Intryck från ET: QW BETA 2

Inaktiv
Intryck från ET: QW BETA 2

Eftersom jag nu spelat Beta 2 i drygt en vecka känner jag mig tvungen att skriva om mina intryck. Först, min dator:

Intel Pentuim 4 3.2 GHz 540 HypeThreading
1024MB RAM
ATi Radeon Asus Extreme X850XT 256MB PCI Express
250 GB HDD

Jag kör det mesta på High, dock är AA och sync helt avstängda. Flyter på bra för min del vilket betyder att detta spel inte kommer vara öronmärkt åt folk med Dual Core processorer och DX10-kort. Spelet i sig är på min dator ingen grafisk revolution, men så var det länge sen jag kunde spela något riktigt snyggt också. Ska dock skaffa mig en ny monsterburk lagom tills den fulla verisionen släpps.

I Beta 2 får vi spela på banan "Valley" som ligger vid Rocky Mountains fötter i östra Kalifornien. Banan är kompetent byggd för dess syfte och gör dessutom själ för sitt namn. Det som är det slående med ET: QW är att onlineläget är uppdragsbaserat. Ja ni läste rätt, uppdragsbaserat. Beroende på vilken ras du är eller på vilken klass du väljer har du olika uppdrag du skall utföra online för att ditt lag ska vinna. Det kan vara allt från att förstöra en av fiendens radar till att transportera en MCP till ett visst mål eller hacka dig in i motståndarens huvudbas. Som om de inte var nog kan du själv styra lite vilka uppdrag du ska utföra, beroende lite på hur nära du befinner dig det assignerade uppdraget eller om en lagkamrat redan är på väg att utföra det. Vissa uppdrag är dessutom tidsbegränsade.
Sammantaget tar Splash Damage "team spelandet" till en helt ny nivå och skapar en lagdynamik som jag aldrig tidigare skådat i ett spel. Det går inte att vara lone-wolf och ströva omkring någonstans i vildmarken och jaga frags, du måste hjälpa ditt lag för att vinna.
Olika "main-uppdrag" (de uppdrag som krävs att ditt lag utför för att matchen ska vinnas) kan bara utföras av olika klasser exempelvis. T. ex på valley så är första huvuduppdraget att reparera en bro, då behövs engineers mest (men också t. ex opressors och agressors för att hålla fienden borta från bron), eller när man ska hacka sig in i motståndarens bas, då behövs infiltrators mest.

Dessutom har Spalsh en intressant idé om det här med score. In-Game ser du inte hur många du dödat eller hur många gånger du själv har dött, utan det som spelar roll är din XP. Utför du dina uppdrag får du XP men du får också XP på den klassiska vägen genom att ha ihjäl folk. Jag har inte riktigt helt klart för mig vad exakt man får XP av, men det tickar på rätt bra och döda och uppdragen är en del av det. Ju mer experience du har desto högre rang får du också, och olika nya fördigheter och nya vapen.

I Enemy Terriotry: Quake Wars vinner inte det laget som dödar mest. Där vinner det laget som har bäst samarbete och utföra sina main-uppdrag först/bäst.

Pluspoäng till Spalsh för att de ÄNTLIGEN infört "Warm-up", vilket betyder att matchen inte startar direkt när de första spelarna loggar in, utan att spelet inte sätter igång förräns ett visst antal av de som finns på servern har kommit in, vilket betyder att även sådana som jag, som inte har fiber kan få vara med från början, till skillnad från t. ex BF2, då spelet i 9 fall av 10 redan startat när jag kommer in, när man går till nästa bana/match på en server.

Nu sitter jag visserligen både på Beta 2 och Beta patch 1.1, men jag har stött på förvånansvärt få buggar. Det enda som jag generellt kan klaga på är det återkommande problemet med fordonsfysiken. Det känns inte som att det är ett fordon man kör, utan att man bara kommer fram mycket snabbare med den där grejen man sitter i. Detta har dock förbättras utmed patcharna o.s.v. och kommer förhoppningsvis inte vara ett problem i fullverisionen.
Sen har jag stundtals lite problem med ljudet eftersom betan INTE stöder 5.1 än, och jag sitter naturligtvis på surround. Istället skickas 2.1 ljud vilket känns lite lamt och ovant, och ibland försvinner ljudet (antagligen en direkt följd av att mitt ljudsystem inte stöds än) kanske 10 sekunder innan matchen är slut, och jag måste starta om spelet för att återfå ljudet. 5.1 ljud skall dock ha fullt stöd i full verisionen, och jag har påpekat problemen på beta-forumet så några ljudproblem ska inte finnas på releasen för surround-användare.

Överlag är jag imponerad över det Splash Damage har skapat. Det är definitivt en BF2142 dräpare och har enligt mig tangerat den spelglädjen som finns i BF2. Enemy Territory kommer bli en klar stjärna i höst på FPS himlen och kommer vara förstahandsvalet för de som vill ha lagbaserad FPS-action när den är som bäst.


signatur

BioShock är den mest överlägsna komponeringen som släppts under denna halvan av decenniet.

Medlem

no
JA


signatur

[size="9"]CONCORD Notice: Don't drink and fly. Drunken jumping can result in loss of ship through "navigational error".[/size]

Medlem

känns som världen inte är redo för detta, alltför lagbaserat och uppdragsbaserat för att det skall slå för den gemene man.
Naturligtvis kommer spelare att spela sig samman i klaner osv, men för en "casual" player är detta spel ingen höjdare. Får en 5 av 10 av mig.


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Medlem

Nja, vet inte riktigt om jag håller med dig om det.
Har förvisso inte lirat ET:QW, men upplägget verkar påminna mycket som det i ET. Det liret lyckades attrahera en bred målgrupp fastän att det var uppdragsbaserat. Antalet aktiva servrar ligger högt än idag. Skulle dock ha föredragit att man gjort ett ET2 istället för ett ET:QW.

Medlem
Skrivet av fikabulle:

Nja, vet inte riktigt om jag håller med dig om det.
Har förvisso inte lirat ET:QW, men upplägget verkar påminna mycket som det i ET. Det liret lyckades attrahera en bred målgrupp fastän att det var uppdragsbaserat. Antalet aktiva servrar ligger högt än idag. Skulle dock ha föredragit att man gjort ett ET2 istället för ett ET:QW.

Det var mindre att hålla reda på i W:ET så jag håller med honom på ett sätt, det finns för mycket vapen, egenskaper som klasserna har samt att fordonen gör det lurigare.

W:ET hade ett enklare upplägg.


signatur

"I don't rock and roll, I BURN!"

Medlem

Tack för recensionen och dina intryck. Intressant läsning för en som inte testat betan.


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

1
Skriv svar