Spywaren i BF2142

Medlem
Spywaren i BF2142

Vad har ni för åsikt om den inbakade spywaren som finns i BF2142?

Plus var intresserade och intervjuade mig förut idag om det. Min poäng var det att det står på den vita lappen i spelet att om man inte godkänner att de skickar "annonsdata" så skall man inte installera spelet, eller installera det på en icke internetansluten dator.

Lite typiskt att man var kass i halsen och låter vör jävlig

Inslaget kommer sändas nån gång efter 29:e januari.


signatur

1: Intel Xeon W3680 @ 3.3Ghz - 48Gb DDR3 - GTX970 4Gb

Medlem

Var då nånstans? i TV eller?


signatur

XBL:Sito Stargazer
PSN:Hicksmarine

Medlem

jepp.. i Plus


signatur

1: Intel Xeon W3680 @ 3.3Ghz - 48Gb DDR3 - GTX970 4Gb

Medlem

Jag gjorde en anmälan till konsumentverket och en till datainspektionen. Båda instanserna la ner anmälan, så det lär inte hända ett jota.

URK
Medlem
Skrivet av Syrfid:

Jag gjorde en anmälan till konsumentverket och en till datainspektionen. Båda instanserna la ner anmälan, så det lär inte hända ett jota.

plus sätter nog igång det lite mera. än vad en annan klarar av. det borde finnas lagar som täcker alla länder när det gäller liknade saker.


signatur

Intel Core i7-920 Processor ATI Radeon HD 5770 Gigabyte Technology Co., Ltd. X58A-UD7 64-bit Windows 7 6gb ram

Medlem

Jag skulle bli otroligt förvånad om det finns lagar som täcker liknande saker. Sverige har ett relativt stort konsumentskydd. I vanliga fall så ska avtalsvillkoren finnas tillgängliga på förhand, men när det gäller mjukvara så har man accepterat att sådant kommer vid installation av själva mjukvaran.
Tycker inte Sverige att det är katastrof lär inget annan land göra det heller.

Medlem

Det är ju inte så listigt att lägga den där "vita lappen" inuti förpackningen för hur många butiker tar tillbaka ett spel som man brutit förpackningen på? Jag skulle chansa på... ingen. Nu kände ju jag till det på förhand och sket i det så jag får skylla mig själv hehe.


signatur

För din skull: www.piratpartiet.se

Medlem

Håller med om att lappen skulle sitta utanpå förpackningen, tillsammans med EULAn för att den skulle kunna få nån laglig mening, iaf i Sverige. Man kan alltid kräva pengarna tillbaks för detta även om det förmodligen innebär att man måste kriga medelst konsumentombudsman osv för att butikerna ska gå med på det. Allt bajs som ingår som begränsar användning osv ska klart framgå utanpå förpackningen, så att man vet vad man köper.

Hursomhelst, datat som skickas är din IP-adress för att ta reda på vilken region du bor och i och om du tittar på en annons, vilken vinkel du tittar ifrån och hur länge du tittar. Om du tycker att detta är något som någon inte borde veta nåt om så är det nog bäst att du slutar spela online, eftersom allt detta är information servern måste ha ändå för att du ska kunna spela.

URK
Medlem

som det sitter på ciggaretpacketen en stor lapp bör finnas på spelen.

"Detta spel är ett EA spel och det skadar allvarligt din hälsa på grund av frustration"


signatur

Intel Core i7-920 Processor ATI Radeon HD 5770 Gigabyte Technology Co., Ltd. X58A-UD7 64-bit Windows 7 6gb ram

Medlem
Skrivet av m0rfar:

Om du tycker att detta är något som någon inte borde veta nåt om så är det nog bäst att du slutar spela online, eftersom allt detta är information servern måste ha ändå för att du ska kunna spela.

Självklart är det ju så, men normalt så är det ingen som sitter och analyserar ditt spelande och kollar specifkt vad du gör/gjort när du lirar (vad jag vet iaf, man kanske har blivit förd bakom ljuset som vanligt hehe).


signatur

För din skull: www.piratpartiet.se

Medlem
Skrivet av m0rfar:

Håller med om att lappen skulle sitta utanpå förpackningen, tillsammans med EULAn för att den skulle kunna få nån laglig mening, iaf i Sverige. Man kan alltid kräva pengarna tillbaks för detta även om det förmodligen innebär att man måste kriga medelst konsumentombudsman osv för att butikerna ska gå med på det. Allt bajs som ingår som begränsar användning osv ska klart framgå utanpå förpackningen, så att man vet vad man köper.

Stämmer i teorin, men praktiskt sett så fungerar det inte så med mjukvara. Det är alltså inget nytt. Har du någonsin sett EULA på utsidan av en förpackning?

Du kan alltid kräva pengar. Om du får dem är en annan femma. I det här fallet skulle du inte få det.

URK
Medlem
Skrivet av Karmalicious:
Skrivet av m0rfar:

Håller med om att lappen skulle sitta utanpå förpackningen, tillsammans med EULAn för att den skulle kunna få nån laglig mening, iaf i Sverige. Man kan alltid kräva pengarna tillbaks för detta även om det förmodligen innebär att man måste kriga medelst konsumentombudsman osv för att butikerna ska gå med på det. Allt bajs som ingår som begränsar användning osv ska klart framgå utanpå förpackningen, så att man vet vad man köper.

Stämmer i teorin, men praktiskt sett så fungerar det inte så med mjukvara. Det är alltså inget nytt. Har du någonsin sett EULA på utsidan av en förpackning?

Du kan alltid kräva pengar. Om du får dem är en annan femma. I det här fallet skulle du inte få det.

i verkligheten går det oxå om man är lite in sätt i lagen. kommer ihåg att det var en affär som tog bort hocky bilderna på grund av att konsumenten har rätt att veta vad packen innehåller. så man kunde öppna ett packet för att se vad den innehåler och sedan byta om man inte var nöjd. och det bör ju inte vara någon skilland på ett spel tycker man ju. med andra ord så skall lappen sita på ut sidan eller så gör EA fel som vanligt.


signatur

Intel Core i7-920 Processor ATI Radeon HD 5770 Gigabyte Technology Co., Ltd. X58A-UD7 64-bit Windows 7 6gb ram

Medlem

Jag kanske ska presentera mig bättre. Hej, jag heter Karma och läser Juridik på Stockholms universitet. Närmare bestämt läste jag faktiskt om just den här frågan om mjukvara (eftersom jag har ett visst intresse i mjukvara) för ca 6 månader sedan.
Din jämförelse med hockeybilder går öht inte att göra.

F ö har det knappast med EA att göra. Näst intill all mjukvara har en EULA som inte finns tryckt någon annanstans än på skivan.

Medlem

Jag fick inte med någon lapp och det står ingenstanns, inte skivan, inte fodralet och inte manualen.

EDIT: visste dock om det innan.

Medlem

xphome, berätta det inte bara för nån.. Fort radera inlägget om att du visste det redan.

Medlem

Vad är problemet med detta egentligen? Att de som tillhandahåller reklamen ska veta hur mycket betalt de ska ta av annonsörerna är väl uppenbart? Därför måste de veta hur ofta annonserna visas, samma sak som med television med andra ord.

Det känns lite missriktat att lägga energi på detta.

Medlem

Fast om de ska få betalt för att vi tittar på reklam, då borde väl spelet vara gratis?
Nu har vi betalt pengar för ett spel utan att veta att vi ska få se reklam i spelet. Den informationen fick vi först efter att vi öppnat kartongen. Därav mina anmälningar. Hade jag fått infon på kartongen så hade jag inte brytt mig. Mitt problem var att jag inte fick full info om produkten jag köpte och att jag inte kunde lämna tillbaka spelet till affären eftersom det var öppnat.

Medlem
Skrivet av Syrfid:

Fast om de ska få betalt för att vi tittar på reklam, då borde väl spelet vara gratis?
Nu har vi betalt pengar för ett spel utan att veta att vi ska få se reklam i spelet. Den informationen fick vi först efter att vi öppnat kartongen. Därav mina anmälningar. Hade jag fått infon på kartongen så hade jag inte brytt mig. Mitt problem var att jag inte fick full info om produkten jag köpte och att jag inte kunde lämna tillbaka spelet till affären eftersom det var öppnat.

Hoppas du inte köpt några andra spel de senaste 5 åren eller så då de titt som tätt innehåller reklam. Sedan när blev det gratis för att det var reklam inblandat?
Borde det inte vara gratis att gå på hockey? Där är det tjockt med reklam precis överallt. Spelarna, sargen, isen, läktaren, flaggor mm. Att gå på en match kostar dock som halva BF.

Medlem
Skrivet av Karmalicious:
Skrivet av Syrfid:

Fast om de ska få betalt för att vi tittar på reklam, då borde väl spelet vara gratis?
Nu har vi betalt pengar för ett spel utan att veta att vi ska få se reklam i spelet. Den informationen fick vi först efter att vi öppnat kartongen. Därav mina anmälningar. Hade jag fått infon på kartongen så hade jag inte brytt mig. Mitt problem var att jag inte fick full info om produkten jag köpte och att jag inte kunde lämna tillbaka spelet till affären eftersom det var öppnat.

Hoppas du inte köpt några andra spel de senaste 5 åren eller så då de titt som tätt innehåller reklam. Sedan när blev det gratis för att det var reklam inblandat?
Borde det inte vara gratis att gå på hockey? Där är det tjockt med reklam precis överallt. Spelarna, sargen, isen, läktaren, flaggor mm. Att gå på en match kostar dock som halva BF.

Jag har köpt massor med spel de senaste åren dock inga som har innehållit reklam och nej jag går inte på hockey. I det här fallat handlar det nog mer om att mycket ska tjäna ännu mer.

Medlem

Ursäkta, men vem fan bryr sig? Spela inte spelet då om du inte vill se reklam. Och vad spelar det för roll om någon tjänar pengar på det? Alla är ju beroende av pengar så det är väl en självklarhet att man vill tjäna pengar. Är ni avundsjuk på att ni inte är miljonärer eller? Gör nåt åt det i så fall istället för att sitta och gnälla över att EA är skit etc.

Inaktiv

Spectral: Det handlar om att spelet säljs som vilket vanligt spel som helst men att det sedan vid installationen står precis när du ska installera det att spelet innehåller spyware eller liknande.

Detta framgås alltså inte förrän du brutit förpackningen och satt in dvdskivan i din dator vilket gör att vissa blir irriterade. Och eftersom du enligt lagen inte kan lämna tillbaka det så är det lite du som köpare kan göra åt det.

Acceptera det inte och då avbryts installationen. Men du får inga pengar tillbaka för det. Och skivan får väl ligga på någon hylla och samla damm. Acceptera det och spela. Dom valen du har ungefär.

Förstår du problemet i det hela?

Citat:

Det är ju inte så listigt att lägga den där "vita lappen" inuti förpackningen för hur många butiker tar tillbaka ett spel som man brutit förpackningen på?

Enligt lagen behöver dom inte ta tillbaka ett spel oavsett om du brutit förpackningen eller inte. Köpet har gått igenom. Sedan om du vill reklamera det eller om butiken där du köpte det använder 'öppet köp' är en annan sak. Notera dock att öppet köp är ingenting som finns i lagen.

Enligt lagen: När du som konsument handlar i en affär har du ingen rätt enligt lag att ångra köpet."

Om du köper en vara till exempel på postorder, från TV-shop eller på Internet, har du enligt lagen rätt att ångra köpet inom 14 dagar.

För er som vill veta mer om detta kan ni kolla in notisum.se (Rättsnätet) eller Konsumentverkets hemsida (Tryck på komsumenträtt)

Medlem

Spectral jag är mångmiljonär och försörjer mig på att gå runt och fika. Jag stör mig på principen att inte få all info om en produkt jag köpt förrän det är för sent att byta den. Jag gillar spelet vill inte byta, men ville veta var lagens råmärke går. Det är t.ex inte ok att sälja en bil där du för att köra måste höra på reklam, för att sen inte kunna lämna tillbaka den eftersom köpet har gått igenom. Jag förstår att EA vill tjäna pengar och hade den vita lappen suttit utan på hade jag inte brytt mig utan köpt spelet och spelat ändå.

Medlem

Enligt lag är det väl 7 dagars öppet köp på alla produkter? På Game kan man iaf lämna tillbaka vad man än köpt inom en vecka om man inte är nöjd. Åtminstone i Örebro.

Frågan kvarstår dock, vad spelar det för roll? Det är ju inte så att det stör spelandet eller sänker spelglädjen på något sätt. Ni tycks ju hacka ner på det bara av princip. Precis som gamla kärringar klagar på alla ungdommar som skejtar.

Medlem
Skrivet av NookiE-afk:

xphome, berätta det inte bara för nån.. Fort radera inlägget om att du visste det redan.

Jag visste det för att jag hade sett att här på FZ att folk hade upptäckt det, annars skulle jag inte veta om det.

Medlem
Skrivet av Spectral:

Enligt lag är det väl 7 dagars öppet köp på alla produkter? På Game kan man iaf lämna tillbaka vad man än köpt inom en vecka om man inte är nöjd. Åtminstone i Örebro.

Frågan kvarstår dock, vad spelar det för roll? Det är ju inte så att det stör spelandet eller sänker spelglädjen på något sätt. Ni tycks ju hacka ner på det bara av princip. Precis som gamla kärringar klagar på alla ungdommar som skejtar.

Inte om man öppnat förpackningen kan man inte lämna tillbaka spelet.
Ja det finns vissa principer som jag tycker det är värt att hacka ner på. Det är därför vi har lagar och förordningar de måste ibland testas för att se vad som är tillåtet och inte tillåtet. Det är så en demokrati fungerar. Skulle allt vara tillåtet skulle nog samhället bli ganska så obehagligt att leva i.

Inaktiv
Skrivet av URK:

som det sitter på ciggaretpacketen en stor lapp bör finnas på spelen.

"Detta spel är ett EA spel och det skadar allvarligt din hälsa på grund av frustration"

Hahahahahahahahaha

Medlem
Skrivet av Spectral:

Enligt lag är det väl 7 dagars öppet köp på alla produkter? På Game kan man iaf lämna tillbaka vad man än köpt inom en vecka om man inte är nöjd. Åtminstone i Örebro.

Det finns inget öppet köp enligt lag. Öppet köp är bara en "snällhet" av butikerna. Hur lång tid är också helt upp till butikerna.

Inaktiv

Precis. Jag nämde det faktiskt i mitt förra inlägg. Men folket här kanske missade det

Notera dock att öppet köp är ingenting som finns i lagen.

Jag vet att Game har 7 dagars öppet köp på det dom säljer. Jag har utnyttjat det en gång. Men som Karmalicious säger så är det snällhet av Game. Game är bra.

Medlem

Har inte sett reklam en enda gång.. Och skulle inte bry mig även om jag såg det..
Den som spelar/spelat SWAT 4 vet hur det är..
Det va ett av de första spelen med dynamisk reklam som uppdatera sig själv automatiskt.

Medlem

Jag trodde alla var överänns att det inte var spyware?


signatur

Nämen!

12
Skriv svar