Vill du vara Nazist eller Kommunist?

Inaktiv
Vill du vara Nazist eller Kommunist?

Detta kanske har tagits upp i en tråd förut, men för att dra det hela kort så undrar jag duktigt mycket över varför man inte får chans att vara tysk under andra världskriget. De enda spelen jag kommer på som har en liten kampanj på den tyska sidan är CoH Opposing Fronts (expansion dock), samt något lir jag inte glömt (vi skippar Sudden Death & Blitzkrieg-spelen - okej?).

Frågan är självklart varför. Varför tillåts man inte se det ur "det andra" perspektivet. Att se det från den största spelaren i kriget.

Detta är dock inte första gången som frågan ställs av mig, men jag köper helt enkelt inte anledningen att man då står på nazismens sida och att det skulle vara moraliskt fel och allt det där tjafset. Citerar gärna Hoot från krigsfilmen Black Hawk Down här:
Once that first bullet goes past your head, politics and all that shit just goes right out the window.

Det var ett av de vanligaste svaren jag brukar få. Det andra är att man gärna inte gärna gör spel som kan uppfattas illa av de amerikanska köpskaran. Med andra ord - glorifiering av Usa är viktiga saker. Att utveckla ett spel där man ser kriget från Tyskarnas sida är tabu och drar ner inkomsterna (läs Usa's stora befolkning av judar). Det kan jag däremot köpa en gnutta.

Vad jag däremot inte förstår med den förklaringen är inställningen till Sovjet och kommunismen. Medans man gärna drar upp koncentrationsläger och annat fuffens till höger och vänster i det politiska klimatet (som inte ens behöver betyda något i ett spel) så går det tydligt bra att se bortom Gulag och bra många fler miljoner döda i de. Plus det inte alls trevliga samhället. Kommunism är heller inte så poppis i Usa. Jag är förvirrad.

Så, varför?

Personligen, om spelen nu nödvändigtvis förknippar personen med någon ideologi, så ställer jag mig hellre bakom nazism än kommunism vilken dag som helst. Om man nu hade en kladdig havregryns-slev precis vid huvudet och var tvungen att välja vill säga.


signatur
Inaktiv

Är hellre onanist.

Medlem

Skulle vilja köra igenom ett helt spel som nazist och sen skulle man kunna välja köra igenom som kommunist.

Två helt olika storylines


signatur

Xbox360 is the shit :)

Det är mer arbete att skapa fler kampanjer (och balansera ett till lag), vilket gör att prioriteringar införs och då blir det de ansedda vinnarna som kommer överst, vanligen. Det har nog mer med den biten att göra än att det skulle anses vara nazistiskt att vilja spela tysk.

Visst spelar det in för EA ifall någon föräldragrupp klagar över att deras barn får spela som tyskar och skapar nog rabalder för att Walmart ska fega ur - så det är en anledning. Men nog ganska liten i sammanhanget. Tror jag.

Jag skulle själv vilja se ett seriöst porträtt ens av andravärldskriget i sigt, men något sådant verkar aldrig komma. Istället får vi dras med supersoldater och overkliga förhållanden i spel som söker "realism" istället för realism. I denna realism skulle det vara kul om det utforskades på allvar hur det kändes för de tyska soldaterna att förlora kriget - att som spelare kanske vinna de små striderna, men i slutändan inte spela någon roll.

Men detta skulle inte gå hem hos den stora massan som vill ha det episk och känna att världen hänger på ens axlar.

Edit: Några saker jag skulle vilja se i andravärldskrigsspel hos toppform!

Medlem
Skrivet av Bakteriedopp:

Skulle vilja köra igenom ett helt spel som nazist och sen skulle man kunna välja köra igenom som kommunist.

Två helt olika storylines

aa! det vore skit kul


signatur

R.I.P The_maxx

Skrivet av IceMan:
Skrivet av Bakteriedopp:

Skulle vilja köra igenom ett helt spel som nazist och sen skulle man kunna välja köra igenom som kommunist.

Två helt olika storylines

aa! det vore skit kul

Mmm... östfronten 1941-45!

Inaktiv

Nazist ftw, uber cool, om man ignorerar slakten på civila judar.

Det enda statsskicket som implementerats hittils är SKEN-KOMMUNISM btw, äkta Kommunism får demokrati att likna Baghdad.

Youtube-proffs

Tror det är mer att lirar man tysk, så vet man att i slutet så är man fucked. Fast visst de finns ju slag som tyskarna vunnit och så, men in the great big så e man ju körd?


signatur

Calle säger att jag är influencer

Medlem

Vem säger att spel måste vara historiskt (politiskt) korrekta?

Youtube-proffs

Kan dock tänka mig, att oftast när det gäller tyska strider mot slutet av kriget så är det mycket "defend the bunker" lir om ni förstår.

Oftast på WW2 shooters så stormar man alltid och tar över en stad\by\utpost men som tysk kan man ju bara enbart "försvara" vilket i sin tur kan vara kul iofs men ändå.


signatur

Calle säger att jag är influencer

Inaktiv

Man kan vara tysk på Battlefield 1942, eller menar du strategi spel?

Medlem
Medlem

Jag hoppas på att Company of Heroes får nya factions/styrkor. Typ Company of Heroes: Eastern Front eller Ostfront. Nazis mot Kommunisterna. Slaget om stalingrad.

Sedan kanske addera små factions som fransmännen och invasionen av Paris. Italiernarna och sicilien/salerno/monte cassino. Sist men inte minst JAPPSARNA

Medlem
Medlem
Medlem

man får spela som kommunist i vissa WW2 spel pga kommunisterna och amerikanrna var på samma sida i det spelet, finns väll inget spel man spelar japsarna heller mot USA ?

Battlefield där får man dock både spela japs och nassist fast det är ju inte det vi snackar om nu, skildrar ju inte kriget på nått sätt förutom utseende.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av [Molotov:

"]man får spela som kommunist i vissa WW2 spel pga kommunisterna och amerikanrna var på samma sida i det spelet, finns väll inget spel man spelar japsarna heller mot USA ?

Battlefield där får man dock både spela japs och nassist fast det är ju inte det vi snackar om nu, skildrar ju inte kriget på nått sätt förutom utseende.

Men det görs för lite strategispel som har liksom de större delarna av ww2 med. Krig i europa är det vanligaste. Aldrig östfronten, nordafrika eller stilla havet. Finns väl få spel som gjort det men ej slagit igenom. Kanske hade det blivit något om Company of Heroes slog på stort eller något annat populärt strategispel.

Medlem

Hellre död än röd.

Sen är det väl så att en genomsnittlig tysk soldat var överlägsen i träning och utrustning, och tyska armen vann det mesta fram till det blev 2 fronts krig iom dagen-d.

Tänk er om Tyskland vunnit kriget, skulle all film och alla spel vara från deras perspektiv, tänk på det; den som vinner ett krig får skriva historien om det.

Skrivet av Ascendant:

Vad jag däremot inte förstår med den förklaringen är inställningen till Sovjet och kommunismen. Medans man gärna drar upp koncentrationsläger och annat fuffens till höger och vänster i det politiska klimatet (som inte ens behöver betyda något i ett spel) så går det tydligt bra att se bortom Gulag och bra många fler miljoner döda i de.

Ja, det osm alla små röda fjortisar inte lärt sig ännu, men det har väl lite med att göra med det jag skrev ovan också.

Medlem

Nasse! Sieg Britt!
Ich liebe das grosse bratwurst!

jag brukar spela på förlorarnas sida. i ET är det nassegossarna, o BFV jänkarna.


signatur

1: Intel Xeon W3680 @ 3.3Ghz - 48Gb DDR3 - GTX970 4Gb

Medlem

Jag håller med dig att man borde spela som tysk på östfronten men man borde ochså spela på västfronten och i Afrikakåren det skulle var jättehäftig.:up:


signatur

Nostalgia is a hell of a drug Benny.

Medlem

Soldiers: Heroes of World War II har tysk kampanj. Jag skulle vara nazist för övrigt. Köra Tiger!

Inaktiv

Jag vill vara pianist som trycker ner både svarta och vita :):D

Medlem
Skrivet av SilverSmurfen:

Jag vill vara pianist som trycker ner både svarta och vita :):D

haha! den där var fiffig!:up:

för övrigt skulle jag vilja vara tysk, dels för vapnen/tanksen...(ja ni fattar?) och dels för att de är så få gånger man får se det från tyskarna vinkel.


signatur

"I believe whatever doesn't kill you, simply makes you... stranger." Jokern

Medlem

Annars kan man göra så att man visar alla koncetrations "lr hur fan det nu stavas" i spelet så man får se hur hämskt det var.

Annars håller jag med till 100%, man ska kunna vara nazister också. Finns inget gott å ont i ett krig Den sidan man står på är den goda för en sj. "Nej jag är inte nazist om någon felkoppla dt sista"

Medlem

Nazist


signatur

hejsanhejsanhejsan

Inaktiv

Tror ingen vill vara Nazist i ett spel? :S

Sitter man hemma och spelar som en nazist medan ens mamma eller pappa undrar vad man gör. Dom kanske börjar tänka på sina föräldrar när dom dog på en massa läger? :S

Man får ju faktist ta och tänka efter innan man går in i spelvärlden och leker nazist. Får dom änns göra såna spel?

Ahaha...

Inaktiv

I verkligheten så var många i tyska armèn och flygvapnet motståndare mot jakten på judar då SS (jag tror ni vet vilka de var) hyllades som hjältar medan de regulära styrkorna var det inte riktigt lika noga med, ett tyskt flygaräss begick (bara rykte) självmord pga utrotningen av judar. Ser själv inga problem att spela Axelmakt, jag menar att t,ex i GTA spelar du som skurk och klarar dig men som fiende mot USA, då går det inte. Skulle nog vara tradigt i längden med att försvara sig hela tiden men fiktionella storylines är välkomna. Problemet är väl det att ingen utvecklare vågar göra det, utom Microsoft i CFS3 (de gånger det funkar, vilket är näst intill aldrig) där du kan påverka krigets utgång.Yay.:D

Och innan ni frågar: Ja, jag vill ha ett stabilt WW2 FPS med tysk kampanj. Och nej, jag är varken Nazist eller kommunist.

Inaktiv
Skrivet av showerguy:

Tror ingen vill vara Nazist i ett spel? :S

Sitter man hemma och spelar som en nazist medan ens mamma eller pappa undrar vad man gör. Dom kanske börjar tänka på sina föräldrar när dom dog på en massa läger? :S

Man får ju faktist ta och tänka efter innan man går in i spelvärlden och leker nazist. Får dom änns göra såna spel?

Ahaha...

Jag skulle vilja spela som nazist. Och svenskar som dog i koncenrationsläger är inte för vanligt.

Jag tror ingen skulle vilja spela som USA i BF2 för alla vet att de är de onda


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

1
Skriv svar