Lösningen på global uppvärmning enligt Björn Lomborg

Medlem
Lösningen på global uppvärmning enligt Björn Lomborg

Måla husen vita och bygg fontäner!

folk har tidigare uttryckt oro för att DN närmar sig aftonbladet i kvalitet. man kan väl inte annat än att hålla med då de släpper igenom en sådan här artikel till sina ledarsidor?

Medlem

Handlar inte artikeln mer om att förbättra miljön i storstäder än att lösa problemet med den globala uppvärmningen? Isåfall så låter det logiskt att måla husen vita, plantera mer träd och att bygga fontäner.


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Inaktiv

Jo rissan, precis.

Jag tycker att det verkar okej ändå, i förebyggande syfte. Sånt är bra. Sedan om helvita städer är snyggt är dock en annan femma. Skulle personligen inte heller ha något emot fler fontäner.

Men, sen om dessa rapporter och uträkningar stämmer, well don't ask me.


signatur
Medlem

Citerat från artikeln:

"Redan nu är det möjligt att se vad den globala uppvärmningen eventuellt kommer att göra med planeten. Det enda som krävs för att blicka in i framtiden är att besöka Peking, Aten, Tokyo eller vilken annan stad som helst i världen."

"[att måla hus vita kostar 170 miljoner dollar i LA ] ...
Jämför det med de 180 miljarder dollar som Kyotoavtalet kostar att genomföra och som knappt ger någon effekt.

Just nu hör vi inte så mycket om smarta lösningar på klimatfrågan. Det måste ändras. Vi kan faktiskt välja vår framtid."

Att ha vitare städer med fontäner är mycket trevligt. Men vad det har att göra med det globala klimatet får någon gärna förklara för mig.. (eller bättre, förklara det för Björn!)

Medlem

lave:
"Tegel, betong och asfalt - städers byggstenar - absorberar mycket mer värme från solen än vegetationen på landsbygden."

"Om vi planterar träd och bygger fontäner........ Vi kyler också ner omgivningen med så mycket som 8 grader, enligt klimatmodelle"

"Genom att öka byggnaders förmåga att reflektera och ge skugga, undviker vi en stor del av värmeackumulationen. Att måla det mesta vitt skulle sänka temperaturen med 10 grader."

"Att lägga om taken på merparten av stadens fem miljoner bostadshus, måla om en fjärdedel av gatorna och plantera 11 miljoner träd skulle kosta omkring 1 miljard dollar. Det skulle i sin tur sänka utgifterna för luftkonditionering med 170 miljoner dollar och leda till en minskning av luftföroreningarna värd 360 miljoner dollar - varje år."

Det minskar alltså värmeackumulationen och temperaturhöjningar i städer och genom detta kan man dra ner på luftkonditioneringen som drar ström.

Jag undrar om alla vita ytor inte kan ställa till det och blända folk?

Inaktiv

Det talas ju också en hel del om att det helt enkelt är en naturlig förändring.
det har ju alltid pågått cycler med varmt och kallt under miljoner år och hur många bilar fanns det då som kunde påverka ?

för x antal miljoner år sen så var det faktiskt medelhavs klimat i sverige under lång tid och luften var hur klar och frisk som helst.

men så är det ju så också att många miljönissar vill ju ha ära och berömndhet och "rädda jorden från undergång"
visst miljöförstöring är inte bra för det förgiftar miljön, mat och vatten blir oätbart,
men påverkar knappast värmen i nån större verkan.
det stora problemet är ju överbefolkning,
säger bara en sak, tillverka mer kondomer och preventivmedel så löser sig alla problem när vi inte förökar oss som kaniner.

överbefolkningen kommer ta död på oss fortare än nån grad mer i naturen.

Medlem

Jag tycker så här: "Better safe than sorry"

Inaktiv
Skrivet av ostmjuk hamster:

Jag tycker så här: "Better safe than sorry"

javisst,
men moder jord bryr sig nog inte speciellt mycke om vad vi tror är rätt.

vi misshandlar moder jord och förr eller senare kommer hon misshandla oss.

Medlem
Skrivet av BangBoomBang:

Det talas ju också en hel del om att det helt enkelt är en naturlig förändring.
det har ju alltid pågått cycler med varmt och kallt under miljoner år och hur många bilar fanns det då som kunde påverka ?

för x antal miljoner år sen så var det faktiskt medelhavs klimat i sverige under lång tid och luften var hur klar och frisk som helst.

Det var strax efter Istiden, då blev allt varmare...


signatur

dom förnedrar hela Gamer-world!!!

Medlem
Skrivet av BangBoomBang:
Skrivet av ostmjuk hamster:

Jag tycker så här: "Better safe than sorry"

javisst,
men moder jord bryr sig nog inte speciellt mycke om vad vi tror är rätt.

vi misshandlar moder jord och förr eller senare kommer hon misshandla oss.

Ja men om jag skall välja mellan att dö p.g.a. naturkatastrofer orsakade av människans likgiltighet inför framtiden eller naturliga cykler som kommer, föredrar jag det sist nämnda lätt.

Medlem

jordens yta = 148,939,100 km²

LA's yta = 4,320 km²

LA's yta / jordens yta = 29 ppm.

DVS du kan (enligt vår vän björns beräkningar) sänka ungefär 30 miljontendelar av jordens ytas temperatur med några grader för bara 1 miljard dollar!

Att inte tro att jorden blir varmare är en sak, att inte tro att jordens uppvärmning kommer att leda till negativa konsekvenser för mänskligheten är en sak.

Att tro att du kan påverka uppvärmningen genom att måla ditt hus vitt, inte använda din ugn så mycket och öppna kylen är idioti.

Inaktiv
Skrivet av Zelaxe:
Skrivet av BangBoomBang:

Det talas ju också en hel del om att det helt enkelt är en naturlig förändring.
det har ju alltid pågått cycler med varmt och kallt under miljoner år och hur många bilar fanns det då som kunde påverka ?

för x antal miljoner år sen så var det faktiskt medelhavs klimat i sverige under lång tid och luften var hur klar och frisk som helst.

Det var strax efter Istiden, då blev allt varmare...

och hur kom det sig då att det blev istid och sen blev allt varmare ?
inte pågrund av 1 miljard bilar, nej utav helt naturliga orsaker.

som sagt stoppa befolknings ökningen och idioterna som skövlar regnskog,

för det hjälper inte hur rena bilar och fabriker blir när vi ändå blir för många och alla skogar är skövlade och det blir som i afrika med öken överallt.

man kan bara inte åtgärda en sak och sen helt stunta i det andra.

Medlem

Hehe måla husen vita

Seriöst talat, något som skulle göra ganska stor skillnad skulle vara om alla hus hade solpaneler på taket och utnyttjade det till det egna hushållet. Överskottsenergi går till en ackomulator eller till att ladda elbilen. Blir dyrt iofs


signatur

yolo

Medlem
Skrivet av BangBoomBang:

som sagt stoppa befolknings ökningen och idioterna som skövlar regnskog,

för det hjälper inte hur rena bilar och fabriker blir när vi ändå blir för många.

Fast grejen är att vi inte är speciellt många på jorden.

Hela jordens befolkning får plats i skåne om man ger varje person 2kvm var.


signatur
Inaktiv
Skrivet av cammo:
Skrivet av BangBoomBang:

som sagt stoppa befolknings ökningen och idioterna som skövlar regnskog,

för det hjälper inte hur rena bilar och fabriker blir när vi ändå blir för många.

Fast grejen är att vi inte är speciellt många på jorden.

Hela jordens befolkning får plats i skåne om man ger varje person 2kvm var.

och var har du fått det ifrån att 6,6 miljarder människor får plats i skåne ?

Medlem
Skrivet av BangBoomBang:

och var har du fått det ifrån att 6,6 miljarder människor får plats i skåne ?

Skåne är 11 027 km² använd hjärnan (eller miniräknare)

(sent svar pga semester)


signatur
Inaktiv

Kanske snarare "måla asfalten vit".

Jag vet inte vad han har för källa. Även ifall alla siffror stämmer var detta det mäst idiotiska jag har hört.

Global uppvärmning kommer leda till perioder av torka i kina när glaciärerna som förser floderna med vatten försvunnit. Är lösningen på det problemet att man ska ha fontäner med det lilla vattnet man får tag på.

Det här löser över huvud taget inte grundproblemet: "Att jorden blir varmare"

1
Skriv svar