IL-2 1946 och andra liknande flygsim

Medlem
IL-2 1946 och andra liknande flygsim

Som en del av er vet så har FZ recenserat IL-2 1946. Blev ganska sugen på det spelet, men jag undrar om det finns andra liknande spel som är bättre. Eller är denna topp i rangern?


signatur

//* Det finns inga Minor för Svärdet *\\

Medlem

Hm, jag vet då inte av nån recension ^^ Men, 1946 har ju inslag av lite "futuristiska" flygfän, kanske kan de tidigare delarna i serien vara nåt?

Speldatabasen!

Medlem

För flygsimmar som utspelas runt 2:a världskriget så är IL-2 spelen tveklöst de bästa.

I IL-2 1946 så ingår ju också de tidigare spelen, alltså IL-2: Forgotten Battles, Ace Expansion Pack och Pacific Fighters.

Medlem

Jag har sökt lite på internet nu och funnit att detta spel är nog det bästa. Sen kommer ju också ett nytt spel, Storm of War: Battle of Britian, från samma skapare nu i första kvartalet 2007. Men jag kommer nog att köpa IL-2 1946 då jag har nu provat på spelet. Mycket bang för pengarna!


signatur

//* Det finns inga Minor för Svärdet *\\

Medlem

Enda problemet med IL2 serien är deras dynamiska kampanjer som är riktigt dåligt gjorda, iallafall alla gånger jag provat, speciellt i Pacific Fighters. Men flygkänslan är helt oöverträffad, utom vissa små detaljer så som att man som fighter kan bli ifrån flugen av bombplan ibland, men men.

Har höga förväntningar på Storm of War, då det som saknas i IL2 är bra mark terräng, den är lite väl platt, och enligt utsago ska Storm of War ha stöd för att kunna göra klippor och dylikt (vilket behövs för t.ex. normandie) vilket borde göra marken ganska mycket mer interessant.


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Inaktiv

Serien IL2 är defenitivt det bästa ww2-flygsim du kan hitta när man ser till helheten och mångfalden.

Personligen har jag lirat IL2 sedan 2001 (det gamla) och blivit något av en IL2-junkie helt enkelt... Det enda spel som flyttats från de olika datorerna mellan uppgraderingarna fram tills nu faktiskt.

Däremot ska jag tillägga att jag kanske på 5-6 år har mindre än 100 timmars flygning offline... för det är brutalt tråkigt och alldeles för dåligt gjort samt att känslan saknas i kampanjer osv. detta enligt min mening såklart... men det kan väl liknas vid ungefär som att påstå: "Vem spelar Battlefield 2 offline?"

Du märker nog snart att det bästa är att hooka upp dig mot Hyperlobby och flyga tills fingrarna glöder mot eller med mänskliga spelare!

Det finns såkallade "Online Wars" samt scriptade dogfightservrar som gör att spelvärdet ökar väldigt mycket!

Det roligaste är tveklöst att flyga tillsammans med andra och över voicecomms.

Lycka till!


signatur
Medlem

Är glad att det finns folk som gillar detta spel. Har redan skapat mig ett HyperLobby-konto men ska flyga någon kampanj och öva lite först på flygplanen. Tycker det är riktigt kul och det verkar vara ganska häftigt att flyga bombplanen. Har inte flygit dom än men jag har tittat på en tutorial. Har litet svårt att förstå hur man ska veta vilken höjd man ska ställa in bomben på då man inte exakt kan se på kartan vilken höjd målet ligger på. Sitter och lirar nu med X45-joystick och Trackir (bidrar till känslan otroligt mycket).


signatur

//* Det finns inga Minor för Svärdet *\\

Medlem

IL-2 är den bästa WWII flygsimmen ute på marknaden. IL-2 1946 är ett klockrent köp då den innehåller allt det gamla + lite till.

Har flugit IL-2 ända sedan det allra första dök upp på marknaden. Sen skulle ju Forgotten Battles släppas som Add-On till orginalet men slutade som ett helt eget spel med uppdaterad grafik etc.

Det finns bara tre saker som jag stör mig på med IL-2 och det här är verkligen de enda grejerna.

1. Kampanjerna, trots att de är dynamiska så känns det inte som man gör någon skillnad för kriget. Och det gör man egentligen inte, det enda som är dynamsikt med kampanjerna är att frontlinjerna kan skifta något beroende på hur man presterar och t.o.m. frontlinjerna måste hålla sig inom vissa ramar.

Exempelvis så kommer frontlinjen skiftas till fiendens fördel om du misslyckas med att stoppa en pansar battaljon påväg in i ditt territorium som du skulle stoppa ifall du flög som bombare. Eller att bombflygplanen blev nerskjutna för att du inte sköt ner fiendens interceptors ifall du flyger jaktplan.

Men skulle du misslyckas med dina mål 10 uppdrag i rad så kommer ditt område bli våldtaget totalt av fienden utan dessa frontlinjer måste, på grund av hur utvecklarna gjort spelet, hålla sig till en bestämd, historiskt korrekt tidslinje.

Detta innebär även att ifall du spelar en kampanj som du rent historiskt förlorade så spelar det ingen roll hur bra du är. Din allians kommer gå förlorande ur den kampanjen och allt du kan göra är att sakta ner fiendens frammarch.

En positiv sak med de dynamiska kampanjerna är att allt som händer kommer fortsätta ha hänt. Med det menar jag att skulle du skjuta ner ett bombflygplan, ja då är det planet borta, kommer aldrig att återkomma igen. Skjuter du inte ner det så kan just det flygplanet dyka upp och försöka spränga din bas i bitar igen några uppdrag senare.

Detta spelar dock inte mig någon roll eftersom jag nu för tiden flyger 99% online eftersom det är där det roligaste finns att hämnta.

2. AI'n har inte samma biologiska förutsättningar som dig själv. Du däckar efter för hårda påfrestningar från dragningskraften, det gör inte AI'n vilket ger den ett övertag i dogfights.

Återigen så spelar det mig ingen roll eftersom jag flyger online.

3. Flermotoriga flygplan beteer sig lite för bångstyrigt på marken, inte när man lyfter utan när man taxar till och från landningsbanan.

Men, men... Det kan jag leva med, man måste bara vara lite mer finkänslig på pedalerna.

Köp det, rekomenderar starkt.

Storm of War: Battle of Britian tror jag kommer lyckas rejält, det kommer ta tillbaka dogfightsen till korta distanser där man ligger 30 meter bakom sin motståndare i och med att det handlar om äldre plan.

Tål att nämnas att releasen är försenad till början av 2008 dock. Dags att uppdatera den i FZ releases.


signatur

[size="9"]CONCORD Notice: Don't drink and fly. Drunken jumping can result in loss of ship through "navigational error".[/size]

Medlem

battle of britain

Medlem
Skrivet av jonneponken:

battle of britain

Kan du utveckla? Jag och andra är inte så intresserade av vilket du kommer att köpa.

Iallafall, spelade för första gången online igår. Riktigt kul var det. Men svårt, då det krävs mycket tänka och planering när man strider mot varandra, det är inte bara att jaga första bästa mål. Lyckades dock inte så bra då jag bara fick skjuta ner en FI. Rekommenderas starkt om man tycker om flygsimulatorer och har en bra joystick med roder och trottel. Grafiken anser jag är riktigt bra för ett sådant gammalt spel, och känslan av att sitta i en riktig WWII-fighter är stor, dom är inte så lätta att flyga heller.

Har hittat en bra sida med lite guider, filer och ett forum: Airwarfare


signatur

//* Det finns inga Minor för Svärdet *\\

Inaktiv

Patch 4.08 släppt idag (nästan)

www.flygflottilj16.se


signatur
1
Skriv svar