Inaktiv
EU3 hjälp tack

Ja, har då tillslut försökt sätta mig in i Europa Universal 3 och det verkar lovande. Men stör mig lite på vissa saker.

När jag erövrat en nation, låt oss säga mecklenburg och de har inga armér eller städer kvar. Så ska man ju kunna "annex"(a) deras land. Men det funkar inte alltid. Ser på kartan om jag zoomar upp att de har skepp i hamnarna eller ute på havet men det går inte att attackera dom. Så det enda som återstår är att sluta fred och kräva de provincer som inte är deras huvud provins och be dem bli vessel stater, men jag vill ju utrota dem!

Hur ska man göra?

Sen kan någon förklara vad jag ska göra för att kunna tjäna lite pengar utan att inflationen går upp som fan...

Inaktiv

Du kan annektera endast enprovinsstater i fredsfördrag. Om du vassaliserar en stat kan du diplo-annektera dem även om de har fler provinser, men dessto större de är i förhållande till din stat, ju svårare blir det.

Det är svårt att tjäna pengar om man är ett litet land, men min tumregel är ändå att alltid ha treasury slidern på 0, och endast dra upp den för att dra in pengar för ett specifikt ändamål (trupper i krig, workshops, etc). Det gör i allmänhet ingenting om du har 0 dukater i statskassan större delen av året, så länge du inte är i krig, då ökar risken att du tar ett automatiskt tvångslån.

Inaktiv

Okej, tack för svaret!

Men hur gör man då för att "diplo-annektera"?

Inaktiv

Efter tio år kan du föreslå en vassal annektering om denne är inom samma religionsgrupp och har en relation om +190 eller mer. Desto längre de har varit vassaler och desto starkare du är jämfört med vassalen ju större chans att de går med på det. En kung med som är bra på diplomati ökar också chansen påtagligt.

1
Skriv svar