Refinery sell vs War Factory harvester

Inaktiv
Refinery sell vs War Factory harvester

Har kollat igenom ett tjugotal demos (några med bra spelare tydligen). Förstår inte en sak, varför kör de upp ett refinery som de säljer istället för att bygga en war factory och köpa en harvester. Det är lika dyrt att få sin harvester. Titta på denna uträkning (där jag antar att man redan konstruerat 1 power, 1 hand of nod och 1 refinery redan).

BUILDORDER A

1. Refinery - sell (harvester på 20 sekunder)
2. War Factory (den första scorpionen efter 45 sekunder)
3. Refinery på expansion (harvester expansion på 60 sekunder)

BUILDORDER B

1. War Factory som bygger 1 harvester och sen scorps (harvester på 30 sekunder, första scorpionen på 35 sekunder)
2. Refinery på expansion (harvester expansion på 40 sekunder)

Med andra ord man får sin andra harvester (man har ju redan en sen tidigare) 10 sekunder senare men får å andra sidan sin första scorpion 10 sekunder tidigare och dessutom sin expansion harvester hela 20 sekunder tidigare. Förstår inte varför alla spelar med refinery sell i starten. Har jag missat något eller?

EN SAK TILL

Kom just på en annan sak. Har sett spelare bygga cranes på plats 3-5 i sin buildorder. Kan ha missat nått även här men ser ingen poäng i detta. Antingen bygger man den först eller inte alls. Man tjänar in i tid redan på byggnad 3 i sin buildorder genom att bygga den först jämfört med tex på fjärde plats pch därefter går allt MYCKET snabbare. Någon som har en annan åsikt om detta?


signatur
Inaktiv

Det försvinner mer pengar snabbare ju tidigare du bygger kranen.

Man bygger minst 4-5 ref som man säljer innan war. Eftersom du inte är bunden att alla ska till samma ref. Max 2 harv på en ref. Om de ska kunna lämna i en bra takt så du alltid får pengar.
Fördelen är då att du kan sätta ut refs vid olika ställen på kartan. Det handlar inte om tid, det handlar om pengar också. Ett ref kostar 2000 att göra, du får tillbaka 1000 när du säljer. Dessutom så vill du itne bara ha 2 st harvs, går på tok för sagta att få pengar då, du vill ju desutom ha pengarna tidigt.

Medlem

man bygger aldrig 4-5 ref innan war... ingen sida gör det... men det finns nog en fördel med att bygga power - kran - 2x ref(sälja 1) - war. vet dock inte vilket som är bäst och gissar det hela beror på hur du skall fortsätta sedan...

Inaktiv

Inte nehe? Det bestäemmr du eller? Jag ger mina tips, och dem är fel eller?

För överigt så ska man aldrig bygga PP före kran, eftersom du klarar dig utan PP med kranen, så kommer du igång snabbare med refsen.

Medlem

ehm, ser jag formulerade mig fel... men låt mig fråga, hur snart hinner du få upp trupper? fasen... blir du scoutad så är du kokt när jag sedan hälsar på med mina enheter då du inte har några... =/

Inaktiv

Om du kikar på de flesta bra spelarna idag gör de 4 refs innan de bygger sin första war bar elelr liknande.

Medlem

hmm och hur kikar du på dessa spelare då inte deras replays finns tillgängliga och spectatorclienten inte är släppt än?

Så hurvida alla de "bra" spelarna gör det är väldigt relativt i ditt fall då du inte alls kan vara säker på det du säger stämmer.

Lirade iaf ett par matcher med en kille som före helgen va rankad 10a. Han byggde enbart 2 ref innan war, men vad vet jag, han kanske inte va en bra spelare, men spelar ingen roll, då jag inte håller med dig om att 4 ref före war är en återkommande buildorder som alltid fungerar. Skulle gärna köra 3 matcher mot en spelare som varje match bygge 4ref före sitt war... se han försvara sig mot mig...

Inaktiv

Jag har fått replays från diverse toppspelare online + gamereplays.org

Javisst, ska vi ta en match?

Medlem

Jag kör såhär, kanske blir flummigt men ska försöka förklara så bra som möjligt:

Crane > Emessiary > Refenaderi x 2 > Sälja ett av dem > power plant + ett till refenaderi > Sätta ut refenaderit vid den emessiaryn som är vid tiberium fält 2 > Warfactory + powerplant > warfactory2 + refenaderi > Sätt ut ref. vid tib fält 2 - sälj.

Så börjar jag iaf, på det sättet får jag ruggig ekonomi fort samtidigt som jag har en hel del tanks snabbt.


signatur

En styck signatur.

Inaktiv

timson tror inte riktigt du förstod min fråga. Självklart ska man inte ha mer än 2 harvesters per refinery. Min fråga gällde de 3 första harvesters, hur man ska fixa dem. Jag föredrar att bygga två refinerys (ett vid bas och ett vid expansion) men att istället för att få den tredje genom att bygga refinery och sälja så köper jag den genom en war factory.

Om du vill ha upp 5 harvesters innan du börjar producera enheter så skulle jag har 20 scorpions i din bas innan du hunnit komma igång.

Sen så behöver ni inte skriva självklarheter, är ingen uber noob som inte kan spela.

Orkaupptaget: tror inte du kör den stilen på alla banor, får hoppas det i alla fall. Nog för att den passar på vissa. Anyway... varför köper du ett refinery som du säljer istöllet för att köpa en warfactory som du köper en harvester ur (till hemma basen). Om du kollar min uppställning i början så ser du hur kan tjänar i tid på det totalt sett.


signatur
Inaktiv

Jag har inte köpt spelet än och jag har inte spelat demot, någon som kan förklara varför ni säljer byggnader? Får man något mer än pengar när man säljer byggnader eller är det bara för att få extra harvesters snabbt?

Det går snabbare att bygga ett refinery och sen sälja det än att bygga en war factory och sen bygga en harvester antar jag (annars är det konstigt).

Förlorar man alltid hälften av byggkostnaden när man säljer något?

Mina frågor kanske är lite konstiga men det är för att jag aldrig har spelat spelet.

Edit: Vad betyder "bygga på expansion"? Någon typ av powerup?

Medlem
Skrivet av Haledor:

Jag har inte köpt spelet än och jag har inte spelat demot, någon som kan förklara varför ni säljer byggnader? Får man något mer än pengar när man säljer byggnader eller är det bara för att få extra harvesters snabbt?

Det går snabbare att bygga ett refinery och sen sälja det än att bygga en war factory och sen bygga en harvester antar jag (annars är det konstigt).

Förlorar man alltid hälften av byggkostnaden när man säljer något?

Mina frågor kanske är lite konstiga men det är för att jag aldrig har spelat spelet.

Det går snabbare och det går jämt ut i kostnaden, därför vi säljer refenaderierna


signatur

En styck signatur.

Inaktiv

Japp visst går det snabbare att få ut JUST DEN harvestern. Du får dock ut ALLT annat (första tanken, expansion refinery plus harvester etc) långsammare i och med att det blir en fördröjning i hela buildordern om dy trycker in ett refinery som du säljer.

Har ställt den frågan varför folk vill förskjuta hela sin buildorder till förmån för att få ut en harvester 10 sekunder fortare utan att få ett vettigt svar. HAr också ställt upp detta i en enkel tabell som folk tydligen ignorerade totalt.


signatur
Inaktiv
Skrivet av Iceguppi:

Japp visst går det snabbare att få ut JUST DEN harvestern. Du får dock ut ALLT annat (första tanken, expansion refinery plus harvester etc) långsammare i och med att det blir en fördröjning i hela buildordern om dy trycker in ett refinery som du säljer.

Har ställt den frågan varför folk vill förskjuta hela sin buildorder till förmån för att få ut en harvester 10 sekunder fortare utan att få ett vettigt svar. HAr också ställt upp detta i en enkel tabell som folk tydligen ignorerade totalt.

Handlar det bara om 10 sekunder med allt inräknat (klicka runt osv)? Isåfall är ju frågan hur mycket pengar man tjänar på att få ut en harvester 10 sekunder tidigare. Har man kanske väldigt lite pengar i början så att man måste vänta på att pengarna ska ticka upp innan man kan börja bygga sina tanks? Isåfall är den extra harvestern väldigt viktig.

Inaktiv

Haledor : Nej självklart är de 10 sekunderna om man micrar allt perfekt på nolltid, men det är av mindre betydelse eftersom det är på samma sätt åt andra håller senare. Är mindre micro i att bygga en war factory och köpa en harvester än att bygga ett refinery som man säljer dessutom, inte för att det är nån svår micro men ändå.

Anggående pengar så har man mycket i början så det spelar (vad jag vet) ingen roll när det gäller att få ut tanks.

SELL : Harvester nr2 10 sekunder tidigare, tank 10 sekunder senare, expansion 20 sekunder senare.

WAR FACTORY : Harvester nr2 10 sekunder senare, tank 10 sekunder tidigare, expansion 20 sekunder tidigare.


signatur
Inaktiv
Skrivet av Iceguppi:

Haledor : Nej självklart är de 10 sekunderna om man micrar allt perfekt på nolltid, men det är av mindre betydelse eftersom det är på samma sätt åt andra håller senare. Är mindre micro i att bygga en war factory och köpa en harvester än att bygga ett refinery som man säljer dessutom, inte för att det är nån svår micro men ändå.

Anggående pengar så har man mycket i början så det spelar (vad jag vet) ingen roll när det gäller att få ut tanks.

SELL : Harvester nr2 10 sekunder tidigare, tank 10 sekunder senare, expansion 20 sekunder senare.

WAR FACTORY : Harvester nr2 10 sekunder senare, tank 10 sekunder tidigare, expansion 20 sekunder tidigare.

Isåfall låter det som att war factory istället för sell refinery är bättre om man har gott om pengar i början (då bör 10 sekunder inte spela stor roll).

Vad gör expansion? Jag har sätt att flera av er pratar om det. Någon typ av power-up? Uppgraderar byggnaden/fordonet eller vad?

Inaktiv

Någon sa att man blir utan pengar ett tag om man gör så, ska testa detta och återkomma. Har kört det några matcher mot datorn och inte märkt nått sånt.

Expansion är att bygga ett refinery vid ett tiberium field som ligger en bit bort. Om det blir ett långt spel så tar man oftast slut på det närmsta och kan du panga bort motståndarens expansion medans du behåller din egna så har du i princip vunnit.

På banor som Pipeline föredrar jag dock att helt enkelt bygga mitt andre/tredje refinery nära istället för att skicka iväg en emisarry (för 750 credits förutsatt att du säljer den så fort den är uppe, annars 1500)då expansion fältet ligger rätt nära.


signatur
1
Skriv svar