Medlem
Prickskytt

Jag undrar om det finns någon duktig prickskytt här, som har lust att ge lite tips och råd? Tycker att det är otroligt kul att ligga och skjuta.. Problemet är bara att jag siktar som ett halvmongo med bössan åt fel håll! När det väl smäller på, så smäller det rätt bra - vilket torde innebära att prickskytten är en okej klass att spela om man kan hantera den?

Inaktiv

till att börja med ställ in mouse senscitivity på ganska låg så du slipper massa ryck när du väljer sniper.
Sen om du ska träffa rörarande mål så se till att sikta lite framför/åt sidan om fienden innan du skjuter.
Om du ska träffa ett stillastående mål så ska du helst sikta endast lite över huvudet om du ska få en klockren headshot.

Hoppas det hjälpte lite

Inaktiv

tja

position: lägg dig inte längst fram dit alla springer och skjuter utan stanna nåt 50-tal meter längre bak och sikta in dig på fiender som stannat upp eller lagt sig ned för att sikta. dessa ligger ofta längs murar, vid buskar, träd, telefonsstolpar eller öppningar i murar eller hus eller på tak. tänk efter var du själv skulle lagt dig för att inte synas och leta där med ditt kikarsikte.
leta också i stridsvagnstornet och på jeeptaket, där sitter ofta folk still och väntar på att flaggan ska bli färdigcappad

en annan taktik är att försöka smyga runt på sidan eller rent utav bakom fienderna. då kan man få väldigt många oskyddade mål som sitter och hukar bakom en mur eller står och väntar bakom ett hus eller liknande, om du inte får panik utan tar ett mål i taget och går metodiskt fram kan du hinna döda rätt många innan dom fattar vad, vem, hur och varifrån det skjuts.
lägg också ut din ena claymore där du tror dom kommer springa för att anfalla dig när dom väl sett dig, för det kommer dom att göra. Bf2 är inte vidare realistiskt på den punkten för man kan väldigt lätt hitta en sniper som ligger och skjuter nånstans.
Åter till claymore, om du nu bara lagt ut den ena kan du använda den andra när du flyr, spring runt ett hörn eller in i ett hus och lägg claymoren runt hörnet eller innanför dörrposten så springer garanterat nån fragsuktande fiende rakt in i den.

Om eller när du dör, försök spawna vid nån squadleader om du är med i en squad eller vid en flagga som är nära fienden, det är tröttsamt att springa hela vägen igen. Om du första gången sprang höger runt fienderna tex, testa då att ta andra hållet så att inte nån fiende med automatvapen står och väntar vid ditt senaste gömställe.

själv har jag låst upp l96 och det fungerar väldigt bra att döda med ett skott om du skjuter fienden i huvudet. m95 har jag inte så stor erfarenhet av men min kompis anser att det funkar bättre på närmre håll än på långt. själv har jag lyckats skjuta folk med l96 på så långt avstånd man kan se, jag har på högsta viewdistance eller vad det heter.

när du känner att du hanterar att döda stillastående, hukande eller liggande fiender med ett skott är det dags att börja skjuta på rörliga mål. försök antingen att följa dem med siktet på huvudet och vänta in tills dom stannar upp en kort stund och skjut eller vänta med siktet en bit framför dem där du tror han är på väg och smäll av när han passerar siktet. försök att inte dra till dig för mycket uppmärksamhet genom att skjuta på en hel hög med fiender som springer och missa, risken är stor att 2-4 stycken springer mot ditt gömställe för att döda dig och det kan bli tufft. börja med ensamma mål eller mål som är i par tills du hanterar att döda dem så kan du gradvis avancera.

försök även att ta ut fienden med farligaste vapnet mot dig först, på så vis kan du slippa möta andra snipers eller medics med anti-sniper vapnet l85. en grupp med hagelbössor kan inte göra nån direkt skada på långt håll så dessa kan du skjuta sist.

slutligen vill jag bara önska dig lycka till och ber även andra sniper att ge sina råd eller komma med konstruktiv kritik.
skriv gärna lite om de andra snipergevären då ovanstående mest är spelat med l96.

gl/hf

URK
Medlem

regel nr 1 med klassen sniper. det finns bara en bra sniper här och det är en död sniper.


signatur

Intel Core i7-920 Processor ATI Radeon HD 5770 Gigabyte Technology Co., Ltd. X58A-UD7 64-bit Windows 7 6gb ram

Medlem
Skrivet av URK:

regel nr 1 med klassen sniper. det finns bara en bra sniper här och det är en död sniper.

Instämmer, speciellt en knivad sådan...


signatur

"Totalt. Jävla. IG!"

Inaktiv

tråkig attityd
suger ni eller? ;D

Medlem

Det har varigt många sköna skott som varit lite extra kul att få in tex enda gången jag väljer m95 är när man har lite väl närgångna Hellis i övrigt är L96 helt skön... Basta skottet som jag kommer ihåg var när en snubbe hoppa ut från tv tornet och jag tog han i luften innan hans skärm veckla ut sig... Sen är alla pilotkills minnesvärda =D


signatur

Alfa Bertil

Medlem

Så klassen är inte helt värdelös i alla fall? Det är ju skönt att höra

Hur är det här med att skjuta folk som sitter i fordon - går inte? Ta ex. föraren till en jeep, eller piloten till en helikopter?

Medlem

Du kan skjuta föraren i en jeep med ungefär vilket vapen som helt tror jag, dock krävs det mycket pricksäkerhet. Helikopterförare och gunners kan man ta ner med M95, sniperns unlock. Dock Extremt svårt


signatur

Videomupp

Inaktiv

jag börjar lära mig sniper rätt ok tycker jag
träffar 49% av skotten för närvarande, är ju inte överdrivet bra men det har förbättrats stadigt, hehe

Medlem

Det som Hooraytio säger är helt korrekt. Dock vill jag också läggatill lite andra grejer.

Exemple när man väl börjar få in hur man ska skjuta så gäller det att vara rörlig. Ligg aldrig kvar på samma ställe hela tiden. Efter som det är väldigt enkelt att hitta snipern.

Vad många gör, som spelar snipers, är att dom går upp på högre höjder för att kunna panga ner på folk. Visst, det gör saker och ting lite enklare. Men folk kommer att hitta dig inom några sekunder. Ligg på lägre mark istället eller på samma höjd som dom andra spelarna.

Använd skuggor/buskar och annat för att försöka dölja dig så mycket som möjligt.

När det gäller att skjuta på rörliga mål, då gäller det att ha lite is i magen. Jag brukar följa mitt mål under en kort tid och försöka "se" vilken väg han ska ta och sen panga dom när dom minst anar det eller när dom har saktar in för att dom inte kan "sprinta" längre. Annars går det ju också att vänta tills dom stannar upp nån sekund, dock är problemet att dom kan komma allt förnära

Om du ska skjuta på bilar/helikoptern så ta det lungt, låt dom göra misstagen att stanna/hovra så du enkelt kan lägga siktet i huvet på dom Det går självklart att ta dom när dom rör på sig också, dock måste man ha lite flyt och träna lite på hur man ska sikta isf. Och jag tror att alla har sin egen ide hur det ska va

M95 - Funkar bra! Brukar använda den när man är på stora öppna banor där helikoptern brukar fladdra runt en himmla massa Dock är ju "crosshair" väldigt stort, och det gör det svårt att panga folk på långa avstånd. Men det går

L96 - Skön liten leksak Funkar bäst på stadsbanorna där det är trångt, men funkar också utmärkt om man bara ska panga på soldater istället för fordon etc

URK
Medlem
Skrivet av Hooraytio:

tråkig attityd
suger ni eller? ;D

nä men sniper klassen är överdriven bra. att ligga och runka i en buske och slänga claymore över allt förstör spelet.

sänk träffsäkerheten, fixa claymore så de går att ta bort. så är sniper en välkommen klass till bf2.


signatur

Intel Core i7-920 Processor ATI Radeon HD 5770 Gigabyte Technology Co., Ltd. X58A-UD7 64-bit Windows 7 6gb ram

Inaktiv

Bra inlägg pumpa, det var lite mer om m95 och lite utveckling kring hur man ska röra sig på mappen.

håller med urk om att claymores är bra störande men vad ska man göra? strunta i att använda ett sånt övertag som claymores ger?

dessutom är sniper bara min fjärde klass rent tidsmässigt så jag ligger inte bara och runkar i busken, hehe

Inaktiv
Skrivet av URK:
Skrivet av Hooraytio:

fixa claymore så de går att ta bort.

Det är det som är bra med PRMM. Där har snipern inga claymores utan det står engineern för.

På så sätt slipper man claymore labyrinten

Medlem

Eller så spelar man på en server med FF så slängs det inte Claymores överallt. Och om folk inte låg och runkade i buskarna skulle det inte vara så förbannat enkelt att döda dem med snipergeväret.

Medlem

Man kan ju ta bort Claymore som engineer... vet inte hur många gånger man sett en fiende-sniper lägga en claymore precis andra öppningen i planket på vänster sida (sett från USMC:s sida), bara för att meka bort den och storma honom med hagelbrakare... som sniper får man vara uppmärksam på alla håll, för man är lovligt byte så fort man blir upptäckt.


signatur

{15:3} Dominus quasi vir pugnator, omnipotens nomen eius.
The Lord is a Man of War.

Medlem
Skrivet av Hooraytio:

tråkig attityd
suger ni eller? ;D

Jag tycker imo att jag är en rätt bra sniper (stats: http://bf2s.com/player/43423775/) men de flesta snipers suger imo, det gäller att välja rätt plats och tidpunkt, planera sina förflyttningar etc eftersom du inte har en chans i man mot man med t.ex en medic.

Och snälla snälla, börja inte whora med dina claymores. Alla hatar snipers som bara springer med en claymore i handen och släpper den så fort de ser en fiende, skiter i om de dör eller kommer undan bara de får en kill.

Edit: lär dej en bössa ordentligt, skit i SVD och m95 och satsa på antingen m24 eller L96A1. m24 är överlägsen i min mening.


signatur

I would never lie. I wilfully participated in a campaign of misinformation. - Fox Mulder

Inaktiv

det iofs överlägset att använda claymores på ett vettigt sätt

trappor, flaggor, runt hörn, trånga gångar osv
det är ju knappast sniperns fel att dice gjort claymores så bra i senaste patchen...

nästa gång kanske just DIN (urk tex) favoritklass får en obalanserad tillgång, skulle bra gärna vilja se dem som whinar på claymores whina då...

för övrigt kör jag helst engi, medic eller sf

URK
Medlem

jag kör alla klasser förutom campare eller heli samt flyg. för det är ingen match att andvända en sådan bug eller obalans i spelet som dessa grupper tillhör.


signatur

Intel Core i7-920 Processor ATI Radeon HD 5770 Gigabyte Technology Co., Ltd. X58A-UD7 64-bit Windows 7 6gb ram

Medlem

När jag kör som sniper är jag som Rambo, jag springer rätt på helt enkelt. Fast sen finns det ju gånger jag lägger mig i busken lite avsides och pangar MECs.

Medlem
Skrivet av WildThing:

Du kan skjuta föraren i en jeep med ungefär vilket vapen som helt tror jag, dock krävs det mycket pricksäkerhet. Helikopterförare och gunners kan man ta ner med M95, sniperns unlock. Dock Extremt svårt

Japp. Beakta då att jag gjorde en sidoroll med en helikopter i förra veckan.......SMACK så hade en sniper skjutit mig.... mitt UNDER rollen. Lite förvånad man blev


signatur

För din skull: www.piratpartiet.se

Inaktiv

haha
urk verkar vara bitter 4 life!

så om nu alla klasser skulle få en "bug" skulle du sluta spela bf2?

\o/

Medlem

Jag kör mest med L96A1, tycker att den är den bästa bössan.

När det gäller rörliga mål, så brukar jag placera siktet en bit framför målet och sedan vänta på att han springer i siktet. Då är det bara att knäppa av. Gör du så är chansen riktigt stor att du träffar honom.


signatur

Spelat sedan q2 :)

URK
Medlem
Skrivet av Hooraytio:

haha
urk verkar vara bitter 4 life!

så om nu alla klasser skulle få en "bug" skulle du sluta spela bf2?

\o/

beror på hur bugarna blir då är det samma för alla klasser då kanske det inte blir superbra klasser vs sämre klasser. tex ett AT kan få ner ett heli med ett skott = bättre osv.


signatur

Intel Core i7-920 Processor ATI Radeon HD 5770 Gigabyte Technology Co., Ltd. X58A-UD7 64-bit Windows 7 6gb ram

Medlem
Skrivet av Langos:
Skrivet av Hooraytio:

tråkig attityd
suger ni eller? ;D

Jag tycker imo att jag är en rätt bra sniper (stats: http://bf2s.com/player/43423775/) men de flesta snipers suger imo, det gäller att välja rätt plats och tidpunkt, planera sina förflyttningar etc eftersom du inte har en chans i man mot man med t.ex en medic.

Och snälla snälla, börja inte whora med dina claymores. Alla hatar snipers som bara springer med en claymore i handen och släpper den så fort de ser en fiende, skiter i om de dör eller kommer undan bara de får en kill.

Edit: lär dej en bössa ordentligt, skit i SVD och m95 och satsa på antingen m24 eller L96A1. m24 är överlägsen i min mening.

Här har vi en riktig cool camper...Som älskar att ligga runda efter runda för det där skottet... Sköna stats när det gäller sniper, men ska jag vara ärlig så dör man inte av lite ombyte...
Sen en sak som är viktig med sniper ljudet av det missade skottet kan verkligen röja en sniper...

http://bf2s.com/player/43447163/


signatur

Alfa Bertil

Medlem

Jag har varit en ihärdig användare av mus med KULA! (OMG jag hade faktiskt det tills 1½ månad sedan). Då köpte jag Logitech G1 Optical Gaming Mouse och faen vad enklare det vart att snipa. Jag spelar mest som Anti-Tank och Assault dock. Men nu efter den nya musen har jag mosat folk totalt som sniper, vilket kan vara riktigt kul. L96A1 äger M24:an i mina ögon. Dessutom är det en väldigt viktig unlock om man spelar som PLA eller MEC.

Här är mina stats förresten:

http://bf2s.com/player/43437158/


signatur

Welcome to the Manglerdome

Medlem

göm dig så ditt kamouflage matchar marken eller göm dig i en buske men inte för långt ut för då kan dom se dig och då e du körd.

Medlem

gå in på www.BF2s.com så kan ni se mina stats jag heter private.sundberg

Medlem
Skrivet av verifier:

Jag kör mest med L96A1, tycker att den är den bästa bössan.

När det gäller rörliga mål, så brukar jag placera siktet en bit framför målet och sedan vänta på att han springer i siktet. Då är det bara att knäppa av. Gör du så är chansen riktigt stor att du träffar honom.

Jag skulle nog säga att det är lättare att låta siktet följa med en bit när man siktar istället för att vänta på att målet ska springa in i siktet, lite lättare då enligt mig iaf.

1
Skriv svar