Inaktiv
commander

Hey,

har en fråga om commander. Har läst en hel del för att försöka hitta svar på denna frågan men har faktiskt inte hittat det. Frågan är om det egna laget poäng dras ner av att jag drar igång en UAV eller en artillery? Eller kan jag kasta på det direkt när det blir färdigt?

Medlem

Nej, att använda något kostar inte ett dugg, förutom cooldownen då.

De enda poäng som "försvinner" av tex. art. är de kills dina lagkamrater går miste om, vilket gör att commandern tappar poäng på det sättet.

Inaktiv
Inaktiv

Hur får man poäng som commander egentligen?
Vad är det som ger poäng osv.


signatur

Ajebaje: I vanlig ordning handlar "debatten" mer om att hävda sig själv än att diskutera frågan.

URK
Medlem

du som commadern kan inte göra ett skitt för att få poäng. det ända du kan göra är att få mindre poäng. man får det sammlande lagets poäng/ på antalet i laget = commanders poäng. om du dödar någon fiende med arty så förlorar laget 2 poäng osv. = med att commander får mindre poäng.

om du kör på med arty och scanar så är det lättare för laget att vinna då får man X2 av commander poängen.

tycker att det är fel att det är så vet en massa med gånger man ligger som soldat i toppen och har en commader som är helt värdelös. sen när man har vunnit matchen så går commadern och får sitt X2 och går om en och får den guldstjärna som man igentligen skulle ha fått. en bra commader ska få mera poäng än en dålig.fast så är inte fallet.


signatur

Intel Core i7-920 Processor ATI Radeon HD 5770 Gigabyte Technology Co., Ltd. X58A-UD7 64-bit Windows 7 6gb ram

Inaktiv

Tackar, jag ganska nyligen hittat den något bekvämare omväxlingen att vara commander ibland.

Jag undrar vad man som commander bör göra för att laget skall uppskatta den energi man lägger ut för dem.


signatur

Ajebaje: I vanlig ordning handlar "debatten" mer om att hävda sig själv än att diskutera frågan.

URK
Medlem
Skrivet av Sipmo:

Tackar, jag ganska nyligen hittat den något bekvämare omväxlingen att vara commander ibland.

Jag undrar vad man som commander bör göra för att laget skall uppskatta den energi man lägger ut för dem.

du måste ligga 2 steg före allt. märka ut stridvagnar och snipers. lägga arty pricis innan en grupp anfaller målet osv.

ett tips är att see ut de bästa personerna och hjälp dem. då kommer de mindre bra personerna att bilda grupper till slut på de bättre personerna och följa dem om de fattar något och då kan man kontreollera gruppen lättare och då följer de order oxå. men det är svårt att få ett sådant förtroende. ibland kan man få ett tack ifrån någon grupp.


signatur

Intel Core i7-920 Processor ATI Radeon HD 5770 Gigabyte Technology Co., Ltd. X58A-UD7 64-bit Windows 7 6gb ram

Medlem

Helst skall du ligga och snacka med dina squads. Satt på en underbar server, med en underbar commander, en tjej för övrigt. Hon tog verkligen hand om sitt lag, och det var ett rent nöje att spela med en sådan commander.

Du vet förmodligen redan att du kan zooma in så att du får en view över alla trupper. Detta är bra, när en squad håller på att ta en flagga. Då kan du ge precisa order, och verkligen berätta för squaden varifrån de kommer för att täcka.

Medlem

Bland det mest irriterande är när man hamnar i ett lag med en kass Commander. Som t.ex. dom som bara är artillerikåta och struntar i allt annat. Eller om commandern får för sig att flyga. En commander flyger ALDRIG! Han kan naturligtvis följa med i en transporthellikopter eller annat fordon. Eventuellt kan han sitta som skytt i ett flygplan men då skall det vara en bra commander som vet vad han sysslar med. En commander lämnar ifrån sig tanks och APC till andra. Commandern får ändå inga pong för sina kills. Sen har vi commandern som man måste tjata på för att han skall lägga ut UAV'n. Fan vad drygt det är. Oftast är det för att han är ute och flyger...

Lite regler som jag själv följer:
UAV'n skall vara uppe så mycket som möjligt.
UAV'n läggs där det är mest folk.
UAV'n läggs INTE över en ensam snubbe som försöker cappa en flagga i långtbortistan. Det är slöseri med UAV'n. Till honom gör man en scan och kollar ifall det finns några fiender i närheten eller så blind-spotar man. Blind-spota går ut på att man har kartan fullt ut-zoomad och högerklickar i närheten av flaggan/den ensamma snubben en 3-4 gånger runt honom. Finns det inget där man blind-spotat dyker det upp ett frågetecken annars den person/fordon från det andra laget som finns i närheten.

Har en ensam APC eller tank tagit sig till en ensam flagga gör jag likadant. 1 Scan 2 Blind-spoting + att man dumpar en supply crate i närheten av flaggan.

Har en hel grupp tagit sig till en fiende-flagga och jag sett att det finns flera fiender i närheten. Då är det en helt annan sak. Då kan jag mycket väl tänka mig att lägga UAV'n över dom eftersom det är fler personer som står på spel och dom har dessutom större möjlighet att cappa flaggan. Brukar även dumpa en färsk bil hos dom + ev. en supply crate (behövs oftast inte då de flesta större squads innehåller både medic och support).
Supply cratarna reserverar jag i princip för tanks och apc.

Håll koll på var dina grabbar är. Även om jag inte är så förtjust i att lägga UAV på ensamvargar som smugit sig till avlägsna flaggor så vill jag naturligtvis hjälpa dom genom att scanna efter fiender och blind-spota. Att hålla koll på alla/de flesta kräver att man i princip alltid har kartan fullt ut-zoomad.

Artilleriet är jag ganska sparsam med. Det är så retligt att inte ha det tillgängligt när man verkligen behöver det. Som t.ex. när man ser en fiende som är på väg mot en av våra obevakade flaggor.
Sen försöker jag naturligtvis att undvika att skjuta skiten av mitt eget lag med det. (Vilket jag naturligtvis lyckats med vid ett par tillfällen :$ ) På Karkand t.ex. som USA så står ofta det egna laget och lobbar granater mot den första MEC-flaggan utan att visa den minsta vilja att gå in och ta den. Efter ett tag märker man att det inte händer något så drar man på med arty och nog fan får ett helt gäng för sig att JUST DÅ försöka ta flaggan :evil:
Sen finns det naturligtvis dom i det egna laget som automatiskt dras mot Arty-ikonen så fort den dyker upp i närheten av dom. Det finns inget att göra för sådana. :crazy: Undrar hur dom tänker?
"-Oj vilken fin röd figur det dök upp på min skärm. Den skall jag försöka äta upp."
Men för fan det här är inte Pacman!

URK
Medlem

en annan regel lägg inte arty över mej även det ser dåligt ut så kan jag reda ut det. tex om jag håller på att ta en flaga och det kommer en grupp imot mej så dödar jag gruppen och nästan har gjort flagan grå. som tack över det så lägger oftas sin egen commander arty och dödar en.


signatur

Intel Core i7-920 Processor ATI Radeon HD 5770 Gigabyte Technology Co., Ltd. X58A-UD7 64-bit Windows 7 6gb ram

Inaktiv

lösningen på det är att man lirar med headset.
Om man inte är squadleader och inte kan kommunicera med commandern direkt så kan man ge direktiv till commandern genom sin squadleader. Men eftersom att vi snackar om BF2 så är det ytterst sällsynt att någon använder ett headset.

Tack och lov för att man lirar PRMM där 90% använder headset och där dom flesta grupperna inom laget håller ihop och kommunicerar med varandra resp. commandern

1
Skriv svar