Hjälp med att starta ett äldre spel i win xp

Inaktiv
Hjälp med att starta ett äldre spel i win xp

Nån som vet hur man får igång ett äldre spel i win xp, jag har provat att ändra till win 95 läge men det hjälper inte. Spelet jag vill få igång är Drakan Order of the Flame.


signatur

[size="16"]"Aut vincere, aut mori"[/size]

nj
Medlem

Det här kan kanske vara något som hjälper.

Medlem

Om du ska köra dos spel så föreslår jag DOSbox

Inaktiv
Skrivet av Xphome:

Om du ska köra dos spel så föreslår jag DOSbox

Tack men det är inget DOS spel.


signatur

[size="16"]"Aut vincere, aut mori"[/size]

Inaktiv
Skrivet av nj:

Det här kan kanske vara något som hjälper.

Tack ska kolla upp det här


signatur

[size="16"]"Aut vincere, aut mori"[/size]

Inaktiv

jag hade - vad jag kan minnas - inga problem att alls att få igång det efter att ha lagt på 4.45-patchen.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Ursäkta om jag halvkapar tråden, men vet någon varför Windows egentligen har så stora problem med bakåtkompabilitet? Finns många spel som man är tvungen att dra några konstiga hack för att ta sig in i. Var det omöjligt att fixa bakåtkompabiliteten eller vad?

nj
Medlem
Skrivet av peak_performance:

Ursäkta om jag halvkapar tråden, men vet någon varför Windows egentligen har så stora problem med bakåtkompabilitet? Finns många spel som man är tvungen att dra några konstiga hack för att ta sig in i. Var det omöjligt att fixa bakåtkompabiliteten eller vad?

Med tanke på att Win2k/XP är baserat på NT-kärnan där DOS helt tagits bort så kan det ställa till med problem för spel designade för Win9x/ME som är
baserade på just DOS.

Skrivet av nj:

Med tanke på att Win2k/XP är baserat på NT-kärnan där DOS helt tagits bort så kan det ställa till med problem för spel designade för Win9x/ME som är
baserade på just DOS.

Åh, då förstår jag. Ungefär. Tack.

Medlem

nja DOS är inte helt borta
http://i3.photobucket.com/albums/y67/The_Fireball/DOS.jpg

Om man vill köra DOS spel använd DOSbox som jag länkar till i tidigare inlägg.

nj
Medlem
Skrivet av Xphome:

nja DOS är inte helt borta
http://i3.photobucket.com/albums/y67/The_Fireball/DOS.jpg

Om man vill köra DOS spel använd DOSbox som jag länkar till i tidigare inlägg.

Kommandotolken (cmd.exe) är inte DOS, dock en motsvarighet till command.com (som fanns i DOS/Win9x/ME), dock från grunden utvecklat för NT-kärnan, inte DOS.

Utseendemässigt så ser det förvisso ut som DOS (fast å andra sidan så gör ju även shell prompterna i *nix likadana ut), men så är det ju inte direkt behov av något mer grafiskt än som det ser ut då det bara är tillför att mata in kommandon/köra program.
Många av kommandona som finns härstammar från gamla command.com, men det har tillkommit en massa nya och även tagits bort en del (som slagits in i andra funktioner tex).

Medlem
Skrivet av nj:
Skrivet av Xphome:

nja DOS är inte helt borta
http://i3.photobucket.com/albums/y67/The_Fireball/DOS.jpg

Om man vill köra DOS spel använd DOSbox som jag länkar till i tidigare inlägg.

Kommandotolken (cmd.exe) är inte DOS, dock en motsvarighet till command.com (som fanns i DOS/Win9x/ME), dock från grunden utvecklat för NT-kärnan, inte DOS.

Utseendemässigt så ser det förvisso ut som DOS (fast å andra sidan så gör ju även shell prompterna i *nix likadana ut), men så är det ju inte direkt behov av något mer grafiskt än som det ser ut då det bara är tillför att mata in kommandon/köra program.
Många av kommandona som finns härstammar från gamla command.com, men det har tillkommit en massa nya och även tagits bort en del (som slagits in i andra funktioner tex).

Men DOS spel fungerar(inte alla) på NT och det måste betyda att lite av DOS finns kvar även i NT.

Medlem

dos spel bygger ju mest på sig själva så de kan man ju nästan köra på vad som helst kom kan läsa en exe fil


signatur

Robert Bond www.bondmaster.tk
gratis spel från 3drealms: ftp.3drealms.com

Inaktiv

dos finns inte i nt. basta. inte lite, inte nått. alls.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

inte dos men en uppdaterad version av windows 3.11 finns i nt


signatur

Robert Bond www.bondmaster.tk
gratis spel från 3drealms: ftp.3drealms.com

1
Skriv svar