två helt olika saker, går du inte med tanken att det vara lika lätt och snabbt med handkontroll som med PC kommer du att bli redigt besviken. Handkontroll är inte lika precist men framförallt är det långsamt, du kan inte svänga runt på en femöring och sätta ett HS hur enkelt som helst.

Personligen gillar jag att lira FPS på konsol och med handkontroll. Det är annorlunda ja, men inte sämre. Att det inte är lika precist gör att det känns mer utmanande och att springa in som en tok och bara börja röja, som du kan på PC iom att mus och tangentbord är såpass precis och snabbt, är ofta en riktigt kass idé till konsol...

Mitt råd är att ta det för vad det är, en annorlunda upplevelse. Ge inte upp i första taget utan lira igenom ett par FPS på konsol och du kommer att lära dig det utan några som helst problem. Men återigen, det kommer aldrig, och då menar jag verkligen aldrig, bli lika precis och snabb styrning eller samma känsla med handkontroll som det är med mus och tangentbord.

Medlem

Tack för ditt svar. Då var det ungefär som jag trodde. Ska testa så fort jag får tillfälle. Var bara lite nyfiken med tanke på att det verkar som om konsolerna tar mer och mer över spelmarknaden från oss stackars PC-gamers. Men jag antar att just FPS kommer fortsätta vara starkt på PC.

Medlem

Som Nosnos sa det är 2 helt olika saker, olika spelstilar kan man säga.
Det är långsamt och mer finlir och svårt att "storma" dock så är det möjligt att storma när man blivigt lite vanare för AIn är inte lika bra på att pricka en som i PC-spel.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Call of Duty 2, som är ett riktigt skitspel MP på PC, just p g a precisionen med tgb+mus, är riktigt roligt på 360.

Men i övrigt är det precis som nosen säger, förutom att jag anser att det är sämre. Om de gjorde ett mech-FPS skulle jag köpa att det var annorlunda, men som det är nu så rör sig folk väääldigt märkligt för att vara personer. Det är helt enkelt för knepigt att strafa runt, titta lite upp och ner som man förväntar sig att man kan göra.

Ang. att de inte är så duktiga på att pricka en, prova att spela CoD2 och ställ upp svårighetsgraden. Förutom att du inte kan luta dig (som på PC), sikta normalt (som på PC ) så skjuter det huvudet av en så fort man dyker upp med det.

Medlem

jag hittade en test artikel på Tiscali Games
där man visar tgb+mus adapter för ps3 och xbox360

jag tipsade FZ och får se om fz kan göra en sådan test av denna fina tgb+mus adapter

Medlem

Den där prylen ser ju onekligen intressant ut. Hoppas den blir massproducerad också, tror det bara finns prototyper än så länge.

Medlem

Jag tycker det går alldeles utmärkt att spela FPS på konsol, för min del så handlade det bara om att vänja sig vid det sedan går det som på räls.


signatur

Wasted.White.Boys

Medlem

Jag föredrar att spela spel framför TV med min PS3:a istället för med datorn. Även FPS fungerar bra för min del men det tar ju ett tag att bli van med kontrollerna. Nu har det ju även dykt upp några enstaka FPS-titlar med move-stöd (Killzone 3 och Resistance 3). Jag har försökt jämföra båda spelsätten och för mig känns de rätt likvärdiga, lika lätta eller svåra att använda, med egna för- och nackdelar givetvis. Jag kan inte direkt säga att du blir bättre med Move eller den vanliga handkontrollen.

Sedan har jag hört om att det går att spela med mus och tangentbord men har ingen erfarenhet av det. Det ska även finnas andra tillbehör som ska underlätta spelandet men som jag nämnde tidigare så har jag inte någon erfarenhet av dessa heller. Jag kan däremot erkänna att jag har bättre kill-death-ratio på PS3 än vad jag har på PC. Kanske är ribban högre när det kommer till FPS-spel på PC.

Medlem
Skrivet av KonradA:

Sedan har jag hört om att det går att spela med mus och tangentbord men har ingen erfarenhet av det.

Än sålänge så är det bara UT3 till PS3 som har ett sådant renodlat system så att du bara kan plugga in mus & tangentbord till din PS3 och spela speet. Men andra spel är påväg, och nästa spel som kommer stödja detta är CS:GO som tydligen kommer våren 2012.
Men det finns modifierade kontroll lösningar redan idag som låter dig spela med mus & tangentbords principen på din PS3, men de är alldeles för dåliga för att kunna tas på allvar.
MvH Banditen


signatur

Wasted.White.Boys

Medlem
Skrivet av Banditen:
Skrivet av KonradA:

Sedan har jag hört om att det går att spela med mus och tangentbord men har ingen erfarenhet av det.

Än sålänge så är det bara UT3 till PS3 som har ett sådant renodlat system så att du bara kan plugga in mus & tangentbord till din PS3 och spela speet. Men andra spel är påväg, och nästa spel som kommer stödja detta är CS:GO som tydligen kommer våren 2012.
Men det finns modifierade kontroll lösningar redan idag som låter dig spela med mus & tangentbords principen på din PS3, men de är alldeles för dåliga för att kunna tas på allvar.
MvH Banditen

problemet är inte lösningarna i sig utan att spelen är utvecklade för att spelas med handkontroll vilket gör att oavsett vilket tangentbord eller mus man kopplar in så hade det ändå varit skit att spela eftersom rörelseinställningarna i spelet är hårdkodade för handkontroller.

1
Skriv svar