Vilka spel körs seriöst? Även kommande

Inaktiv
Vilka spel körs seriöst? Även kommande

Vilka strategispel körs seriöst och har en hyffsat stor community förutom Warcraft 3 och Starcraft? (syftar på spel som köra 1 on 1 eller 2 on 2, altså inte WoW eller liknande om man nu kan kalla det för strategi).


signatur
Medlem

DoW körs seriöst i viss mån. Dock lirar jag mest vänliga matcher eftersom balansen är sjukt dåligt just nu, men jag kommer ihåg det som ett spel med seriös bas.


signatur

Videomupp

Inaktiv

Vad är DoW?

Kommer Command and Conquer 3 att köras seriöst tror du? Har inte kört de tidigare i spelen i den serien, hur djupa och krävande är de? Har sett filmen och tycker det verkar kewl men sen om spelet är för lätt/svårt så kommer ju folk inte att spela det online ändå.


signatur
Medlem

Dow = Dawn of War
Annars finns Company of Heroes som imo är det bästa strategispelet just nu med roliga 1v1 och en ruskigt skön känsla.

Inaktiv

Finns det någon community / tävlingar / ranking / liga / ladder att tala om för dessa spel?

Vet ni nått om c&c 3? Kommer det att finnas för det spelet och finns det nu för generals?

Och en sak till, gick in och kollade på båda spelens hemsidor på screenshots och det var bara en massa närbilder och sånt. Är spelen som ett vanligt rts (sc och wc), dvs finns det någon normal kameravilken som är spelbar? (förstår inte varför de ska vräka på med närbilder som man aldrig nånsin använder när man spelar när man dessutom blir osäker på hur spelet egentligen ser ut)

Föresten såg att det fanns en turnering för warhammer spelet på world cyber games, betyder det att det finns en stor community eller är det bara för att det företaget mutade wcg att ta med det? Hur är det med turnering på tex dreamhack och liknande?


signatur
Medlem

No idea med Dreamhack, men jag var faktiskt en av dem som var med på Wcg ^_^ Dock halkade man bara in på ett bananskal. I sverige vågar jag inte säga om hur stort det är tävlingsmässigt, men det verkar vara större utomlands. Och självklart finns det en normal kameravinkel. Testa demon som finns, dock kan den vara lite missledande eftersom den enda spelbara rasen är lite overpowered i demon Det som spelas nu i DoW är Dark crusade, vilket är den senaste expansionen, den andra. 7 raser sammanlagt, dock mycket obalanserat just nu, alla väntar på patchen eller modden DCpro.


signatur

Videomupp

Inaktiv

Ok tack för svaret. Finns det något bra strategi forum för detta spel? Hur är spelet när man ärpå hög nivå, är det mer strategiskt (dvs unit vs unit matchups och att få igång ekonomin så snabbt som möjligt, många enheter på skärmen) som Age of empires och Starcraft eller är det Taktiskt (inte lika många enheter utan mer micro baserat, att styra enheterna aktivt i strider) som Warcraft 3 ?

Sen bara för att förtydliga, är detta det största spelet 1 on 1 som finns förutom sc, wc och AoE ?

Just det en sak till. Finns det nån sida där man kan aldda hem demos där bra spelare spelar? Tycker det är bästa sättet att se hur ett spel egentligen är.


signatur
Medlem

Finns inget multiplayerdemo för det. Mer microbaserat, då man har squads istället för enskilda enheter. Hög nivå vet jag inte, just nu tar man sig högt upp på automatchladdern av att bara spela en av dem två mest överlägsna raserna verkar det som Som sagt, dem flesta väntar på en patch så det blir mer balanserat, den är på väg dock. Spelet har minimalt med resurshanteringh, eftersom man får pengar (Eller requisistion som det heter) av att fånga och hålla punker på kartan. Så man lär ut och slåss ganska omedelbart om man inte ska hamna efter i ekonomin.

största 1on1 spelet vet jag faktiskt inte. skulle väl ligga mellan DoW och CoH. DoW är dock mer micro än CoH, och enligt en del mer krävande. Lirar dock inte CoH själv, tycker att Sci-Fi > WW2 ^_^
(CoH= Company of heroes om du missade det)

Svenska communityt är www.wh40k.se , den största internationella är nog Dow sanctuary. Kommer inte ihåg adressen, men du får googla. Dock är det mycket flaming och dylikt där, men replaysen man får där är guld ibland.


signatur

Videomupp

Inaktiv

Menar du att man inte kan ladda hem demos med bra spelare för att specca hur de spelar (som man tex kan i warcraft 3)?


signatur
Medlem

Jaha, du menar replays. Jag trodde du menade speldemos, asså testversioner av spel. Ja då ska du skaffa användare på DoW Sanctuary, där brukar dem bästa spela och lägga upp replays. Sen vem som är bäst får du fråga någon annan, men jag har hört att deras replayförråd är bra.


signatur

Videomupp

Medlem

Spelar också DoW mer seriöst ä¨n något annat strategispel för nuvarandet.

Iceguppe: Jag är officiell Domare hos http://www.wh40k.se.
Jag kommer starta internet tävlingar osv för Dawn of War - Dark Crusade så snabbt en balansändring har gjorts.

Men prispengar och sådant får avvakta tills tävlingarna har kommit igång så man kan se vad det är för intresse.

Medlem

Nixim? Well il be damned ^_^


signatur

Videomupp

Inaktiv

Har kollat recensioner av både CoH och Wh40000 spelet och det förefaller som att CoH aldrig kan bli samma huit pga att det inte är lika mainstream. Det är säkerligen mer realistiskt men vad jag förstått är det lite som Close Combat serien var tidigare, noll micro och bara macro. Därför slår det väl aldrig igenom inom ladder sammanhang får man anta?

Stämmer?


signatur
Medlem

Det är vad jag skulle säga om det, men andra har säkert helt andra åsikter om det. Men i tävling och ladderspel är det DoW som gäller över CoH imo


signatur

Videomupp

Medlem

Håller med dig Wildthing.
COH är dock jäkligt underhållande spel, bara titta på det är underhållande.

Men DOW handlarm er om rörelser fram och tillbaka, mer strider etc.

Framtida spel: Tittat på C&C3 men tror inte jag kommer fastna för det.. aldrig riktigt spelat ett C&C spel helt seriöst, låter det va offline.
Nu är det Dow.. nästa spel blir väl SC2

Inaktiv

Starcraft är ju omöjligt att börja spela pga att alla som kör det redan spelat 1:an sen 10 år tillbaka typ.

Varför gillar du inte C & C föresten? Är det inte utslagsgivande utan mer snyggt för ögonen?


signatur
Medlem

Red Alert körde man som en tok på Serial Cable (innan LAN kom).
TS lira jag på nätet, men var bara ett jäkla fegande med supervapen.
RA2 tycker jag är jättefult
Generals lira jag också ett par gånger.. det var rätt skoj men gillar inte motorn så mycket.

Medlem

Som flera andra sagt så är DoW:DC spelet du ska välja om du vill börja lira ett strategispel online. Dark Crusade är relativt nytt så det finns ett ganska stort community av spelare, så väl experter som nybörjare. Mycket fokus på action och taktik. Sen kräver det ingen höjdardator heller.

När patchen kommit ut så kanske jag hoppar på vågen och lirar lite på nätet igen, man kanske ska testa på att lira mot riktigt motstånd istället för mina kompisar som leker sköldpadda varje match man kör

Officiella 'Dawn of War' Forumet


signatur

"I don't rock and roll, I BURN!"

Medlem

Vi får ta en sparringmatch då Cribba ^_^ Inte lirat på ett bra tag nu.


signatur

Videomupp

Medlem

Om jag skulle välja mellan CoH och DoW så skulle jag säga att CoH är ett bättre DoW. Bättre och roligare strider i CoH tycker jag. Inte lika mycket basbyggande, utan all tid läggs på striderna, och det behövs verkligen. Enheterna är inte direkt dumma, men om man sköter sina enheter rätt så krossar man en enhet som inte ses efter. Det finns ett antal turneringar och liknande till CoH, men jag antar att de har rätt när de säger att DoW är större. Men CoH är roligare

edit:
CoH community http://www.gamereplays.org/community/-CoH-Section.html

Vill du titta på filmer där de spelar så kan du gå in på http://tales.tsncentral.com/ och tanka hem deras vide show. Två duktiga spelare som tittar på en match och kommenterar den. Filerna är i wmv så du behöver inte spelet för att kolla.

Medlem

Av dem jag frågat om vad och varför dem gillar CoH och DoW så är det generellt så att dem som gillar DoW är Sci-fi fans. Är man realistgeek eller vad man ska kalla det så det inte låter kränkande så är det CoH som gällt. Uppenbara saker, men du fattar


signatur

Videomupp

Medlem

Gillar DoW mer än CoH mest för att det är mycket snabbare, finns fler raser och är blodigare. Sen som WildThing säger, det är Sci-fi och jag gillar det mer än WW2 som känns rätt uttjötat.

CoH är iofs jävligt snyggt och låter grymmt, gillar också att man kan förstöra nästan allt vilket gör att en match nästan aldrig blir likadan


signatur

"I don't rock and roll, I BURN!"

Inaktiv

Vad tror ni om Supreme Commander? Kan det vara nått? Är ju total anihilation killens om står bakom.


signatur
Medlem
Skrivet av Iceguppi:

Vad tror ni om Supreme Commander? Kan det vara nått? Är ju total anihilation killens om står bakom.

Demo @ FZ

Jag har inte testat än, men det ser rätt massivt ut :0


signatur

"I don't rock and roll, I BURN!"

Inaktiv

Vad tror ni om commmunity och tävlings delen. Är vktigare fö rmig att ett spel har en bra community med turneringar och sånt än att det är kul/bra faktiskt.


signatur
Medlem

Till SupCom kanske du ska vänta tills spelet släpps innan du letar community eller turneringar


signatur

Videomupp

Inaktiv

Har läst runt lite nu på internet och jag är säker på att supreme commander kommer att floppa, i alla fall då det gäller på tävlings/community nivå. Kartorna kommer att vara så stora att matcherna kommer att ta för lång tid. Man ska kunna ha hundratals enheter på skärmen, hur l´ång tid kommer det att ta att bygga alla dessa? Och en nuka ska ta över 80 minuter att bygga i betan.

Ett spel som tar så lång tid att spela kommer aldrig att köra på en bred seriös nivå no matter what.

C & C 3 kommer att slå ut det lätt enligt min mening.


signatur
Medlem
Skrivet av Iceguppi:

C & C 3 kommer att slå ut det lätt enligt min mening.

Vill du ha ett nytt spel där mycket fokus ligger på snabb action och ett med ganska stor fokus på tävlingar etc. så är nog kanske CnC3 ett bra val. Matcherna i det sägs vara 10-15 minuter långa och flertalet reportrar hade nämt hur mkt EA verkar sattsa på multiplayer-delen, konkurrera med Blizzard kanske?. Återstår iofs att se hur pass taktiskt det kommer att vara, av vad jag hört/läst verkar det inte vara mer än hjärndöd action där man skickar trupper mellan varandras baser :/

Nja, kör på ett säkert kort tills dess - Dawn of War


signatur

"I don't rock and roll, I BURN!"

Medlem

Testat Supr Commander och är inte alls imponerad.. visst det är häftigt med massa enheter, men jag tycker att man bara sitter i sin bas och bygger sin armé, sen markerar man alla trupper och klickar på motståndarens armé... Inge koll alls på vad som händer och liknande... Sen gick det kanske inte jättebra för mig heller, men jag har svårt att se hur man ska ha kontroll över så mycket saker.

Inaktiv

Stämmer det att en runda tar väldigt lång tid i Supreme commander, och att det kräver en superdator?


signatur
12
Skriv svar