Square-Enix och Sega har tappat stinget - totalt

Medlem
Square-Enix och Sega har tappat stinget - totalt

Square-Enix är känt för att ha skapat häpnadsväckande rollspel bland annat och det har de sannerligen lyckats med. Xenogears, Final Fantasy VII, Parasite Eve, Front Mission 3 är bland de många spel jag fortfarande älskar. Men igår kom jag att tänka på en sak som jag upprepade gånger tänkt och stört mig på. Vad i hela friden håller Square-Enix på med?

Tittar man på företaget idag kan man nästan börja gråta. De pumpar ut värdelösa spel såsom Drakengard, Final Fantasy VII: Dirge of Cerberus och även massa remakes på gamla Final Fantasy-spel till Nintendo DS och liknande. Gamla Final Fantasy-spel i all ära, men borde man ändå inte titta närmare på sina andra trogna fans än bara de som letar efter klyschiga J-RPG?

Varför jag tar upp just det här är för att Square-Enix har verkligen nått bottennappet nu. Man mjölkar på en J-RPGserie vars skapare till och med har hoppat av företaget för att skapa eget företag. Square-Enix borde ta en riktig funderare på vad de EGENTLIGEN borde göra. Sakaguchi, Amano och Uematsu har alla tre börjat ta nya tag genom att skapa spel med sitt nya utvecklingsteam Mistwalker. Personligen tycker jag att det är rätt att bojkotta Square-Enix. Det Square-Enix gör idag är inget mer än att tjäna pengar istället för att tillfredsställa fansen. Visserligen släpper de även remakes av Valkyrie Profile och fortsätter jobba med spel som Dragon Quest. Men det är endast ytterligare sätt att mjölka på och det stör mig något så fruktansvärt.

Vad som har stört mig jättelänge är att det inte tas upp något om ett spel jag verkligen skulle vilja se bli lokaliserat är Front Mission 5. I och med att Front Mission 4:s försäljningssiffror inte gick enligt vad företaget förväntade sig, skiter man fullständigt i att släppa nästa spel i serien. Front Mission 5 ska enligt väldigt många till och med vara det bästa av de alla. Istället bestämmer sig företaget för att släppa spel som förmodligen inte ens någon orkar titta en andra gång på.

Precis på samma sätt agerar Sega och dess dotterbolag. Jag bryr mig inte om Sonic 7 eller Virtua Fighter 9. Alla dessa spel är helt värdelösa och man lägger en massa pengar på serier som folk snart inte orkar spela då det är samma djävla dynga varje gång. De tycker att man ska punga ut 600kr på något som skiljer sig lite i grafiken eller har nya banor.

Vad kan man göra istället? För det första borde företagen ta nya tag och slänga bort alla utjatade serier. Square-Enix har ju som sagt både Square och Enix vilka var Japans största rollspelsmakare. De borde istället utnyttja situationen och göra något nytt tillsammans istället för att fortsätta med de uråldriga koncepten i Dragon Quest och Final Fantasy.

Sega bör istället ta och samla sig för att sedan satsa på det projektet absolut alla väntar på, Shenmue 3. Varför man inte släpper det är för mig ofattbart. De klagar på att det kostar för mycket och det är ju självklart att det gör det, när man istället slänger ut pengar på spel som ingen orkar bry sig om.

Nej, Square-Enix och Sega har nått sina sista dagar för länge sen. Jag hoppas verkligen att de kommer ställa sig längst bak i ledet och att nya utvecklare kommer att blomstra.

Medlem

^-- Som sagt, du är inte ensam om denna åsikt. Många började redan undra va fan square höll på med efter FF7, då serien började dalla neråt. Final Fantasy VII: Dirge of Cerberus måste vara det sämsta skiten ever som kommit ut ur FF världen

Dock så vill jag hellre ha en ny bushido titel än något Jrpg från square.

Inaktiv

Jag hoppas bara på en remake av FFVII till PS3, sen kan Squeenix gå och lägga sig tycker jag.

1
Skriv svar