Medlem
Hjälp!

Nu börjar jag bli less, här har man just köpt BF 2142 och ska börja spela.
Jag Går in på en BBB server, och de laggar!
Jag provade så klart Demot innan jag köpte, men där hade jag normal ping runt 20-30.
Nu har jag runt 100+ (samma med BF 2)

någon som vet vad jag kan göra?
All hjälp uppskattas

Medlem

Kan det vara något fel med din internetleverantör? Belastning, eller något annat, eller är det endast i spelen du har dålig ping?
Eftersom det orsakats på båda spelen, verkar det väl det mest troliga. Inskaffat en router, kanske en sladd blivit vikt och försämrad? Finns massivs med orsaker.
Ladda hem TPTEST (tptest.se) och se vilken hastighet du kommer upp i, om det är den du ska ha.

Dessutom finns det en inställning i spelen där du kan välja vilken hastighet du ska ha. Testa den.


signatur

snestreck woicer

Medlem

Jag kör med Telia Adsl 24Mbit och det är bara i BF & Fear som pingar högt.

Iaf när jag kör på singelplayer så flyter det fram, så det kan väll inte va nått me Grafik inställingar :\

och jag körde Tptest å fick 9.1Mbit, har ingen aning om det är bra eller dåligt:P
Men jag ska ta och titta om några kablar inte sitter som dom ska.

Medlem

Då låter det som om det krånglar med uppkopplingen på något sätt. Satt du bakom en router? Kan ibland hjälpa att öppna portar.
Och testade du att ändra inställningen som fanns i bf/bf2142?


signatur

snestreck woicer

Medlem

Jag sitter inte bakom en Router, utom Adsl Routern eller vad den nu heter:P

Jag provade nyss att ändra i spelet, men utan resultat:(

Medlem

InDoc, har du testat att köra utan brandvägg?


signatur

För din skull: www.piratpartiet.se

Medlem

Jopp, har inte äns igång den

Medlem

Var glad att du ligge rpå 9.1mb, sj så liggeer man runt 6.3, och jag har 24 telia.

Har du möjligtvis en mjukvarbrandvägg som försöker stoppa just de portarna som bf/fear använder?

Inaktiv

1. Anledningen det laggar är troligtvis att du kör titan mode. Det laggar nåt fruktansvärt.
2. Häng inte upp dig på pingen.

Är det spelbart? Då är det inget fel på din ping. Med din uppkoppling e jag inte förvånad att du har en ping uppåt 100.
Men kom ihåg att det även kan vara ett mätfel i BF2142:s mjukvara eller nåt liknande. Min ping varierar från 30-100 beroende på server, men jag spöar ändå allt.

Vidare kan din ping även påverkas av andra spelares ping och tidpunkten du spelar. Detta beror på lasten på servern. Varför undrar ni? Jo för pingen är tiden från det att jag skickar ett datapaket tills svaret kommer tebax. Om servern är lite överlastad tar det mer tid för den att svara och jag får högre ping. Simple as that.

Det finns i princip ingenting du kan göra för att påverka din ping mer än att skaffa snabbare uppkoppling (givet att de andra förutsättningarna är desamma naturligtvis).

Många i denna tråden verkar ha tveksamma kunskaper om vad "ping" egentligen är så här kan ni läsa lite:

http://en.wikipedia.org/wiki/Ping

Woicer: "kanske en sladd blivit vikt och försämrad?" <-- bullshit.
Är det kontakt så är det. Sen kan du hävda vad du vill och sitta med dina 30000 kronors högtalarsladdar som du inbillar dig har bättre ljud. Tror inte hans 5 meter tpkabel skulle påverka nämnvärt i internet-sammanhang. Sluta sprida sådana lögner.

Slutligen: STÄNG INTE AV DIN BRANDVÄGG!
Det är så vi får Zombies och spamrouters. Sluta med det.

En annan bra grej man kan göra är att inte klicka på blinkande banners på obskyra ryska sidor.

over and out

Grindah

Medlem
Skrivet av Grindah:

Woicer: "kanske en sladd blivit vikt och försämrad?" <-- bullshit.
Är det kontakt så är det.

Efter egen erfarenhet av nätverk och nätverkskablage, som inte är ringa, kan jag säga att bara för att man har kontakt innebär det inte att man har bra kontakt. En dålig kabel innebär i regel många omsändningar på nivå två, mellan din dator och närmaste switch/router. Många omsändningar för att få fram paket kan leda till flera saker, dels försämrad hastighet, ökad fördröjning eller paketförluster.

Och kom inte dragandes med att udp-paket inte sänder om, det stämmer. Men de paketen kommer inte förräns nivå fyra.

PS
Ursäkta att jag ändrade ditt namn i citatet, men klamrarna sabbade koden.

Inaktiv

Det där med titan mode är lite lustigt. Jag har absolut ingen examen i datavetenskap. Men har lagget i titan mode verkligen med pingen att göra? Jag har "nästan" alltid bra ping. Men det laggar röven av sig i titan mode iaf. Men bara på vissa titan servrar. Kan det inte va så att det beroro på ngt annat? Har hört att lagget skall försvinna om commanderna slutar köra chickenrace med titanerna. Men som sagt upplever det bara på vissa servrar.

Medlem

W1shmast3r:
Du har alldeles rätt, lagget i Titanläget har inget med ping/fördröjning att göra. Det känns som att det är paketförluster, vilket i det här fallet inte rör sig om bandbreddsproblem, utan de servrar som används inte räcker till för att hålla koll på allt som ska flyttas i en rörlig Titan.

Inaktiv

lagget som uppstår i titan mode har o göra med kollisionsberäkningar skulle jag tro. Tänk att titanen flyttar -> då måste alla ~40 spelare på titanen flyttas med. Då får servern arbeta hårt och när den använder sin CPU för att beräkna detta kanske den ej hinner svara på alla förfrågningar (förfrågningar=anslutna spelare som vill ha data) som kommer och s.k. packetloss uppstår.

Det är min nuvarande ståndpunkt tills motsatsen bevisas.

Dock så har DICE sagt någonstans att de ska omöjliggöra förflyttning av titanen när den är bordad, en 'ad hoc'-lösning tycker jag, men det eliminerar problemen, vilket i sin tur styrker det jag skrev ovan.

Inaktiv
Skrivet av Svirre:

Efter egen erfarenhet av nätverk och nätverkskablage, som inte är ringa, kan jag säga att bara för att man har kontakt innebär det inte att man har bra kontakt. En dålig kabel innebär i regel många omsändningar på nivå två, mellan din dator och närmaste switch/router. Många omsändningar för att få fram paket kan leda till flera saker, dels försämrad hastighet, ökad fördröjning eller paketförluster.

Och kom inte dragandes med att udp-paket inte sänder om, det stämmer. Men de paketen kommer inte förräns nivå fyra.

PS
Ursäkta att jag ändrade ditt namn i citatet, men klamrarna sabbade koden.

Jag vill inte flama. Tolka detta rätt och inte som en provokation. Mer retorisk frågeställning eller nåt.

Jag håller med dig så till vida att en dålig kabel kan ge en mikroskopisk skillnad i pingen, typ 1-2 millisekunder, men knappast 70ms som beskrivs ovan. Absolut. Saker o ting kan faktiskt bli förstört i överföringen. Det är ju därför man har CRC-checkar.

Men tror du verkligen att en "böjd kabel" är orsaken till dålig ping i fallet beskrivet ovan?
Är kabeln det första du skulle kolla?

Det jag egentligen vill komma åt är all den här bullshiten med vad jag kallar "kabel magi". Vi hade en tråd om detta på gamla forumet där folk kom med sina slagrutor o sa att citat: "En tp-kabel är får inte böjas mer än en ölburks radie" och "Det blir bättre ljud i mina högtalare om jag köper en kabel för 30000/metern än en för 100/metern".

Det är bättre att ha följande utgångspunkt för hemmaliraren: Det är inte fel på din tp-kabel om du har dålig ping.

Fast o andra sidan, den kostar 50 spänn. Det är era pengar.

/Grindah

Medlem

Grindah:
Det är ju svårt att uttala sig om ett enskilt fall, som politikerna säger. Men faktum är att, i det nätverket på mitt jobb, med ca 1000 datorer, så är trasiga kablar i 90 % boven i dramat när det gäller prestandaproblem. Så ja, om det är problem med prestandan på ett LAN är kabeln det första jag kollar.

Och med prestandaproblem menar jag en hastighet av 2-3 Mbit/s istället för full hastighet.

Inaktiv

Borde inte televerkets kablar då ha större betydelse än en enskil tp kabel? När man ser detras kopplingar är det fn så man blir mörkrädd;) Fast det är ju å andra sidan jäkligt svårt att komma åt. Men jag tycker ändå att det borde vara en stor post att ta med i beräkningen...

Inaktiv

Jag kan inte hålla mig.
Svirre:
Jag jobbar på en arbetsplats med 3000 datorer (3000 anställda, 3000 datorer). Jag har aldrig sett en nätverksoperatör komma o byta de väggfasta tp-kablarna. Det händer inte.

Dagligen drar vi tillsammmans ner flera tusen gig över detta nätverket.

Jag kan bara inte köpa resonemanget att en tp-kabel blir dålig, varje fall inte så dålig som beskrivs (2-3 MBit/s).
Det finns bara inte.

Jag vill se lite forskning på detta. Eller varje fall någon text som bevisar din tes Svirre.

/Grindah

Medlem

Och hur många av de 3000 maskinerna servar du? Sen är de väggfasta kablarna skyddade, så de behöver bara bytas i händelse av brand eller dylikt. Patchkablarna mellan vägg och dator är däremot sårbara för yttre åverkan och slitage.

Även på det nätverk jag servar går det mycket data varje dag. Jag har mångårig erfarenhet av detta och bara för att du inte varit med om det betyder det inte att det inte existerar.

Inaktiv

Jag sa inte att det att det ej existerade. Jag begärde belägg för att det förekommer. En referens till någon slags lärobok i ämnet skulle räcka. Eller bara en wiki eller vad som helst.

Det enda jag säger är att i de miljöer jag rör mig har jag aldrig hört talas om detta fenomen.

Är det i en tung industri du jobbar där slitaget är hårt eller vad? Jag menar, mina tp-kablar är rätt skrynkliga o gamla, de funkar fin fint.

/Grindah

Medlem

http://www.hp.com/rnd/library/troubleshoot_lan.htm
Tabellen där listar lite fel och orsaker. I fyra stycken av sju är kabeln med som orsak. Räcker det?

Det är inte så svårt att ta reda på själv, om man verkligen är nyfiken.

Och en sak till. Om en kabel bara är en kabel och kontakt är kontakt och det funkar, varför kan man inte använda en kat3- eller kat5-kabel för gigabit? Jag menar, det är ju kontakt och det blir länk.
Det var en retorisk fråga, du behöver inte svara.

Medlem

En kollega fick clipsa av 3000 meter efter installation för att prestandan vid mätning efter installation var åt helvete. Hade clipsat för hårt(skall helst inte clipsas alls, utan läggas in i kanaler).


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Medlem

Ja så är det...


signatur

Alfa Bertil

Inaktiv

Personligen tyckte jag tabellen som erbjöds styrke min tes om att kablarna kan vara en orsak men troligtvis inte är det. Jag citerar:

"Usually, too much traffic for Ethernet to handle. In rare cases, can be caused by bad cables, NICs, or transceivers."

In rare cases...

Vidare så visst, i 4 fall nämner de kablarna, men de nämner också andra komponenter än dessa som möjlig orsak.
Inte vid ett enda tillfälle nämner de felaktig kabel som enda trolig orsak.
Så jag står fast vid min ståndpunkt.

Slutligen en fråga: Vad innebär det att "clipsa" en kabel? bara undrar. Jag är mer på mjukvarusidan av datorer så jag vill gärna veta.

/Grindah

Medlem

Alltså.
Jag vill på inga sätt verka otrevlig. Men du jobbar med mjukvara säger du? Som programmerare? Isåfall är det ju ungefär lika dumt att jag tjafsar med dig om vad som gäller i C++ som du tjafsar med mig angående nätverk.
Att ett nätverk lider av överbelastning är ju oftast beroende på att det är överbelastat. Det är inget som genererar de fel jag pratar om, som en trasig kabel kan göra. Och sen blir det ju dumt när du tar ett citat av hela sidan och tar den ur sitt sammanhang.

När man klipsar en kabel så antar jag att han menar att man sätter fast den i klämmor, uppenbarligen tillräckligt för att försämra prestandan på de avstånden.

Det här är nåt som är vanligare än man tror. Jag har fått byta kablar många ggr på grund av att de drar ner prestandan väsentligt. Och när nån påstår att jag far med osanning, genom att säga att det visst inte är så, blir jag lätt irriterad.

Men du, det existerar inga buggar i mjukvara. Definitivt inte i Windows, det vet jag, för det står inget om det i MS läroböcker.

Inaktiv

Anledningen jag tjafsar är att det låter så otroligt onsannolikt att man kan få prestandadippar på 70-80% pga en kabel.

Jo, jag är programmerare, men jag är mest i C och Java för närvarande så du får gärna tjafsa C++ med mig

Mitt examensarbete gjorde jag just på överlastning av nätverk med inriktning på servrar och vi fann inte att kablarna ställde till det, därmed inte sagt att vår slutsats var 100% korrekt. Vi tenderade att överlasta hubbarna i första hand. Institutionen var för snål för att ge oss en switch så vi fick köra hubbat i typ 3 veckor innan de fattade att man överlastar fel saker när man kör hubbat.

Jag tror helt enkelt vi får komma överens om att vi inte är överens om det här.

peace
/Grindah

Medlem

Ett annat sätt att lösa problemet är ju att skita i att spela på BBB servrarna =P jag lirade där en del i början men det laggade så mycket i titanen att jag la av och sökte upp några andra bra servrar, prova [Blyfri] (som dom för övrigt gör reklam för på en post här) den brukar vara stabil och bra admins när den är uppe.

Medlem

ok det var ett tag sen jag skrev här, men iaf.
jag har bytt virusskyddet för en vecka sen, hade McAfee(stavas) har bytt till norton nu.
nu funkar det som det ska ligger på 20-30:D

Tack iaf för råd osv.

1
Skriv svar