Ta ut ljud ur filmljudspår?

Inaktiv
Ta ut ljud ur filmljudspår?

Kan man på nåt sätt ta ut ljudspåren på en film och sedan ta ut ett speciellt ljud därifrån? Alltså så att man sorterar bort allt annat ljud förutom just det ljudet jag vill ha.

Medlem

Gå till ljudregissören som jovvar med filmen, han kan nog hjälpa dig.


signatur

Don't tell me i got no life, im a gamer, i got millions.

Medlem

För guds skull... du skall väl inte göra en sagan om de bannlysta?


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Inaktiv

att ta ut ljudspåret från en film analogt från t ex en stereo är ju bara att spela in det till datorn
har du filmen på datorn kan du öppna det i t ex virtualdub (freeware) eller nåt mer avancerat och plocka ut ljudet

sen får du ju klippa ut exakt den range av ljudet du vill ha, och DÄR börjar ju pillandet..
datorn kan ju inte skilja ljud från ljud... du får helt enkelt "fånga in det" med hjälp utav bandpass/lågpass/högpass-filter så du får rätt frekvensrange för ljudet
det är lurigt då de flesta ljud har väldigt många övertoner, så det kommer nog låta ganska förvrängt om du lyckas
är det ett väldefinierat ljud utan mkt andra ljud samtidigt (eller bara bas/diskant samtidigt som ditt ljud är i mellanregistret) så kan det säkert bli bra

edit: ljudredigeringen kan du göra i vilket lite mer avancerat ljudredigeringsprogram som helst.. cooledit/goldwave/audition..


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Inaktiv
Skrivet av CastorFiber:

För guds skull... du skall väl inte göra en sagan om de bannlysta?

Nädu! Skall ha ljudet från tecknade Robin Hood, då Sir Väs flyger i luften. Detta skall jag ha till en 30 sekunders lång animerad film, som jag gör i skolan.

Edit:

Filtrerar man med cooledit/goldwave/audition?

1
Skriv svar