Kortare spel nu förtiden?

Inaktiv
Kortare spel nu förtiden?

Är det bara jag som tycker att spelen nu för tiden har blivit kortare? Se t.ex. MoH: Airborne, BioShock - vad ligger dom på? Max 4-7 timmar.

Äldre spel kunde man ju sitta och lira i över 50-100 timmar; även FPS och action spel. The Witcher, som förövrigt även det var ett lysande spel, stred dock mot detta med en längd jag inte sett på länge i ett relativt linjärt spel.

Är det någon som tycker lika - eller är det bara något morfinet har skapat i min lilla hjärna?


signatur

"Nothing is more intolerable than to have to admit to yourself your own errors"

Medlem

Spelen har ju blivit kortare för att man får mycket mer hjälp, sen så brukar ju fps inte satsa så mycket på historia, och kör snarare på häftiga vapen eller liknande.
Sen så är väl spelen mer sökande efter den ultimata grafik/fyskik kombinationen, och helt enkelt att multi-player spel har blivit ännu större, då man oftast inte kan köra crackat och multiplayer på internet.

Äldre spel (konsollspelen förut) baserades ganska mycket på trial and error också, vilket förhöjde speltiden.
Kollar man på alla speed-runs så är väl knappast spelen längre, snarare att man inte fick någon hjälp alls, man fick lära sig den hårda vägen helt enkelt.


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Inaktiv

Hm. Jag håller på och köra BioShock just nu, och enligt xfire är jag uppe i 6 speltimmar. Jag har 'bara' kommit till början av Arcadia (level 5?) och enligt ign skall det finnas 12 levels. Så om man klarat BioShock på 4-7h så har man nog rushat igenom hela spelet. Visserligen är jag en 'sån' som bara måste in i alla rum, höra alla dagböcker och verkligen njuta av stämningen/spelet fullt ut, men seriöst, 7 timmar...?


signatur

BioShock är den mest överlägsna komponeringen som släppts under denna halvan av decenniet.

Medlem

Personligen spelar jag hellre igenom ett riktigt bra spel, än att tröttna och aldrig få se slutet på ett inte mer än bra spel.


signatur

'It is the mark of an educated mind to be able to entertain a thought without accepting it' -Aristotéles

Medlem

tror många spelar på aldeles för lätta svårhetsgrader. det går inte sätta på easy, rusa rakt igenom spelet och sen klaga på att det bara tog 5h. Jag har tagit för vana att alltid sätta på någon av de högre svårhetgraderna för det är så spelen är tänkta att spelas. Bioshock tog mig runt 12-15h, Halo 3 likaså. lagom tid för ett FPS


signatur

"I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it." - Evelyn Beatrice Hall

Medlem

Skulle gissa på att det tar så mycket längre tid att producera ett spel nu för tiden att de helt enkelt inte har tid att göra dem så långa som de var tidiagre.

Inaktiv
Skrivet av BearClaw:

tror många spelar på aldeles för lätta svårhetsgrader. det går inte sätta på easy, rusa rakt igenom spelet och sen klaga på att det bara tog 5h. Jag har tagit för vana att alltid sätta på någon av de högre svårhetgraderna för det är så spelen är tänkta att spelas. Bioshock tog mig runt 12-15h, Halo 3 likaså. lagom tid för ett FPS

Precis, medium/hard brukar jag köra på, beroende på vad jag känner inför spelet


signatur

BioShock är den mest överlägsna komponeringen som släppts under denna halvan av decenniet.

Medlem
Skrivet av DarthZ:

Är det bara jag som tycker att spelen nu för tiden har blivit kortare? Se t.ex. MoH: Airborne, BioShock - vad ligger dom på? Max 4-7 timmar.

Äldre spel kunde man ju sitta och lira i över 50-100 timmar; även FPS och action spel. The Witcher, som förövrigt även det var ett lysande spel, stred dock mot detta med en längd jag inte sett på länge i ett relativt linjärt spel.

Är det någon som tycker lika - eller är det bara något morfinet har skapat i min lilla hjärna?

Hur körde du igenom bioshock på 4-7 timmar? Speedrun eller? Jag kan klara fallout på under en timme eller så drar man ut på det och spelar de 50 timmar spelet förtjänar.

Människor kör på alldeles förlätt svårighetsgrad, Rushar igenom utan att göra alla saker man kan göra, njuter av miljön eller utforskare varje hörna (bioshock).

Vart så störd när ja såg en polare lira bioshock när han bara sprang runt när han satte igång bandspelarna och slogs o höll på så man inte hörde vad rösten sa eller ens kunde koncentrera sig på det. Va fan är det för mening att spela bioshock då?

Medlem

Man har bestämt att (PC) spel ska ha multiplayer idag, därför måste en massa tid läggas ner på att utveckla multiplayer, göra kartor, balansera vapen etc, tid som annars kunde läggas ner på single-player-upplevelsen (för allvarligt talat, hur många FPSer med multi-player blir stora?). Man har även bestämt att man ska kunna spara närsomhelst mer eller mindre, vilket tar bort 95% av svårigheten i spelen (jämför med konsoller t ex), eftersom man bara kan rusa fram och panga på tills det går bra. Hade det inte gått att spara på 10 minuter så hade man varit betydligt mer försiktig, det här är väl tyvärr nåt vi har idSoftware att tacka för.

Man har även bestämt (även här var det väl id som gjöt grunden) att FPS på PC ska vara 100% rälsade (eller linjära som det också kallas) och med ytterst få, om några, klurigheter, vilket inte heller leder till att speciellt mycket eftertanke behöver läggas på spelandet (jämför med t ex Metroid Prime).

Sen är det väl lite konstigt tänkade från konsumentens sida också som boxer ovan skriver. Det handlar bara om att konsumera spel fortast möjligt så man kan ta nästa, inte att verkligen leva sig in i det.

Inaktiv

Ja, spel är kortare. Väldigt synd. Precis som morfar säger så ska öven massa tid läggas ner till multiplayer, tycker dock detta gäller alla format.
Väldigt synd är vad det är, vilket innebär att vi aldrig någonsin kommer få chansen att uppleva ett nytt Deus Ex till exempel.

Antingen ska man satsa på enbart muliplayer eller enbart singleplayer. Hatar att varenda spel därute i princip måste vara en hybrid. Har spelet en kampanj så ser jag alltid multiplayer som en bonus, absolut inget annat.

Spel idag får kortare singleplayer än vad de fick för 6-7 år sedan. Antingen har studiorna blivit inkompetenta vad gäller story & längd, eller så tar de helt enkelt bara den enkla vägen.
Det hela är väldigt frustrerande, och visst fan börjar det kännas i plånboken när spelet börjar kosta runt 100 kronor i timmen.

Fjornsvavne

Är spelet tillräckligt bra och engagerande så tröttnar man inte.


signatur
Inaktiv

point n click-äventyrsspel bland annat var väldigt populärt förr, dom blev långa eftersom man var tvungen att vänta på nästa highscore för att få tips när man kört fast ^^


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Inaktiv

ah, självklart. Peka & klicka genren. Monkey Island, Grim Fandango, The Longest Journey m.fl - spelens guldålder.


signatur
Medlem
Skrivet av prikk:

point n click-äventyrsspel bland annat var väldigt populärt förr, dom blev långa eftersom man var tvungen att vänta på nästa highscore för att få tips när man kört fast ^^

Hah precis. Den tiden glömmer jag inte första taget, då en utav höjdpunkterna på månaden var att vänta in nya Highscore och hoppas på att Fröjdh svarat på frågan som man skickat in eller att någon annan har ställt samma fråga och fått svar. Fick man inte det, ja då var det bara att sätta sig ner igen och försöka klura ut det det själv.

Det var tider det.

Inaktiv

BioShock tog mig 7 timmar på hard; jag spelade det i en lugnt takt.

Jag har ingen aning hur seg ni är på att döda fiender osv. och om ni dödar samma fiender om och om igen - men jag gör det jag blir tillsagd av spelet och sedan utforskar allt på vägen från A till B.

Jag spelar alltså väldigt lugnt... ni kanske inte är så vana PC spelare och dör X antal gånger på BioShock på normal? Inte vet jag - men hade inget problem att runda spelet utan ladda/dö på hard och ändå lyssna på alla radiorullar, utforska allt osv. Konsoll spel kanske tar längre tid att klara av pga. kontrollen men är ingen van sådan så kan inte säga.


signatur

"Nothing is more intolerable than to have to admit to yourself your own errors"

Medlem

I största allmänhet så tycker jag nog att spelen har blivit kortare, men det finns ju självklart undantag. Ett RPG som inte har över 70 speltimmar på bara huvudstoryn brukar dissas av spelare och liknande. Nu finns det ju också mmorpgs, som faktiskt ger en bra bit över 100 speltimmar om det är bra nog för att man ska stanna.

Medlem

Jag tror personligen att spel är kortare för att de nu precis som innan har en deadline att hålla, ska man då göra grafik som är mycket mer detaljerad (både modell och textur wise), fysik som är mer verklighets trogen, dynamiska animationer som ska se trovärdiga ut, Musik och röstskådespeleri etc. så får man helt enkelt dra ner på speltiden för att hinna, finns undantag som tar den tid som behövs men te.x företag som arbetar under EA lär inte få all den tid de vill ha.

Inaktiv
Skrivet av Rurounin:

Jag tror personligen att spel är kortare för att de nu precis som innan har en deadline att hålla, ska man då göra grafik som är mycket mer detaljerad (både modell och textur wise), fysik som är mer verklighets trogen, dynamiska animationer som ska se trovärdiga ut, Musik och röstskådespeleri etc. så får man helt enkelt dra ner på speltiden för att hinna, finns undantag som tar den tid som behövs men te.x företag som arbetar under EA lär inte få all den tid de vill ha.

Det tror jag inte po (sitter po min engelska dator so har inga svenska bokstaver). De flesta spel anvander ju redan motorer som redan finns och har storre budget nu an vad spelforetag hade innan, de har aven valdigt, valdigt monga fler anstallda: so jag tror knappast att det ar det som ar problemet.

Jag har spelat i princip alla MMORPG som finns (vissa ganska mycket ockso, t.ex. WoW, SW:G, EQ) - de flesta kanns bara som chatter med en interaktiv varld... de kan nastan inte raknas som spel langre... so holler mig undan ifron dom.

Rollspel... 70h nu fortiden? Har inte sett ett rollspel (forrutom dom som ar helt fria, se Oblivion) som hollt sig so lange; dock inte klar med The Witcher, men det varkar go emot strommen. Satt otminstonde 100h+ med spel som Baldur's Gate 1 och 2, Diablo, Morrowind, Fallout 1 och 2 osv.


signatur

"Nothing is more intolerable than to have to admit to yourself your own errors"

Inaktiv

Nu kan man ju knappast binda detta till EA, då det sker i alla genrer och bland alla utvecklare. Grafik ger hype, och hype säljer mycket vilket alla spel-utvecklare vill.

Ett mmo håller förövrigt inte på i flera hundra timmar pågrund av utforskning & story, utan av ändlös grindning.


signatur
Inaktiv
Skrivet av DarthZ:

Satt otminstonde 100h+ med spel som Baldur's Gate 1 och 2, Diablo, Morrowind, Fallout 1 och 2 osv.

Samma här. Sen idag ser man efter-texterna efter mindre än 15 timmar för vissa rollspel (Fable jag stirrar på dig), vilket är enormt frustrerande. Den tiden var ju liksom öppningskurvan i de förra.

Att folk däremot envisas med att kalla diablo för rollspel tänker jag dock inte kommentera nu.


signatur
Medlem

Jag tycker nog att spelen är lite kortare överlag nu än de var för ett par år sedan...

Å andra sidan...
* Vi kanske har lärt oss hur spel spelas och löser problemen snabbare?
* Spel är mer "avancerade" än tidigare och för mycket innehåll skulle ta för lång tid att utveckla?
* Det finns fler utvecklare, tillverkare och pressen att "släppa först" är viktigare än en rikt innehåll?
* Äldre spel kanske var mer av samma sak men vi tröttnade inte eftersom fenomenet var nytt och idag håller det inte att göra samma sak om och om igen?
*Det är dyrare idag att göra spel än det var förr med "riktiga" skådisar och senaste tekniken?

Å tredje sidan...
Vad vet jag?


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Inaktiv
Skrivet av DarthZ:

BioShock tog mig 7 timmar på hard; jag spelade det i en lugnt takt.

Jag har ingen aning hur seg ni är på att döda fiender osv. och om ni dödar samma fiender om och om igen - men jag gör det jag blir tillsagd av spelet och sedan utforskar allt på vägen från A till B.

Jag spelar alltså väldigt lugnt... ni kanske inte är så vana PC spelare och dör X antal gånger på BioShock på normal? Inte vet jag - men hade inget problem att runda spelet utan ladda/dö på hard och ändå lyssna på alla radiorullar, utforska allt osv. Konsoll spel kanske tar längre tid att klara av pga. kontrollen men är ingen van sådan så kan inte säga.

Jag tror jag har dött ca 2 gånger genom hela spelet. Däremot är jag rätt seg på att döda fiender, väntar ofta till jag får ett bra tillfälle (rusar aldrig fram som en bulldozer i sådana här typer av spel) och knäpper sedan av med några få skott och jag hackar varenda sak jag hittar
Det förklarar kanske också varför jag har ett så stört överflöd av skott hela tiden - medan andra klagar på att de alltid tar slut.

8h är jag uppe i nu enligt xfire, och då är jag i början av Farmer's Market. Lustigt hur speltiden kan variera, gissar på att spelstilen är riktigt avgörande.


signatur

BioShock är den mest överlägsna komponeringen som släppts under denna halvan av decenniet.

Medlem

kan inte påstå något spel har tagit speciellt mycket mer än max 10timmar om man ser tillbaka på spelen 10år bakåt.

Själv tog det inte många ingame timmar o klara hl2 men jag spelade det säkert totalt sätt i 6mån


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Inaktiv

Ascendant, menade spel som i spel. Sjalvklart holler jag med dig om att Diablo inte aer ett rollspel.


signatur

"Nothing is more intolerable than to have to admit to yourself your own errors"

Medlem

Well, det tar ju längre tid oavsett hur skickliga dom än är, gör en modell med 100-1000 gånger så många polygoner som för 10 år sedan är det ju klart det tar längre tid, även om de är flera så har alla varsin uppgift och en modell blir inte klar snabbare om man är mer än en, eftersom alla artister har en egen stil så är det sällan de kör olika artister för samma typ av modeller, men visst, det går fortare när de kör en som arbetar på bakgrunden/banan, en som arbetar på props, en som arbetar på interaktiva objekt, en på fiender och en på npc/karaktärer nu när de har större budget, men det tar fortfarande längre tid rent praktiskt än för 10 år sedan.
För att inte nämna högupplösta texturer, innan var det bara att slänga in något otydligt som såg någorlunda ut som det man ville få fram, nu måste de bearbeta varje textur med smuts och repor samt diverse lager med pixelshading effekter.
Allt tar längre tid och allt kostar mer as a result, har dem då en väldigt pressad budget så blir spelen kortare för dem har helt enkelt inte tid.

Tror jag då ;D

Medlem

Vi har ju alltid MMO'erna


signatur

Kan Gordon Freeman tala?

Inaktiv
Skrivet av Rurounin:

Well, det tar ju längre tid oavsett hur skickliga dom än är, gör en modell med 100-1000 gånger så många polygoner som för 10 år sedan är det ju klart det tar längre tid, även om de är flera så har alla varsin uppgift och en modell blir inte klar snabbare om man är mer än en, eftersom alla artister har en egen stil så är det sällan de kör olika artister för samma typ av modeller, men visst, det går fortare när de kör en som arbetar på bakgrunden/banan, en som arbetar på props, en som arbetar på interaktiva objekt, en på fiender och en på npc/karaktärer nu när de har större budget, men det tar fortfarande längre tid rent praktiskt än för 10 år sedan.
För att inte nämna högupplösta texturer, innan var det bara att slänga in något otydligt som såg någorlunda ut som det man ville få fram, nu måste de bearbeta varje textur med smuts och repor samt diverse lager med pixelshading effekter.
Allt tar längre tid och allt kostar mer as a result, har dem då en väldigt pressad budget så blir spelen kortare för dem har helt enkelt inte tid.

Tror jag då ;D

Så med din logik får vi alltså bra mycket kortare spel om t ex 20 år än vad vi har idag. efterspm de helt enkelt är mycker mer avancerade?


signatur
Medlem
Skrivet av Ascendant:

Så med din logik får vi alltså bra mycket kortare spel om t ex 20 år än vad vi har idag. efterspm de helt enkelt är mycker mer avancerade?

Well, min logik är inte helt ogrundad, var någon utvecklare som klagade på det i någon intervju, kommer inte ihåg var så jag kan inte länka dit, tror inte det är någon större fara med att spelen ska vara för korta, branshen blomstrar som aldrig förr och med det poppar upp företag till höger och vänster, om då företagen tar sin tid på sig i stället för att spotta ut spel efter spel efter bara ett eller två års utveckling så ska väl spelen kunna hålla en vettig hållbarhet utan att behöva ta till småknep som samla 100 ex whatever och spring fram och tillbaka tjugo gånger.

Inaktiv

Stor förlust för oss som föredrar singleplayer-spel med andra ord.


signatur
Inaktiv

Jo, jag gillade multiplayer spel ett tag, men det tar upp foer mycket tid och kanns bara dumt att sitta och spela nogot som inte aer ens till for att roa aen. Man vill bara bli battre, och det aer inte vad spel handlar om.

LAN aer dock en annan sak: skulle kunna tanka mig att se mer coop spel.

Holler mig dock helt klart till singleplayer.


signatur

"Nothing is more intolerable than to have to admit to yourself your own errors"

Medlem

Själv är jag så trött på alla dessa nya FPS som är precis likadana som alla andra förutom lite bättre grafik. Suck, har man spelat en så har man spelat alla. Innovationen tog slut ungefär efter Half-life 1 / CS / Battlefield 1 för en sisådär 8-10 år sen.


signatur

yolo

12
Skriv svar