EU3 - Hjälp en newb

Inaktiv
EU3 - Hjälp en newb

Hejsan pojkar och flickor!

Började spela EU3 igår som Sverige. Har ingen tidigare erfarenhet förrutom Svea Rike III för några år sedan (om det räknas). Första omgången fick jag spö och förlorade ett par provinser innan jag lackade och körde om med pengafusk resten av kvällen. Nu vill jag ha lite tips om hur jag ska köra i början, av erfarna (*host*KazikluBey) spelare. Om hur jag ska reagera i början och hur jag ska få kassakistorna att fyllas.

Vill också gärna veta hur man får trupperna ombord på skeppen =P.

Tackar på förhand!

Inaktiv

Sverige är kanske inte det lättaste landet att spela, till skillnad från tidigare spel i EU-serien är landet inte så starkt och rikt (det talas t.o.m. om att höja skatterna i Sveriges provinser).

I alla spel (åtminstone de med startpunkt 1453) är det första jag gör att:

* Ställa all min månatliga inkomst till government tech investment för att få en national idea så snabbt som möjligt
* Ändra en domestic policy slider
* Anställa de bästa (helst tech) rådgivarna
* Om jag är i fred ser jag till att ställa ner maintenance till 0, för att halvera kostnaden för trupperna och flottan
* Kollar om jag har tillgång till bättre trupper än de förinställda
* Ändrar religiös tolerans (eastern och pagan åker ned till 0 tills jag behöver dem)

Allmänna tips:
* Undvik att dra in pengar genom treasury slidern på budgetmenyn - om det inte är kris - för att undvika inflation
* Kavalleri äger infanteri åtminstone fram till 1600-talet på grund av bonusarna från land tech (kavalleri börjar med en shock-multiplier på 4, mot infanteris 0.5).
* Först vid land tech 14 börjar det löna sig att ta hänsyn till infanteris fire-attribut, de har då fått en multiplier på 0.5 (de börjar på 0)
* Det lönar sig aldrig någonsin att beakta fire på kavalleri, vid land tech 59 (max) har de en multiplier på 0.1
* Shock och moral är alltså de enda attribut du ska titta på i början.
* Använd kavalleriarméer för att besegra motståndarens arméer, och ett antal mindre infanteriarméer för att belägra städer. Eftersom kavalleri är så snabbt hinner de nästan alltid före till provinsen som motståndaren flyr till (efter att ha blivit slagna), vilket gör att man kan slå dem snabbt igen innan de hunnit få upp sin moral
* Generaler har en väldigt stor effekt på slagens utgång, en dålig general är alltid bättre än ingen general
* Maxa hela tiden dina investeringar i en tech, så att var och en blir klar snabbare
* Skaffa production tech 1 så snabbt som möjligt, workshops ger en gudomlig inkomstökning för ett stort men relativt fattigt land som Sverige.

I början som Sverige, se till att ge Norge på torsk först, låt Danmark leka belägring tills du fått en fördelaktig fred med Norge (spring med ett kavalleriregemente genom deras icke-befästa provinser och ta deras huvudstad).

För att gå ombord på skepp behöver du ett transportskepp (cog, flyte, etc) per regemente - det räcker alltså inte med ett transportskepp för 3 regementen á 300 man. Om du har rätt antal skepp/regementen är det bara ställa skeppen utanför kusten och beordra trupperna att gå ombord.

Det var allt jag kom på att berätta om på rak arm. Är det något mer så är det bara fråga.

Inaktiv

Tackar, tackar. Många bra tips =P.

Inaktiv

"I början som Sverige, se till att ge Norge på torsk först, låt Danmark leka belägring tills du fått en fördelaktig fred med Norge (spring med ett kavalleriregemente genom deras icke-befästa provinser och ta deras huvudstad). "

Wow, följde ditt tips... Och lyckades norpa 6 (sex) provinser av Danmark och Norge =P.

Inaktiv

Hehe, jag brukar nöja mig med två eller tre provinser i början, tycker det går för fort annars. Se upp för Norges allians med Frankrike förresten, de kom med 3 stacks på 7000 man och kontrollerade snart alla mina södra provinser, i mitt första spel som Sverige.

Inaktiv

Aww, hade 3000 ryttare i stående armé. Skickade 2000 av dom mot nya världen. Strax efter att dom passerat Island, så anföll Danmark och Norge mig =P.

Inaktiv

Hade du bara 3000 man kvar? I så fall är det inte ett dugg konstigt att de anföll... Det är tyvärr väldigt icke-historiskt för större delen av spelet, men man bör inte avskeda sina arméer efter krig (bortsett från legosoldater då), och man bör ha så stora arméer som man har råd med, tills man har råd med så stora arméer att det inte behövs större.

Istället för att avskeda dina arméer, ställ maintenance till lägsta i fredstid, så att underhållskostnaderna halveras.

Inaktiv

Jag laddade om och rekryterade mer trupper, men dom anföll iaf. Trucen gick ut.

Det är det att jag har en svår ekonomisk situation. Därför har jag varit tvungen att skära ner på allt. Har precis gått segrande ur ett långt krig, och har en skuld på 440 dukater och har bara 50 dukater på hand, och lyckades få upp inkomsten till 0,5 + efter en längre tids minus (Genom att disbanda dom flesta enheterna).

Några tips på införskaffning?

Inaktiv

Vilken svårighetsgrad kör du på?

Jag har faktiskt aldrig hamnat i en sådan sits, enda gången jag behövt ta ett lån är när jag haft slut på pengar mot slutet av året och det kommit ett event som kräver pengar för en fördelaktig utgång. En sak som är bra att ha i åtanke är att inget speciellt händer om man har 0 dukater i statskassan - det enda som händer är att ens månatliga investeringar i teknologi dras ned med lika mycket som man skulle gått minus ifall man haft pengar.

Nu när du har sådana skulder så finns det inte mycket att göra än att spara ihop tillräckligt med pengar för att kunna betala tillbaka när lånetiden går ut efter fem år. (det finns en sida i ledgern som visar datumet)

Inaktiv

Trodde att man gick i konkurs om man fick slut på cash =S. Och tror jag spelar på Normal.

Inaktiv

Kolla manualen, sida 48.

Medlem

i tidigare eu spel så kördes arme moralen i botten när man gick i konkurs.

btw.

jag tycker det är roligast att börja med ett litet land t.ex prussen (eller hur det nu stavas) och sen bygga upp allting

men med sverige:försök annexera danmark o norge,sedan se till att "äga"östersjön,det är svårt utan fusk......bu på ryssland

1
Skriv svar