Vi behöver mer spelmotorer!!

Medlem
Vi behöver mer spelmotorer!!

allt förmånga spel släpps med samma spelmotorer. jag skulle gärna se att spelet tog längre tid på sig än att det släpptes med den redan uttjattade source motorn.(jag gillar source motorn dock, men den används för mycket). Utvecklare som gör en egen motor till sitt spel skapar ju en unik känsla till just den spelet som kanske inte varit möjligt med source eller D3 motorn. Håller ni med mig?


signatur

-=Half-Life=-
-=TFC=-

Inaktiv
Medlem

oftast så brukar andra företag modifera den gamla motorn så den blir nyare och lägga till nya saker.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Inaktiv

Har du några exempel på spel som lider av att ha en licensierad motor? Själv kommer jag inte på ett enda.

Medlem

Det är lugnt jag är inte arga på er. man får faktiskt ha olika åsikter i sverige:P:)


signatur

-=Half-Life=-
-=TFC=-

Inaktiv

det finns ju en mycket bra poäng i att licensiera och återanväda motorer så långt det bara går, i första hand för att de är svindyra att utveckla och mycket svåra att göra bra - speciellt med tanke på hur avancerade de börjar bli. dessutom tar det enorm tid.
det vore kapitalförstöring av stora mått att sitta och utveckla en egen motor till varje spel, och den kostnaden skulle hamna på spelpriserna.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

Ja du, jag håller väl med på gott och ont. Som nolimit säger så är det extremt dyrt och svårt att skapa en ny grafikmotor, och det tar väldigt lång tid. Men en ny snygg motor skulle inte vart helt fel. Cryengine2 är väl relativt ny? En uppgradering på Source motorn hade vart nice, Tänk dig Half-life 3 med photorealistisk grafik. Nu har man dock hört att Valve inte kommer att satsa på hl3 utan satsa enbart på episode 2 och 3. Stämmer detta påstående?


signatur

Knasterband2 skrev:
Ungefär hur läskigt är det? Måste veta, för jag var nära på att bajsa på mig när jag försökte spela demot till AvP2

Medlem

dom som finns redan är ju fullt tillräckliga än så länge.

vad har vi

u3 motorn
idgames egna d3 motor
source
crysis har väl egen motor också har jag för mig
Räknade inte med dice eftersom endast dom kör med sin motor vad jag förstått ,?

vad finns mera?


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Du glömde några notumforce:

* Arcane Engine
* Aurora Engine
* Baja Engine
* BRender
* C4 Engine
* Coldstone game engine
* CryENGINE,
* CryENGINE2
* Dagor Engine 3
* Dark engine
* Deep Creator
* Doom 3 engine
* EAGL (EA Graphics Library)
* Earth-4 Engine
* Electron engineAurora engine
* euphoria
* Explorations
* Gamebryo
* GeoMod 2
* Glacier
* GoldSrc
* IMUSE
* INSANE
* Infinity Engine
* Jedi
* KjAPI
* Lithtech
* Lithtech Juipter Ex
* M.U.G.E.N
* Medusa
* morpheme
* Monumental Technology Suite
* Multiverse Network
* Odyssey Engine
* ORE - Online RPG Engine
* Quest3D
* Power Render
* RAGE
* Reality Engine
* RelentENGINE
* RenderWare
* Retribution Engine
* Revolution3D
* RPG Maker XP
* SAGE engine
* SCUMM engine
* Serious Engine

* Shark 3D
* Silent
* Sith
* Source engine
* Torque Game Engine
* TOSHI
* Truevision3d
* Unigine
* Unity
* Unreal engine
* Vengeance engine
* Vicious Engine
* 3DGame Studio
* Vision Game Engine
* Visual3D.NET
* Virtools
* White Engine
* Zero


signatur

Knasterband2 skrev:
Ungefär hur läskigt är det? Måste veta, för jag var nära på att bajsa på mig när jag försökte spela demot till AvP2

Medlem

ett antal av dom där är rena programmeringsprogram eller hjälpmedel

Sen sa jag crysis o det inbegriper givetvis alla deras byggen.

och sist en grafikmotor är ett färdigt bygge inte ett program för att skapa 3d spel etc.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Och? kopierade från wikipedia, jag har ingen koll på spelmotorer förutom de mest kända, doom3, source, Ue, Juipter Ex och EAGL


signatur

Knasterband2 skrev:
Ungefär hur läskigt är det? Måste veta, för jag var nära på att bajsa på mig när jag försökte spela demot till AvP2

Medlem

Men gah säg inte att jag glömde nåra spelmotorer när du inte vet vad som är en spemotor eller inte.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Men gah jag säger visst att du glömde spelmotorer för det gjorde du. Och som jag sa så är alla i den där listan direkt kopierat från wikipedia. Alltså inte jag som skrivit in det för hand. Själv kan jag bara några stycken...


signatur

Knasterband2 skrev:
Ungefär hur läskigt är det? Måste veta, för jag var nära på att bajsa på mig när jag försökte spela demot till AvP2

Medlem

Om man skall vara petig så glömde Laxen också en hel drös med motorer... I alla fall om man dömer av denna lista: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_game_engines

Men problemet är väl snarare att forumet fylls med skit om man inte bryr sig om vad man skriver - diskussioner kommer på avvägar och debatter tappar stinget.

Förövrigt skulle jag nog luta åt att påstå att recycling kombinerat med nyutveckling som vanligt är det bästa. Varför uppfinna hjulet om vi kan få det vi har att snurra fortare, se snyggare ut och dessutom hålla längre?

Medlem

Postade bara dom ur "Commercial Engines" valde at inte skriva ner de fria motorerna... Så jag har inte alls glömt någon.

alla utom Havoc tog jag med, och det är ju en fysik motor och inte en grafikmotor...


signatur

Knasterband2 skrev:
Ungefär hur läskigt är det? Måste veta, för jag var nära på att bajsa på mig när jag försökte spela demot till AvP2

Medlem
Skrivet av Laxen:

alla utom Havoc tog jag med, och det är ju en fysik motor och inte en grafikmotor...

tack en som fattar detta, har fått förklara det för folk allt för många gånger


signatur

Bengebolle

1
Skriv svar