Dataspel och Föräldrar

Inaktiv
Dataspel och Föräldrar

Som nytillträdd projektledare för Fair Play är jag nu efter en månad, otroligt förvånad över vilka känslor som rörs upp, när vi föräldrar vill intressera oss för dataspel. Varför ?
Känner att mitt uppdrag i Fair Play blir att få till en större förståelse mellan gamers och oförstående föräldrar. Eller är jag helt ute å cyklar ? Är det ingen idé.

PS.
Jag är förälder och gillar att spela, - e det OK ?
Tyvärr har jag bara döttrar som hellre kör PA och MSN än att spela spel men som tur är har dom pojkvänner spm jag kan spela med. DS.


signatur

Robert Stopp

Medlem
Skrivet av Fair Play:

Som nytillträdd projektledare för Fair Play är jag nu efter en månad, otroligt förvånad över vilka känslor som rörs upp, när vi föräldrar vill intressera oss för dataspel. Varför ?

Troligen för att föräldrarintresset till 90% innebär att begränsa barns spelande.


signatur
Medlem

Klart att det är en idé att försöka Robert!

Men kom ihåg att ni/Du brottas med värderingar, attityder och förutfattade meningar - saker som allesammans tar tid att påverka och skapa insikter kring. Tyvärr är det väl dessutom så att detta är lika vanligt förekommande i båda läger... Vi har en milt talat liberal syn på spelandet här hemma, men jag slås gång på gång av att mina grabbar kommer hem med sina kompisars attityder om att man som förälder inte tillåter/hindrar/motarbetar eller på annat sätt stör deras spelande. Jag får gång på gång slå hål på dessa myter. Det enda vi gör är att ställa motkrav: Läxor skall t.ex. göras - punkt. Vi märker också att grabbarnas speltid har minskat sedan vi styrde om vår attityd från att ha varit begränsande till att se spelandet som en naturlig del av lek/umgänge/hobby osv. Helt plötsligt sitter de inte 2-3h framför datorn utan tar sig självmant för att besöka polare, gå ut osv.
Det förbjudna är ju så spännande eller hur?
Men som sagt, de förutfattade meningarna finns både hos ungarna och föräldrarna så det vore snarare konstigt om ni inte orsakade en känslostorm...

Men jag skulle vilja peka på ett hinder för Fair Play: hela delen om er organisation består av vuxna som vid snabbt betraktande bara sysslar med problemen och riskerna. Vore det inte vettigt att ha med (t.ex.) representanter från spelindustrin och undomar där också? Om jag skulle titta in på er hemsida som gamer och ungdom så skulle jag nog bli lite fundersam över varför er referensgrupp ser ut som den gör. Den ser nämligen ut som en antigaminggrupp.
Jag tror att det är minst lika viktigt att föräldrar får se och prata med gamers som gör något vettigt av sin speltid - frågan är nästan om inte det ger mer än att prata med andra föräldrar i vissa fall?

En gammal sanning är (tycker jag) att man får de problem man förväntar sig - fokusera med andra ord på möjligheterna och vad som krävs för att göra spelandet till något positivt. Peka på hur otroligt socialt gaming är numera, visa tydligare på de rent perceptuella/kognitiva bonuseffekterna som uppstår, den logiska tankens utveckling - och framförallt: visa på hur man som förälder kan stödja sina barn/ungodmar så att dessa effekter uppstår. Ett bra exempel är väl de tips ni har från OS-coachen. Var konkreta, praktiska och lyft upp det vardagliga snarare än det vetenskapliga.
Då tror jag också att man kommer få en bättre dialog mellan barn/ungdomar och föräldrar.

Medlem

Jag känner också anti-gamervibbar tyvärr...

Vad gör fair-play för att främja spelande och vad gör ni för att motverka spelande ni anser vara osunt? Jag gissar att den ena listan är långt längre än den andra...

Jag är 33 och har inga barn själv (vad jag vet) Om jag hade barn skulle jag reglera hur och vad de spelade utan att se det annorlunda än hur jag reglerar hur de ser på tv eller leker i skogen... varför behöver spelandet andra egenskaper än vanligt sunt föräldrarskap?

Baserat på de svar jag sett på allt annat jag frågat så verkar ni inte så pigga på att svara utan mer på att värva folk? Vad vill ni åstakomma?


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

[quote=CastorFiber]varför behöver spelandet andra egenskaper än vanligt sunt föräldrarskap?
quote]

Tror att Castor slår huvudet på spiken där.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem

Alla saker är ju osunda när de utövas i extremer. Skillnaden mellan t ex datorspel och fotboll, är att datorspel är uppbyggda på väldigt enkla belöningssystem något som få andra aktiviteter är. Det är därför lättare att fastna i datorspelen eftersom de sällan ställer upp några större krav på dig. Du blir snabbt duktig i spelen och kan bemästra dem.

Jag tror dock inte heller att spel behöver något mer än vanligt föräldraskap. Idag är det datorspelen som måste granskas. Man måste ta reda på effekten av att barn timme in och timme ut sitter och trycker på en knapp för att döda motståndare. På min barndomstid var det rollspel. Man var tvungen att ta reda på effekten av att barn skapade påhittade karaktärer och timme in och timme ut låtsades vara dessa karaktärer och dödade motståndare. Då var det t ex ett gäng kids som slog ihjäl en annan unge på en grundskola och de var rollspelare. En högskolestudent i USA tog livet av sig när hans karaktär i ett rollspel dog. Iaf var det förklaringen när media presenterade den.
Doom såg så verklighetstroget ut när det kom att man varnade för att barn skulle kunna bli väldigt skrämda och störda av det. Idag gör man samma sak.
Man tröttnar helt enkelt.

Inaktiv

DATORspel...


signatur
Youtube-proffs
Skrivet av Ascendant:

DATORspel...

Men herregud Ascendant! E det sant att du ska få nobelpris i svenska rättstavning?


signatur

Calle säger att jag är influencer

Inaktiv

Datorspel eller Dataspel ?
Nån har ju påstått att dataspel är nått spel för statistiker som spelar om olika data.... men nu är det tyvärr så att spelbranschen kallar sn organisation just Dataspelsbranchen-Swedish Games Industry. Så det e väl bara att gilla läget.


signatur

Robert Stopp

Medlem
Skrivet av Fair Play:

Datorspel eller Dataspel ?
Nån har ju påstått att dataspel är nått spel för statistiker som spelar om olika data.... men nu är det tyvärr så att spelbranschen kallar sn organisation just Dataspelsbranchen-Swedish Games Industry. Så det e väl bara att gilla läget.

Alltså... Du startar tråden där du vill ragga folk till Fair Play, när frågor dyker upp om vad ni pysslar med, frågor om vad ni vill så startar du en ny tråd för att tackla frågor i och när du besöker denna tråd väljer du att hoppa över alla frågor och kommentera enligt ovan? What's up?


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Inaktiv

Förlåt gav replik ifrån om vad det heter. Dataspel.
Någon medlemsraggning i detta forum är inte vad jag ägnar mig åt. Känns som om det är helt fel ställe. Vi söker ju efter föräldrar som är oroliga och inte vet nått om detta med dataspel.

Nu ska jag förklara mig:

1. Har en ambition till att starta ett föräldrargaming där oförstående föräldrar ska lära av andra förstående föräldrar. Därför letar jag efter äldre tanter å gubbar +30 +40 som jag kan ANLITA som "lärare".

2. Vill sedan med denna tråd få hjälp med synpunkter kring föräldraskap och dataspel/datorspel.
Har ju förstått att detta är ett känsligt ämne som berör.
Vill också gärna få kritik på Fair Play verksamhet.

Vi på Fair Play har ju under 5 år ägnat mycket tid att bevaka de negativa effekterna med dataspel. Det är nu dax, att utifrån den kunskapen, också informera om det roliga med dataspel.

Precis som många andra säger så tycker vi att föräldrar borde engagera sig i deras barns intresse på samma sätt som föräldrar idag engagerar sig i barnens sportaktiviteter.

Har sedan försökt se sammbandet mellan dataspel och DVDfilm och frågat mig varför inte moralpaniken innfinner sig när en ny SAW film dyker upp som hyrfilm medans ett nytt barnförbjudet spel får många föräldrar att hoppa upp i taket. Så bara där kan Fair Play få föräldrar att förstå att inte alla spel är gjorda för smågrabbar på 9 år.


signatur

Robert Stopp

Vila i frid

Personligen tycker jag att en hel generations kunskaper och åsikter om datorspel går förlorad om ni endast inriktar er på vad personer i åldrarna 30-40 tycker.

Blir lite som att historien upprepar sig... som alltid. Varför inte bjuda in ungdomar att prata och informera om deras åsikter och erfarenhet? Vanligtvis betyder ju ålder kunskap - men så är inte fallet här.


signatur

"Örnar kan kanske sväva högt, men vesslor blir inte insugna i jetmotorer."
Mikael 'the_maxx' Löfgren - FZ

Inaktiv

Jaja, petitesser om det heter datorspel eller datorspel. Blir lite lätt lite gnällig och petig på kvällskvisten ibland.
Men nog om det..

Nyckeln som jag ser det är hur mycket man som person sätter sig in i något. Självklart får en person som enbart ser en video/trailer/bilder visade för sig, samt lite text om innehållet knappast bilda sig en uppfattning om ämnet, och om den personen försöker göra det så blir det ofta en nervärderande och falsk bild av vad som egentligen pågår.
Jag känner folk som t ex följer varenda Formel-1 lopp på tv och de brinner verkligen för det intresset, men för mig som inte bryr mig ett dugg så känns det mest fånigt och fruktansvärd slöseri att titta på personer som åker 85 varv runt på någon bana gud vet vart i nästan identiska bilar. Samma gäller lite för spel. Sätter man sig inte in det får man lätt förutfattade meningar och går då naturligtvis miste om själva charmen och njutningen i vad som händer på skärmen, i det här fallet en datorskärm (eller tv då konsoller är på fram-marsch).

Dock är det farligt om en person stänger in sig i sin värld för gott, enbart för att spela spel. Men detsamma gäller fantaster för andra sporter, t ex formel 1. Det finns dåliga sidor av allt, men även bra sidor av allt.

Det positivia med spel är att det är roligt helt enkelt. Spel är, till skillnad från filmer - interaktiva och det är som charmen ligger. Det är vi som gör besluten, det är vi spelare som påverkar hur slutresultatet blir, ingen annan. Sedan att vi råkas dra med diverse s.k räls-spel är en annan femma, men de kan fortfarande innehålla en hel del charm trots att det brister i andra sammanhang (som t ex Texas walker ranger med Chuck Norris).
Med MMO's så finns det även en annan aspekt som man ofta inte hör - lagspel. Titta på hur det fungerar. Folk samtalar, hjälps åt med quests och har allmänt trevligt/rolig tid tillsammans.

Bra att du tog upp det där med SAW-exemplet också. Förstår inte heller varför folk går i taket när ett nytt våldsamt spel kommer ut på marknaden, men inte när en tortyrfilm kommer upp på bio. Det är lite av ett mysterium må jag säga.
Det finns en anledning till att filmer, liksom spel, har en siffra med ett högt tonårsnummer på fodralet. Sedan att filmer har fått det som en gräns men att spel fortfarande har det som "rekommendationer" är fel. Mysterium som sagt.


signatur
Inaktiv

Vi vuxna - the lost generation.
Jovisst, frågar man sig om det är någon idé att lära gamla gubbar att "sitta", å titta på dataspel.
Men dom vuxna vi riktar oss till är inte "bara" gamla dom är 40 år och föräldrar till barn i 9 års åldern.

Jag vill få föräldrar att ta sitt ansvar så att vi om 10 år slipper se fler fall av sk. dataspelsberoende (som det står i media). Vi föräldrar måste hänga med, iallafall lite grann.

Mina föräldrar, 40-talister, kanske inte brydde sig så mycket om vad jag lekte i skogen, men ändå tror jag att dom fatta vad vi gjorde när vi lekte indianer och cowboys.

Jag tror vi sextiotalister har "curlat" med våra barn för mycket;
vi har skjutsat och köpt grejor utan att försöka vara med i vad grejorna används till och vart man skjutast sina barn någonstans.

Kunskap ger engagemang och som nån krönikör skrev för många av oss föräldrar har dataspel och video varit en utmärkt barnvakt.
Vi kan inte komma sen, efter att våra barn vuxit upp i sena tonåren, och säga att den där "barnvakten" vi köpte inte längre
är så kul och dessutom skylla "barnvaktsmaskinen" för att ha gjort våra barn är asociala.


signatur

Robert Stopp

Inaktiv

Asociala...jag köper inte det. Social är något man antingen är eller inte är, inget man lär sig direkt. Dvs medfödd.

Jag tycker heller inte att ni 60-talister är "the lost generation". Faktum är att jag tycker min egen generation (sent 80-tal) är ännu mer lost, och yngre generationer är ÄNNU mer lost än vad min generation är. Så otroligt "lost" att man blir mörkrädd ibland. Det hela är tydligt, världen håller på att gå under - en bit i taget.


signatur
Inaktiv

Men då ere väl dax att vi gör nått kul av det ? alltså inte av undergången utan av världen. Det ska va kul jö :-).

Håller dock med dig om att ni 80-talare är lite väl oföretagssamma IRL. Men vi får väl reta er lite mer så ni kommer igång.


signatur

Robert Stopp

Inaktiv

Vi är uppväxta med alla bekvämligheter man kan tänka sig. Anstränga sig lite extra var därför aldrig riktigt vår grej, även om det kanske finns ett och annat undantag i något litet hörn.
90-talisterna tror jag däremot inte en sekund på, vilket iof inte är bra för landet i det långa loppet. Ska vi relatera till ämnet så tycker jag heller inte att den gruppen är mycket för ordentliga rollspel (dvs mer åt PnP hållet än massa moderna hack n slash skräp) eller äventyrs-spel, utan mer åt fps & det blodigare hållet.

Fast nu kanske vi kommer lite offtopic, och mina egna fördomar smyger sig lite väl nära inpå. Fördomar som jag förövrigt iof inte drar mig för att dela med mig till omgivningen.

Kan personligen inte prata allför mycket för alla andra om det där med icke företagsamma som individer. Personligen är jag dock en sådan som inte direkt bryr mig om saker & ting särskilt mycket, utan förflyttar mig rätt friskt till höger & vänster och tar saker som de kommer. Impuls-styrd och noll whatsoever alltså.


signatur
Inaktiv
Skrivet av CastorFiber:

varför behöver spelandet andra egenskaper än vanligt sunt föräldrarskap?

Föräldrar som själva inte har växt upp i en värld med datorspel kanske har lite svårt att förstå vad det egentligen handlar om. Då är det lätt att generalisera och förbjuda. I sunt föräldraskap ingår det enligt mig att intressera sig för vad sina barn håller på med, för att undvika missförstånd och för att kunna ge bra råd. Om Fair Play är ett uppriktigt försök från föräldrars sida att förstå vad deras barn håller på med så tycker jag inte det är något fel med det, det är istället precis det som sunt föräldraskap går ut på.


signatur

People think it must be fun to be a super genius, but they don't realize how hard it is to put up with all the idiots in the world.

MFC
Medlem
Skrivet av Fair Play:

Datorspel eller Dataspel ?
Nån har ju påstått att dataspel är nått spel för statistiker som spelar om olika data.... men nu är det tyvärr så att spelbranschen kallar sn organisation just Dataspelsbranchen-Swedish Games Industry. Så det e väl bara att gilla läget.

rent krasst är ju "data" inget mer än beståndsdelen i "information". men eftersom "hårddisk" numera är officiella namnet på "systemenheten" eller chassit så känns det som det kvittar faktiskt.


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

MFC
Medlem
Skrivet av wiseguy:
Skrivet av CastorFiber:

varför behöver spelandet andra egenskaper än vanligt sunt föräldrarskap?

Föräldrar som själva inte har växt upp i en värld med datorspel kanske har lite svårt att förstå vad det egentligen handlar om. Då är det lätt att generalisera och förbjuda. I sunt föräldraskap ingår det enligt mig att intressera sig för vad sina barn håller på med, för att undvika missförstånd och för att kunna ge bra råd. Om Fair Play är ett uppriktigt försök från föräldrars sida att förstå vad deras barn håller på med så tycker jag inte det är något fel med det, det är istället precis det som sunt föräldraskap går ut på.

word!


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem
Skrivet av Fair Play:

Förlåt gav replik ifrån om vad det heter. Dataspel.

Du behöver inte ursäkta dig inför mig jag tyckte bara det var konstigt att du valde att svara först när tråden gick OT.
...och nej, det heter datorspel.
Annars kunde konsollspel heta dataspel också?

Skrivet av Fair Play:

Någon medlemsraggning i detta forum är inte vad jag ägnar mig åt. Känns som om det är helt fel ställe. Vi söker ju efter föräldrar som är oroliga och inte vet nått om detta med dataspel.

Alla börjar någonstans och om någon okunnig förälder vill lära sig om spel är chanserna ganska stora att de hamnar på fz när de börjar gräva i det svenska spelträsket... jag tror inte de är reggade i forumet men det är långt fler folk här än vi som skriver i forumet. Tänk på det.

Sedan tror jag att ni inte kommer lyckas med något så länge ni gör en "mammor på stan" som skall ut och prata förstånd med barnen... medlemmar borde bestå av intresserade barn och ungdomar precis som vuxna.

Skrivet av Fair Play:

Nu ska jag förklara mig:

1. Har en ambition till att starta ett föräldrargaming där oförstående föräldrar ska lära av andra förstående föräldrar. Därför letar jag efter äldre tanter å gubbar +30 +40 som jag kan ANLITA som "lärare".

Jag förstår din ambition. Vad är syftet? Om syftet är att fler folk skall spela så undrar jag över föräldraknorren.

Skrivet av Fair Play:

2. Vill sedan med denna tråd få hjälp med synpunkter kring föräldraskap och dataspel/datorspel.
Har ju förstått att detta är ett känsligt ämne som berör.
Vill också gärna få kritik på Fair Play verksamhet.

Känsligt och känsligt - man är bara så van vid att bli motverkad när man har spel som fritidsintresse. Jag är 30+ och när jag pratar om min hobby bland ointresserade dröjer det inte länge innan någon börjar hosta om våld, missbruk och andra hemskheter. Jag är FÖR en ökad förståelse, inte bara av intresserade föräldrar (som jag tror inte behöver någon hjälp eller stödorganisation, tyvärr) utan för alla som inte är insatta i alla sunda nöjen med att spela. Därför har jag haft en massa frågor kring vad ni vill åstakomma... om ni vill bli en lobbyorganisation som tar bort blod och ragdollfunktioner ur spel och liknande så måste ni aktivt motarbetas eftersom ni kommer göra spelen sämre för alla samt att den klyfta ni försöker brygga kommer att växa.
Vill ni däremot skärpa åldersgränser och liknande är jag ombord... jag är bara livrädd för censur som gör mig...upprörd.

Skrivet av Fair Play:

Vi på Fair Play har ju under 5 år ägnat mycket tid att bevaka de negativa effekterna med dataspel. Det är nu dax, att utifrån den kunskapen, också informera om det roliga med dataspel.

Vad är de negativa effekterna med datorspel? Vad kom ni fram till under dessa fem år?

Skrivet av Fair Play:

Precis som många andra säger så tycker vi att föräldrar borde engagera sig i deras barns intresse på samma sätt som föräldrar idag engagerar sig i barnens sportaktiviteter.

Ge det några år bara... fotbollspappors barn spelar nog fotboll främst för att deras föräldrar planterat intresset och sedan närt det - detta kommer hända med spel också förmodligen "as we speak".

Skrivet av Fair Play:

Har sedan försökt se sammbandet mellan dataspel och DVDfilm och frågat mig varför inte moralpaniken innfinner sig när en ny SAW film dyker upp som hyrfilm medans ett nytt barnförbjudet spel får många föräldrar att hoppa upp i taket. Så bara där kan Fair Play få föräldrar att förstå att inte alla spel är gjorda för smågrabbar på 9 år.

Blir det moralpanik av en spelrelease? ALLA spel och gamers brukar få skulden kollektivt när någon pekar finger på spelvälden - du som är sextiotalist borde komma ihåg på 80-talet när det enda moraltanterna hade att veva med var "videovåld"... de håller på likadant ännu fast de har bara insett att det är lön- och grundlöst i de flesta fall så de har bytt från video till spel.

Får en 12-åring köpa battlefield i affären? Får han/hon hyra saw i videobutiken? (borde det inte heta dvdbutiken nuförtiden?)


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

De beskriver faktiskt lite om både de positiva och de negativa effekterna på sin hemsida Castor - www.fair-play.se

Men jag vänder mig lite mot denna typ av slutledning ur statistik:

Citat:

Den brittiske forskaren professor Mark Griffiths har också genomfört flera studier bland barn och ungdomar som spelar datorspel, tillsammans med sin kollega Imogen Dancaster. De fick fram följande data redan år 1995:

- 20 % av de 607 ungdomarna i undersökningen kände sig beroende av TV- och datorspelandet.
- 30 % sa att deras föräldrar tjatade om att de skulle spela mindre.
- 40 % sa att de hade vänner som de trodde var spelberoende.

En överkonsumtion förefaller alltså vara vanligt, och det är viktigt att komma ihåg att även små barn kan utveckla datorspelsberoende.

Om man förutsätter att de 20% som svarat att de känner sig beroende är den kvot som representerar antagandet att överkonsumtion är vanligt måste man också ställa sig frågan: Vad var det de svarade på?
Om man hade frågor som behandlade sociala avvikelser, sjukdomsbild eller annat påvisbart så kan jag köpa det. Men jag ser också en stor risk att denna grupp lika gärna kan ha svarat så för att: Jag känner mig beroende eftersom mina föräldrar tjatar och mina kompisar tror att jag är det...

Men är det så att man har undersökt hela situationen kring de svarande i frågeställningarna så är 20% mycket högt ändå.

Om man däremot räknar in kompisars och föräldrar åsikter i denna statistik så blir jag mörkrädd - det är ju bara subjektiva antaganden. Att föräldrar tjatar är ju inget nytt och att kamrater tycker så kanske kan bero på vad deras egna intressen är?

Hur som helst tror jag att det är av yttersta vikt att se till att det fair-play sysslar med är konstruktivt och verklighetsförankrat och inte bara vetenskapligt annars finns det en stor risk att man kommer motverka sitt eget syfte och istället bygga större klyftor mellan barn och föräldrar.

Och som ett litet tillägg till det jag skrev i mitt förra inlägg: Det kanske också skulle vara läge att samarbeta med de ligor för professionellt/semiprofessionellt spelande som finns?

Medlem

Data från -95?


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Inaktiv
Citat:

Sedan tror jag att ni inte kommer lyckas med något så länge ni gör en "mammor på stan" som skall ut och prata förstånd med barnen... medlemmar borde bestå av intresserade barn och ungdomar precis som vuxna.;) Jag förstår din ambition. Vad är syftet? Om syftet är att fler folk skall spela så undrar jag över föräldraknorren.

Vi tror på att försöka just nå föräldrar och genom det få dataspelen att bli ett naturligt samtalsämne kring matbordet precis som fotboll och film är idag.

Citat:

Jag är FÖR en ökad förståelse, inte bara av intresserade föräldrar (som jag tror inte behöver någon hjälp eller stödorganisation, tyvärr) .

Bara vår organisation får nästan ett mail i veckan
ifrån just oroliga föräldrar, så jag tror på att skapa ett nätverk där föräldrar kan utbyta kunskap.

Citat:

Vad är de negativa effekterna med datorspel? Vad kom ni fram till under dessa fem år?

Finns på vår hemsida. Det mesta av Fair Plays kunskap om dataspelens negativa effekter härrör från 2005 då det genomfördes undersökningar.
Kanske känns länge sedan...
Sammanfattningsvis kan man säga att Fair Play framöver kommer jobba utifrån två spår, ett spår blir ett föräldrarnätverk, det andra spåret blir då att fungera som hjälp för familjer där dataspelandet blivit ett direkt problem, för tyvärr så kan roliga saker ibland också skapa probelm.


signatur

Robert Stopp

Inaktiv

Castor du har ju rätt
borde kanske ta bort engelsmannens studie på vår hemsida... känns ju lite väl länge sedan. Ska kolla om det finns färskare undersökningar.


signatur

Robert Stopp

FML
Medlem

Varför får jag alltid känslan av detta är bara en ny ursäkt att tjäna pengar på? Bryr ni verkligen er så mycket om vad Kalle 12 år gör på sin fritid?

"Vi vill hjälpa barn och föräldrar att skapa en relation ihop för spelande" osv. Varför vill ni det? Vem har gett er det uppdraget?

Jag blir irriterad när jag läser sånt. Ni bryr er lika mycket som telefonsäljaren bryr sig om att vi betalar mer än vad vi behöver för får telefonräkning.

Medlem
Skrivet av zolidznake:

Jag blir irriterad när jag läser sånt. Ni bryr er lika mycket som telefonsäljaren bryr sig om att vi betalar mer än vad vi behöver för får telefonräkning.

Egentligen finns det inga osjälviska handlingar, är det inte så? Jag förstår vad du menar dock - jag kan respektera när någon vill ha mina pengar för att utföra en tjänst, jag blir vansinnig när jag tror att det försöker lura till sig pengarna eller när de försöker få mig att "smälta" genom att klä ut behovet i svältande, gråtande barn.

Jag säger inte att fairplay gör vad det nu är de gör för pengar, det vet jag ingeting om. Men jag förstår vad du menar Zolid.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem
Skrivet av zolidznake:

Varför får jag alltid känslan av detta är bara en ny ursäkt att tjäna pengar på? Bryr ni verkligen er så mycket om vad Kalle 12 år gör på sin fritid?

"Vi vill hjälpa barn och föräldrar att skapa en relation ihop för spelande" osv. Varför vill ni det? Vem har gett er det uppdraget?

Jag blir irriterad när jag läser sånt. Ni bryr er lika mycket som telefonsäljaren bryr sig om att vi betalar mer än vad vi behöver för får telefonräkning.

Vad har du för syn på livet? Gör du bara saker som gagnar dig? Skiter du i andra och samhället? Trevligt. :/

Jag vill då göra något bra för hela samhället, givetvis.

Inaktiv

Jo jag tror ju att vi föräldrar vill bry oss. Dessutom vore det väl tråkigt om INGEN ville engagera sig olika sociala frågor.
Vi är en ideel organisation så vi får inte och kan inte tjäna pengar.


signatur

Robert Stopp

Medlem

Jag tror också att föräldrar gärna vill bry sig och att de allra flesta faktiskt också gör det!
Men alla har inte förutsättningarna att göra det på ett bra/konstruktivt sätt.
Frågan som jag i alla fall ställer mig är hurvida ni har en praktisk tanke och ett upplägg kring vad ni vill uppnå med att få föräldrar att informera/lära andra föräldrar?

Information är makt - och bara information garanterar ju fortfarande inte att det blir en bra/bättre situation mellan föräldrar och deras barn - det som man avser som ett stöd och hjälp, kan lika gärna bli en klubba och slagträ...

12
Skriv svar