Uppdrag Världen

Inaktiv
Uppdrag Världen

Som vi alla vet så har halva Sudan nästan dödat sig själva, någon regering i Mogadishu har det inte funnits på snart 20 år och det dödas dagligen folk i Irak av diverse saker, även om migrationsverket säger att det inte råder någon väpnad konflikt där.
På den amerikanska tronen sitter det en omröstad felande länk som använder en pikpinne över världskartan för sina generaler.
Skolkvaliten i det här landet blir enligt undersökningar sämre och sämre för varje år sedan mitten av 90 -talet och skoluniformer i de lägre klasserna är bara ett stenkast bort. Våra politiker jämrar sig över att svenska folket skattefuskar medans de flesta själva gör detsamma och har gjort det i bra många år.
Kom Jong II tänker över sina planer hur han ska skrämma vettet ur Japan än en gång, Bin Laden sitter antingen i sin grotta &bygger en modiferad big-boy eller så grillar han enbart korv.

Polarisarna smälter för fullt medans mänskligheten inte förstår varför. El-bilar är ju tydligen en praktisk omöjlighet som man inte kan tjäna på sålänge den inte går på olja.
Etanol är ett skämt, tyvärr är människor för korkade för att förstå även detta.

Nåväl. Den här tråden är tänkt till för att vi ska kunna diskutera:

*Politik
*Miljö
*Utbildning
*Krig och vapenförsäljning
*Etik & Moral
*Lagar
*Framtiden
*Energi

Jag tycker vi börjar med utbildningen som får vara denna och nästa veckas ämne.

Då syftar jag mest på grundskolan och gymnasiet. Jag har ett par punkter vad jag tycker krävs för förbättring.
Vad som krävs är:
*Månatliga prov
*Inga läxor
*Fysik, kemi, historia & religion ska introduceras redan från årskurs (istället för att vänta till första åren i gymnasiet som jag själv fick)
*Skolan ska vara ett andra hem.
*Slopande av dessa extremsimpla lärobäcker och introducera sofistikerade & detaljerade böcker (men samtidigt stimulerande då) som ska användas i utbildningen.
Ett slutprov efter varje moment är ett måste och då ska provet vara i form av en uppsats. Efter uppsatsen ska läraren utvärdera eleven och tala om för den vilka ämnen hon/han tycker passar för eleven.

Det skulle hjälpa till att höja intelligenskvoten och på så sätt avverka från att skolan är såpass degenererande som den är idag.


signatur
Inaktiv

jisses du är en djup snubbe du ?

Medlem

Jag gillar inte när någon skapar en tråd som skall "finnas för alltid" med olika innehåll, dag till dag eller vecka till vecka... det har aldrig funkat tidigare och det kommer nog inte fungera nu heller... Skulle vara kul dock om man kunde ha "veckans topic"... Det måste skötas av en mod i så fall annars skulle vi få 23 veckans topic varje vecka...

Men i alla fall... Skolan.

Jag håller med dig - det finns så många sätt att förbättra den svenska skolan idag att problemet är inte vad man skall göra utan vart man skall börja... Det borde ställas höga krav på studenter oavsett vilken skola de examineras från.

Idag bestämmer sig vissa redan i sjuan att de inte tänker läsa på högskola eller fortsätta utbilda sig efter grundskolan så varför skulle de lägga ner tid på skolarbeten? De fattar inte att de förmodligen blir idioter som knappt kan läsa när de släpps ut i arbetslivet...

Man borde inte bli utsläppt i världen om man inte kan möta minkraven för vad en vuxen människa skall kunna och förstå...


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Inaktiv

Jag är helt öppen för att en mod sköter vad som är veckans topic.

Som en liten fotnot av vad du skriver så kan jag påpeka att jag själv valde bort ett direkt arbetsliv för att plugga, även om det i början genererar mindre inkomst.

Tycker förövrigt också att det ska införas ett Tidsbetyg så man verkligen inser hur viktigt det är att passa tider, samt att gymnasiet liknar högskolan's studiesätt istället för grundskolans.


signatur
Medlem

Mhm...Intressant... Betyget tycker jag man ska... Vara lite snällare med... 1 IG= -5 poäng (Overall)


signatur

Kan Gordon Freeman tala?

Inaktiv

Jag tycker vi borde 'slänga' alla gamla böcker och istället lägga allt på internet gratis: filmer, böcker, inspelade lektioner (både film och ljud). Det kommer bli dagsfärsk kunskap istället för 5-6 år gammal ifrån billiga böcker.

Något som jag tror är mycket viktigt är upplärning i form av spel, vi kanske kan låna några få av våra (500+?) utbildade dataspelsutvecklare och betala jobben med statliga pengar förstås.

Kanske göra en rad 'seriösa' spel med ganska lite utbildning inblandat. Det bör finnas olika genrer så som FPS, RPG, Strategi, osv.

RPG
När du möter en gammal trollkarl i ett RPG. Lös random fysiska uppgift inom 7 minuter. Löser du den snabbt: you have earned Ful handske med +4 i intelligence.

FPS
När du dör: 5 minuters respawn eller översätt random svenska mening till engelska så får du respawna direkt.

Strategi
När du forskar fram en ny enhet tar det 3 minuter men för att bli färdig direkt skall man översätta random byråkratisvenska ord.

The Sims

Detta kan iofs inte ersätta eller införas på grundskolan eftersom att de måste ha mycket uppmärksamhet, en ansvarig lärare.

Till en början kan man åtminstone försöka starta nätverket vid sidan av som ett nationellt kompliment till skolan.


signatur

Ajebaje: I vanlig ordning handlar "debatten" mer om att hävda sig själv än att diskutera frågan.

Inaktiv

Vad gäller skolan så är svenskarna pinsamt dåliga på matematik och naturvetenskap, bland de sämsta i den industrialiserade världen. Felet ligger helt och håller på grudskolan, kommer fortfarande ihåg hur de släpade runt med lite plus, minus, procent och gemoetri över hela högstadiet. Man skulle med lätthet kunna lägga både Matematik A & B på högstadiet (vissa moment av B-kursen ingick på högstadiet förr i världen) också istället skulle det kunna vara obligatoriskt att läsa en ersättare för repitionskursen Matematik A på gymnasiet som är en bladning mellan repition och vissa moment i Matematik C.

Naturvetenskapen är också simpel, Biologi A, Kemi A och Fysik A skulle du också kunna lägga på högstadiet, det är inga avancerade kurser, så kan man gå vidare med svårare grejer för de som vill inritka sig på naturvetenskap på gymnasiet.

Antingen får man se till att ungarna går längre i skolan för att uppfylla detta eller så kan man skära i andra ämnen som hemkunskap, slöjd, musik, bild och elevens/indivudellt val.


signatur

BioShock är den mest överlägsna komponeringen som släppts under denna halvan av decenniet.

Avstängd

Något som är väldigt viktigt för att folk lättare ska förstå matten är att läraren förklarar för de som behöver. Min lillasyster är inte så värst bra på matte och jag blev rätt chockad när hon behövde hjälp med en uppgift där man skulle gångra typ 8,39 med 100. Då tog jag en egen mattelektion med henne och förklarade.
Själv har jag lätt för matte så det händer lite då och då att man träna upp sina pedagogiska skills också. Får göra det rätt mycket för två klasskompisar i digitaltekniken för vår lärare där förklarar uruselt.

Håller med er i alla fall om att det finns så mycket som behöver förändras att problemet ligger i vars man ska börja. Det bästa vore nog om man började om från 0 och arbetade upp ett helt nytt skolsystem som man betatestade innan release och sedan patchade upp efter behov (någon som märkte mina speltermer? 8)).

Inaktiv

Är personligen inte så värst skillad på matte, något som beror på både mig själv och mina lärare. Är mer lagd åt andra håll, såsom historia och liknande.

EliasN

Måste erkänna att din spel-liknelse fick mig att röra på smilgroparna lite.


signatur
Medlem

Själv så tycker jag att ett av problemen med matematiken i gymnasiet och högstadiet är att lärarna bara slänger matten i fejset på en och visar hur man ska använda den. Det var först när jag läste endim nu i högskolan som jag faktiskt började bli riktigt fascinerad över vad matten kan göra, vilka löjligt eleganta bevis det finns och härledningar till saker som arcsin/arccos/arctan skulle vara skitbra. Jag hade ingen fucking aning om att arc funktionerna var inverser till de originella funktionerna och det var därför man kan ta sin x = 1/4 är lika med arcsin 1/4 = x . Osv. Jag tycker inte att det behöver nödvändigtvis vara svårare, bara grundligare. Annars så förstår jag inte varför ni tjatar så mycket, det är ett OK system, liten chock när man kommer till högskolan men jag tror verkligen inte att svaret är fler naturvetenskapliga ämnen tidigare. Inte många som får direkt nytta av det.


signatur

Life is like a shit-sandwich; the more bread you have the less shit you eat.

Medlem

Skolan suger. Katastrof... Kanske inte i hela landet men där jag bor. Orkar inte rabbla det igen men jag känner inte mycket för den kommunala skolan.

OT:
Jag kämpar annars varje dag med att förstå sjukvården.

Skall ge exempel på vad en person fått genomlida:
Man missade att en person hade 15 liter vätska i buken. "Allt är okej" var diagnosen...

Fel mängd insulin ges

En undersökning skall göras. Svaret blir "vi hittade inget fel". Men så visar det sig att de gjort fel undersökning.

Man blir inte erbjuden vårdalternativ som finns. Man måste vara läkare själv för att överleva känns det som och känna till vad som skall göras.

Egen erfarenhet:

[sarkasm]Alvedon och kortison löser allt[/sarkasm]

En del läkare verkar total oengagerade och kommer med helt orimliga uttalanden.

Man tas inte på allvar.

Är du ung så är du frisk.

Sjukvård fanns visserligen inte med bland punkterna men jag tycker att det är värt att berätta hur saker "fungerar".

Sjukvårdens andra namn är förresten Lex Maria. Bra jobbat...

Medlem

Det jag tror måste göras är att göra dom olika ämnena mer intressanta, mattematik är oftast rent utsagt förjävla tråkigt, men om man skulle göra något praktiskt av det, t.ex starta ett företag skulle säkert mer få upp ögonen för det, det där med att ha spel och sen så måste man lösa skoluppgifter låter intressant, men risken är såklart stor att det blir lite småtöntigt (det blir väl lätt så antar jag, man skulle iofs kunna kombinera så att man har engelska i dom flesta spelen )

Sjukvården har jag aldrig haft större problem med, hade en kirurg som knappast var menad för att prata med människor dock, sur som få och kunde verkligen inte förstå hur en liten unge (det här var några år sen) skulle vilja ha bedövning i käften när man ska skära lite i skinnet.

Att föra ut allt på internet är en god tanke, eftersom ungar sitter mer och rör sig mindre så kan man alltid plugga på i sista minuten, och ha alltid tillgång till sina böcker.

Dock så tycker jag att det alltid ska finnas böcker att tillgå, även fast sverige är ett ganska rikt land med utbrett internettillgång så kommer det nog alltid finnas dom som har föräldrar som inte har råd att skaffa internet av en massa olika ursäkter (dåligt betald lön, diverse missbruk, misstro you name it) och då nekar man dom ungarna möjlighet att kunna studera hemma.

Frivilliga läxor skulle ju också vara något, för folk som vill ha högre betyg.

Castorfiber : Man borde kanske utöka vad man lär sig i 7an till 9an, så att det är lite mer yrkesförberedande?
Kommer nog bli jobbigare klasser, men tänk vad skönt det kommer vara då på gymnasiet då det blir lite slappare


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem
Skrivet av Greger:

Castorfiber : Man borde kanske utöka vad man lär sig i 7an till 9an, så att det är lite mer yrkesförberedande?
Kommer nog bli jobbigare klasser, men tänk vad skönt det kommer vara då på gymnasiet då det blir lite slappare

Visst, jag tycker utbildningarna kan utökas fast jag tänkte mer att de skulle vara av... skall vi kalla det "allmänbildningskarraktär"...

Jag har hört/pratat med så mycket folk som gör att jag blir mörkrädd - inte för att de är dumma i huvet utan för att de är så sjuk ovetande och obildade samtidigt som de har någon slags stolthet över att inte bry sig... Någon som förstår vad jag menar?


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem
Skrivet av CastorFiber:
Skrivet av Greger:

Castorfiber : Man borde kanske utöka vad man lär sig i 7an till 9an, så att det är lite mer yrkesförberedande?
Kommer nog bli jobbigare klasser, men tänk vad skönt det kommer vara då på gymnasiet då det blir lite slappare

Visst, jag tycker utbildningarna kan utökas fast jag tänkte mer att de skulle vara av... skall vi kalla det "allmänbildningskarraktär"...

Jag har hört/pratat med så mycket folk som gör att jag blir mörkrädd - inte för att de är dumma i huvet utan för att de är så sjuk ovetande och obildade samtidigt som de har någon slags stolthet över att inte bry sig... Någon som förstår vad jag menar?

Jo jag förstår faktiskt, allmänbildningen verkar ha försvunnit ur folks skallar ibland, tycker att lärarna borde ta sin plikt och diskutera händelser i skolan, alternativt att RIKTIGA tidningar börjar engagera sig i dagens ungdom (att man alltid låter så gammal när man säger det ) och skickar ut minst en gång i veckan

Alternativt att nutids orientering kommer tillbaka, minns att vi hade nutidsorientering en gång i veckan när det var grundskolan som gällde, då såg man till att man höll sig uppdaterad, och även fast man inte gjorde det så blev man lite upplyst iallafall.


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Inaktiv
Skrivet av CastorFiber:

Jag har hört/pratat med så mycket folk som gör att jag blir mörkrädd - inte för att de är dumma i huvet utan för att de är så sjuk ovetande och obildade samtidigt som de har någon slags stolthet över att inte bry sig... Någon som förstår vad jag menar?

Förstår precis vad du menar.

Jag må även nu ha vuxit upp och var kanske inte den mest disciplinerade mönsterungen i skolan (hårsmån från att gå om både 7:an och 8:an pågrund av diverse....saker ..som kom emellan), men som tur var har man växt upp och börjat titta annorlunda på de åren. Då med en smula skam.

Men poängen är, idag blir jag nästan förbannad när folk skippar skolan på reguljär basis och nervärderar precis allt man gör, även om inte grundskolan direkt är en mönsterskola den borde vara rent utbildningsmässigt, och säger att det inte spelar någon roll. Det är där jag har lärt mig att det gör, oavsett vad man tror så spelar det alltid roll i slutändan.


signatur
1
Skriv svar