Att slakta med ljussabel på Wii

Medlem
Att slakta med ljussabel på Wii

Efter en kväll av drickande brukar jag -- delvis på grund av bakfylla och delvis på grund av kvarvarande berusning -- känna mig extremt kreativ, och då har jag inget annat val än att trötta ut hjärnan innan jag kan sova (senast resulterade det i en lång tråd om zombiespel).

Igår fixerade den sig på hur ett Star Wars-spel på Wii:n skulle se ut, och jag kände att jag fick lov att dela med mig av några idéer och tankar här, samt höra vad forumfolket hoppas på att få uppleva när ett sådant spel väl infinner sig.

Min hjärna var i en enda stor röra, men följande bör vara i stort sett allt den tyckte lät skitbra i sitt något förgiftade tillstånd:

Grundkoncept

• Förstapersonslir som utspelar sig runt Episod III och kulminerar mitt i kaoset. På så vis får man möta både droider och clonetroopers -- och kanske till och med några hemliga ”beta”-versioner av stormtroopers?

• Man spelar en padawan i träning, som tillsammans med sin mästare ger sig ut på uppdrag givna av jedi-rådet.

Ljussabel

• Ljussabelljud och -vibrationer i dosan. Vroom voom.

• Valbart utseende på handtaget och färg på klingan.

• Knapp reserverad för enbart avstängning och påsättning av klingan. Spelets viktigaste feature IMO; timmar av underhållning.

• Äkta fäktningskänsla. Ljussabeln rör sig exakt efter kontrollen -- inga förprogrammerade gester (vilka är vad jag fruktar att många fäktningsspel kommer att använda. Usch.).

• Manuell reflektering av fiendeskott. Så fort ett skott avfyrats visar en svag tint var man måste placera ljussabeln för att skydda sig. Med tanke på hastigheten på salvor i Star Wars, bör man ha ganska lagom tid på sig för detta.

• Multiplayer-fäktning som är lika avancerad som den i singleplayer. 'nuff said.

The FORCE!

• Gestbaserat kraftsystem. Håll in en knapp och skjut dosan ifrån dig för att göra en force push (precis som i filmerna) och åt andra hållet för en force pull. Skaka för force lightning. Rör handen i en halvcirkel för jedi mind trick (återigen precis som i filmerna).

• Telekinesi deluxe. Rikta dosan mot ett objekt (eller en fiende, hehe) och tryck och håll in en knapp för att lyfta med kraften. Släpp knappen för att kasta. HL2:s fysikpicka får skämmas i jämförelse.

Allmänt gameplay

• Stark emfasis på samarbete och interaktion med mästaren. Ungefär som Alyx i Half-Life: Episode I hjälper denne en med uppgifter, ger order, har många repliker och är allmänt omtyckbar. Det gör det hela så mycket mer dramatiskt och ögonfuktigt när han (eller hon) DÖR framåt slutet av spelet.

• Halo-liknande uppdrag. Ens mål utvecklas allt eftersom situationerna förändras, med till exempel miniuppgifter för att försäkra ens överlevnad, så att det verkligen känns att man är i ett pressat läge ute på (krigs)fältet.

• Detaljerade skademodeller. Extremiteter av alla möjliga slag flyger hej vilt. Jag har alltid velat hugga av någons arm digitalt brutalt.

Så, vad har ni för idéer? Hur tror/hoppas ni att Star Wars på Wii kommer att utnyttja kontrollen och spelas i allmänhet?


signatur

Aj, dina ögon!

1
Skriv svar