Medieval II: Total War - behöver lite tips.

Medlem
Medieval II: Total War - behöver lite tips.

Har spelat detta utmärkta spel några dagar nu men det är några saker jag inte hänger med på riktigt så om någon känner att de kan svara vore jag tacksam...

När man tar en stad på strategikartan så får man upp alternativen "occupie", "sack" och "exterminate" - vad är skillnaden förutom olika betalt?

När folket i en stad blir missnöjda, hur skall jag veta vad jag skall ta för åtgärder? Staplarna är ju helt konstiga - de går till 100% och innehåller upp till fyra saker per stapel... ex unrest, religious unrest osv... jag ser inte vad de vill liksom.

Om en arme anfaller och jag inser att jag inte har en chans och vill fly då funkar "withdraw" bara ibland, oftast inte - OM det funkar så försvinner min arme från kartan? Alltså, de försvinner precis som om de hade dött?

...då finns det ju INGEN mening att dra sig tillbaka eftersom du blir av med trupperna hur du än gör...

Handel... hur tjänar man bra med pengar på bästa sätt?

Fyll gärna på med dina frågor om du har några!

//C


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

okaj..

När du ockuperar en stad väljer du att:
1: Ockupera staden, och låta folket gilla läget
2: Sack, Då sätter du folket i respekt genom att statuera exempel.
3: Exterminate <- Speaks for itself?

Skillnader är då att vid en ockupation lär folket inte vara så jätteglada över sin nya regering, Men om du använder alternativ 2 eller 3, så blir det oftast mindre problem, och en befolkning som håller sig på mattan.

När det gäller unrest så hålls den nere av flera saker.
1. Antalet trupper som håller till i staden
2. Byggnader som ger happyness, health osv,
3. Religion är även viktigt här. Om du tagit en stad av en annan religion än din egen, får du använda präster för att långsamt konvertera området. och även bygga kyrkor och dylikt.
4. Vem som är "governor" spelar också roll. Hans egenskaper kan du kolla igenom och se.
5. Skatten!

Värt att påpeka är att det är alltid saker i den negativa stapeln för städerna. Tricket är att ha mera positivt, du kan aldrig bli av med andra..

När det gäller withdraw så beror det på. Jag använder det inte själv så ofta. Men jag tror att det är så att om din arme är på fientlig mark och blir anfallen, och inte kan ta sig hem till eget land med deras movement points, så försvinner dom. Kolla även efter en liten ikon på din generals porträtt vid menyn som kommer om om du blir anfallen, Är det ett svärd och en dödskalle där. Är det bara att slåss till siste man.

I handel är det bara att se till att du bygger byggnader i städerna som förbättrar handeln. Det är hamnar och markets. Förbättring av vägar funkar också. Och använd merchants för lite extra ka-ching i kassan.

Tror det täckte allt. Har säkert glömt något, men jag hoppas det kan vara till hjälp ändå

Medlem

Jodå, en del bra tips... tack. :heart:

En annan sak som retar mig är korstågen. Oavsett hur jag flyttar min armé så långt det går mot "korstågsmålet" så deserterar alla utan tre enheter innan man är framme och vad händer då? Man blir attackerad av någon hedning innan man hinner fram - vem vill köpa "mercs" när man ändå VET att de kommer desertera?

Det är sjukt mycket att lära sig om detta spelet men det är verkligen värt mödan - det är riktigt roligt och jag har drabbats av "bara en omgång till-sjukan"...

Jag har inte spelat de andra totalwar spelen... eller liknande innan.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Inaktiv

Det jag spelat mest i TW-serien är Rome. M2:TW avinstallerade jag ganska snart eftersom varken slagen eller världskartan hade några egentliga utmaningar kvar.

Total War-serien känns lite väl mycket som Civilization Light, om man bortser från striderna, både vad gäller spelmekaniken på världskartan och "fantasy-inslagen". Ett medeltida strategispel på den skala som M1 och M2 ligger på utan feodalism känns mest löjligt, och förstärker fantasykänslan.

När jag väl läste på lite om historiska slag insåg jag att inte heller slagen är så bra gjorda. Det är helt enkelt omöjligt att på ett bra vis simulera slaget vid Cannae och liknande.

Medlem
Skrivet av KazikluBey:

Det jag spelat mest i TW-serien är Rome. M2:TW avinstallerade jag ganska snart eftersom varken slagen eller världskartan hade några egentliga utmaningar kvar.

Total War-serien känns lite väl mycket som Civilization Light, om man bortser från striderna, både vad gäller spelmekaniken på världskartan och "fantasy-inslagen". Ett medeltida strategispel på den skala som M1 och M2 ligger på utan feodalism känns mest löjligt, och förstärker fantasykänslan.

När jag väl läste på lite om historiska slag insåg jag att inte heller slagen är så bra gjorda. Det är helt enkelt omöjligt att på ett bra vis simulera slaget vid Cannae och liknande.

Nu frågade jag ju inte vad du tycker om spelet men tack för informationen.

Vad är tjusningen med att återskapa ett historiskt slag och sedan klaga på att de inte är rätt gjorda? Om du är intresserad av vad som hände egentligen skall du nog inte leta efter svar i ett spel?

Jag testade Civilization när det kom men orkade spela 10 minuter typ... smaken är som baken antar jag.

Jag ser M2:TW lite som en semla... man säger att det är gott men egentligen är det grädden och mandelmassan som är go - för att få äta detta dock måste du svälja en massa torr gammal bulle. Strategikartan är i detta fall bulle.

Hör gärna av er om ni behöver en pricksäker liknelse, jag har 30-40 till.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Inaktiv

Hehe, kände bara för att få klaga av mig lite. Den där bullen blir dock inte lika torr om man ställer den i en tallrik med varm mjölk, om vi låter mjölken vara lite extra features som piffat upp strategidelen.

Medlem

Tråd flyttad.

Inaktiv

Har inte testat M2 än men i RTW är det mer regel än undantag att alltid avrätta befolkningen när en stad ockuperas. Destu större befolkning som är arg destu fler enheter måste du lämna kvar medan armén drar vidare.

Vad gäller diskussionen om Civilization så kulle Civ vara ett sååå mycket bättre spel om man precis som i Total War skiljde på konstruktion av byggnader och konstruktion av enheter. Försöker man bygga upp en armé i ett tidigt skede av Civ sackar man efter i utvecklingen pga. att man inte kan bygga byggnader samtidigt.

Medlem

sedan kan man jävlas.....

alltså ta en arme som man vill bli av med, skicka in den bakom fiendens linjer och ta över städer som du exterminatar befolkningen i.

Sedan tar du med dig soldaterna och fortsätter.....du får pengar och förhoppnings vis tar datorn tillbaka städerna,som då har mindre befolkning=kan inte göra så mycket soldater!

Medlem

Det är lätt att flytta korståg så att de kommer närmare sitt mål. Använd bara skepp. Om du inte kan bygga dem i någon kuststad så finns det nästan garanterat minst ett mercenary skepp som du kan hyra tack vare att armén är en korstågsarmé.

1
Skriv svar