Inaktiv
EU3 igen!

En konstig fråga men vad är det man igentligen ska göra i spelet det känns som om det enda jag gör är att gå fram och tillbaka på kartan.
Än så länge så har jag tagit över skottland och har en stabilitet på minus 3.
Ni som spelar skulle ni kunna berätta vad ni gör och hur man får igång pengaflödet tack

Inaktiv

Beror på vilket land jag spelar som. I mitt senaste spel spelade jag som Muskoviet, och mitt första mål var att bilda Ryssland, sedan se till att expandera österut mot Sibirien, för att kunna kolonisera vidare ut mot Kamchatka, och under tiden ta de chanser jag fick att sno provinser i Finland, Baltikum och Litauen.

Nästa spel lär bli som Mecklenburg eller någon liknande småstat i Tyskromerska riket, då jag ska försöka abonnera på kejsartronen och kontrollera påven, dominera de europeiska handelscentren och frigöra alla andra tyska småstater som blir uppätna.

Att spela som påvestaten och återupprätta det romerska imperiet och konvertera alla hedningar jag kommer åt är också något som lockar.

Inaktiv

Det var intressant du har kommit mycket längre än mig. och hur får du igång pengaflödet då?

Inaktiv

Kolonisering av provinser med dyra handelsvaror (tobak, socker, porslin, kaffe, kryddor, etc) ger stora inkomster från produktion.

Ser du till att hålla din reputation låg, håller din trade-tech i fas med AI-länderna och tar national trade policy/shrewd merchant practices som national ideas ska det inte vara några större problem att skaffa 5 merchants i alla CoT:n du känner till.

Erövring är ett annats sätt, men det minst lönsamma. Ju fler provinser du har, ju mer kostar det att tech:a, och kostnaden för att öka stabiliteten skjuter i höjden om du erövrar provinser med fel kultur och religion, förutom det faktum att du får -30% skatteintäkter för fel kultur och religion (det är här missionärer kommer in i bilden). Erövring är dock det bästa sättet att öka din manpower. Sen är det ju ganska roligt att erövra så mycket man bara kan...

Byggnader som workshops, constables, customs houses och manufactories är ger också stora inkomstökningar. Det första jag gör om jag börjar ett spel 1453 är att lägga all månatlig inkomst på att skaffa government 1 för NI:n, sedan byter jag till production 1 för att få workshops.

Inaktiv

Tack för tipsen det märks att du spelat ett tag!

Inaktiv

De tidigare Europa Universalis-spelen, Victoria, Crusader Kings och HoI kanske ger mig ett litet försprång.

Paradox egna EU3-forum innehåller en del intressanta trådar, och Wikin byggs just nu på i ett rasande tempo.

1
Skriv svar