EuIII som sverige.

Inaktiv
EuIII som sverige.

Startade ett nytt spel som Sverige. Nu till det som jag tycker är udda... Mina regenter. Jag får inga av dom kända regenterna. Som Gustav Vasa (1523 blev han kung om jag inte minns fel), han har aldrig dykt upp och nu är det 1530+....
Vad har jag missat?

Medlem

EU3 har tagit ett kliv ifrån det historiska konceptet och gått över till att ge en historisk grund som man sedan spelar från.

Det finns en fil för varje land, där det står listade ett antal regenters namn (I sveriges fall, Carl, Håkan, Gustav, Gustaf osv.) samt hur stor sannolikhet det är att just det regentsnamnet kommer upp när din gamla kung dör.

Jag hoppas att det förklarar alltihopa.

Inaktiv

Istället för att låtsas att du spelar igenom historien som den var börjar hela spelet historiskt korrekt, men allt som händer efter det är slumpmässigt. Istället för att ett event startar 30-åriga kriget, Spanska tronföljdskriget o.s.v. utan några hänsyn tagna till hur historien egentligen utvecklats (som i EU2) så har EU3 en bunt icke historiskt bundna kontext-händelser - dör din kung utan arvingar kan det hända att ditt land hamnar i personalunion med ett som du har kungligt giftermål med, t.ex.

Detta gör också spelet bättre för multiplayer - i EU2 gällde det att memorera alla datum och i bästa möjliga mån förbereda sig för events man visste var på väg. Multiplayer i EU3 beror enbart på spelarens skicklighet och landets startposition, istället för en kedja med events som ter sig allt mer verklighetsfrämmande ju längre man spelar.

EU2:s system har dock en klar charm, och jag kan varmt rekommendera EU2 med AGCEEP-modden om du vill känna historiens vingslag medan du spelar.

Inaktiv

Ahhh det förklarar ju saken. Är ju rätt ballt även om jag faktiskt kan sakna stora events.... Det enda eventet jag har fått som Sverige fram till 1535 är Hansan... Vilket jag tycker känns lite för lite.

Men iom att jag fick en personal-union med Norge runt 1500 så dök aldrig Vasa upp.
Men om jag inte hade fått något sådant så hade han kommit?

Egentligen så bör man ju få välja i början av ett spel. Typ Free or History.

Inaktiv

Spelet startar bara historiskt, allt som händer därefter - alla kungar, deras dödsdatum, unioner, inbördeskrig osv styrs av slumpen.

I EU3-expansionen kommer de lägga till events á la EU2, och man kommer då att få välja frispel eller historiskt när man startar.

1
Skriv svar