Tips rörande grafiken (NVIDIA)

Medlem
Tips rörande grafiken (NVIDIA)

Okej, nu kommer jag att verka som en noob men det får jag ta

Sedan BF2 kom har jag upplevt problem med "tearing" (kommer inte på något bättre ord) i mitten av bilden. Detta har stört mig rätt rejält och jag vet att andra har skrivit om det här i forumet.

Jag har hela tiden trott att Vertical Sync har varit aktiverat automatiskt i BF2. Men icke-sann-icke!

Jag har ett Geforce 6800GT (klockat till Ultra) och häromdagen gick jag in i Nvidias inställningar för grafikkortet (gå in via Egenskaper för bildskärm - Inställningar - Avancerat och klicka på Nvidia-fliken). Under Prestanda och Kvalitetsinställningar väljer du Vertikal Synk och Alltid på (inte programkontrollerad).

Nu är grafiken betydligt lugnare för ögat och problemet är borta!

(Fattar inte att jag inte tänkte på detta tidigare.)

Inaktiv

Nä det är bra att du skriver om det. Det är säkert fler som är drabbade av tearingsyndromet som uppstår om vsync inte är aktiverat.

För dom som inte vet vad vsync är kanske jag kan hjälpa.

Från en diskussion i idg:

Vad som egentligen sker när man har Vsync enabled är att växlingen av "frames" i minnesbufferten (grafikkortets minne) synkroniseras med bildskärmens uppdateringsfrekvens. Det vill säga att vid 60Hz så sker dessa frameväxlingar teoretiskt sett 60ggr/sek. Syftet är att få en mjukare övergång per varje frame.

1
Skriv svar