Flygplan - Tillför de något?

Medlem
Skrivet av URK:

om man vet vad planet är så hjälper det knappt inget.

det som talar i mot
1 piloten kan verka långt innan du kan verka
2 piloten ser på kartan om du sätter dej i AA.
3plan har flare som de laddas om lika fort nästan som de gamla hinner brinna ut.
4 flarens brinn tid tar slut så hinner planet lämna AA s verknings område.
5 piloten vet när du lyckas få en lock på dem

tja alla kan aldrig bli nöjda. tycker helt klart AA är bra nu.

sen finns det som oftast en eller två frendlys i luften som även bråkar med FI flygarna, vilket hjälper till att panga ner dom.


signatur

jepp du gissade rätt! jag är dysslektiker.

Medlem

Problemet är att enda hotet kommer från andra flygplan. Sitter man i ett tvåsitsigt flygplan, och fiendesidan inte gör några större försök att skjuta ner dig eftersom de får fler poäng av att bomba infanterister, så kan man helt äga sönder ett slagfält. De laserstyrda missilerna från flygplanen har sanslös precision och slår ut samtliga fordon på en enda träff.

En bra stridsvangsförare kan också rada upp poäng, men måste ha backup av engineers eller supply drops för att inte dö förr eller senare. En bra pilot kan hålla sig uppe i princip hur länge som helst på egen hand.

Instämmer i att flygplanen liksom inte har så mycket med laget att göra, de flyger mest runt solo och kör sina egna strider. De tillför minst av allt i hela spelet.

Medlem
Skrivet av Frux:

Instämmer i att flygplanen liksom inte har så mycket med laget att göra, de flyger mest runt solo och kör sina egna strider. De tillför minst av allt i hela spelet.

Word!


signatur

Bicycle races coming your way, so forget all your dutys oh yeah!

Medlem
Skrivet av Fifty:
Skrivet av Frux:

Instämmer i att flygplanen liksom inte har så mycket med laget att göra, de flyger mest runt solo och kör sina egna strider. De tillför minst av allt i hela spelet.

Word!

Om planen inte tillför speciellt mycket så vill jag fråga varför piloterna sällan har 0 poäng utan snarare hamnar bland de bästa i scorelistan efter varje runda.

Har ni någon gång tänkt på att en pilot kan utrota soldater/fordon som närmar sig en obevakad flagga, och på så sätt hjälpa laget? Många som är nere på marken ser inte detta och tror därför att piloternas viktigaste och enda sysselsättning är att dra i tasken uppe bland molnen…

Stör mig rejält på många ickepiloters överlägsna attityd. Försök att förstå att alla är lika viktiga, t.o.m. lonewolfs.
Blir ens arsle inte bombat under en runda så beror det inte på att folk i det andra laget inte vill flyga utan på att piloten i det egna laget gör sitt jobb.
Vi vet ju också att AA tornen oftast står tomma så marktrupperna kan inte ta all cred för att fiendeflyget inte stör frammarschen.

Medlem

Hamstern: Det är inte så mycket att de inte kan döda som att de dödar lite överallt och inte så ofta där det behövs, t ex en oskyddad flagga o s v. Helis brukar vara väldigt mycket bättre på det. Klart att det finns undantag, men att använda poängen som någon slags mätare när det gäller piloter funkar inte riktigt. Man rackar ju upp enorma poäng bara för att det är så enkelt att bomba fordon. Och så ofta kan inte motståndarnas flyg skjuta ner en även om de är mycket bättre.
AA tornen är ganska dåliga och iom att man ser om någon sitter i det så är det självmord att sitta och häcka i ett AA. Det är bara om man är i närheten och ser ett flyg komma in alt. hänger på ställen där de måste flyga över.
Kollar man på de som flygers stats och jämför med de som inte flyger så har ALLTID de som flyger enormt mycket bättre K/D ratio, poäng mm. Det är inte för att de har lika stor chans att racka upp poäng/dö som marktrupperna, men är så mycket bättre spelare.

Medlem

Är det ett försök att vara politiskt korrekt och kanske lite pompös när du säger att alla är lika viktiga? Så är det ju knappast. Commandern har betydligt större värde för laget än en infanterist exempelvis. En välsvarvad grupp är mycket mer avgörande för matchens utgång än tio ensamvargar etc...


signatur

Bicycle races coming your way, so forget all your dutys oh yeah!

Medlem

Karma, men jag säger ju att flyget faktiskt tar ut fiender vid obevakade (eller som du säger, oskyddade) flaggor. Det här ser inte marktrupperna och därför klagas det på planens obetydliga roll i spelet.

Jag menar att poängen visar att de faktiskt gör något, och om en pilot väljer att göra sporadiska attacker som resulterar i att fiender dör så borde man vara glad och tacksam för det.

Självfallet kan flygplanen äga sönder marktrupperna om inget kommer i deras väg, men då måste man hitta det egna lagets svaga punkter och förändra något. Och felet ligger ju så klart hos piloterna. Specca dem och se efter om de gör något vettigt. Om inte så votekicka dem åt [censur].

Offra också lite tid åt panga med AA torn.

Fifty:
Nej det är det inte.
Alla på slagfältet är lika viktiga (så länge man gör något vettigt som sagt)

Det du säger om commandern låter logiskt om man uttrycker det på det viset. Men vad är en commander utan sina infanterister? Inget.

Visst, en välsvarvad grupp kan vara bra, men jag är inte övertygad om att de gör så mycket mer än tio ensamvargar...

-----------

En sak till. BF2 är ett spel om någon glömt det.

Medlem

Svar, nej. De tillför inget; helikoptrarna går bra att ner, t.ex med tunguskas/SAMs, samtidigt som de är effektiva mot tanks och APCs. Planen där emot har ingen naturlig fiende, precis som människan bara har sig själv att frukta behöver piloter bara frukta andra piloter. Precis som i BF42 är flyplanen extremt "överkapaciterade" då de kan totalförgöra stora områden väldigt enkelt. Mitt förslag är att jaktplanen endast får en bomb som måste träffa direkt på en APC/tank för att föstöra denna samtidigt som bombplanen endast får en bråkdel så många bomber som de har och dessutom mycket färre guidade missiler till andrepiloten att leka med. Själv skulle jag inte sakna planen alls om de försvann, de flesta som kämpar på på marken och tar flaggor och gör någon riktigt nytta håller nog med mej.

edit:
Ni som säger att ni tar ner 2 av 3 plan med SAMs eller Tunguskas har nog inte spelat mot bra piloter. Testa att spela på EA UK servrana och försök skjuta ner as som {3meb}Col.Kam[IV] (ngt sådant heter han) så ska ni se att en erfaren pilot som cirkulerar över banan på tillräcklig höjd inte lullar runt utan en plan inte är så enkla att skjuta ner. En störtdykning följt av lite "carpet bombing" är väldigt svårt att kontra även med mobila AA-fordon. Vi ska inte ens snacka om SAMs, de kan man ju strejfa innan de ens ser en tack vara värme signaturen (vilken de f.ö. inte ens borde ha, de har väl för fan ingen jetmotor?? samma sak med AA på hangarfartygen, lätaste saken i spelet att spränga som pilot.)

edit2:

"Och felet ligger ju så klart hos piloterna. Specca dem och se efter om de gör något vettigt. Om inte så votekicka dem åt [censur]." - Ostmjukhamster

Hur ofta har du sett det funka på en 64 server, eller ens en full 32 server? Jag har aldrig, ens som admin på EA UK servrarna, någonsin sett en vote kick resultera i att någon blir kickad. Det är klart att det beror på serverinställningarna men många servrar har kickvote avstängd så det är långt ifrån en godtagen taktik att rösta ut dåliga piloter och på så vis få någon ändring i vem som dominerar luftrummet.


signatur

I would never lie. I wilfully participated in a campaign of misinformation. - Fox Mulder

Medlem

Mycket bra skrivet Langos! Jag avskyr de människor som spelar i helis, och flygplan. Det är ett väldigt lamt betende och visar att de är egoister som är bara ute efter bra stats. Heli och flyg är på tok för bra och väldigt enerverande. Man borde införa i nästa patch att dessa sattyg får betydligt sämre armor och tål betydligt mindre..som riktiga flyg och heli gör...


signatur

- I mean gaming journalists look bad just writing about stuff, but when you put them in front of a camera...a whole new dimension of bad is created.

Medlem

langos: Jo det kan vara rätt svårt att få igenom en kickvote, men det finns andra metoder med (det där var ju bara ett exempel). Är man en bättre pilot än den som redan flyger kan man ta sig an uppgiften. Sedan går det bra att fråga rakt ut om det finns skickliga piloter som ännu inte flugit.
Och vissa admins varnar/kickar piloter som inte gör det dem skall.

Medlem

Helin tycker jag fungerar bra. Det finns väldigt begränsat av dem (1 på de flesta banor) och de är ganska sårbara för fordonseld och även AA, för att inte tala om flygplan om sådana finns med på kartan. De är ju klart väldigt mäktiga men det känns ändå som att du kan göra något åt dem. Helis tenderar dessutom att fungera betydligt bättre i samverkan med marktrupper än flygplan. Det är iaf min uppfattning på public servrar.

Medlem

Håller med karma, helis fungerar bra, de är direkt skadbara med vanliga marktruppsvapen. Flyg däremot, man hör det där bekanta vrålande från jetmotorn och vet att det inte finns ett skit man kan göra för att undvika att dö, roligt för piloten, mindre kul för alla andra.

Inaktiv

men vilket gnäll.
Hur ofta tror du det händer att marktrupper skjuter ner ett flygplan som flyger förbi i 800kmh.
Det kanske händer i filmer. Helis kan man skjuta ner som soldat iallafall. Dom flyger ju inte så hemskt fort.
Om några personer på varje server skulle sätta sig i en AA i några minuter per runda så kan jag garantera att planen inte skulle vara så fasantfullt svåra att skjuta ner.

Medlem

Inte i PRMM men i vanilj bf2 är det inte så enkelt, mycket tack vare värmesignalen från sams... helt jävla meningslös imo.


signatur

I would never lie. I wilfully participated in a campaign of misinformation. - Fox Mulder

URK
Medlem
Skrivet av pimpim:

men vilket gnäll.
Hur ofta tror du det händer att marktrupper skjuter ner ett flygplan som flyger förbi i 800kmh.
Det kanske händer i filmer. Helis kan man skjuta ner som soldat iallafall. Dom flyger ju inte så hemskt fort.
Om några personer på varje server skulle sätta sig i en AA i några minuter per runda så kan jag garantera att planen inte skulle vara så fasantfullt svåra att skjuta ner.

hur troligt är det att plan i verkligheten har näst intill oändligt mycket amo. bara ta och flyga över flygfäldet eller båten så har det fult i hälsa och amo. sedan skulle en AA i verkligheten göra ett stort hot mot plan de skulle inte äns tänka tanken att åka i närheten av en AA men i bf2 släpp flaren så är du nästan odödlig. i verkligheten så räcker det med ett sandkorn att få ett plan att inte funka men i bf2 så behövs det 2-3 fulträff med 2 missiler. även du träffar så kan det bug och inte ge skada eller så kan du inte verka mot målet och när du har låst planet så har du en brintid på flaren och att låsa igen så har planet hunnit till andra sidan kartan och fått nya flares + hunnit vända och du har en svärm med skott i dej.

det är ingen ide all fakta talar imot dej.


signatur

Intel Core i7-920 Processor ATI Radeon HD 5770 Gigabyte Technology Co., Ltd. X58A-UD7 64-bit Windows 7 6gb ram

Medlem
Skrivet av pimpim:

men vilket gnäll.
Hur ofta tror du det händer att marktrupper skjuter ner ett flygplan som flyger förbi i 800kmh.
Det kanske händer i filmer. Helis kan man skjuta ner som soldat iallafall. Dom flyger ju inte så hemskt fort.
Om några personer på varje server skulle sätta sig i en AA i några minuter per runda så kan jag garantera att planen inte skulle vara så fasantfullt svåra att skjuta ner.

Låt oss hoppas på att dina sinnen inte fungerade optimalt då du skrev det där. Att försöka dra paralleller med realism i BF2 borde vem som helst förstå att man inte kommer någon vart med. Spelet ska vara roligt, realism kommer i andra hand, punkt slut.

Medlem
Skrivet av URK:
Skrivet av pimpim:

men vilket gnäll.
Hur ofta tror du det händer att marktrupper skjuter ner ett flygplan som flyger förbi i 800kmh.
Det kanske händer i filmer. Helis kan man skjuta ner som soldat iallafall. Dom flyger ju inte så hemskt fort.
Om några personer på varje server skulle sätta sig i en AA i några minuter per runda så kan jag garantera att planen inte skulle vara så fasantfullt svåra att skjuta ner.

hur troligt är det att plan i verkligheten har näst intill oändligt mycket amo. bara ta och flyga över flygfäldet eller båten så har det fult i hälsa och amo. sedan skulle en AA i verkligheten göra ett stort hot mot plan de skulle inte äns tänka tanken att åka i närheten av en AA men i bf2 släpp flaren så är du nästan odödlig. i verkligheten så räcker det med ett sandkorn att få ett plan att inte funka men i bf2 så behövs det 2-3 fulträff med 2 missiler. även du träffar så kan det bug och inte ge skada eller så kan du inte verka mot målet och när du har låst planet så har du en brintid på flaren och att låsa igen så har planet hunnit till andra sidan kartan och fått nya flares + hunnit vända och du har en svärm med skott i dej.

det är ingen ide all fakta talar imot dej.

Urk. När du som 1337 fotsoldat blir träffad av kulor, vad händer då? Börjar du röra dig långsammare, haltar du? Nej.
Och om du dör kan en medic återuppliva dig om och om och om igen... och varje gång skuttar du iväg som om ingenting har hänt. Verkligt? Nej.
Fast något som är riktigt verkligt är de 3000+ fallskärmar man har på ryggen?
Oh oh, nej vänta! 5 miljoner AA-raketer i varje AA torn på kartan är verkligt!

Min poäng är att spelet är skapat på så sätt att alla skall kunna ha kul och inte känna sig begränsade.
Tycker du att BF2 är jobbigt borde du testa en mod eller ett annat spel.

Jag skulle vilja se en ändring vad gäller flyget, och det är att piloter borde tvingas landa på hangarfartyget för att reparera planet och få ammunition.
Nackdelen med detta är att kretiner som campar för plan lär teamkilla som aldrig förr.

Medlem
Skrivet av XCan:
Skrivet av pimpim:

men vilket gnäll.
Hur ofta tror du det händer att marktrupper skjuter ner ett flygplan som flyger förbi i 800kmh.
Det kanske händer i filmer. Helis kan man skjuta ner som soldat iallafall. Dom flyger ju inte så hemskt fort.
Om några personer på varje server skulle sätta sig i en AA i några minuter per runda så kan jag garantera att planen inte skulle vara så fasantfullt svåra att skjuta ner.

Låt oss hoppas på att dina sinnen inte fungerade optimalt då du skrev det där. Att försöka dra paralleller med realism i BF2 borde vem som helst förstå att man inte kommer någon vart med. Spelet ska vara roligt, realism kommer i andra hand, punkt slut.

Det du som inte fattar Xcan. Varför skall en pilot bli nedskjuten så fort han flyger i närheten av ett AA torn?

Medlem
Skrivet av ostmjuk hamster:
Skrivet av XCan:
Skrivet av pimpim:

men vilket gnäll.
Hur ofta tror du det händer att marktrupper skjuter ner ett flygplan som flyger förbi i 800kmh.
Det kanske händer i filmer. Helis kan man skjuta ner som soldat iallafall. Dom flyger ju inte så hemskt fort.
Om några personer på varje server skulle sätta sig i en AA i några minuter per runda så kan jag garantera att planen inte skulle vara så fasantfullt svåra att skjuta ner.

Låt oss hoppas på att dina sinnen inte fungerade optimalt då du skrev det där. Att försöka dra paralleller med realism i BF2 borde vem som helst förstå att man inte kommer någon vart med. Spelet ska vara roligt, realism kommer i andra hand, punkt slut.

Det du som inte fattar Xcan. Varför skall en pilot bli nedskjuten så fort han flyger i närheten av ett AA torn?

AA-torn är värdelösa mot flyg, så är det. AA-torn är helt okej most helikoptrar. Men mot flyg är de värdelösa, lyckas du mot förmodan döda någon pilot har han varit slarvig eller så är han nybörjare. AA-torn är dödsfällor på kartor med mycket flyg. Sedan att sandsäckarna och allt mög runt tornen skyddar flygplanen mer än dig själv är ju faktiskt lite roligt.

Flygplan tillför så minimalt lite till spelet samtidigt som de tillför så sablars mycket frustation bland en stor mängd spelare att de gott kunde nerfas rejält.

PS. Jag är ingen expertflygare, men jag har då aldrig blivit nerskjuten av dessa så kallade AA-torn efter att jag har fått lite erfarenhet i flyg. Tornen träffar ju för sören inte ens mig om jag dyker och strafar ihjäl nötterna som sitter i dem.

Medlem

Nej, de är inte värdelösa. Vårt "bråk" om AA resulterar förmodligen i att folk har olika spelstil. En del lyckas ta ner plan medan andra misslyckas. Du får testa dig fram och se vad som fungerar bäst.

Jag brukar gömma mig vid AA tornet och övervaka luftrummet. Ser man ett plan är det bara att hoppa i och skjuta. Eller så händer det att andra spelare "markerar" planen. Då har man fördelen att veta vart det är och åt vilket håll det är på väg åt.
Skulle jag missa planet är det bara att hoppa ur AA och gömma sig undan en eventuell motattack.

Man kan också hoppa i AA precis efter att plan flugit förbi en för att sedan sätta AA i baken på dem.

Ibland kan man se att plan släpper flares av annan anledning än att man själv fått lock, då kan man passa på att skjuta iväg sina missiler.

En träff garanterar inte alltid en kill men om någon annan skjuter ner det kan man i.a.f. få en poäng för den skada man själv gjort på planet.
Piloter kan också hoppa ur planet, så även om det exploderar får du inget kill (givetvis)

edit: Då är du kanske en relativt skicklig pilot ändå. Men hur vet du att du aldrig blivit nerskjuten av AA. Om någon får en lock på dig bakifrån vet du ju inte om det är AA-torn AA-fordon eller flyg (ok, man kan exkludera AA alternativen om man flyger högt).

Medlem

Det står ju om du blev dödad av en stinger osv. När man hör att någon håller på att låsa en händer oftast en av nedanstående saker, antingen så brassar du på AB och flyger rakt, om det då är ett AA-torn så kommer du att komma utanför hans range innan han ens hinner avfyra, i värsta fall så droppar du lite flares så är faran över. Den andra är helt enkelt att du börjar gira, rakt uppåt funkar ypperligt bra mot AA-torn och du kommer att hamna ur range jiddrans snabbt också. Det enda sättet jag kan se att de kan skjuta ner en är om man skulle få för sig att hålla på att gira åt höger/vänster konstant så att man aldrig lämnar deras range.

Medlem

Oj just det, det kan man hehe. Kollar inte speciellt ofta efter hur jag blivit dödad så att det visas hade jag totalt glömt bort.

Inaktiv

Dom som endast ängnar sig åt flygning av olika slag, köp MS Flightsimulator!


signatur

BF2 Stats I Medlem i PHD
Dator¤ Asus A8N-SLI Premuim ¤ AMD 3500+ ¤ 2GB RAM ¤ XFX 7800GT ¤ 250GB SATA2 ¤ Samsung 930BF ¤

URK
Medlem
Skrivet av kohlmark:

Dom som endast ängnar sig åt flygning av olika slag, köp MS Flightsimulator!

håller med dej men då kan inte de som flyger inte bomba andra mänskliga spelare och tro att de är något med deras finiga ej tjej dåliga självfötroende. när de gör det så tror de att de är nog 1337 är bäst i världen och alla som är bättre fuskar.


signatur

Intel Core i7-920 Processor ATI Radeon HD 5770 Gigabyte Technology Co., Ltd. X58A-UD7 64-bit Windows 7 6gb ram

Medlem

Okej, jag tycker ju att de borde lägga in lite mer mobilt AA på strategiskt viktiga platser, så att den sida som bäst kan arbeta och hålla den punkten/de punkterna kan hålla fientligt flyg ur sitt målområde... så flyget inte bara kan storma in, utan måste lita på att deras lagkamrater antingen tar punkterna eller att de slår ut fientligt AA... Sen tycker jag gott att varje punkt på Särskilt Gulf of Oman borde ha fått iaf två stycken AA-torn. Det som irriterar en mest är ju när man ser t ex en helikopter över närmaste flagga, men eftersom AA:ns räckvidd är så förbenat begränsad så kan man ju inte ens få låsning öven om den hovrar rakt över... det enda man kan göra är att i bästa fall skjuta iväg två skott snarare än missiler och hoppas att de träffar hkp:n... om man överlever de förbenade flygplanen dvs... Och då hade det varit skönt om man hade två torn, med ett som skyddade en till viss del...


signatur

{15:3} Dominus quasi vir pugnator, omnipotens nomen eius.
The Lord is a Man of War.

Medlem

Tänkte bara kort anföra att jag håller mig med skaran som tycker att flygplan inte tillför något positivt till spelet. Helikoptrar är helt ok, det gäller bara flygplan. Faktum är att jag undviker att spela på 64 personers servrar bara för att slippa flygplan.

URK
Medlem
Skrivet av Karmalicious:

Tänkte bara kort anföra att jag håller mig med skaran som tycker att flygplan inte tillför något positivt till spelet. Helikoptrar är helt ok, det gäller bara flygplan. Faktum är att jag undviker att spela på 64 personers servrar bara för att slippa flygplan.

håller bara med. gör så själv. sen glömmer man av varför man inte spelar på 64 så man loggar in och det första som händer är man blir sönder rapead av ett plan.


signatur

Intel Core i7-920 Processor ATI Radeon HD 5770 Gigabyte Technology Co., Ltd. X58A-UD7 64-bit Windows 7 6gb ram

12
Skriv svar