Snygg grafik dålig AI på stategispel
Efter att ha testat några nya strategispel som verkar det som de har en sak gemensamt , tänker främst på spelen Company of Heroes , Supreme Commander och C&C :Tiberium wars , nämligen att man satsat mer på grafiken än AI hos enheterna , alla tre spelen ser bra ut grafikmässigt och i cutscenes men spelens AI får spö av en del av sina äldre konkurrenter eller de äldre spelen är lika bra , är det bara jag som tycker så här , att yta är inte allt ?
stämmer, men dessa spel ska inte spelas mot AIn annat än för träning, ut på nätet med dig o lira
till supcom finns det en AI mod som heter Sorian, riktigt bra faktiskt tanka hem den!
Jo, finns oftast AI-moddar för de som är desperata och inte kan lira online. Finns en bunt riktigt bra AI-moddar till både Dawn of War och Company of heroes, som ger datorn mer intelligens och aktuella strategier.
Men A och O är så klart att spela online, som Aresz säger, mot mänskliga motståndare. Ingen AI i världen slår nöjet av att spela mot en annan människa.
Budgeten går nog också en hel del åt att balansera spelet för online, inte bara till att putsa ytan. Kan man ju hoppas, åtminstone
Kör själv rätt mycket offline mot AI:n. Visst det är multiplayerspel i botten. Men det är ändå roligt att mäta sig mot vad AI i spel klarar. Liksom han Kasparov (?) som spelade schack mot deep blue osv.
Synd är att det inte läggs lika mycket energi på datorspelarna När moddare efter någon månad/månader kommer ut med AI:n som märkbart bättre fast de inte haft tillgång till att riktigt ändra motorn i grunden för AI:n (reserverar mig mot det "modvänliga" supcom och hur mycket de kan göra där).
Finns det något open source RTS? Eller kommersiellt som fått sin kod släppt? Skulle vara intressant med mycket utvecklande "i lugn och ro" av sådana AI:n.
Vad jag saknar i supcom (även i TA) är att AI:n inte tänker väldigt mycket strategi och taktik. Vilken AI som helst kan bygga en bas och ploppa upp försvar i den och då och då skicka trupper. Jag vill ha intelligens som scoutar mig och utifrån det bygger upp en plan, därefter testar att anfalla.
Skenanfall och massa sånt för att lura mig ska det vara.
Den ska inte expandera som en stor organism bara, utan kunna mäta mina svagheter och komma fram till att "aaaha där, på den kullen, där skulle det vara bra med en forward fire base" och så smyger den under stealth och bygger upp basen.
Håller med er som gillar SP; själv har jag alltid känt att jag vill hålla mitt sociala liv ifrån datorn då jag använder datorn till att just komma bort från mitt sociala liv då jag känner för en stund själv. Hjälper ju inte då med en massa fjortisar som gnäller på fusk och annat tjafs.. därför man börjar gå tillbaka till dom gamla RTS och strategi sköningarna medans man väntar på BioShock!
"Nothing is more intolerable than to have to admit to yourself your own errors"
jag är den ennda i världen som tycker att strategi ska spelas i SP.
jag jag blir sur när dom inte lägger ner tid på AI`n
men det värsta är att dom ska göra balansceringar för online lägen, vilket alltid gör att man som jag, blir lidande i offline läge
Nix. Jag håller med fullständigt, strategi spelar jag i SP. Tur att vissa spelutvecklare lägger ned tid på AI...
Jag må var nyregistrerad på FZ men har konton på många andra forum och har haft så under en mycket lång tid.
Min åsikt gällande poster i gamla trådar är att det är bättre än att skapa en ny tråd då man i nya trådar inte kan följa med i äldre diskutioner.
Det är sant att min post som sådan inte bidrar med ny information/åsikter men tråden som sådan öppnas.
AIn är rätt hyffsad i Company of Heroes tycker jag. När man kör på expert får man verkligen kämpa. Beror ju på också vilka banor man lirar. Om man lirar en bana med många chokepoints så kan man enkelt stoppa datorn. Men om datorn är öppen och stor så kan datorn göra mer än vad du hinner med. Datorn attackerar ofta på flera ställen samtidigt.
Håller med, den är mycket mer avancerad än AIn i Relics Warhammer 40000: Dawn of War, där multiplayer är ett måste för att få en utmaning (om man är en erfaren strategispelare). Vet någon om AIn i CoH "fuskar", dvs. tilldelas resurser och får andra fördelar för vatje svårighetsgrad istället för att vara mer avancerad?
Det verkar för mig som något av båda.