Inaktiv
Pluggar du?

Misstänker att stora delar av FragZone består av folk som på ett eller annat sätt studerar. Eftersom jag själv läser 3e året (NV->NV) på gymnasiet tyckte skolan det var lämpligt att skicka iväg oss på studiemässa så att vi kunde få kontakt med universitetsvärlden. Idag var vi på svenska mässan i göteborg alltså, där alla sveriges högskolor/universitet fanns representerade och en mängd andra föreningar och organisationer.
Själv tyckte jag att civilingenjör inom elektroteknik/IT låter lockan. Får se hur det blir, Chalmers och Linköping är heta alternativ.

Kort och gott, vad läser du just nu? Om du tillhör slasket av 80-talet (89), som mig, tänker du läsa på högskola? Vad isåfall?


signatur

BioShock är den mest överlägsna komponeringen som släppts under denna halvan av decenniet.

Medlem

jag går andra (och sista) året på en utbildning på en högskola.
jag har tidigare gått en KY-utbildning.
och jag har enbart en sak att säga dig (eller okej, två):

GE FAN I HÖGSKOLOR OM DU ÄR PRAKTISKT/KREATIV!
(SATSA PÅ KY-UTBILDNING OM DU VILL LÄRA DIG NÅGOT (SNABBT/INTENSIVT OCH BRA))

(och min sambo säger detsamma utifrån hennes erfarenheter)

(enda fördelen jag har utav den högskolan jag går på just nu är att jag fått lite gratis saker för min del/mitt företag, så som gratis kontor och gratis saker från banken för att jag är student hehe)


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Medlem

testade att utbilda mig till nätverkstekniker/systemadministratör på högskola, men efter ett år hoppade jag av. kändes inte som att det skulle vara roligt att jobba med, det är mycket roligare att pilla med på sin fritid istället.

nu tar jag CE-körkort och tänker jobba som lastbilförare istället. bra lön, lätt att få jobb och frihet.


signatur

"I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it." - Evelyn Beatrice Hall

Medlem

Just nu så går jag i sexan på mellanstadiet:P Men det flyter på framåt! Snart så äre jag som tar över här på forumet o ni sitter hemma utan internet för pensionspengarna räcker inte till:P (inget illa ment);)


signatur

If something´s hard to do, its not worth doing.
q6600 3.6 ghz, 4gb DDR2, 8800GT 512mb

Medlem

Själv läser jag Systemvetenskap i Lund.
Funkar väll rätt bra och jag kan intyga om att det som Werzion säger är sant. Inte särskillt mycket praktiskt meckande för oss.
Har funderat många gånger på att hoppa på nån KY utbildning istället

Inaktiv

Ska välja gymnasium om några månader. Går ju massa rykten om "pluggskolor" osv, men hur kan en skola ha mera plugg? De följer ju ändå samma studieplan, eller?

Tar gärna emot tips från andra som har erfarenhet om gymnasieval. Funderar på Sam med "kreativ ådra"([http://www.europaskolan.se/pdf/Po%E4ngplan_Arts_samh%E4llsvet...]).
Som Sam men man kan välja till mer estekämnen, men ändå inte estetisk linje, verkar trevlgit tycker jag. :]

Medlem

Ska vara något teoretiskt man verkligen vill, för att jag ska se att högskola ska löna sig. Hoppade högskolan efter nåt år och gick en KY istället. Helt enkelt håller jag med Werzion.
Vad jag lärde mig på en hel kursperiod, tar inte mer än ett par-tre veckor på en KY-utbildning... Man måste verkligen passa för en akademisk tillvaro för att det ska vara något för dig, för det är säkerligen väldigt bra att ha genomgått.
För mig har det då varit spelutveckling, vilket exempelvis är för praktiskt ämne.


signatur

'It is the mark of an educated mind to be able to entertain a thought without accepting it' -Aristotéles

Avstängd

Jag går trean på John Bauergymnasiet. Ja, jag vet, det går många som skiter i skolan där och så vidare. Om jag hade fått välja igen hade jag valt Teknik IT. Inte för att John Bauergymnasiet är en dålig skola (nu vet ju jag inte hur det ser ut på andra orter, men i Skellefteå är det så ialla fall) utan för att den är yrkesinriktad - något som jag aldrig riktigt tänkte på innan jag började där.

Efter gymnasiet, antingen i höst eller vår, så ska jag utbilda mig till datortekniker (högskoleingenjör) på Luleå Tekniska Universitet här i stan.

Medlem

Går första året på Fordonsprogrammet på Östrabo i Uddevalla! Rätt nice faktist. (hoppade över förskolan och gick direkt på ettan istället därav ett år yngre än alla andra som går första året)

Inaktiv

Första året på Kalmar högskola, Kultur & samhällsanalys


signatur
Medlem

Går bara i 8:an...och min dröm är att bli Spelutvecklare (Programmerare eller nåt sånt kanske Level Designer)
men iaf...får se om mina betyg räcker...


signatur

Kan Gordon Freeman tala?

Inaktiv

Vad är det för skillnad på KY-utbildning och Högskolan?

Medlem
Skrivet av Smocko:

Vad är det för skillnad på KY-utbildning och Högskolan?

http://www.ky.se/studinfo.html#vadarky


signatur
Inaktiv

Gracias cammo. Om man vill bli arkitekt, vad ska man plugga då? Kul tråd, vänta er mång afrågor från mig. ;P

Medlem

Läste NV Matte/data.. började plugga till systemvetare på Lunds universitet... upptäckte att jobba med på fritid är inte så jäkla roligt efter ett tag..

Hoppade av efter två år och går nu lärling till Glasmästare.. 7-16 varje dag.. aldrig jobb med sig hem.....

Inaktiv
Skrivet av Stealther:

Just nu så går jag i sexan i mellanstadiet:P Men det flyter på framåt! Snart så äre jag som tar över här på forumet o ni sitter hemma utan internet för pensionspengarna räcker inte till:P (inget illa ment);)

Nja, snarare du som bor hemma hos morsan på alfa-kassa pga att vi har tagit alla bra jobb redan.


signatur

Ajebaje: I vanlig ordning handlar "debatten" mer om att hävda sig själv än att diskutera frågan.

Medlem

Hahaha:P Näe, Jag kommer gå It- programering och Fiber optik, tror det ligger i västerås. Ska ta kurser i ekonomi, politik o sånt smått så man lär sej, för sen blire att starta ett eget företag!


signatur

If something´s hard to do, its not worth doing.
q6600 3.6 ghz, 4gb DDR2, 8800GT 512mb

Medlem

Själv hoppade jag av Natur-Natur för att gå samhälle istället, ingen aning om vad det blir sen efter gymnasiet dock ^

Medlem

Håller på och sumpar teknisk fysik just nu. Men jag lär mig väl till slut hur man ska plugga och inte sitta hela dagarna och dega. Annars så kan jag rekommendera den mycket starkt till de som är fysik/matte -intresserade då den är sjukt intressant.


signatur

Life is like a shit-sandwich; the more bread you have the less shit you eat.

Medlem

Jag sov genom gymnasiet, gjorde istället bra ifrån mig på högskoleprovet efter några försök. Sedan blev det 20p engelska på universitetet, typisk "vetintevadjagvillgöra"-kurs som är rätt nyttig oavsett vad och delvis ganska rolig. Fortsatte med ett år av fotostudier på Kulturama, väldigt roligt.

Sedan tillbaka till universitetet för ett år journalistikvetenskap... stundom dötrist och väldigt teoretiskt, stundom väldigt intressant. (Det har ingenting med den praktiska biten av journalistiskt skrivande att göra, om någon skulle få för sig det.)

Den här terminen började jag läsa till högskoleingenjör datateknik på KTH, men hoppade ganska snabbt av då jag insåg (ännu en gång) att programmering och speciellt matematik inte är min grej. Nu läser jag jiken, juridisk introduktionskurs. Definitivt bland det roligaste och mest intressanta jag läst i högskoleväg, och det minst teoretiska (!). Ren och skär allmänbildning, egentligen. Rekommenderas varmt till alla.

Funderar på att läsa journalistik c + engelska b samtidigt i vår för att kunna ta en fil.kand. i journalistikvetenskap, vad det nu ska vara bra för. Jag har ingen aning om vad jag vill bli, men det ger sig nog...

Inaktiv

läste elektroteknik men bytte till mekatronik på halmstad högskola, läser sista året nu. rätt trist. (högskoleing och ev. kandidatexamen)


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Medlem

Jag är född 88, läste natur med datainriktning. Har tänkt att läsa polishögskola såsmåningom. Men chillar ett tag till


signatur

[color=black]Useless corpse. Jesus loves you. Useless corpse.[/color]

Medlem

Läste 3 år men gjorde inte klart allt i en kurs som hette Kommunikations och Kvalitets-teknik (inriktning datorkommunikation). Den handlade till en del av programmering av olika typer så man lärde sig basics. Sen baserades den till stor del på Cisco-system's CCNA och CCNP kurser. Läskigt bra kurser om man vill lära sig om nätverk. Så om ni får tillgång till dessa så läs dem. Ok att det inte är så kul med att lära sig skillnad på hub och switch osv, men när man går in på BGP och går igenom EIGRP (om det va rätt ordning) och IS-IS så börjar man förstå att det kanske inte är så jävla lätt att fixa nätverk som skall fungera som folk verkar tro.

Orkade inte riktigt att läsa klart då jag va lite trött efter 15 år i skolan på raken (gjorde ingen militärtjänst) och därför så sumpade jag slutet av min utbildning.

Gick EL/Data på gymnasiet och gymnasium och högskola är genomgånget här i det underbara Visby.


signatur
Medlem

Tar det som pm istället. Går teknisk linje på Östrabo i Uddevalla.


signatur

Bengebolle

Medlem

läste natur/teknisk, sista årskursen som hade det (i stockholm iaf), gick ut 2002. skillnaden mot natur/natur är att man skippar kemi b och psykologi/filosofi och läser två extra teknologi-kurser istället. låg mest hemma och sov de åren.

går nu juristlinjen i stockholm, tog mig in på högskoleprov.

och nej, jag är inte bitter över att jag inte har någon som helst nytta av de ämnen jag läste i gymnasiet


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

PluggaDE förut ...men efter ett IG i tyska...nej


signatur

hejsanhejsanhejsan

1
Skriv svar