De mest underskattade spelen

Medlem
De mest underskattade spelen

Satt och skrev i en annan tråd och kom att tänka på underskattade spel, eller snarare spel jag tyckte var underskattade. Tänkte skapa en tråd där man helt enkelt skriver lite om ett eller flera spel som ni tycker borde få mer reklam än dem fick vid release Jag hade 3 jag tänkte nämna.

The Suffering

Spelet blev väldigt förbisett, men jag älskade det. Man spelar som Torque, en man som sitter på fängelse och ska avtjäna ett straff för att ha mördat sin familj. Men alldeles efter man anländer till sin cell så blir ön attackerad av diverse demoner, som ville både Torque och resterande människor på fängelseön illa. Men var kommer dem ifrån?

Det jag älskade med det var designen på demonerna. Alla demoner hade en design från en avrättningsmetod och fick sin egen stil. Spelet var ibland riktigt läskigt också, även om det blev en ganska standard TPS shooter ibland. Spelet blev dessutom vad man gjorde det vill, antingen räddade man vakter och medfångar eller så dödade man dem och beronde på ens handingar fanns olika slut att tillgå. Billigt numera så kolla gärna in det om du kan. Det har kommit en uppföljare, men var inte lika bra har jag hört, även om jag inte spelat dem själv.

Area 51

Ett annat underskattat spel är Area 51, som är aktuell med en uppföljare till diverse system. Man spelade som en specialsoldat, som skickas ner i Area 51, där ett utomjordiskt virus skapar kaos, och du ska ta reda på vad som inträffat. Början var defenitivt bäst, då man hade ett team att sammarbeta med, tyvärr så håller dem inte ihop bra och till slut får man undersöka allting ensam. Det är då spelet blir enformigt och blir som vilken FPS som helst.

Men det jag älskade med det och som fick mig att fortsätta spela var alla konspirationer och hintar på diverser konspirationsteorier. Att han man spelar som röstsätts av David Duchovny (Staving?) AKA Mulder var underbart. Man förföljs även av en utomjording som är röstsatt av Marilyn Manson, vilket var en rolig grej för mig. Kom i samma veva som HL2 tror jag vilket gjorde att det fick lite fokus.

Call of Cthulhu: Dark Corners of the earth

Det här THE most underskattade spelet ever imo. Jag har aldrig varit så rädd medans jag spelat ett spel som då jag lirade detta. Spelet baseras mest på HP Lovecrafts bok "The shadow over Innmuth", och man spelar som en detektiv som ska leta reda på en försvunnen person i en mystisk by. Alla i den lilla hamnbyn har attityden att "Främlingar hör inte hemma här!". Byborna döljer uppenbarligen något, men vad?

Orsaken att detta spelet är så underbart för mig är närvarokänslan. För mig så kändes ibland som om jag var där, och jag hoppade till och blev riktigt rädd mer än en gång. Tror inte jag kan skriva så mycket mer om det, det är ett spel som måste upplevas. Spelet är tyvärr extremt buggigt dock, krashar lite då och då men det var defenitivt värt det för mig. Förbiser man alla buggar så har man det mest underskattade spelet för mig ^_^

Sökte efter en liknande tråd, men hittade ingen, får hoppas jag inte förbisett någon


signatur

Videomupp

Inaktiv

Ridge Racer

Spelare verkar inte förstå att denna spelserie inte försöker vara en realistisk racing simulator. Klagomål om att man åker på ett spår igenom kurvor och avsaknaden av skada på bilarna har man ju hört.

Skulle dessa personer se på RR som en arcade racer istället så kanske det skulle lossna lite.
Spelet handlar ju faktiskt lite mer om att få en perfekt start genom att vara pixel-perfect på varvräknaren just den sekund som startskottet går än att bromsa in i kurvor och vara orolig för att bakhjulen ramlar av om man inte tar nästa kurva så som [ Racing Profil Namn ] skulle gjort.

Sen att kunna banorna, veta hur mycket man ska drifta i dom olika svängarna och när man ska använda sig av nitron som byggs upp av drifting - så att nitro boosten slutar precis innan en ny kurva så att man på så sätt får en snabbare nitro charge, är skill som skiljer spelare ifrån och på så sätt skapar race som inte är så simpla som man kan tro.

Nu när man även kan customizea sina maskiner så får ju varje spelare fördelar och nackdelar ute på banan som just denna förlitar sig på att vinna racet med.

Jag tycker därför att RR känns lite underskattat (har en bekant som spelar det..) och att det kanske saknas spelare som är ute efter den precision som RR faktiskt erbjuder.

Medlem

Jag kommer ihåg att jag lirade RR på PS1, det var riktigt kul kommer jag ihåg ^_^ Inte för att Racing är min grej, men det var skoj.


signatur

Videomupp

Medlem

Call of Cthulhu: Dark Corners of the earth har jag tänkt att lira, verkar interessant. Lirade du det på Xbox eller på PC WildThing?
Kostar bara 69kr på webhallen till xbox.


signatur

<3

Medlem

PC. För att vara ärlig, spelet krashade en hel del på PC, och buggade sig i menyn etc. Kolla någon recension innan du köper om samma gäller på Xbox. Men annars är det billigt och köpvärt

Tyckte jag läste om lite problem om spelet på 360, utifall du har en sådan. Värt att kolla upp innan iaf.


signatur

Videomupp

Medlem

Oddworld: Stranger's Wrath (Xbox)

Underbar designen som blandar fabler, western och steampunk i en enda röra. Spelet börjar opersonligt om en Eastwood-typ till prisjägare som jagar bovar, men utvecklas till konstig, episk kamp mellan människa och natur. Slutfilmen är bland de vackraste jag någonsin sett på en TV-ruta.
Tydligt bevis på att EA vågar satsa udda titlar, men struntade i att marknadsföra spelet, och trots bra recensioner glömdes det snabbt bort.
Ett av mina absoluta favoritspel, ryser av att bara tänka på det.

Superhero League of Hoboken (PC)

Bland alla LucasArts-komedier missade de flesta Legend som utvecklade de roligaste och konstigaste peka-klicka-spelen någonsin.
SLoH är ett äventyrsspel med RPG-strider där ditt superhjältegäng ska stoppa Dr. Entropy från att, tja, återuppväcka King Kong. Superhjältarna har fantastiska krafter som att kunna äta hur mycket chili som helst, kraften att se genom pizza-kartonger eller att kunna ge fienden för höga kolestrolvärden. Ännu roligare blir det när man upptäcker att man faktiskt har användning av krafterna.
Inte lika bra pussel som i Monkey Island-spelen, men det är gapflabb genom hela spelet och tillsammans kanonmusik blir det ett spel man aldrig glömmer.

Crap, lång post. Bra tråd WildThing, trådar som denna behövs.

Jag skulle säga Temple of Elemental Evil. Det har ingen vidare handling, men fokuserade heller inte på det utan erbjuder rollspelsvärldens kanske bästa stridssystem någonsin och massor av timmar dungeon slashing. Det kräver att man är villig att sätta sig in i systemet, men ger tillbaka med råge. Klart underskattat spel, ifrån en publik som väntade sig ett nytt Baldurs Gate.

Dessutom tycker jag att det har sagolikt vackra miljöer och musik

Edit: en bild för att locka intresse,

Medlem
Skrivet av WildThing:

edit: Found itz

Ville inte posta länken innan pga av forumreglerna angående warez, men jag vet inte hur det ligger till med abandonware ifs.

Btw, jag letar fortfarande efter spel som påminner om Call of Cthulhu, men har ännu inte hittat något. De fick verkligen fram något unikt i det spelet.

Medlem

Tagit bort inlägget med länk i, tills det kan visas att det är fritt släppt av utvecklare/utgivare. Hör av er isf!


signatur

MaxH: Web, Spel, Kärlek, Nöje, Projekt, IRC
"Din mamma är en Google-sökning."-the_maxx

Medlem

Beyond good and evil är helt klart ett av världens mest underskattade spel. Bättre äventyrs spel får man leta efter.


signatur

- I mean gaming journalists look bad just writing about stuff, but when you put them in front of a camera...a whole new dimension of bad is created.

Inaktiv

Införskaffade Beyond Good and Evil efter inrådan här på forumet - måste säga att jag fann det grovt överskattat.

Spelets beståndsdelar:
Extremt många och simpla strider
Minispel (lufthockey, racing, sneaking)
Inga pussel eller klurigheter
Pokémon "Gotta catch'em all!"-moment: Fotografera alla djur, samla kristaller (löjligt lätt att fixa allt första gången)
En klichéartad, till stor del förutsägbar story
Jobbiga kontroller/kamera, åtminstone till PC

Kändes som ett barnspel.

Ändring: För att inte vara helt neggo kanske jag ska lägga till några egna till listan:

Pharaoh - Bästa stadsbyggarspelet, "spreadsheet gaming at its finest". Innehåller uppgraderingar jämfört med Caesar III, och är inte lika löjligt lätt som uppföljaren Zeus. Jämfört med Sim City är det mycket mer spel och mindre simulator.

Planescape: Torment - Rollspel/äventyr med underbar story (som går ut på att bli av med sin odödlighet), annorlunda spelvärld och ett antal av de i min smak bästa karaktärerna i spel någonsin. Striderna är tyvärr inget att hurra för, men det är i samma motor som Baldur's Gate.

Riven: The Sequel to Myst - Sålde visserligen i mer än två miljoner exemplar, men här på FZ verkar det ganska okänt. I en tid då de flesta spel tog max något år att utveckla spenderade Cyan (numer Cyan Worlds) tre-fyra år på sitt mästerverk. Djävulskt svåra - men logiska problem att lösa, som alla är helt integrerade i spelvärlden (grymt snyggt för att ha getts ut 1997).

Medlem

*Urban Chaos
free roaming på PS1
*Psychonauts
Plattform med stor humor

Håller F ö med F3D, många spel får oförtjänt dåligt rykte p.g.a att folk verkar ha glömt arkad aspekten.


signatur

"They`ve made a what out of it!?"

Medlem

Wurm Online

Det enda onlinespel där du kan terraforma landskapet.

Medlem

Helt på allvar tycker jag både Nethack samt Slash'EM är de mest underskattade spelen nånsin.
Jag kör t.o.m en nystartad server ni kan nå med
telnet gibbage.mine.nu
Highscore listan ligger på http://gibbage.mine.nu samt http://ascend.mine.nu
Som ni ser, highscoren där väntar bara på att bli ägda.

Den personliga konfig filen för ert spel kör med vettiga inställningar såfort ni skapar ett konto. Så den irritationen slipper ni.

Grejen som är lätt att förbise med dessa spel är att dom är helt sjukt tunga (bakom ytan).

Båda dessa spel är såkallade Rogue spel dvs dom använder ASCII för att representera det man ser.

Ifall ni vill testa här är några bra småtips:

För att identifiera stavar, använd staven, tryck Shift + E för engrave, sen skriv nånting i golvet me den. Då brukar den ofta avslöja va det är för magisk stav.

Undvik att dricka ifrån sinks.

Skriv elbereth i golvet (med något hårt) när ni är riktigt illa ute. Monster respekterar det ordet mer än nått annat, det kan vara tillräckligt för att ge er tid att dra er undan.

Ifall ni har ihjäl en floating eye, ät den medans ni bär en ögonbindel/handduk...

För mer info läs lite på:
http://nethack.wikia.com/wiki/Main_Page

Här är en beskrivning på ögonbindeln på den siten http://nethack.wikia.com/wiki/Blindfold

Ni kommer att inse att det finns enormt mycket som kan hända ju mer ni läser/spelar.

Medlem
Skrivet av peak_performance:

Jag skulle säga Temple of Elemental Evil. Det har ingen vidare handling, men fokuserade heller inte på det utan erbjuder rollspelsvärldens kanske bästa stridssystem någonsin och massor av timmar dungeon slashing. Det kräver att man är villig att sätta sig in i systemet, men ger tillbaka med råge. Klart underskattat spel, ifrån en publik som väntade sig ett nytt Baldurs Gate.

Dessutom tycker jag att det har sagolikt vackra miljöer och musik

Edit: en bild för att locka intresse,

http://m.boonty.com/gamesimages/446_us_sc1.jpg

Jag testade detta men tyckte det var alldeles för buggigt för att ens vara kul :/ Men det var iofs när spelet precis hade kommit ut, kanske kommit en patch som fixat det nu?

nj
Medlem
Skrivet av Askamaia:

Jag testade detta men tyckte det var alldeles för buggigt för att ens vara kul :/ Men det var iofs när spelet precis hade kommit ut, kanske kommit en patch som fixat det nu?

Nu vet jag inte hur mycket de löser då jag själv inte gett mig på ToEE än (har det liggandes i en låda...), men det har släppts tre officiella patchar som finns att ladda ner från bla Fileplanet.

Inaktiv

Skaffa The Circle of Eight Mod till Temple of Elemental Evil, den fixar ännu fler buggar, lägger till några uppdrag, lägger till några saker (barn och ett horhus t.ex.) som redan finns i spelfilerna, men inte fick komma med i själva spelet p.g.a. Wizards of the Coasts krav på max T+ i åldersgräns.

Medlem

Dirty Dozen 2 : Pacific theater , fps i andra världskriget med co - op , rätt gammalt nu men bara möjligheten att plocka upp fiendens vapen eller röja runt med eldkastare , ett vapen som saknas i de flesta spel .

Skrivet av Askamaia:

Jag testade detta men tyckte det var alldeles för buggigt för att ens vara kul :/ Men det var iofs när spelet precis hade kommit ut, kanske kommit en patch som fixat det nu?

Jag spelade först efter att senaste patchen släpptes, men kan inte minnas att jag stötte på några farliga buggar då faktiskt. Circle of Eight har jag inte testat, men ifall det fixar ännu fler än de som redan blev fixade i sista patchen borde du inte få några större problem med det

1
Skriv svar