Inaktiv
ramminne å BF2

Hej .......

Jag vill bara del med mig av en upplevelse när det gäller hårdvara.... Satt tidigare med Barton 2500 samt 9800pro samt 1 gig ram (400mhz). Sedan köpte jag 3800+ samt 7800GS agp men körde på samma minne som förut eftersom jag inte hade råd just då me mer minne. Blev ruskigt besviken att inte BF flöt på bättre.... Tyckte faktiskt ett tag att man kastat pengarna i sjön. Efter ett tag visade det sig att komplett hade REA på 2 gig Twinmos 400mhz minnen så ja slog till....... å BF2 blev som ett helt nytt lir.... Graffen å laddtiderna lika me noll numera...Nu blir man dödad X antal gånger bara för att man springer omkring å kolla på sånt man inte sett förut.....

Så här e min slutsats: Köp hellre ram minne än att uppgradera en bra prolle till en något bättre.

Medlem

Snällt att du delar med dig det du har lärt dig


signatur

"Hellre lite kattpiss i salongen är en kasspitt i kalsongen"!

Medlem

Jag har liknande erfarenhet. Innan hade jag 1GB minne och körde med swap-fil. När jag försökte köra BF2 utan swap-fil krachade BF2 efter att kartorna laddat. Uppgraderade minnet till 2GB och kör nu utan swap-fil utan några problem och snabbare laddning av kartorna.
Det finns ytterligare "knep" för snabbare laddning:
* Ställ ner texturerna till medium i BF2 så laddar kartorna snabbare.
* Stäng av antivirus-mjukvaran medan ni spelar så scannas inte filerna vid varje kartbyte.

Medlem

Vad vi lär oss är att:

1. Vet vad problemet är innan du försöker åtgärda det.

2. Ha kunskap om din nuvarande hårdvara, och hårdvaran du köper.

Det har, sedan jag vet inte när, skrivits att 1,5Gb ram är att föredra i BF2, speciellt om man drar upp grafiken.

Medlem
Skrivet av Zark:

*SNIP*
* Stäng av antivirus-mjukvaran medan ni spelar så scannas inte filerna vid varje kartbyte.

Ett effektivare sätt är nog snarare att sätta BF2 katalogen på exempt vad gäller auto-protection eller vad det nu heter på valfritt AV-program.

Medlem

2 gb minne is the shit!
Jag har swafilen på ändå, tycker det funkar som en dröm. Sen gör det inget att ha en snabb CPU också. Jag har en Amd64 4000+ 1mb cache. (90nm(?))


signatur

Welcome to the Manglerdome

Medlem

Det gör aldrig något att ha snabbare och mer av allt. Frågan är vad som har någon praktisk betydelse.

Medlem
Skrivet av Karmalicious:

Det gör aldrig något att ha snabbare och mer av allt. Frågan är vad som har någon praktisk betydelse.

Tja, efter processor byte från 3500+ 512k cache till denna processorn så startar WinXP, BF2 osv snabbare. En klart märkbar skillnad.


signatur

Welcome to the Manglerdome

Medlem

Om vi struntar i kostnaderna är det alltid bäst att ha bäst av allt. Det går inte att komma ifrån.
De flesta brukar dock ha en budget och ett mål. Målet i denna del av forumet brukar vara att få BF2 att flyta bättre. Prestanda per krona, vad är bäst att byta ut? Det är det som är frågan.

Medlem

Det är ju lite klurigt. Om CPU:n är slö så påverkar det ju prestandan, då vet jag inte om man tjänar så mycket på att gå upp till 2 gig ram. Men om man vänder på det så borde ju 2 gig ram hjälpa även en slö processor.

Hur som helst har ju både AMD och Intel sänkt priserna markant. Man kan få en AMD64 3500+ för en 850 spänn på komplett tillsammans med 2 gb ram för ~2000 spänn.


signatur

Welcome to the Manglerdome

Medlem

En sak som är säker är ju att bf2 laddar fortare med mer än 1Gb i ramminne. På min gamla burk hade jag 1Gb och det gick slött som bara den att ladda banorna, sedan fick jag en 256Mb sticka av en polare och laddningstiderna sjönk direkt.


signatur

För din skull: www.piratpartiet.se

Inaktiv
Skrivet av warh0g:

Hur som helst har ju både AMD och Intel sänkt priserna markant. Man kan få en AMD64 3500+ för en 850 spänn på komplett tillsammans med 2 gb ram för ~2000 spänn.

Jag är oerhört nyfiken på vart man får tag på 2gb ram minnen för ~1150:-

Medlem
Skrivet av [SKH:

Fredde"]

Skrivet av warh0g:

Hur som helst har ju både AMD och Intel sänkt priserna markant. Man kan få en AMD64 3500+ för en 850 spänn på komplett tillsammans med 2 gb ram för ~2000 spänn.

Jag är oerhört nyfiken på vart man får tag på 2gb ram minnen för ~1150:-

Ingenstans? 8)


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Medlem
Skrivet av [SKH:

Fredde"]Jag är oerhört nyfiken på vart man får tag på 2gb ram minnen för ~1150:-

Ja du, det är det nog fler som är, men det kan nog bli jävligt svårt om man inte köper begagnade


signatur

För din skull: www.piratpartiet.se

Medlem
Skrivet av [SKH:

Fredde"]

Skrivet av warh0g:

Hur som helst har ju både AMD och Intel sänkt priserna markant. Man kan få en AMD64 3500+ för en 850 spänn på komplett tillsammans med 2 gb ram för ~2000 spänn.

Jag är oerhört nyfiken på vart man får tag på 2gb ram minnen för ~1150:-

Ok jag kanske skrev otydligt, det jag menade var att CPU:n går på 850kr och minnena går på en runt 2000 kr.
Så: ~2850:-


signatur

Welcome to the Manglerdome

1
Skriv svar