Billigt sätt att ersätta TrackIR (om du har webkamera)

Medlem
Billigt sätt att ersätta TrackIR (om du har webkamera)

För er som inte har råd att köpa en TrackIR, eller vill bara testa på hur det kan vara, finns det programvara som emulerar TrackIR. NewView emulerar TrackIR och används i samband med programvaran Cam2Pan. Cam2Pan använder din webkamera och låser på en speciell punkt som du använder på t.ex. en keps. Dock är kvalitén ganska dålig men det är ju kul att prova på. Gör så här:

1. Skaffa en keps och tejpa något ljust på, t.ex. en vit reflekterande pappersbit. Eller lite mer avancerat en lydiod. Det göra så programmet Cam2Pan har lättare att låsa på objektet.

2. Ladda ner NewView (som emulerar TrackIR)
http://www.webfile.ru/1197138
Den inkluderar också programmet Freelook, men Cam2Pan rekommenderas istället (vet ej eller hur Freelook används ). Dock kostar den en summa, men man kan prova den gratis under 5 minuter.

3. Installera Cam2Pan.
http://www.mousevision.com/download.htm

4. Extrahera NewView i katalogen för Camp2Pan. Notera att bl.a. filerna config.exe, nvtomouse.exe m.m samt subkatalogerna ska ligga i katalogen för Cam2Pan.

5. Om du tänkt använda Armed Assault finns det en ini-fil som du kan ladda ner med inställningar för NewView. Det är rätt så svårt att ställa in NewView vill jag säga så det är skönt att det redan finns inställningar för diverse spel.
http://groch.dyn.pl/~groch/TrackIR/ArmA_1.INI
Kopiera filen till katalogen där du installerade Cam2Pan där NewView-filerna finns.

6. Starta upp config.exe och välj det engelska språket. Ladda inställningarna för Armed Assault om du ska använda det spelet. Tryck på "Add DLL to registry". Kolla så att "Externa interface" är valt i fliken "Helmet". Stäng programmet.

7. Starta upp Cam2Pan. Nu kommer du att se en bild av dig själv om allt fungerar rätt (kom ihåg att sätta igång din kamera). I programmet finns diverse inställningar. För mig fungerar det bra att välja "Flashlight". Försök ändra lite gamma- och färg-inställningar för din kamera så Cam2Pan kan lätt låsa sig på objektet som du har på kepsen. När du är nöjd så tryck på "PRESS TO START" och starta upp sedan upp "nvtomouse.exe". Där ser du om allt fungerar som det ska. Om den lilla fyrkanten inte rör på sig prova med att trycka på knappen "Reset Center" i Cam2Pan" så kanske det fungerar.

8. För er som vill använda Freelook istället för Cam2Pan får experimentera själva. Men det borde fungera ganska bra det också.

Hoppas det fungerar för dig!

Notera att TrackIR är totalt överlägset detta. Dock har jag ej provat TrackIR, men vad jag läst så är det så. Att använda en webkamera som ersätter TrackIR är ganska klumpigt, men det är en kul grej, och det kan faktiskt ändå vara bra och praktiskt i vissa fall.


signatur

//* Det finns inga Minor för Svärdet *\\

Medlem

Intressant! TrackIR är väl typ CP-dyrt, va?

Får se, ska låta tankarna mogna lite så kanske jag ger mig på en test, återkommer i så fall med resultat!

Ha det, Vantskruv!

Medlem

Förstår inte riktigt vad TrackIR är till för, någon som vet mer som kan berätta ?

Medlem

Är till för att vrida kameran i t.ex. flygspel, som annars brukar skötas av musen eller "hatten" på joysticken. Men med TrackIR så vrids kameran när du vrider lite på huvudet, vilket gör det mycket lättare att hålla kolla på t.ex. fientliga flygplan. Ska tydligen vara riktigt bra och ge mycket bra inlevelse i flygspel, men har aldrig prova själv.


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Medlem

Jag har ju fått total försmak på det hela nu med TrackIR, kunde inte hålla mig och beställde nu en till mig själv i julklapp, samt spelet IL-2 1946. Är ledig från jobbet imorgon, hoppas bara att paketet kommer då. Blev nu också riktigt sugen på Falcon 4.0 Allied Force, och Armed Assault, och FSX, och ...

Här är hemsidan för TrackIR för er som vill veta lite mer om mojängen: http://www.naturalpoint.com/trackir/


signatur

//* Det finns inga Minor för Svärdet *\\

Medlem

Kan varmt rekomendera TrackIR. Var grymt skeptisk till en början men sedan började jag flyga IL2 ganska seriöst och efter ett tag bestämde sig den "virtual squadron" som jag flög med för att beställa tillsammans och spara en slant.

Sitter med en TIR4 Pro med Vector Expansion och allt som jag använder i IL2 och Lock On och jag har aldrig ångrat 50 öre av de 1500 SEK den kostade. Det var värt varenda öre.

Mellanare


signatur

[size="9"]CONCORD Notice: Don't drink and fly. Drunken jumping can result in loss of ship through "navigational error".[/size]

1
Skriv svar