Medlem
BF2 FAQ

#Battlefield 2 FAQ. Här hittar du förhoppningsvis svar på de lite vanligare frågorna. För enkelhetens skull kommer jag inte att skriva ut allt här utan länka till andra sidor som har mer utförlig information

Uppdaterad efter ett par år sådär

@Klfh har sammanställt FAQen från gamla FZ som behandlar rent tekniska frågor så jag har avdelat den undre delen till rent tekniska frågor så bläddra ner till den delen om du har ett problem av den sorten.

Frågor om Gameplay

* Hur räknas poängen i BF2?
BF2faq.net besvarar den frågan. Hur commanders får poäng är lite krångligare. De får poäng för att resten av laget får poäng. De får alltså inte poäng för att döda motståndare med artilleri. Inte heller får de minuspoäng för att TKa med artilleri.

* Kan jag se mina stats utan att behöva starta spelet?
Ja, det finns många sidor som visar dina stats
BF2e är en. BF2s en annan. Det finns många, många fler.

* Var hittar jag information om de olika vapnen, klasserna mm?
BF2s har en ganska komplett guide.

* Finns det s.k moddar till BF2?
Ja, en hel drös faktiskt. BFcentral har en stor lista över dem, med länkar till deras respektive hemsidor. Även BF2.se har en lista över moddar.

* Finns bulletdrop eller inte?
Ja, det finns, men märks bara på långa avstånd, 200-250m+ ungefär.

* Har det någon betydelse var på ett fordon jag träffar det?
Ja, för en väldigt bra guide titta på denna guide.

Slutligen lite länkar som kan vara bra att känna till.
http://www.bf2s.com/
http://bf2faq.net/
http://www.bf2.se/
http://www.secretsofbattlefield.com/
http://www.bfcentral.se
http://wiki.fz.se/Battlefield_2

Den tekniska delen

* Kan jag logga in automagiskt?
Ja, genom att skapa en genväg till BF2.exe, öppna upp egenskaperna för genvägen och i "mål" lägga till
+menu 1 +fullscreen 1 +playerName Dittnamn +playerPassword Dittlösenord
Det ska alltså se ut så här t ex:
"F:\BF2\BF2.exe" +menu 1 +fullscreen 1 +playerName Karmalicious +playerPassword Mittlösenord
Notera att det måste vara stort N i playerName och stort P i playerPassword

* Hur kan jag själv ställa in en upplösning som inte finns med på listan?
Genom att gå in i video.con filen som du hittar under 'Mina Dokument\Battlefield 2\Profiles'. Raden ser ut så här t ex: "VideoSettings.setResolution 1024x768@85Hz".

* Hur kan jag slippa alla filmer när jag startar spelet?
Lägg till "+restart" i din genväg till BF2.exe. För att göra det så högerklicka på genvägen (skapa en om du inte har en) och välj egenskaper. I fältet "Mål" skriver du till "+restart" efter det som redan står där. (Tack till @zolidznake för tipset)
Ett annat sätt som @skottet tipsade om var att helt enkelt gå in i "Movies" katalogen i din installationskatalog och ta bort/döpa om filerna till något annat. T ex: C: \Program\EA Games\Battlefield 2\mods\bf2\Movies

Ta bort: Dice.bik, EA.bik, Intro.bik, Legal.bik eller döp om dem genom att lägga till .bak, t ex: Dice.bik.bak.

För BF2:SF gör du på samma sätt men då ligger instalationen nog så här:
"C: \Program\EA Games\Battlefield 2\mods\xpack\Movies"

* När jag startar spelet så kraschar det bara direkt
Det finns många anledningar till varför det kan göra det. Har du bytt skärm eller liknande kan det fungera att ställa in den ursprungliga upplösningen 800x600@60hz på det sätt som svaret ovan beskriver.

* Efter att jag patchat spelet så säger spelet 'Invalid CD key'. Vad ska jag göra?
EA har en guide hur du går till väga

* Hur får jag spelet att flyta bättre?
Tweakguides har en guide som hjälper dig med det. Ofta är det bra att sänka textures till medium eller low. Det är det som äter upp mest minne.

* Vilka portar måste vara öppna för att jag ska kunna spel BF2/ sätta upp en server?
BF2faq.net har svaret på den frågan.

* Något att tänka på när man installerar Special Forces/Euro Forces/Armored Fury?
Ja, senaste full patchen behöver läggas på efter att SF/EF/AF har installerats. Hittas här

* Vilken är den senaste patchen?
1.41 som finns att hämta i FZ filarkiv
1.5 som finns att hämta i FZ filarkiv

1.5 är en så kallad incremental patch, och det betyder att 1.41 måste installeras innan 1.5 kan installeras. Har du redan 1.41 installerad är det klart för att köra in 1.5

Nedan följer @Klfhs bidrag från FZ gamla FAQ

Innan du läser alla frågor, se till att du gjort detta:
1.Använt ett windowskonto utan bokstäverna å, ä eller ö, samt fritt från underliga tecken.
2.Testat att installera/patcha efter att ha flyttat mina dokument till roten på c (c:\)
3.Försökt installera på samma partition som den du har windows installerat på.
4.Installera i den mapp som installationen föreslår.
5.Tankat alla de senaste drivrutinerna.

* Jag har köpt spelet och installerat det. Måste jag installera alla patchar en i taget?
Nej, det räcker med den senaste.

* Jag blir utkastad till windows direkt!
Töm mappen Mina dokument/Battlefield 2/Profiles och testa igen.

* Hur kan jag slippa de jobbiga filmerna i början?
Byt namn på eller flytta filerna i mappen Battlefield 2\mods\bf2\Movies

Jag vill binda alt.
Öppna: C:\Documents and Settings\[windows användare]\Mina dokument\Battlefield 2\Profiles\0001\Controls.con (Kan variera) med anteckningar och sök efter IDKey_LeftAlt och ändra det till IDKey_X (Där X är en annan knapp du inte använder). Nu ska du kunna binda alt under options.

* Efter att ha patchat spelet kastas jag ut till windows när jag försöker spela.
Steg ett, ominstallera spelet. Sedan gör du följande

1. Klicka Start > Kör
2. Skriv %temp% och tryck OK
3. Håll in Ctrl och tryck på A för att markera allt som ligger i mappen.
4. Tryck Del för att ta bort allt som ligger i mappen. Stäng sen ned detta fönster. (Går vissa filer inte att ta bort så låt dem ligga.)
5. Starta Uppdateringen
6. Välj språk och tryck nästa
7. Vid välkomstrutan, tryck INTE på någon av knapparna. Bara låt den vara uppe.
8. Klicka Start > Kör
9. Skriv %temp% (igen)
10. Gå in i en mapp med namnet {blandat bokstäver och siffror}).
11. Fortsätt in i nästa mapp {blandat bokstäver och siffror}.
12. Tryck Ctrl + A för att markera samtliga filer.
13. Tryck Ctrl + C för att kopiera dessa filer.
14. Öppna Den här datorn igen och bläddra fram till mappen som spelet ligger i (standard c:\program\EA GAMES\Battlefield2)
15. Tryck Ctrl + V alt. Högerklicka på en tom yta och välj klistra in.
16. Dubbelklicka nu på filen patch.
17. Ett DOS fönster kommer fram med information om händelseförloppet. När denna försvinner är uppdateringen klar.

Steg 2
1. stäng alla öppna fönster
2. Patcha på det vanliga sättet med den nedladdade .exe-filen.
3. Starta om datorn.
4. Starta BF2 och spela

* Jag får 'Patching failed' när jag ska patcha.
- Starta patch programmet, välj språk och tryck nästa
- Öppna startmenyn välj "Kör" och skriv %temp%
I katalogen temp ska det nu ha skapats en temporär katalog som består av diverse skräptecken, skulle kunna se ut på följande sätt {a23409asdfasdf}{asdf123920349} .. gå vidare in i den katalogen tills du kommer till filen patch.exe
- Öppna startmenyn välj "Kör" och skriv cmd och tryck enter, du skall nu ha fått upp en svart ruta. Markera filen "patch.exe" med musen, och dra filen in till den svarta rutan så att sökvägen till patch.exe står i den svarta rutan.
Det bör nu se ut på följande sätt i consolen(den svarta rutan)

c:\temp\{skräptecken}\{skräptecken}\patch.exe

därefter ska du bara lägga till sökvägen till din BF2 katalog så att det ser ut såhär :

c:\temp\{skräptecken}\{skräptecken}\patch.exe "c:\spel\battlefield 2\"

tryck enter, så ska spelet patchas.

DÄREFTER så avbryter du patchprogrammet som du startade från första början, gå inte vidare, utan tryck bara avbryt - slutför

* Hur bränner jag ut EF/AF på skiva?
Det finns en tråd om detta, med en fin guide.

@Karmalicious igen:
Jag är själv ny i BF2 och försöker bara hjälpa till så de som känner att jag missat massor eller att de kan göra en bättre hjälp post, får jättegärna hjälpa mig eller ta över. Jag tyckte bara att det var bättre att få igång något. Naturligtvis ska den fyllas på efterhand

Medlem

"* Hur får man poäng i BF2?
BF2faq.net besvarar den frågan." Den frågan kunde du ha skrivit "Igenom att spela på rankade servrar" sen hur man går tillväga.. Och du länkar ju bara till en massa sidor istället för att förklara själv? Annars är den ju bra!

Medlem

Ändrat till "Hur räknas poängen i BF2". Tanken är inte att visa att jag kan allt om BF2 eller att jag skulle sitta och komponera ihop förklaringar till allt när det redan finns. Tanken är att personer som har problem, undrar något eller behöver information ska ha det lättillgängligt. Jag förstår inte hur den blir sämre för att jag länkat till ett svar istället för att ha skrivit av det här. Tror att det skulle göra det kladdigare och mer svåröverskådligt. Det viktiga imo är att svaret trots allt finns.

Medlem

Klistar denna, bra gjort karma. Var snabba nu med att plita ner bra info och buggtips etc

Medlem

Edit: Klfh's är i första posten med nu. Btw, håll tråden ren.


signatur

MaxH: Web, Spel, Kärlek, Nöje, Projekt, IRC
"Din mamma är en Google-sökning."-the_maxx

FML
Medlem

* Hur kan jag slippa de jobbiga filmerna i början?

Det räcker med att lägga till +restart i genvägen.

Medlem

Här kommer lite förslag:

Skrivet av Karmalicious:

* Finns det s.k moddar till BF2?
Ja, en hel drös faktiskt. BFcentral har en stor lista över dem, med länkar till deras respektive hemsidor.

Bf2.se har oxå en stor lista över moddar där man kan kolla: http://www.bf2.se/moddar.php?c=moddar

_____

Skrivet av Karmalicious:

* Hur kan jag slippa alla filmer när jag startar spelet?
Lägg till "+restart" i din genväg till BF2.exe. För att göra det så högerklicka på genvägen (skapa en om du inte har en) och välj egenskaper. I fältet "Mål" skriver du till "+restart" efter det som redan står där. (Tack till @zolidznake för tipset)

Ett sett som enlig mig är enklare är att ta bort filerna som ligger i din BF2 instalation ex:
C: \Program\EA Games\Battlefield 2\mods\bf2\Movies

Ta bort: Dice.bik, EA.bik, Intro.bik, Legal.bik (det är de som jag har tagit bort), ett tips är att du spara dem i en mapp som du kan låta ligga kvar i mappen movies

För BF2:SF gör du lika dant, men då ligger instalationen nog så här:
C: \Program\EA Games\Battlefield 2\mods\xpack\Movies

Ta bort: EA.bik, Intro.bik, Legal.bik (det är de som jag har tagit bort), ett tips är att du spara dem i en mapp som du kan låta ligga kvar i mappen movies

_____

Skrivet av Karmalicious:

* Något att tänka på när man installerar Special Forces/Euro Forces?
Ja, senaste patchen behöver läggas på efter att SF/EF har installerats.

* Något att tänka på när man installerar Special Forces/Euro Forces/Armory Fury?[/b]
Ja, senaste patchen behöver läggas på efter att SF/EF/AF har installerats.

La till AF

____

Skrivet av Karmalicious:

* Jag har köpt spelet och installerat det. Måste jag installera alla patchar en i taget?
Nej, det räcker med den senaste.

Fullpachen inte incremental, då incremental bara är en liten uppdatering alltså tex. 1.22 - 1.3 isället för som full patchen 1.0 - 1.3

___

Skrivet av Karmalicious:

* Hur kan jag slippa de jobbiga filmerna i början?
Byt namn på eller flytta filerna i mappen Battlefield 2\mods\bf2\Movies

Samma sak kan läggas till bland den andra där uppe... annars kan det jag skrev läggas till här...

Skrivet av skottet:

Ett sett som enlig mig är enklare är att ta bort filerna som ligger i din BF2 instalation ex:
C: \Program\EA Games\Battlefield 2\mods\bf2\Movies

Ta bort: Dice.bik, EA.bik, Intro.bik, Legal.bik (det är de som jag har tagit bort), ett tips är att du spara dem i en mapp som du kan låta ligga kvar i mappen movies

För BF2:SF gör du lika dant, men då ligger instalationen nog så här:
C: \Program\EA Games\Battlefield 2\mods\xpack\Movies

Ta bort: EA.bik, Intro.bik, Legal.bik (det är de som jag har tagit bort), ett tips är att du spara dem i en mapp som du kan låta ligga kvar i mappen movies

___

jag tycker det va en fin FAQ du har gjort, hoppas att mina tips kan vara till nytta för den. Skriver senare om jag kommer på något mer

Medlem

Tack för tilläggen skottet. Jag uppdaterar.

Medlem

Kom på en sak till, orkade inte skriva om det själv utan kopierar in det från en annan sida med viss förändring, då den inte är helt uppdaterad. Det gäller hur man kör med två patcher samtidigt.

För att köra med båda patcherna gör du så här:
1) Kopiera mappen "Battlefield 2". (standard: C: \Program Files\EA Games\Battlefield 2\).
2) Lägg kopian i samma mapp som "Battlefield 2". (blir C: \Program Files\EA Games\kopienamn )
3) Patcha 1.4 beta 2
4) Du kan nu på bara några sekunder växla mellan patcharna genom att ändra namn på mapparna. Den mappen som har namnet "Battlefield 2" är den du kommer spela med.

källa: tråd på bf2.se
men ändrat från 1.3 till 1.4 beta 2

Medlem

Komplement fär FAQ:en?

Kan inte nån lägga till hur man sparade undan Euroforces, Armed Forces (eller vad dem nu heter) på CD- eller Dvd-skiva? Har för mig att jag sett det här nånstans, kanske var det i det förra (gamla) fz-forumet .... får väl söka lite

maggot.se

edit: Hittade det minsann, finns här:
http://www.fz.se/forum/thread.fz?id=1280


signatur

"The new Quake-43 game blows my mind. It's even better than Super Turbo Turkey Puncher" Timmy Rogers

Skägg.
10 Chambers

hur ser parametrarna ut för att logga in direkt via genvägen?


signatur
Medlem

I genvägen lägger du till efter det som står:

+menu 1 +fullscreen 1 +playerName Karmalicious +playerPassword Intemittriktigapassmenförsökgärnaändå

Edit: Jag utgick ifrån att du förstod att du skulle ändra namnet och lösenordet till vad du har.

Edit2: Tillagt i FAQn

Medlem
Skrivet av Karmalicious:

I genvägen lägger du till efter det som står:

+menu 1 +fullscreen 1 +playerName Karmalicious +playerPassword Intemittriktigapassmenförsökgärnaändå

Edit: Jag utgick ifrån att du förstod att du skulle ändra namnet och lösenordet till vad du har.

Edit2: Tillagt i FAQn

Var ska man skriva in detta för att logga in direkt?


signatur

"Hellre lite kattpiss i salongen är en kasspitt i kalsongen"!

Medlem

I FAQen står det

* Kan jag logga in automagiskt?
Ja, genom att skapa en genväg till BF2.exe, öppna upp egenskaperna för genvägen och i "mål" lägga till
+menu 1 +fullscreen 1 +playerName Dittnamn +playerPassword Dittlösenord

Medlem
Skrivet av MaxH:

Btw, håll tråden ren.

Precis städat ur den lite. Håll frågorna i andra trådar är ni snälla, detta är en FAQ.


signatur

MaxH: Web, Spel, Kärlek, Nöje, Projekt, IRC
"Din mamma är en Google-sökning."-the_maxx

Medlem

Vad gör man om man inte har en patch.exe fil då?

Inaktiv
Skrivet av Suddennr1:

Vad gör man om man inte har en patch.exe fil då?

Undrar jag med...


signatur

"Jesus loves me yes I know"

Inaktiv

Alltså vadfan handlar det här om. Jag kan inte äns installera spelet och lira det utan att ha installerat en enda uppdatering. Vägrar starta...

Har följt precis varje steg ovanför utan resultat.

Har:
2.4 ghz dualcore
NVIDIA GeForce 8800 GTS
2gig ram
Microsoft Windows XP Professional Service Pack 2 (Build 2600)SB X-Fi Audio [9C00]

Vad är problemet? Ska man inte få spela ett spel man har köpt...


signatur

"Jesus loves me yes I know"

Inaktiv

Jag har problem med patchen, det går inte att spela efteråt, jag kastas ut direkt.

Försökte följa anvisningen ovan men förstår inte steg 16....
16. Dubbelklicka nu på filen patch.
17. Ett DOS fönster kommer fram med information om händelseförloppet. När denna försvinner är uppdateringen klar.

Vad är det för fil? den finns inte i spelmappen...ligger på det steget nu o vet inte hur jag ska gå vidare. Har installerat om det här j...a spelet massa gånger nu. lite sugen på att komma igång...

Inaktiv

håller med dawa, har exakt samma problem, hittar ingen patch.exe fil som man kan trycka på , och vad ska man göra med det första välkomstexten programet ? det står det aldrig att man ska klicka ner eller nått :S.. får aldrig igång det ! :@

Medlem

bra att ni har skrivit allt deta :up::)


signatur

Mvh/Lastbil94

Inaktiv

jag har bara en server på bf2 och mina utmärkelser sparas inte

Inaktiv

If you have problem with somthing can you call EA DICE on Telephone:+46-8-6587800


signatur

Hardcore EA

Medlem

Vet någon vad standard targeten är till bf2:special forces? ;o och är det möjligt att bf2 visar alla mapsen, även dem från special forces?

Inaktiv

tja hittar inte patch.exe filen när jag försöker uppdatera

Medlem

signatur

Robert Bond www.bondmaster.tk
gratis spel från 3drealms: ftp.3drealms.com

Medlem

Är det någon som vet var "patch" filen är? Ska det vara en "patch.exe"? Jag har en patch.err, men när man trycker på den kommer det inte upp nått DOS-fönster...


signatur

PSN: Zynox92

Inaktiv

Jag har ett problem,hehe.

Jag kan starta spelet, när jag spelar är det bara lite hackigt. Efter en stund börjar jag höra ett konstigt ljud som en rymd apa drog i fel sladd.

Efter 2-3 secunder så stannar hela spelet ( i ett game) och det börjar brusa pipa i headsetet.

Måste starta om datorn för man kan inte göra något. Har rensat datorn lite hjälpte inte har även stängt av virus prg när jag spelar.

:\

Edit: Har nu ominstallerat det, funkade lite bättre men fortfarande samma krongel. Har inte någon patch nu heller.

Edit 2 : Singel player funkar utmärkt, det är när jag ska spela online det krashar

Inaktiv

hej jag har ett litet problem jag har installerat min BF2 och SF som man ska men när jag ska koppla mig till multiplay så går de inte alla servar visar rött varför gör de de. och jag märkt att min SF på singel mod så finns de inga Sf maps de är dem vanliga BF" mapsen varför blev de så. PS jag har haft båda installerade på min dator förut och då funkade de men de gör de inte nu =( vill splea multi.

1
Skriv svar