112-sidig guide för att flyga en 747:a

Medlem
112-sidig guide för att flyga en 747:a

Satte mig ner igår. Dammade av Flight Simulator 2004 fodralet. Har inte flygit på datorn på jättelänge då allting kändes bara för komplicerat, och inga bra steg-för-steg tutorials hade man hittat heller, inte förrän igår! Så därför öppnade jag fodralet och installerade FS2004 och sedan PMDG 747-400-tillägget. Jag letade efter min Saitek X45 joystick med roder och throttle, kopplade in den och installerade drivrutinerna. Nu var jag redo att flyga (förutom en lång stunds finjusteringar av spelet). Öppnade guiden som var i PDF-format, började läsa. FS2004 hade jag öppnat i fönster läge vid sidan om PDF-fönstret. Glömde bort att räkna tiden, men efter ca 3 timmar efter några om och men (747:ans generator gick inte igång utan min notis av någon underlig anledning, så till slut tog batterierna slut och jag fick göra om startproceduren) startade jag från Frankfurt med riktning mot San Fransisco. Men självklart så försvann den sparade flygrutten, så jag fick avbryta flygningen i luften. Iallafall så var det en väldigt mäktig känsla, grafikmässigt, ljudmässigt och bara känslan av sitta och starta upp en 747:a. PMDG tillägget gör allting så mycket bättre vill jag säga (med röster som ökar spelkänslan ännu mer). Funderar på att ikväll gå efter guiden, sen låta autopiloten flyga under natten mot San Fransisco medans jag sover, och sedan vakna på morgon för att förbereda approach- och landnings-procedurena för San Fransisco. Riktigt mäktigt vill jag säga, tro det eller ej. Guiden som jag använde laddade jag ner från http://library.avsim.net/index.php och heter "Boeing 747-400: Advanced operations tutorial, by Holger Seilz".

Blir lite sugen nu på Flight Simulator X!


signatur

//* Det finns inga Minor för Svärdet *\\

Medlem

Avsim är bra, har även börjat med moddar för spacesims. Längtar också efter FSX, har dator klar sedan länge.

Gjorde en direct flight från O'hare till SFO en gång kom fram vid Oakland nånstans, "VORs? VORs? We dont need no stinkin' VORs!"

Inaktiv
Skrivet av Vantskruv:

så jag fick avbryta flygningen i luften.

think of the women and children!!

nä men flightsim är riktigt kul, köra ut från gaten till startbanan. pausa lite..köra igång motorerna på fullt och sen flyga iväg!

Youtube-proffs

Tycker det låter så jävla mysigt en gång så hade jag en sån fightsimulator. men när jag flög en 747 nånstans i en djungel så vart jag rädd för alla berg och det åska och blixtra samt så var det bäcksvart. Sjukt obehagligt.

Fast jag hade inte klarat av det på ett sätt, skulle försöka göra loopar eller göra någon jävla manöver som gör att planet stalar eller något.. Men jag vill ha det som dig där Vantskruv! Att ha på datorn över natten och förbereda för landning osv


signatur

Calle säger att jag är influencer

Medlem

Ni som verkligen gillar att flyga, har nära Västerås och är beredda att betala en krona så kan jag rekommendera Flygmuseumet här i stan. De har 2 simulatorer, en J35 draken (med tillhörande cockpit) och en Metropolitan (2 sitsig cockpit med plats för instruktör).

Har flygit båda och jag kan säga att båda är ganska coola. Bara att stå i dörren och titta på Metropolitan simmen ger lite "Woooow" känsla. Bara en så simpel grej att få dra i en spak för att fälla ner hjulen...

Båda simmarna är byggda runt FS 2004 och hela närliggande området (Västerås) har ritats upp i detalj specifikt för simulatorerna, mycket snyggt och enligt mig är de värt pengarna.

Dessutom så finns det ju riktiga flygplan där att titta på, bland annat Viggen, Lansen, Tunnan och några Draken + lite civila flygplan att spana på också.

http://www.flygmuseum.com/

Medlem
Skrivet av Ichinin:

Ni som verkligen gillar att flyga, har nära Västerås och är beredda att betala en krona så kan jag rekommendera Flygmuseumet här i stan.

Tack för tipset, kanske tar en vända dit någon gång.

Tyvärr blev det inte av någon nattflygning, men det kommer bli senare. Fick fullt upp just nu med GTR2.:P


signatur

//* Det finns inga Minor för Svärdet *\\

Medlem

Linköping, ute på flygmusiet har ju med en simulator, för de som är där för mig den är skänkt ifrån SAAB här i lnkpg


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem
Skrivet av IceMan:

Linköping, ute på flygmusiet har ju med en simulator, för de som är där för mig den är skänkt ifrån SAAB här i lnkpg

Mer info tack, vad är det för simulator? Provat? Isf, vad tycker du?

Youtube-proffs
Skrivet av Vantskruv:
Skrivet av Ichinin:

Ni som verkligen gillar att flyga, har nära Västerås och är beredda att betala en krona så kan jag rekommendera Flygmuseumet här i stan.

Tack för tipset, kanske tar en vända dit någon gång.

Tyvärr blev det inte av någon nattflygning, men det kommer bli senare. Fick fullt upp just nu med GTR2.:P

Lät du spelet stå på hela natten så motorn fick bli varm på bilen?


signatur

Calle säger att jag är influencer

Medlem
Skrivet av Polish:

Lät du spelet stå på hela natten så motorn fick bli varm på bilen?

Nää, men jag får sitta och pula med MoTec I2 Pro i flera timmar för att kunna få bäst inställningar på bilen:


signatur

//* Det finns inga Minor för Svärdet *\\

Medlem
Skrivet av Ichinin:
Skrivet av IceMan:

Linköping, ute på flygmusiet har ju med en simulator, för de som är där för mig den är skänkt ifrån SAAB här i lnkpg

Mer info tack, vad är det för simulator? Provat? Isf, vad tycker du?

har tyvärr inte provat, dock måste det göras

det ska vara en gripen simulator om jag minns rätt, dvs inte helt fel!
har ett vagt minne av att man måste boka tid för att få köra den.


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem
Skrivet av IceMan:

har tyvärr inte provat, dock måste det göras

det ska vara en gripen simulator om jag minns rätt, dvs inte helt fel!
har ett vagt minne av att man måste boka tid för att få köra den.

Låter som jag måste besöka Linköping då

1
Skriv svar