id Softwares nya motor, alltså

id Softwares nya motor, alltså

Jag blev alldeles till mig igår på irc när det dök upp lite bilder ifrån id Softwares senaste motor, som driver deras kommande och hittills okända titel. Det var alltså inte spelet som visades upp, utan bara ett kort techdemo av en racingbana där kameran gick runt den och sedan in i någon byggnad för att visa upp en asiatisk snubbe med en slemhatt på huvudet

Bilder och filmen finns längre ner om ni inte vill höra mig prata en massa strunt.

Jag är lite besviken, själv. Bilderna och filmen är ju nu av väldigt låg kvalitet, tagna med kameror på konferensen, men rent bildmässigt ser det inte alltför imponerande ut. Gubben som kommer i bild ser ut som en från Doom 3, möjligen lite mer detaljerad men arvet är heltydligt. Det ser lite för slemmigt ut för att fånga den där realistiska känslan. Demot sattes ju ioförsig enligt Carmack ihop på tio dagar så ljussättning etc. kan vara ooptimerad, modellen gammal eller något (ifall modellerna är skapade för Doom 3-motorn och sedan stoppats in i den nya kommer de antagligen att fortfarande se ut som Doom 3-saker, sade någon på ett forum - om den är det eller inte vet vi inte). id har ju alltid varit bäst på grafik vilket gör att förväntningarna efter att ha sett Crysis och andra spel är att det ska slå dem, eller åtminstone vara på samma nivå. Jag tänker inte slänga bort den möjligheten, men åtminstone visar inte de här bilderna den nivån vilket är skittrist. En mer utförlig demonstration av grafiken skulle sitta fint...

Tekniken bakom är lite mer intressant. De verkar satsa mer på att licensiera motorn den här gången då det talas mycket om arbetsverktygen, att varenda liten bit på banan kan vara unikt texturerad (MegaTexture, version två) utan att prestandan påverkas till exempel. Eller att flera grafiker kan arbeta på banan samtidigt utan att störa varandra - Carmack nämner att det blir lättare att först göra banor som verkligen är skitroliga att spela på för att sedan slänga ett helt team med grafiker på den för att göra den snygg, medan banskaparna går vidare.

Ehum, mer av motorn ska tydligen visas på E3. Som jag förstod det endast för intresserade och inbjudna utvecklare tyvärr, men förhoppningsvis får man väl någon film Annars är det Quakecon som gäller i augusti, tydligen.

Jag pratar för mycket.

Bilder:

Film, Carmack har finkläder:

[http://www.youtube.com/watch?v=HvuTtrkVtns]

*Edit, jag glömde ju att säga det bästa, nämligen att motorn görs för PC, Mac, Xbox 360 och PS3 - samt troligen linux, ifall de inte ändrat sig.

Medlem

jag tyckte gubben såg ut att vara tagen från doom3 som du sa, men jag tyckte utomhus miljön blev riktigt snygg. speciellt bergen:D


signatur

-=Half-Life=-
-=TFC=-

Medlem

Men så som deras techdemo såg ut behöver inte betyda hur ett spel som baseras på den kommer att se ut.

Tycker det ser riktigt snygg ut

Medlem

såg ut som D3 tyvärr....får hoppas man blir mer imponerad efter E3...


signatur

- I mean gaming journalists look bad just writing about stuff, but when you put them in front of a camera...a whole new dimension of bad is created.

Medlem

Techdemo betyder inte snygg grafik, det är till för att de visa upp de tekniska finesserna, om det nu blir snyggt är ju det en fin bonus.


signatur

Space for rent.

Medlem

Det ser ju skitbra ut, som allt som id kommer med, enligt mig. Och en stor grej med demot var väl att demonstrera relativt stora miljöer utomhus med bra detaljer och sen glida in inomhus och se en så detaljerad "gubbe". Tycker inte det är taget från Doom 3.

Jag är väl lite partisk eftersom jag gillar allt nytt som kommer från id. Många verkar klaga på deras spel.


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem

1. grafik är inte allt.
2. DooM3 är ett bra spel.
3. "Techdemo betyder inte snygg grafik, det är till för att de visa upp de tekniska finesserna, om det nu blir snyggt är ju det en fin bonus."

IMO!!!


signatur

R.I.P The_maxx

Å, missförstå mig inte. Jag är en stoor id Software-fanboy som tycker att den här teknologin är väldigt intressant. Jag deppar mest för att inte just nu kunna slänga bilder av den i ansiktet på andra när de börjar prata grafik och trackar ner på id

1
Skriv svar