Medlem
SWAT 4

Lite undringar.

Detta händer ofta. Mitt team eller jag ser en fiende och skriker "Upp med händerna!". Fienden bestämmer sig för att fly och då borde man väl få sätta något skott i benet eller så? När jag gör detta får jag alltid minus poäng pga övervåld.
Man kan väl inte bara låta han fly och ta han vid ett senare tillfälle? låter ju inte särskilt realistiskt.
Också dumt, efter en stormning och man satt fienden ur funktion och han vägrar att ge upp så måste man pepparspraya honom, skjuta går inte då blir det också övervåld. jävligt orealistiskt måste jag säga.
Många lägen där teamet hellre väljer att skrika " Upp med händerna!" och bli nerskjutna istället för att skjuta först.

känner någon igen sig?


signatur

"Publiken undanbedes från att kasta in bilder på knasiga katter, som kan distrahera spelarna."
- noaxark

Medlem

du använder dig utav övervåld - testa non-lethal vapen istället.

men jag håller med, riktigt irriterande och stört att t.ex. ens team-medlemmar väljer att skrika upp med händerna och blir nerskjutna istället för att neutralisera fienden först (eller iallafall besvara eld snabbt/vettigt)


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Medlem

ok non-lethal, är det JHP kulan jag ska använda då?

Just nu använder jag Full Metal Jacket pga att jag möter armorerade ( om man nu kan säga så) fiender.

Men det är inte så att jag skjuter mot överkroppen på en flyende utan jag siktar alltid mot benen.


signatur

"Publiken undanbedes från att kasta in bilder på knasiga katter, som kan distrahera spelarna."
- noaxark

Medlem
Skrivet av ScarFace:

ok non-lethal, är det JHP kulan jag ska använda då?

Just nu använder jag Full Metal Jacket pga att jag möter armorerade ( om man nu kan säga så) fiender.

Men det är inte så att jag skjuter mot överkroppen på en flyende utan jag siktar alltid mot benen.

Nej, varken FMJ eller JHP hollowpoint är non-lethal. Du får köra med paintballbössan med tårgas eller hagelgeväret med snuspåsarna som jag kallar dem.
Tazergun som sidearm.

Min personliga favorit är paintballbössan, tazergun, tårgasgranater och en gasmask.

Lycka till.

Mellanare


signatur

[size="9"]CONCORD Notice: Don't drink and fly. Drunken jumping can result in loss of ship through "navigational error".[/size]

Medlem
Skrivet av Mellanare:
Skrivet av ScarFace:

ok non-lethal, är det JHP kulan jag ska använda då?

Just nu använder jag Full Metal Jacket pga att jag möter armorerade ( om man nu kan säga så) fiender.

Men det är inte så att jag skjuter mot överkroppen på en flyende utan jag siktar alltid mot benen.

Nej, varken FMJ eller JHP hollowpoint är non-lethal. Du får köra med paintballbössan med tårgas eller hagelgeväret med snuspåsarna som jag kallar dem.
Tazergun som sidearm.

Min personliga favorit är paintballbössan, tazergun, tårgasgranater och en gasmask.

Lycka till.

Mellanare

Kom ihåg dock att fi med gasmask skiter blankt i om du pepprar dom med paintballs.

Medlem

oki tack för tipsen , skall testa. Låter dock lite underligt det hära med att man ska använda paintballgevär :S


signatur

"Publiken undanbedes från att kasta in bilder på knasiga katter, som kan distrahera spelarna."
- noaxark

Medlem
Skrivet av ScarFace:

oki tack för tipsen , skall testa. Låter dock lite underligt det hära med att man ska använda paintballgevär :S

Haha, varför då? Kulorna innehåller ju tårgas.


signatur

[size="9"]CONCORD Notice: Don't drink and fly. Drunken jumping can result in loss of ship through "navigational error".[/size]

Medlem

ja ... kan helt enkelt inte se ett SWAT team med paintballgevär storma en bank med 10+ armorerade fiender.

Vad jag har sett av SWAT insatser ( mm Kanal 5 och 6) så går dom alltid in med riktiga vapen.


signatur

"Publiken undanbedes från att kasta in bilder på knasiga katter, som kan distrahera spelarna."
- noaxark

Medlem

Använd den gröna hagelbössan istället så känns det kanske lite mer realistiskt. Den funkar på allt, så länge man träffar, och skulle de vägra ge upp så skjut vapnen ur deras hand medans de återhämtar sig.

Medlem
Skrivet av ScarFace:

ja ... kan helt enkelt inte se ett SWAT team med paintballgevär storma en bank med 10+ armorerade fiender.

Vad jag har sett av SWAT insatser ( mm Kanal 5 och 6) så går dom alltid in med riktiga vapen.

Gas projektiler samt markörer är inget skämt, de har existerat och använts ett bra tag i situationer där närkontakt med fiender ansetts vara för farligt men dödligt våld dömts ut. Våldsamma demonstrationer är ett bra exempel.

2004 avled en 21-årig kvinna i USA efter att ha fått en sådan projektil i ansiktet, avfyrad av en polis från Boston Police Department. Det är dock ett icke dödligt vapen om det används på rätt sätt, d.v.s. inte skjuta i ansiktet.

För mer info kan du ju läsa runt här:

Wikipedia om PAVA projektiler och markörer

Artikel om dödsolyckan

PepperBall, tillverkar och säljer PAVA-projektil system till polis, militär samt privatpersoner

Patent på systemet

Mellanare


signatur

[size="9"]CONCORD Notice: Don't drink and fly. Drunken jumping can result in loss of ship through "navigational error".[/size]

Medlem

ok det var intressant. inte sett det tidigare.

men används dom till tex stormning av banker osså?


signatur

"Publiken undanbedes från att kasta in bilder på knasiga katter, som kan distrahera spelarna."
- noaxark

Medlem
Skrivet av Mellanare:
Skrivet av ScarFace:

ja ... kan helt enkelt inte se ett SWAT team med paintballgevär storma en bank med 10+ armorerade fiender.

Vad jag har sett av SWAT insatser ( mm Kanal 5 och 6) så går dom alltid in med riktiga vapen.

Gas projektiler samt markörer är inget skämt, de har existerat och använts ett bra tag i situationer där närkontakt med fiender ansetts vara för farligt men dödligt våld dömts ut. Våldsamma demonstrationer är ett bra exempel.

2004 avled en 21-årig kvinna i USA efter att ha fått en sådan projektil i ansiktet, avfyrad av en polis från Boston Police Department. Det är dock ett icke dödligt vapen om det används på rätt sätt, d.v.s. inte skjuta i ansiktet.

För mer info kan du ju läsa runt här:

Wikipedia om PAVA projektiler och markörer

Artikel om dödsolyckan

PepperBall, tillverkar och säljer PAVA-projektil system till polis, militär samt privatpersoner

Patent på systemet

Mellanare

Om man inte skjuter i ansiktet, vad hindrar dom utsatta från att besvara elden, förutom en stark smäll vart nu bollen träffar? Pyser det tårgas upp i deras ansikte även om det blir träffade i tex magen?

Medlem
Skrivet av Svenpa:

Om man inte skjuter i ansiktet, vad hindrar dom utsatta från att besvara elden, förutom en stark smäll vart nu bollen träffar? Pyser det tårgas upp i deras ansikte även om det blir träffade i tex magen?

Ja. Det är ett mycket potent medel det där PAVA och antagligen är det lättare än luft och stiger därmed uppåt, förbi ansiktet.


signatur

[size="9"]CONCORD Notice: Don't drink and fly. Drunken jumping can result in loss of ship through "navigational error".[/size]

Medlem
Skrivet av Mellanare:
Skrivet av ScarFace:

ja ... kan helt enkelt inte se ett SWAT team med paintballgevär storma en bank med 10+ armorerade fiender.

Vad jag har sett av SWAT insatser ( mm Kanal 5 och 6) så går dom alltid in med riktiga vapen.

Gas projektiler samt markörer är inget skämt, de har existerat och använts ett bra tag i situationer där närkontakt med fiender ansetts vara för farligt men dödligt våld dömts ut. Våldsamma demonstrationer är ett bra exempel.

2004 avled en 21-årig kvinna i USA efter att ha fått en sådan projektil i ansiktet, avfyrad av en polis från Boston Police Department. Det är dock ett icke dödligt vapen om det används på rätt sätt, d.v.s. inte skjuta i ansiktet.

För mer info kan du ju läsa runt här:

Wikipedia om PAVA projektiler och markörer

Artikel om dödsolyckan

PepperBall, tillverkar och säljer PAVA-projektil system till polis, militär samt privatpersoner

Patent på systemet

Mellanare

Som jag minns det blev hon skjuten med en sån där elpistol som skjuter iväg 2 pilar. Fast det stod på aftonbladet så behöver inte stämma hehe.

Ang nonlethal.
SWATs entryteam skulle aldrig ge sig in i en situation utan skarpladdade vapen. Och om de måste skjuta så siktar de på bröstkorgen, förrutom om de vet att de misstänkta bär skyddsvästar i vilket fall de skjuter mot huvudet.

Skälet till nonlethal vapen i SWAT4 (och det helt underbara SWAT3) beror på att utvecklarna verkar ha fått dille på att understryka att SWAT är en "lifesaving" och inte "lifetaking" organisation.
Det ger en viss dynamik till spelet att göra allt man kan för att hålla nere antalet döda i spelet, men det är inte realistiskt för fem öre att swat skulle springa runt bland beväpnade och bepansrade terrorister och skjuta bönpåsar och elpistoler...
Inte en chans.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

1
Skriv svar