Föräldragamers

Inaktiv
Föräldragamers

Skulle vilja få kontakt med föräldrar som är gamers. Är i färd med att starta ett föräldranätverk i ämnet, och behöver nu kontakt med vuxna som kan lära vuxna dataspel.


signatur

Robert Stopp

Inaktiv

Prova i "Allmänt prat". Denna forumavdelning är till för synpunkter och förslag om själva siten.

Ett sajttips på ämnet är Gamerdad.

Medlem
Skrivet av Fair Play:

...och behöver nu kontakt med vuxna som kan lära vuxna dataspel.

Du vill ha kontakt med vuxna, som skall lära andra vuxna, hur man spelar dataspel? Varför?


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem
Skrivet av CastorFiber:
Skrivet av Fair Play:

...och behöver nu kontakt med vuxna som kan lära vuxna dataspel.

Du vill ha kontakt med vuxna, som skall lära andra vuxna, hur man spelar dataspel? Varför?

Det är bara bra, barn och föräldrar kan spela en snabb deathmatch innan dom äter (och för att bestämma maten!)

Snart slipper man alla jobbiga gräl i familjerna, låt den som fraggar bäst ha den slutgiltiga rösten!

(med andra ord, det är ett bra sätt för vuxna att veta vad barnen spelar, för om man inte förstår kan det vara svårt att orka bry sig, right? )


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

haha, om dom ska spela om allt dom inte är eniga om så lär ju ungen få bestämma jävligt mycket haha

"kom så äter vi potatis med tonfisksås"
"NEJ, jag vill äta gelehallon till middag, vi tar en deathmatch om det!"

resultat: -2 poäng till mamman, +34 till snorungen på 9 år.


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Medlem

Jag ser inget fel i den här idéen, bortsett från att jag tror att den är lite naivt att det kommer funka.

Vi kan iallafall hoppas att det leder till att fördomar om spel, som många äldre har, försvinner i och med att de blir mer insatta i vad det egentligen handlar om.


signatur

I'm a snake, follow me!

Medlem

Är det bara jag som inte förstår poängen? Det enda föräldrar har gemensamt kring spel är att de har ont om tid att spela... eller vad det mer att de skall förstå spel så deras barn kan få hjälp när de kör fast på level 12?

...jag hajar inte poängen.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

en förälder har väl mer gemensamt med en annan förälder/vuxen än med en 12-årig gamer...

dessutom lär föräldrarna respektera varandras olika skäl för att inte ha tid att alltid spela mer än vad minderåriga lär ha.


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Medlem

rent allmänt så spelar många föräldrar med sina barn i olika form.

Det är ju en variant av socialt umgänge med barnen .iaf roligare än att leka hink och spade med barnen


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Wii har ju säkert lockat massor med föräldrar in i spelvärlden.

Utöver det så spelar iaf mina föräldrar ingenting. -_-;

Inaktiv

Min farsa lirar massa spel - fast alltid singleplayer; typ Age of Empires...


signatur

"Nothing is more intolerable than to have to admit to yourself your own errors"

Medlem

Kan inte riktigt heller säga att ser poängen. Är en förälder benägen/intresserad av vad ens unge sysslar med, eller själv gillar att spela, så klarar denne sig rätt bra. Är föräldern det inte, har den nog av en anledning inte samma motivation att heller sätta sig in. Jag är å andra sidan fruktansvärt dålig insatt i det hela, men vill tro att det helt enkelt handlar om generationsspricka. När största delen av den vuxna skaran växt upp med spel omkring sig är också attityden annorlunda. Inte för att det berättigar egentliga felaktigheter.

Som tillägg, jag är 22 bast och min mor spelar Peggle var dag, min far har lirat cod2, fable och wow. Wii har ju som känt och så uttjatat hackat lite i den där barriären. De största faktorn är just, också liggande i attityden, att där inte finns tid.


signatur

'It is the mark of an educated mind to be able to entertain a thought without accepting it' -Aristotéles

Medlem
Skrivet av Werzion:

en förälder har väl mer gemensamt med en annan förälder/vuxen än med en 12-årig gamer...

Förutsatt att den vuxne är en gamer då förståss... Annars är det nog bara 12-åringen man kan relatera till när det gäller fritidsintressen
Min poäng är att det inte finns någon åldersgräns för vem som är gamer... och två gamers oavsett ålder måste ju kunna komma bättre överrens kring ämnet "spel" än vad två jämnåriga föräldrar där bara en spelar...

Skrivet av Werzion:

dessutom lär föräldrarna respektera varandras olika skäl för att inte ha tid att alltid spela mer än vad minderåriga lär ha.

Jag kan förstå om man vill skapa en klan eller guild för småbarnsföräldrar som har ont om tid men när det gäller onlinespel i allmänhet måste det ju vara bättre för någon som har ont om tid att spela med folk som ofta är online, som ofta kan spela? Jag menar, två eller tre föräldrar kan förmodligen spela väldigt sällan tillsammans jämfört med en förälder och två andra gamers...

På sätt och vis känns det som om man vill samla rödhåriga gamers för att spela ihop... jag ser liksom inte poängen. I alla, undrande välmening.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

MFC
Medlem

hm, finns en risk att man får spö allt för ofta med tiden. Jag föredrar mitt eget "race"


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

Ja vet faktist en del vuxna som kan fastna för spel emellanåt


signatur

If you want to infrigment on my life, please leave a message.
Intel Q6600, 4GB RAM, Asus 9600GT, 1.5 TB HDD, Xilence 600W PSU, Antec 182p.

Medlem

Ja mina grabbar (7 & 10) spöar då inte mig i något spel än - men den dagen kommer väl så småningom...

Jag är lite nyfiken på syfte och mål med detta nätverk (och varför det kallas nätverk). Mer info helt enkelt!

Inaktiv

Många av oss föräldrar förstår inte detta med dataspel och behöver få kunskap för att kunna hänga med. Kunskap ger förståelse. Fair Play är en organisation som under 5 år engagerat sig i frågan om dataspel och ungdomar.
Nätverk/en förening för föräldrar/vuxna som vill lära sig vad dataspel är.


signatur

Robert Stopp

Inaktiv

Har ídag träffat Sverok.
Hoppas på att vår blivande förening kan ha ett nära samarbete med just Sverok.


signatur

Robert Stopp

Medlem
Skrivet av Fair Play:

Många av oss föräldrar förstår inte detta med dataspel och behöver få kunskap för att kunna hänga med. Kunskap ger förståelse. Fair Play är en organisation som under 5 år engagerat sig i frågan om dataspel och ungdomar.
Nätverk/en förening för föräldrar/vuxna som vill lära sig vad dataspel är.

Missförstå rätt, jag önskar att fler hade insikt i vad det innebär att spela datorspel. Men...

Föräldrar som har spelande barn - skall de gå med i detta nätverk för att förstå vad deras barn gör när det spelar spel? I så fall, skall detta skydda barnen genom att de vuxna håller kolla på vilka spel som är våldsamma eller olämpliga för barn? Vi ni vara en organisation som klistrar varningsettiketter på spel eller ser till att de inte får säljas i orginalutförande som i tyskland där de fick byta ut föraren i flatout mot en korock-test-docka?

Är föreningen till för att vuxna skall spela med sina barn? Varför, i så fall, behöver man vara med i en förening för det? Jag ser inte många lego-föreningar?

Är det en förening för vuxna som vill lära sig om dataspel men inte har någon som kan lära dem, visa repen så att säga? Varför, i så fall, har ni föräldraknorr på föreningen?

Exakt vad är det för kunskap och förståelse ni tyker att föräldrar till spelande barn behöver ha? Vad erbjuder föreningen en förälder med spelande barn/ungdommar?

Pudelns kärna; Är ni för gamers eller emot? Är ert motto; ut med våldet in med tetris och supermario?


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Inaktiv

Ett syfte med det är att få föräldrar idag vad datorspelandet är för något. Vilken bredd det finns och att det för många utövare är deras största fritidsintresse.

Många föräldrar vill ta bort datorspelen från deras ungdomar då de tycker att de är idiotiska, "förstår inte varför det är så kul framför datorn", "vore ju bättre om du var ute och spelade fotboll" etc.

Att kunna visa de föräldrar som är totalanti att deras ungdomar spelar datorspel att det kan vara kul är väll ett bra sätt i mina ögon. Många föräldrar som har konflikter med sina ungdomar om deras datorspelsvanor vill ta bort dem helt, vilket i sig leder till fler konflikter osv osv.

Jag har arbetat länge som kurator med ungdomar som försakat skola och annat umgänge enbart för datorspelen, en slags verklighetsflykt från att de inte mår så bra i övrigt. deras föräldrar anser att det är spelen som förstört deras barn, de vill inte se att anledningen till att de gräver ner sig i spelen kan bero på att de är deprimerade eller är utsatta i skolan etc.

Ett syfte med att låta vuxna visa vuxna att spelandet är ett intresse och är sjukt kul.

Är själv gamer och vore ju dumt av mig att motverka mig själv?!

Våldet i spelen är en annan sak, vissa spel borde ha en högre åldergräns, en gräns som borde efterlevas av de som säljer spelen. Så funkar det inte riktigt idag. Och funkar det så är föräldrarna så naiva att de köper spelen till sina 10 åringar och sen blir sura över att de är så våldsamma.
De borde följa rekomendationerna på spelen.

Så därav lite av pudelns kärna till varför föräldrar idag behöver få lite mer info om spelvärlden och deras ansvar som föräldrar när de köper spel etc till sina barn.

Sen kanske avgrunden mellan ungdomar och vuxna minskar nu när de första gamergenerationerna skaffar egna barn osv.

Fast kids kommer alltid vara kids och ligga steget före i alla fall.

//Meckis - Fair Play

Medlem

Mycket bra skrivet Meckis, man måste ha insikt för att kunna förstå varför man ödslar en massa tid på ett för utomståendes ögon, dåligt fritidsintresse.

Självklart skulle man vilja se mer barn ute, så som man själv var ute och lekte i flera timmar i minst -20 minus, men antar att den nya generationen kommer bli mer logiskt och kommer vara datagenier allihopa.

Men bra initiativ


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Inaktiv

Efterlysning
Tillbaka till ämnet. Jag letar efter vuxna som kan visa/lära intresserade men oförstående vuxna dataspel. Planerar en turné i Sverige och behöver guider gärna inom WOW, CS eller liknade.


signatur

Robert Stopp

Inaktiv

Har startat en nu tråd om föräldrar och dataspel där vi gärna kan fortsätta diskussionen om oss på Fair Play samt vad vi föräldrar kan bistå med för att göra spelandet bättre så att det inte bara förknippas med problem


signatur

Robert Stopp

Inaktiv
1
Skriv svar