Fundering ang. EU3

Inaktiv
Fundering ang. EU3

Jag har precis börjat spela EU3 *(som Sverige såklart) och gillar det skarpt.

Dock har jag läst lite om det och jag undrar lite om d olika typerna av militär. Ju högre tech level av respektive militär (land naval) kan man få bättre regimenten?

Sen undrar jag också om det måste hunnit blivit något speciellt årtal innan man kan köpa några bättre regimenten?

Dessutom verkar det vara olika över hela värden vad de utvecklas till, finns det några bättre/sämre?

Sista frågan jag har är om jag köper men at arms uppgraderas de då automatiskt till tex mercurian infantry (ej helt säker på stavning/namn)?

Tacksam för svar

Medlem

bättre regimenten får du när du når en viss nivå på land/naval.
Land regimenten uppgraderas automatiskt när du väljer vilken typ du vill ha, med nackdelen att deras morale sjunker till 0 och måste arbetas upp igen(tar ungefär 3 månader på högsta underhålls nivån)
legosoldater uppgraderas inte när du byter.

Skepp uppgraderas inte när du får nya typer utan då måste du bygga nya skepp.

Det finns ett antal olika "tech groups" beroende på vilket land du valt (latin, eastern, muslim , kines/japan, new world, indier och afrikaner tror jag det är)
Bäst är latin sen kommer eastern osv.
finns vissa events som oftast är riktigt jobbiga att få som gör att ens tech group uppgraderas , mer kan du läsa på paradox faq forum, där finns också jämförelser mellan de olika grupperna och vad som krävs för de olika eventen.

Det finns inga särskilda årtal som måste ha inträffat för att man ska få en regiments typ men det blir jobbigare och jobbigare att forska fram nya nivåer om man är långt före det historiska datumet för den nivån.


signatur

"Let's face it, comedy's a dead art form. Tragedy, now that's funny!"

Inaktiv
Skrivet av gobitenq:

Dock har jag läst lite om det och jag undrar lite om d olika typerna av militär. Ju högre tech level av respektive militär (land naval) kan man få bättre regimenten?

Ja, vid vissa teknologinivåer låses nya regement- och skeppsorter upp.

Citat:

Sen undrar jag också om det måste hunnit blivit något speciellt årtal innan man kan köpa några bättre regimenten?

Nej. Det där balanseras redan av teknologinivån, om du ligger före historien kostar teknologier mer.

Citat:

Dessutom verkar det vara olika över hela värden vad de utvecklas till, finns det några bättre/sämre?

Ja, vilka enheter man kan få bestäms av vilken teknologigrupp man tillhör. Teknologigrupperna styr även hur mycket teknologinivåer kostar (EU3\common\technology.txt - ju lägre desto dyrare). Östeuropa (eastern) har bättre kavalleri än västeuropa (latin) ganska länge.

Citat:

Sista frågan jag har är om jag köper men at arms uppgraderas de då automatiskt till tex mercurian infantry (ej helt säker på stavning/namn)?

Gå in i ditt lands militära inställningar (tryck F1 och sedan R), klicka på enhetstypen du vill ändra och välj sedan i listan. Detta ändrar bara alla enheter av den förra standardenheten till den nya. Säg till exempel att du har både Men at Arms- och Tercioinfanteri, med Tercio inställt som standard, men vill att alla ska bli Maurician. Då är det bara att först nedgradera allihop till Men at Arms, och direkt efteråt uppgradera till Maurician. Redan byggda skepp går inte att uppgradera och det går aldrig att bygga äldre skeppsorter.

När du nu ändå frågar om hur den militära biten av spelet fungerar är det lika bra att förklara den andra hälften som är lite svårare att förstå sig på. Dina truppers och skepps verkliga styrka visas inte i deras hjälprutor. De verkliga värdena får man genom att multiplicera enhetens värden med teknologimodifieraren för respektive regement- (infanteri, kavalleri och artilleri) och skeppsorts (big ship, light ship, galley, transport) värdesorter (shock, fire). Dessa värden kan beskådas i ledgern, under Technology Overview (sida 14). Dessa modifierare uppgraderas för alla trupper vid varje ny teknologinivå, de är alltså inte bundna till specifika truppslag.

För skepp gäller t.ex. att 1453 att galleys (10 shock attack multiplicerat med 1) är extremt kostnadseffektiva jämfört med de många gånger dyrare carrackerna (40 shock attack multiplicerat med 0.5). Vid sista naval tech är rollerna ombytta, shock-modifieraren för galleytypen av skepp ligger bara på 1.7, medan den för Big ships ligger på 2.9.

Vid landteknologi 1 är läget likadant, kavalleri har en shockmodifierare på 1, medan infanteri ligger på 0.5. Här håller dock kavalleri avståndet, vid landteknologi 64 multiplicerar man kavalleris shockattack med 4.5, för infanteri med 2. Både infanteri och kavalleri har en eldattack på 0 i början (skjutvapen är inte uppfunna än), men på nivå 64 multipliceras infanterield med 2.75, medan kavalleriets multipliceras med 0.1 (bry dig aldrig någonsin om vad en kavallerisort har i fire-värde!).

Inaktiv

ok tack så mycket för förklaringarna, börjar klarna för mig nu tror jag

1
Skriv svar