FZ Europa Universalis 3: Napoleon's Ambition MP-spel

Medlem
FZ Europa Universalis 3: Napoleon's Ambition MP-spel

Nu när Napoleon's Ambition är släppt så tänkte jag att det vore bra att dra igång en ny EU3-omgång, då den förra sakta men säkert dog ut.

Så, dags att börja diskutera speltider och sno åt sig länder:

  • The Wookiee - England

  • KazikluBey - Portugal, alternativt Muskoviet

  • Tarden - Ottoman Empire

  • Dumlen - Sverige

  • KlosterKatten - Frankrike

  • Biermann - Mecklenburg

  • Konrad92 - Österrike

Vi ska försöka sätta igång med det här så fort jag har fixat en ny router. Jag återkommer med ett datum och tid. Det är tänkt att vi ska spela från 19.00 och framåt, på torsdagar.

Det här är nytt i NA:

  • Spelet är 5 gånger så snabbt på speed 5, speed 4 är snabbare och speed 3 är ungefär som speed 5 var innan. Jag hoppas att det märks av i MP!

  • Trade Map Mode - Man kan se vilken vara som handlas med i provinserna, samt att kartan är färgkodad efter CoTs

  • Nya events

  • Om du hamnar i krig med fler än ett land så kommer det upp en ruta för varje land du är i krig med, inte bara det första, som i EU3

  • Mercenaries rekryteras nu separat från Armé-regementen (det finns nu två knappar i provinsmenyn, en för armé-regementen, en för merc-regementen)

  • Du kan nu flytta din huvudstad. Det kostar dock 1000d och -4 stability (Du måste också ha +2 stab för att kunna flytta huvudstaden).

  • Advisors har ändrats något... Bra advisors har nu en extra bonus (En bra trader till exempel gör det svårare för andra att competa bort dina merchants till exempel, en bra theologian kommer att reducera kostnaden för att konvertera om du har många provinser att konvertera etc. etc.)

  • Det finns 5 nya National Ideas, som öppnar upp på tech level 45 (En i varje kategori (naval, land, exploration, state och culture))

  • Det finns 2 nya National Idea-slots, för late-game

  • För att skapa en vassal behöver du inte längre ha kontroll över den nationens Cores, utan bara huvudstaden

  • Om du högerklickar på en provins kan du rekrytera regementen och bygga skepp genom en pop-up-meny. Du kan också skicka kolonister på det här sättet.

  • Trade har ändrats lite. Nya marknader som du hittar ute i världen är stängda för dig till att börja med. Du måste öppna marknaden, antingen via diplomati eller erövring. Det fungerar precis som ett Embargo, fast utan den automatiska casus belli.

  • Auto-send merchants \o/ Absolut bästa featuren i expansionen. Det finns en ledger-sida för alla CoTs du känner till, där finns det en liten radio-button. Om du klickar i den, Enable Autosend, så kan du sen automatiskt skicka merchants till CoTs. Det finns 4 settings för hur traders ska skickas. Inte alls, Low, Medium och High. Low-Medium-High är hur pass prioriterat det är att skicka en merchant till den Centern of Trade.

  • Man kan skapa och förstöra Centers of Trade (finns vissa begränsningar, till exempel måste en CoT vara värd över 400d för att du ska kunna skapa en ny inom den gamlas "sfär". Det kostar 500d att skapa en ny. Förstör du en CoT får du en stab hit och försämrade relationer med alla som handlade i den CoT:en

  • War Screen. Den näst bästa featuren i NA! I nedre högra hörnet poppar en sköld upp i krigstid. Det är alliansledarens sköld. Klickar du på den får du upp ett fint interface där du ser vilka du är i krig med, deras stability, deras "War Capacity", war exhaustion, trupper, skepp och warscore, samt en lista på utkämpade slag och vem som vann/förlorade.

  • När du annekterar ett land med cores på provinser på en annan kontinent förlorar landet dom. Så, om du release:ar nationen du nyss annekterar som en vassal, behåller du kolonierna.

  • Spioneri-grejerna har blivit tweakade.

  • Discipline har lagts till. Discipline är hur effektiva dina trupper är. Normalvärdet är 100% och värdet är hur pass mycket skada dina trupper gör (100% discipline = 100% skada). Sliders och National Ideas avgör hur pass effektiva dina trupper är, inte tech.

  • Consolidate Regiments. Har du ett stort antal regementen, med låg styrka, kan du konsolidera den armén för att få ett lägre antal regementen med större styrka. Det gäller enbart samma typ. Endast enheter av samma typ kan konsolideras (Latin Knights kan inte konsolideras in i Latin Caracorolle elle vad de heter)

  • Vid slutet av en strid poppar det nu upp en ruta där du ser bättre vad som hände. Man ser exakta antalet infanteri, kavalleri och kanoner som medverkade på vardera sida, hur många som dödades och hur många som blev kvar efteråt. Samma sak för flottor (fast med flottorna ser du också vilka skepp som blev tillfångatagna/tillfångatogs av fienden)

  • Man kan nu köa produktionen av landregementen och skepp. Avbryter du en köad produktion av något får du endast tillbaka halva kostnaden, oavsett hur långt in i produktion det skeppet/regementet var.

  • När en kolonist anländer till en provins poppar en ruta upp där du får information om provinsen, och möjligheten att skicka en ny kolonist.

  • I outlinern, om du klickar på en koloni, centrerar kartan på kolonin och öppnar även upp skicka-kolonist-rutan.

  • Ledgern har fått en massa nya sidor, bland annat Build Province Improvement-sidan där man enkelt och snabbt kan bygga byggnader i provinser, samt se vad som redan är byggt/under konstruktion.

  • Man kan dismantla Holy Roman Empire. För att göra det måste du ockupera kejsarens huvudstad, och alla andra elektorers huvudstäder. Det räcker bara med att ockupera, inte äga.

  • Vive la revolution! Monarkier kan du drabbas av revolutioner i stil med den franska revolutionen.

Sådär... Phew... Ladda ner manualen för mer info

Inaktiv

Ming.

Skämt åsido, Portugal kan jag tänka mig. Annars Muskoviet.

Dagar spelar ingen roll för min del, men säg, 18:30 på vardagar och från 12:00 på helger?

Medlem

min hårddisk har snurrat sitt sista varv men en ny borde anlända nångång i veckan eller nästa vecka, första jag gör då blir att inhandla ett ex NA.

känner mig lite sugen på att återuppbygga det romerska imperiet så tar nog venedig
alla dar funkar här också så länge det är vettiga tider.


signatur

"Let's face it, comedy's a dead art form. Tragedy, now that's funny!"

Medlem

Vettiga tider, är det såna tider som Kaziklu föreslog?

För den som är intresserad av att ta Österrike, Österrike är i NA vitt igen Hurra!

Medlem

Sverige eller Österrike.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem
Skrivet av the wookiee:

Vettiga tider, är det såna tider som Kaziklu föreslog?

För den som är intresserad av att ta Österrike, Österrike är i NA vitt igen Hurra!

jo dom låter helt ok.

nå mer roliga nyheter då? nån trevlig NI?


signatur

"Let's face it, comedy's a dead art form. Tragedy, now that's funny!"

Medlem

Dibs på Frankrike!


signatur

Don't tell me i got no life, im a gamer, i got millions.

Medlem
Skrivet av Tarden:
Skrivet av the wookiee:

Vettiga tider, är det såna tider som Kaziklu föreslog?

För den som är intresserad av att ta Österrike, Österrike är i NA vitt igen Hurra!

jo dom låter helt ok.

nå mer roliga nyheter då? nån trevlig NI?

När man kommer till tech level 45 i government, production, trade, land eller naval öppnas en über-NI upp... Jag ska göra en "det-här-är-nytt"-post senare.

Dumlen, KlosterKatten... Tider! Det är viktigt med tider! När kan ni spela?

Medlem

Tja, har blivit arbetslös igen så kan i princip när som helst nu iaf.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem
Skrivet av Dumlen:

Tja, har blivit arbetslös igen så kan i princip när som helst nu iaf.

Samma här

KlosterKatten? När kan du spela? Och kan inte du se till att posta tipset jag skickade in, att Napoleon's Ambition är släppt?

Btw, kolla in första posten, har skrivit en lista på vad som är nytt/tweakat i NA (men jag rekommenderar att ni laddar ner manualen och läser den också)

Medlem

Hm, vet inte riktigt. Börjat skolan igen så skiftar väl, ta de tider som ni känner är bäst, så får jag gå med på de gånger jag kan


signatur

Don't tell me i got no life, im a gamer, i got millions.

Inaktiv

Glömde visst nämna att jag åker iväg på några dagars sista semester - återkommer på tisdag morgon.

Medlem
Skrivet av KlosterKatten:

Hm, vet inte riktigt. Börjat skolan igen så skiftar väl, ta de tider som ni känner är bäst, så får jag gå med på de gånger jag kan

Okej, det låter bra

Skrivet av KazikluBey:

Glömde visst nämna att jag åker iväg på några dagars sista semester - återkommer på tisdag morgon.

Lugnt, hade inte tänkt börja förän nästa vecka - Tänkte ragga lite mer spelare först.

Har tre förslag på tider:
Hur låter klockan 19.00 Torsdag kväll nästa vecka? Vi spelar 3-4 timmar.

Förslag nummer två är klockan 15.30 Lördag, förslag nummer tre är klockan 15.30 Söndag.

Vilket fungerar bäst?

Medlem

alla tider fungerar för min del som sagt.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem

Jag är på som Mecklenburg, men kan inte på lördag!

Inaktiv

Jag skulle kunna tänka mig att spela som Böhmen

Medlem

Torsdag låter bra, lördag vet jag inte. Kommer ibland upp saker på helgerna.


signatur

Don't tell me i got no life, im a gamer, i got millions.

Medlem
Skrivet av Biermann:

Jag är på som Mecklenburg, men kan inte på lördag!

Mycket bra!

Skrivet av Konrad92:

Jag skulle kunna tänka mig att spela som Böhmen

Ahh, Böhmen (Bohemia), intressant val!

Skrivet av KlosterKatten:

Torsdag låter bra, lördag vet jag inte. Kommer ibland upp saker på helgerna.

Då tror jag nog att det blir på Torsdag veckan som kommer nu vi försöker sätta igång...

Vore ju skoj med någon spelare till, kanske ett Spanien, någon italiensk nation, Osmanska riket och en östeuropeisk (Om man får drömma )

Medlem

hmm Bohemia, ligger väl precis intill österrike? bäst att se upp för gränskonflikter isf.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Inaktiv
Skrivet av Dumlen:

hmm Bohemia, ligger väl precis intill österrike? bäst att se upp för gränskonflikter isf.

Vi kan säkert komma överens

Inaktiv
Skrivet av the wookiee:

Ahh, Böhmen (Bohemia), intressant val!

tycker aldrig om att spela stormakter, och så orkar jag inte kolonisera, plus att Österrike var taget

Medlem
Skrivet av Konrad92:
Skrivet av the wookiee:

Ahh, Böhmen (Bohemia), intressant val!

tycker aldrig om att spela stormakter, och så orkar jag inte kolonisera, plus att Österrike var taget

Österrike är inte taget, Dumlen satte ju Sverige som förstahandsval.

Kaziklu: Om vi inte hittar en spelare åt Spanien, tror du att du kan ta över dom då?

Inaktiv

Jadå, kan ta Spanien istället.

Medlem

Förresten, vad har ni alla för checksum?

Medlem

PXME hade jag iaf.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem

Har ni bestämt tid?


signatur

"Moral är bra, men dubbel moral är inte dubbelt så bra"
Det fria operativsystemet: http://www.reactos.org

Medlem

Torsdag klockan 18.30 ska vi mötas i irc-kanalen #fz på QuakeNet, klockan 18.45 skapar jag spelet och postar ip-adressen här i tråden och i #fz. Klockan 19.00 börjar vi

Medlem

Den tiden kan jag ändå inte, så jag behöver inte sörja mitt saknade spel så mycket


signatur

"Moral är bra, men dubbel moral är inte dubbelt så bra"
Det fria operativsystemet: http://www.reactos.org

Inaktiv
Skrivet av the wookiee:

Österrike är inte taget, Dumlen satte ju Sverige som förstahandsval.

Då paxar jag Österrike som förstaval och Böhmen som andra.

Medlem

har köpt NA nu men saknar fortfarande en dator som klarar av spelet, ska beställa en hårddisk asap så om jag har tur hinner jag få den till på torsdag


signatur

"Let's face it, comedy's a dead art form. Tragedy, now that's funny!"

Skriv svar