Vilka spel har varit mest revolutionerande?
I alla dessa "Vilket spel tycker du har varit/gjort X?" trådar så tänkte jag att det kanske varit intressant att se vilka spel som egentligen ändrade sin genre eller var revolutionerande på sin tid
Personligen tyckte jag att Giants: Citizen Kabuto var en frisk fälkt, med blandning av TPS, RTS och basbyggande som i vilket fall inte jag sett något liknande av. Tyvärr så var multiplayerdelen ganska buggig av vad jag sett, men ett spel med 3 så extremt olika raser får man nog leta efter. Kanske smittade spelet inte av sig på andra framtida titlar, men kul var det i vilket fall som helst och imo en intressant blandning av genrer.
Videomupp
Dune 2 var revolutionerande inom RTS-genren för det var först och det var och är fortfarande väldigt bra. Ett annat underskattat spel/serie är Jagged Alliance. Fin combo av RPG/TBS som tog över herreplatsen från UFO-spelen.
C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik
testade jurassic park trespasser demon igår, det var rätt revolutionerande I guess
massa fysik och ai drivna animationer .. o en arm
Wolfenstein skapade väl nästan FPS-genren? Eller kom Quake/Doom innan?
Nej, du har rätt. Wolfenstein kom först.
Pingvin, flagga eller äpple. Vem orkar bry sig, vi är alla samma 1or och 0or i slutändan.
Wolfenstein 3D är ju början, men vart ju inte äkta.
(fake it until you make it)
så jag lägger nog ändåså min röst på Quake, det var verkligen ett lyft på alla fronter, grafik, "fysik", rörelse, äkta 3D, "handling", möjlighet för vanliga människor att göra banor, stor grym community, ordentlig multiplayer osv.
Go for it - ALL or Nothing!
Doom - det revolutionerade multiplayer spelandet från att spela ensam så lirade man flera.
Halflife - det revolutionerade FPS genren från att varit träligt gå in i rum - rensa rum från fulingar gå till nästa rum: till att ha en story + att fiende AI'n var grymt bra gjord.
Dune2 - Startade realitids rts i dess nuvarande former.
Populous/Simcity - de första riktiga sim-spelen.
Quake 1 helt klart. Anledningarna är sagda.
Höjde ögonbrynen för warhammer 40k, iom att det handla om att ta över controll points(vågar inte lova att dem var först, men tror det).Tyckte rts var ganska enformiga annars, mellan de olika spelen alltså.
Måste ge min favoritserie Total war lite credit, shogun då. Nu kunde man ta kontrollen av stora historiska slag.
Tycker inte att någon av dom är speciellt revolutionerande, Vonyx.
Möjligtvis Total War eller Half-Life pga. mod scenen; för själva spelet var väl inte så revolutionerande? Det var väl mest motorn; ungefär som Source motorn har revolutionerat fysik mässigt.
På vilket sätt menar du att WiC, EE eller C&C har varit revolutionerande?
"Nothing is more intolerable than to have to admit to yourself your own errors"
Möjligtvis Total War eller Half-Life pga. mod scenen; för själva spelet var väl inte så revolutionerande? Det var väl mest motorn; ungefär som Source motorn har revolutionerat fysik mässigt.
Source har inte revolutionerat någonting, de använder fysikmotorn Havok som användes i ett antal spel innan HL2.
Vonyx
Att du skriver WiC istället för Ground Control bevisar hur stor koll du har på spelvärlden.
Nej, Valve har inte revolutionerat något i HL2. Det de däremot har gjort är att perfektionerat alla FPS-aspekter och satt de i ett spel.
Jag vet inte om jag lirar piruett på lilltån här, men snackas det nu inte bara om evolution? Alla dessa spel som nämnts är bara ett nästa steg från ett tidigare avtryck.
Det påståendet leder till att från grunden lades med pong och dessa überklassiker som redan nämnts har spelvärlden inte direkt revolutionerats. Det skulle väl ändå kräva att det är ett så pass radikalt nytänkande som helt för spelvärldens mainstream åt annan kurs. Visst tror jag emellertid att detta gjorts om än av lättare skala, men kan inte bidra med en titel.
Ur den synvinkeln skulle jag hellre vilja fråga; var det verkligen första Quake som dödade den tappra äventyrseran som regerade en häftig del av 90-talet och förde det stora rampljuset till tävlinginriktade shooters? Med lättare eftertanke kan jag se det mycket möjligt. Revolutionerade det? Tål att tänkas på.
</rambling>
'It is the mark of an educated mind to be able to entertain a thought without accepting it' -Aristotéles
Pirates! Det var fanimej ett revolutionerande spel. Du hade allt från fäktning till segling, skattsökning, belägringar av fort och mycket mer. Spelet gav en sån glädje att man gladeligen seglade från Vera Cruz till Trinidad även om det tog 1 - 2 timmar (verklig tid) att ta sig dit i motvind:)
C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik
half-life var inte revolutionerande på nåt vis. fps med story? system shock osv.. fysik? tusen andra spel.
wolf3d var väl ändå inte först med det där.. det är lite grötigt, men det fanns ändå en jävla massa förstapersonsspel.. rpgs osv..
vet inte om quake var först med rejäla polygoner i ett fps heller.. kom descent innan eller efter quake? det var iofs ingen regelrätt fps, då man flög runt i ett litet rymdskepp.
lurigt, det här..
edit: och modar.. heh.. det var fan quake1/2 som hade den revolutionerande mod-scenen.. valve var jävligt dåliga på att låta folk modda half-life från början.
Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.