Webbaserat spel om krigsväxter

Inaktiv
Webbaserat spel om krigsväxter

Jag håller på att planera ett nytt spel vars syfte kommer att vara att odla upp krigsväxter som man sedan tävlar med. Spelet är ett webbaserat spel som alltså spelas genom webbläsaren. Det är textbaserat (likt managerzone, hattrick eller nukezone).

Upplägg
- Spelet består av ett seriesystem likt det som finns i fotboll. Division 1 har 12 lag, Division 2 har 4 grupper á 2 lag, Division 3 har 16 grupper á 12 lag o.s.v.
- En krigsväxt är som en stor växt som har armar. Den attackerar med höger- eller vänsterslag och kan även ha olika specialattacker så som att attackera motståndaren med rötterna. (tänk er som en boxare som ska slå ner sin motståndare, fast i detta fall är det växter)
- Alla spelare börjar med en krigsväxt av slumpad typ. Sedan kan man samla på sig hur måna växter som helst. Beroende på hur bra växterna är kostar de olika mycket att underhålla.
- För att hitta nya krigsväxter kan man antingen köpa, hitta eller korsa fram frön. Hitta växter gör man genom att resa. Olika långa resor kostar olika mycket.

Byggnader
Alla spelare har olika sorters byggnader man kan bygga och uppgradera. Dessa byggnader finns:
- Labb (man kan forska på olika sorters gödsel m.m. som gör odlingen av växterna lättare och mer effektiv)
- Hus där man korsar frön (Lite osäkert på hur detta ska fungera)
- Växthus (Det finns olika sorters växthus anpassade för olika klimat (vatten, värme och vanligt). I alla växthus går det att ställa om luftfuktigheten och värmen.)
- Huvudbyggnad (förkortar tiden det tar att bygga och uppgradera hus)
- Sjukhus (behandlar sjuk personal)
- Arenan (till denna kan man bygga olika sorters restauranger m.m. samt lägga till och ta bort olika sittplatser)

Personal
Man har hand om personalen på sitt företag. Det finns olika personal som jobbar i de olika byggnaderna. All personal har attribut som visar hur bra och effektiva de är på det de gör. Personalen påverkar hur effektiva byggnaderna är (är tex växthuset ineffektivt tar det mycket längre tid att odla växter). Man kan förbättra personalens attribut genom att skicka iväg dem på kurser. Det går att sälja och köpa spelare till och från andra spelare.

Växter
En krigsväxt är en växt som krigar... De slåss mot varandra. De är typ som boxare, fast de har specialfärdigheter. En specialattack kan tex vara "rotattack" då växten attackerar motståndaren med sin rot. Vissa växter kommer att attackera med eldskada m.m.

För att få krigsväxter måste man som sagt först ha ett frö, som man sedan odlar i ett av sina växthus. Olika frön har olika attribut (det finns alltså olika variationer av växterna). En smörblomma (dåligt exempel) kan tex ha mellan 5 och 8 i styrka o.s.v. Det finns olika sorters växter. Dessa är de jag hittills kommit på: eld, vatten, is, öken, regnskog, vanliga, gift, elektricitet. De olika växterna är bra på olika saker och har olika specialiteter. En ökenväxt med taggar tar tex ingen skada från vanliga attacker, utan kastar bara tillbaka (genom sina taggar) lite av skadan till den som attackerade. Vidare har olika växter olika sorters specialattacker. Olika växter är bra och dåliga mot andra växter. Eldväxter är tex dåliga mot vatten och vanliga växter dåliga mot gift.

Eller så gör man som så att det finns olika "raser". Dessa är tex öken-, vatten-, regnskogsväxter och vanliga växter. Alla dessa växter har olika attribut och specialare å som att vara extra tåliga mot slag, ha taggar m.m. Utöver detta kan man genmanipulera växterna till att få en "klass". Klasserna består av eld, vatten, vind och jord. Med dessa klasser får växterna vissa för och nackdelar. Kanske gör de mer skada, blir snabbare m.m.

Skulle vilja ha era tankar kring hur jag ska göra här (som allt annat )!

Tävlingar
Förutom seriesystemet finns det cupper och träningsmatcher. Krigsväxterna förbättras lite för varje match de gör.

Tanken är att man ska kunna välja olika sorters tävlingar i träningsmatcherna och cupperna kommer att vara lite olika. Den tävlingsform som kommer att köras i seriesystemet är att alla växter man har (max 4) tävlar mot varandra. Tänk er att lagens växter står uppställda på varsin sida om en väg. Olika attribut hos växterna avgör sedan vilken växt det är som börjar attackera och hur lång tid det är mellan varje attack. Det vanliga systemet är alltså 4 vs 4. Växterna dör inte efter en förlorad match. De måste bara återhämta sig några dagar.
Kommer ni på fler sorters tävlingar man kan ha?

Här är en förklaring på hur krigssystemet är tänkt att fungera:
http://www.worldofwar.se/pontus/fightplants.jpg

Växt 1 är av ökentyp och har taggar, vilket skadar de som attackerar den. Växt 2 och 3 är vanliga växter och växt 4 är av typ eld. Beroende på hur attributet "snabbhet" är hos de olika växterna kommer de att attackera olika fort. Säg att snabbheten ser ut såhär hos växterna:
växt 1: 1
växt 2: 2
växt 3: 3
växt 4: 4
Växt 4 är alltså snabbast och kommer att börja attackera. Den räknar ut att den kommer att göra mest skada på växt 1, och attackerar därför denna. Nu är det växt 3s tur att attackera. Denna kommer att göra mest skada på växt 2 och attackerar därför denna...

Hjälp tack!
Detta är spelet (ganska komprimerat) om det ser ut nu! Nu vill jag har hjälp med idéer på hur man kan förbättra det ännu mer. All hjälp är välkommen, galna som små idéer!!!

Spelet är i planeringsfas och kommer inte i beta förrän kanske i sommar. Detta är ett enormt projekt och kan inte startas innan planeringen är klar.


signatur

http://www.levelcap.se - World of Warcraft, Diablo 3 och Starcraft 2

Medlem

låter bra, gillar inte text-baseradespel men annars var det bra.

1
Skriv svar