Medlem
Total War-tråd

Såg att det inte fanns en tråd om dessa fenomenala stragetispel.
Så jag tänkte att jag tar och skapar en:)
=====================================

Kort och gott. Tråden haldlar om spelen i Total War serien.


signatur

Dryg och bitter.

Medlem

Um... och? Vad är det vi ska diskutera? Eller är tråden bara till för att man ska säga "Total war aeger!" osv?

Medlem

hehe, precis.
Stor vits att starta en tråd utan att ha något att säga


signatur

www.spelkult.se - Spelkult

Medlem

Eftersom Total War serien omfattar ganska många spel
(Medieval, Viking Invasion, Shogun, Mingol Invasion, Rome, Barbarian Invasion. Snart ochså Medieval II)

Dessutom finns gott om moddar till dessa, så tänkte jag att det kunde vara smart att ha en tråd för det, så att istället för att skapa en tråd för varje spel eller mod, så har man allt på samma ställe.

Ta te.x Rome, till det finns det en uppsjö med moddar. En av dessa är Total Realism. Eftersom den för vissa krånglar, så frågar man i Total War tråden, istället för att skapa en ny tråd för det problemet.
Det bli färre trådar, och lättare att hitta informationen när man söker efter den med forum-sökmotorn

Ta te.x Total War trådet i PcGamers forum som exempel.
Den omfattar ca 200 sidor+.
Det frågas mycket om olika tekniska problem.
Hur hade det bliuvit om alla de problem hade varit en enskilld tråd?

Förstår ni nu hur jag tänker?

PS: Grammatik i stil med "aeger" får mig att vomera explosivt. DS


signatur

Dryg och bitter.

Medlem

Jo, men Total War-tråden i PC Gamers forum tog ju sin start i när spelet väl släpptes och var aktuellt.

...Men framför allt så startades tråden (läs noga nu:) FÖR ATT TRÅDSKAPAREN HADE NÅGOT ATT SÄGA!

PS: Grammatiknördar som själva faller i egen fälla, får mig att skratta explosivt. Förkortningsreglerna i svenskan har sedan länge övergått från t.ex. till tex osv


signatur

www.spelkult.se - Spelkult

Medlem

Du har en poäng där.
Helt klart. Men jag står fastvid min idé att det kan vara bra att salma alla inlägg om en spelserie i en tråd.


signatur

Dryg och bitter.

Medlem

Shogun 2 borde komma, samurajer über alles!


signatur

"I don't rock and roll, I BURN!"

Medlem

Ja, Shogun 2 vore nice. Jag älskade ettan

Men f*n va jag ser fram emot Medieval 2! >_<

Medlem

Enligt migsjälv som är en hängiven skrivbordsgeneral så måste jag säga att Totalwar-serien är en av dom mest kompletta strategilir man kan hitta idag. Du har striderna live, du har uppbyggandet, du har ekonomin och diplomati. En svaghet i totalwar ligger och guppar ute på sjön. Vad jag menar är att dom inte fått igång sjöslag på samma sätt som markstriderna. Kanske nått att önska i framtiden.

Då jag likaså håller på så för att spekulera lite, vi vet vad nästa Totalwars-spel kommer att handla om. Låt oss säga att det kommer en till uppföljare till Medieval 2. Vad tycker ni det borde vara? (tidsålder, krisgsskådeplats osv.) Själv skulle jag föredra 1600-1800 tal med kolonisation av Amerika, sjöslag inlagda i motorn, rykande musköter och självklart se till att kungen den här gången inte dör i Lützen

Inaktiv

Jag skulle vilja drista mig att säga att ingen annan spelserie levererar den storslagna känslan, den där härliga "nu fick jag dig att dundra in i mina spjut" känslan, på det fulländade sätt som total war. Vi får nog vänta på sjöslagen; jag tror dom kommer när dom har utarbetat ett sätt som funkar...


signatur

Almaxaquattl
Victor Quantum Satis Est

Inaktiv

Något jag saknar i Rome Total War är dock att kunna kontrollera flera arméer under ett slag, alltså när man har 2st eller fler arméer inblandade i ett och samma slag, och AI'n får kontrollera dem. Att lämna en fin armé åt AI'n är oftast rena självmordet.

Sen får vi hoppas att modifieringsmöjligheterna i Medieval 2 utökas, de är ganska begränsade i RTW(hårdkodade antal fraktioner t.ex.), och Creative Assemblys löften om att Barbarian Invasion skulle medföra större utvecklarpotential visade sig vara lögner.

Något jag verkligen tycker är skönt med RTW är att enheter och byggnader är två helt skilda byggköer. En av anledningarna till att jag inte fastnar något vidare för Civilization-serien är just att byggnader och enheter måste samsas om samma kö. Väljer man att bygga en armé är man oftast massa techs efter i utvecklingen.

Ett tips är att skaffa Barbarian Invasion, även om man bara lirar RTR, för AI'n i originalet uppdateras också. Med nya AI'n går det inte att ställa ett gäng katapulter och bågskyttar utanför fiendens murar och beskjuta dem till sista skott, för de kommer inte sitta still utan komma efter dina bågskyttar/belägringsvapen.

Medlem

hoppas det kommer en mod till medieval2 där man kan vara romare f#n vad jag älskar romare

Medlem

Varför skulle du vilja ha romare i Medieval 2? Är det inte det man har Rome+expansion till


signatur

Videomupp

Inaktiv
Skrivet av Översten:

Enligt migsjälv som är en hängiven skrivbordsgeneral så måste jag säga att Totalwar-serien är en av dom mest kompletta strategilir man kan hitta idag. Du har striderna live, du har uppbyggandet, du har ekonomin och diplomati. En svaghet i totalwar ligger och guppar ute på sjön. Vad jag menar är att dom inte fått igång sjöslag på samma sätt som markstriderna. Kanske nått att önska i framtiden.

Då jag likaså håller på så för att spekulera lite, vi vet vad nästa Totalwars-spel kommer att handla om. Låt oss säga att det kommer en till uppföljare till Medieval 2. Vad tycker ni det borde vara? (tidsålder, krisgsskådeplats osv.) Själv skulle jag föredra 1600-1800 tal med kolonisation av Amerika, sjöslag inlagda i motorn, rykande musköter och självklart se till att kungen den här gången inte dör i Lützen

Låter som ett Europa Universalis med total war-slag

Men jag kan ju erkänna att jag också är sugen på något liknande

Inaktiv

Total War serien rules!

Men en svaghet är antalet enheter som kan delta i ett slag är begränsat. Inte så att det stör så mycket så länge man krigar i gamla Japan, under medeltiden eller antiken. Men om man tänker sig krigföringen från 1600-talet och framåt så blir det fel.

Noterade problemet i den inte helt lyckade total war-klonen Imperial Glory. Tidigmoderna slag kräver fler än 16-20 enheter för att återspegla tidens krigföring.

Total Wars utvecklare har inte mycket att lära av någon men de borde snegla lite hur man hanterar stora mängder enheter i "Take command - 2nd Manassas" innan man släpper Total War - Gustavus Adolfus.

Inaktiv

Jag tycker nog att det trupphanteringen var lite bättre i Gettysburg än Take command

Bara för att vara petig. But I get your point

Medlem

Klart man vill att det ska gå att ha fler trupper, men alla datorer klarar inte av det. Därför Sätter man en gräns, så att det inte ska bli massor av lagg varenda gång det blir ett slag.

Inaktiv
Citat:

Översten: Själv skulle jag föredra 1600-1800 tal med kolonisation av Amerika

Det ska man kunna typ i MTW2 läste jag i en intervju! ^^.

Rome körde jag slut på en vecka, inte ett perfekt spel, inte uber extrema gamebreaking flaws men tex autobuildern i städer man tagit över fortsätter bygga kristna tempel och sånt om man är pagan. Det är mycket som kan bli bättre och byggas ut, det är därför jag längtar till MTW2 så mycket.
Jag hoppas det är så bra jag fantiserar att det är och att det puttar ner Sims och WoW på listorna det har ju potential. Så kom igen alla och köp inte tanka ;>

Inaktiv

Hmm, jag har kört Rome Totalwar i evigheter men inte lyckas få tillräckligt stöd för att gå i krig mot de andra rommarna. :<

imo, Mediveal total war är fortfarande det bästa.


signatur

Last.fm
nah, you're just curious George....like the monkey


signatur

"Cash, Rules, Everything, Around, Me - C.R.E.A.M. - Get the money! - Dollar, dollar bill y'all"

Inaktiv

Ååh vilken porr!


signatur

Last.fm
nah, you're just curious George....like the monkey

Inaktiv

Fasen vad jag vill ha det här spelet.... Saknar dock som valigt MP läge

Inaktiv

Hur många factions kommer det vara? Sitter på jobber har lite svårt att hitta infon därför

Medlem
Skrivet av Fardion:

Hur många factions kommer det vara? Sitter på jobber har lite svårt att hitta infon därför

vassego


signatur

"That's the second biggest <object here> I've ever seen!"

Inaktiv
Skrivet av w4rhog:
Skrivet av Fardion:

Hur många factions kommer det vara? Sitter på jobber har lite svårt att hitta infon därför

vassego

Ahhhh tänk att allt man behöver är wiki och w4rhog

Inaktiv

Har en liten fråga angående Medieval: Total War. Hur får jag iväg korståg? Jag har skapat ett, fyllt det med trupper, gett det ett mål. Men det står bara där, och jag kan inte heller flytta det själv. Hur gör man?
Grymt spel förövrigt;)

Inaktiv

Demot finns ute på flertal torrent sidor

Inaktiv
Skrivet av d00kie:

Har en liten fråga angående Medieval: Total War. Hur får jag iväg korståg? Jag har skapat ett, fyllt det med trupper, gett det ett mål. Men det står bara där, och jag kan inte heller flytta det själv. Hur gör man?
Grymt spel förövrigt;)

Glömt att trycka enter/turn? Eller jag vet inte, måste vara en bugg.


signatur

Last.fm
nah, you're just curious George....like the monkey

Inaktiv
Skrivet av Zerpent:

Klart man vill att det ska gå att ha fler trupper, men alla datorer klarar inte av det. Därför Sätter man en gräns, så att det inte ska bli massor av lagg varenda gång det blir ett slag.

Jag skulle mer än gärna offra en del av"näshårs- och skäggstubbsrealismen" för fler trupper utan lagg.

Inaktiv

Risken finns att det blir för rörigt med fler trupper så att det blir svårt att hantera dom.

12
Skriv svar