Förstörda Spel

Inaktiv
Förstörda Spel

Alltså vart fan håller alla spel å ta vägen, e alla speltillverkare så förbannat angelegna att försöka få ihop ett ?nytt stuk? eller va e de som håller på å hända?? kolla in Empire earth 3 riktigt skit spel jämfört med före gångarna, settlers 6 ett annat skit spel som inte går å jämföra med föregångarna, sim city sosieties, it UBER skit spel som känns mera som ett barn spel än någonting som har med föregångarna att göra, detta e bara några som e nämnda, ja hoppas väreligen at de inte kommer nån ny upptapning på Populus eller något gammalt och bra. Fast nu när ja tänker efter så gjorde dom ett surt försök me det spelet med

Twi fan (_o_)

Medlem

är väl som TV ungefär, nu för tiden är det bara kopior och snabba pengar som gäller.


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Medlem

Det som stör mig mest är "förummadet av spelaren"
liren blir enklare och simplare lixsom.

tex CoD(och många andra spel idag, tex Crysis ), man blir skadad, och det räcker att gömma sig och vänta på att man blir "helad" på något övernaturligt vis.

Eller alla spel som börjar med att "can you move? try to move you head with the mouse, try to look down" osv.. det är så förbannad jävla jobbigt...och fånigt.

Många blir väll överdrivet linjära för att spelaren inte ska kunna gå "vilse"...

Stora feta pilar som visar vart man ska, föremål man kan avända blinkar och lyser, allt för att man inte ska kunna missa det som om man vore 3år och diment.


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Iceman: i tvärtom-landet skrev du precis om Myst


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Inaktiv

Myst spelen var lite sega, men ändå småkul.

finns det nåt Myst på nån konsol tro.

Medlem

Ja, Ice. Det är ju mycket naturligare att du blir skjuten, springer över ett medpack som mirakulöst fixar den månaden vi talar om för att läka skottskador... Det är kanske inte riktigt det vi är ute efter heller? Crysis har ju t o m en förklaring till helningen.

Visst finns det mycket generic crap som inte gör mycket mer än ett par timmar underhållning, men räcker inte det? Måste alla spel vara fantastiska under av innovation? Hur många filmer, böcker och annan underhållning konsumerar man inte även fast det är ungefär som något man redan sett. EA är ju mästare inom området, men de erbjuder sällan en genuint dålig (eller bra) upplevelse. Det är ok.

Jag tycker det är mycket gnäll när en hel del spel faktiskt med både nya teknikska framsteg och nya idéer ger oss bra underhållning.

Detta året har onekligen varit uppföljarnas år, men vad är det som gör att CoD4 är så CoD till att börja med?

Mario Galaxy hyllas för sitt nya spelsätt samtidigt som det flörtar med gamla spel i serien. o s v. Det är bara några.

Settlers har inte varit bra sedan tvåan, och idag hade det spelet avfärdats som ett spel med ofärdigt stridssystem med repetivt game play där nästan varje bana ska spelas på exakt samma sätt som den förra.

Fokusera på de bra spelen som faktiskt kommer istället för att gråta läppen av dig för att uppföljarna till ett spel du uppskattar inte är lika bra som föregångaren. Spela inte uppföljaren. Folk spelar Q3 och inte Q4 t ex. Verkar funka bra.

Medlem

Karmalicious känns mera logiskt att bli "helad" av nått man tar upp än som i Cod där man sätter sig bakom en låda väntar i 2sec sen är man ready to slåss igen. det gör spelen 100000000000x enklare, simplare, tråkigare.


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Känns det mer logiskt att i fart plocka upp ett första hjälpen kit och bli helad än att sätta sig bakom en låda och, antagningsvis, fixa sår mm? Så vitt jag förstått det har soldater med sig första förband. Det är nog sällan det mattbombas första förband över slagfälten.

Att det blir simplare beror ju bara på omständigheterna i övrigt naturligtvis. Ett sådant antagande kan man inte bara göra baserat på spelmekaniken i sig.
Att du tycker det blir tråkigare kan stå för dig. Det tycker man olika om. Själv tycker jag det kan vara ack så tråkigt att komma till en check point med 10/100 liv för att upptäcka att motståndet är helt jävla horribelt. Springa tillbaka i banor för att leta hälsa är inte min favoritsysselsättning. Alternativet skulle kunna vara ännu värre. Det finns inga health packs. Du är död.

Medlem

En kombiniation av dessa två ting skulle ju göra det kanske bättre, det första jag börjar tänka på är Resistance : Fall of man till PS3 där du har en viss mängd hp, 4 block.
När du blir beskjuten så faller såklart hälsan ner i ett sådant block, och om du tar tillräckligt mycket skada så försvinner ett block (Eftersom du regenererar tillbaka när du inte blir beskjuten), det gör att man till en början är frisk och klarar väldans massa skott, eller ja tillräckligt många för att vara lite bättre.

Sen när man varit dumdristig och förlorat 3 av sina block så har man bara ett block kvar, och då brukar man oftast ta det lugnare.
Hälsopaket går såklart att hitta på några få ställen, som gör att man får tillbaka ett block vilket kan höja tempot i spelet.

Det bästa av två världar helt enkelt


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

Jag vill inte se att alla spel adopterar systemet, men jag har egentligen inget emot regen som återfinns i en del av idag. Speciellt inte om det förklaras med lite game "lore".
Liksom att jag uppskattar läkningen i säg Dark Corners of the Earth, där du verkligen får samla på dig lådor bara för att kunna sitta bakom ett hörn och bandagera dig.
Så länge det finns en tanke hos designern som vill att flytet skall vara på ett visst sätt, så ser jag inte direkt brist någonstans. I Quake vill man att man ska kunna springa på hälsokapslar mitt i strid, som också är ett sätt, och inget sämre sådant. För det är en mer renodlad "twitch"-shooter.
CoD4 måste du undan eldstrid och belönas för att spela smart, för det är en mer taktisk shooter. Samtidigt finns ett hardcore-läge utan bland annat regen, vilket tätar till än mer.

Det jag vill säga är att jag håller delvis med att spridning av spel fördummar i många fall, men det är bara att inse att den stora massan som trappar upp siffrorna likväl är också de som inte spelar fullt så mycket som en annan 'gamer'. Däremot att dessa svårighetsgrader skall vara så pass utspecade så att folk som tex du Ice inte ska gå under samma kategori som farbror Bosse som har en halvtimme till övers, hehe. Som nämnts CoD4 och Crysis tycker jag är bra exempel i närtid, där det tycks funka i praktiken, med dessa nivåer riktade till olika målgrupper.

Utöver det vill jag väl alltid hävda att en shooter på konsoll är idiotifiering bara tanken, men av samma anledning där så är ju massan som styr, och en obehaglig mängd massa vill ligga och drälla i soffan med en gamepad i hand och fjortisskri i örat.:up:


signatur

'It is the mark of an educated mind to be able to entertain a thought without accepting it' -Aristotéles

Inaktiv

Jag tykcer att det är jobbigt at på många nya spel kan man inte spela två, då måste man logga in på live eller nåt sånt!


signatur

If you try to fuck with me then I shall fuck you too

Inaktiv

Man blir en aning fördummat av dagens spel, det är precis som Iceman sa, för mycket hjälp

Man tycker att det borde finnas svårighetsgraderna Medium, hard och "I'm a complete noob to games." (Easy). Fast även om man startar ett spel på Hard idag så kommer det fortfarande upp, to jump press X buttom.

Det är mycket bättre när de säljer walkthroughen separat istället för att ha den inbyggd i spelet.

Det går knappt få Game Over på dagens spel och det beror endast på att spelen är för lätta. Sen om spelet inte har någon belöning för Hard mode är det nästan ingen poäng att köra igenom det. I gamla spel kunde det vara andra slut och filmsekvenser osv.


signatur

Ajebaje: I vanlig ordning handlar "debatten" mer om att hävda sig själv än att diskutera frågan.

Medlem

Du är välkommen att köra Gears of War eller något av Call of Duty på Veteran och börja om från början när du dött tre gånger Sipmo. Det var så det fungerade förr i tiden. Kul?
Anledningen till att du inte får någon belöning är ju för att alla ska få ta del av hela spelet. Inte bara de som orkar/kan nöta tillräckligt länge. På X0 får du iaf achivements som inte förnekar någon något av spelet, men du får dina bragging rights.

Folk kan störa sig på tutorials men de dyker allt som oftast bara upp i början av spelet, eller när nya moment dyker upp. Till skillnad från förr i tiden när du bara hade en möjlighet, hoppa, så kan man nu göra massvis med saker. Jag kan redan höra gnället över att ingen berättade att man skulle kunna göra si och så i spelet.

Youtube-proffs
Skrivet av IceMan:

Karmalicious känns mera logiskt att bli "helad" av nått man tar upp än som i Cod där man sätter sig bakom en låda väntar i 2sec sen är man ready to slåss igen. det gör spelen 100000000000x enklare, simplare, tråkigare.

Det fixar jag genom att köra på veteran. Då hinner man inte gå att gömma sig innan man är död

Fast jag håller med. Spelen är lite för simpla, med att man blir självhealad och sånt.. jag har dock aldrig tänkt på det föränn du nämner det. Har väl bara smält det automatiskt.

Tacka fan för Half Life 2! Där har dom originalgrejjerna Healthpacks, armorpacks, och allt som hör till!

Fast vet inte om dom har pilen? minns inte riktigt.. har för mig att man fick en pil när man körde Dunebuggyn i HL2..


signatur

Calle säger att jag är influencer

Inaktiv

Själv tycker jag att CoDs system är kanonbra, iaf online. Man dör av kanske 3-5 skott, vilket gör att det ändå inte blir overkligt. Det spelet med medkits funkar bara inte.

Polish: Ingen pil i HL2, fast i EP2 så kan man se vart sin bil är


signatur

When I'm not here, people die.

Inaktiv

eh.. klagar ni på att datorspel inte är verkliga nog?
det handlar ju i 100% av fallen alltid om en avvägning
hur jävla kul är ett realistiskt spel. bli träffad en gång på rätt ställe och spelet stänger av sig och avinstallerar sig. du dog ju.

det är ju en kompromiss för att ge så mycket action som möjligt. det är arkad. det är sviinkul! bryr man sig om något annat så hycklar man imo.


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

MFC
Medlem
Skrivet av BangBoomBang:

Myst spelen var lite sega, men ändå småkul.

finns det nåt Myst på nån konsol tro.

fanns på Amiga CD32 vill jag minnas


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

1
Skriv svar