Skolmassakern i Finland

Medlem
Skolmassakern i Finland

Finland har fått sin första skolmassaker, minst 7 döda. Läs mer på Metro.

Fråga: Hur lång tid tar det innan någon börjar skylla på data- och tvspel?


signatur

"I don't rock and roll, I BURN!"

Medlem

Här nämns datorspel ("dataspel")
http://www.metro.se/se/article/2007/11/07/14/1909-45/index.xm...

Bäst att inte vara samhällskritisk och inte spela spel för annars kan man vara en galen mördare...

Inaktiv

jo självklart kommer dom skylla på tv spel.
för det är väl som vanligt att folk som kände den personen säger,
han var så så snäll och rar, han måste blivit påverkad av något.

men folk som går loss som han har ju ett antal skruvar lösa i skallen, och han hade säkert gjort samma idiot grej oavsett om man han lirat nåt spel eller ej.

Inaktiv

det är ju spelen som uppfostrar ungarna till galna mördare idag...inte kan det då hamna på föräldrarnas ansvar, eller hur? :/

Medlem

Saxat från en länk (http://www.liveleak.com/view?i=90d_1194444897=

- And remember this is my war, my idea and my plan. Don't blame anyone else for my actions but myself. Don't blame my parents or my friends. I told no one about my plans and always kept them in my own mind. Don't blame the movies that I watch, the music I listen, the games I play or the books I read.

Undrar hurvida det kommer tas upp, eller om det är såklart media och nöje som fördärvade denna pojke och skapade en mördare.

Vad gör föräldrarna nuförtiden egentligen?
Är det verkligen så viktigt att stiga i karriärstegen så att man negligerar sina avkommor, varför skaffar man ens barn om man knappt vill ta hand om dom?

Jag själv skulle tippa på att det är hela den där grejen med sommarkatter, man skaffar en söt liten kattunge, men sen så växer ju den där kattungen upp och blir en inte lika söt katt (eller katter är som män, blir bara bättre med tiden ) och då dumpar man den, skyll på katterna istället!


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

Personen i frågan var ett Hitler fan och fanatiker, vette attan hur mycket det kommer skyllas på tv-spel då personen i fråga även hade licens för vapnet samt var med i skytteförening och var 18 år gammal.

Känns lite sorgligt att det skulle hända här.

Medlem

Hmm..Själv tycker jag att man inte kan skylla på TV-spel (eller PC spel) för liksom dom skriver ju på fodralen vad spelet innehåller och den som spelar måste ju själv ta ansvar för han har gjort för liksom... om man märker att man får konstiga tankar (att typ skjuta sina skolkamrater!?) får man nog sluta spela eller gå till en Psykolog

PS... Det är hemskt... och skyll på den som säljde vapnet!?


signatur

Kan Gordon Freeman tala?

Medlem

Att försöka skylla på någon i efterhand är bara onödigt, det man borde försöka hitta är anledningen varför, och sen bör man leta upp ett sätt att kunna förebygga sådana här händelser, Skolan och Föräldrarna är oftast dom som har konstant "bevakning" av människor (om man inte jobbar såklart, då äre jobbet och vännerna oftast ), och man får sätta in mer resurser till att särskilda "problembarn" tas hand om snarast möjligast, så att dom får vård eller vad som nu behöver åtgärdas.


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

Hmm, jag visste att /b/ hade något med detta att göra.. vet inte om jag ska skratta eller gråta.


signatur

"I don't rock and roll, I BURN!"

Medlem
Skrivet av cribba:

Hmm, jag visste att /b/ hade något med detta att göra.. vet inte om jag ska skratta eller gråta.

Jag är ledsen världen. men jag garvade


signatur

[size="15"]Ugh!?[/size]

Medlem

Perkele limavittu pang pang!

Inaktiv

Min mor skyllde på spel det första hon gjorde när hon såg det på nyheterna.

Medlem
Skrivet av hyfer:

Min mor skyllde på spel det första hon gjorde när hon såg det på nyheterna.

Hon får väl se upp då, hon har ju en egen unge som spelar datorspel i hemmet, och vem vet, du kanske är nästa att gå lös?


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

Spelade Hilter Postal?


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

killen som verkar rätt hemma i det mesta (förutom humanitet) skrev i ett öppet brev att man inte ska skylla på de spel han spelar, musik han lyssnar på, böcker han läser, eller filmer han tittar på.
Det är en bra disclaimer


signatur

thank you, come again

Inaktiv

fast klart att spel påverkar, allt påverkar vare sig man vill , eller inte. Gör man något sådant så är man sjuk i huvudet, iallafall enligt mig. Sen så är det inte bara spel som påverkar, somsagt. jajaja han dog ju inte först, jävligt synd att han gjorde det sen... han kunde ju skickats till pakistan, eller vart det nu var, som bög å fått sina 7000 piskrapp.:P
Asså blir man inte lite PWND om man ska ta sitt liv sådär å sen inte dö!! jävla cp!!

Medlem

Hur fan fick han tag en pistol?


signatur

yolo

Medlem
Skrivet av Döbringer:

Hur fan fick han tag en pistol?

Förmodligen på samma sätt som i Sverige, då det knappast kan vara svårare i Finland än här.

Medlem

han har vapen licens.
gick med i en skytte förening.


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Jag kan förstå folk som i kölvattnet efter en sån här händelse pekar finger på spel och internet. Om man är utanför och kritiserar har man kanske inte så stor insikt och blandar ihop begreppen lite - att spela online och att surfa online är ju två ganska liknande operationer för någon som hör om det i teorin...

Jag kan känna att personer som balanserar mellan vett och vanvett riskerar att falla ner på fel sida tackvare den extra knuff (åt fel håll) man kan få genom att internet ser ut som det gör...

Man gör en film där man hotar att skjuta folk i sin skola och folk säger att man är en feg idiot, att man borde göra det, att man inte törs osv... det lär ju bara elda på psykosen...

Man vet sedan tidigare att skolmördare blir "kändisar" efter sin massaker och om man ändå tänker ta sitt liv, varför inte ta med sig några kompisar och bli känd på kuppen?

Vi skrattar redan åt detta, timmar senare... någonstans i detta forum sitter en ostabil ung herre och får en helt vriden bild av det som hänt...

Missförstå mig rätt, jag påstår inte att internet bär skulden för detta - jag presenterar bara möjligheten att det kan vara en av de ulösande faktorerna... Jag menar, när jag var ung var det ingen som sköt sina klasskamrater i skolan.
(Jag vet att den västa massakern hände på typ 20-talet i USA men då var det inte en stundent som var mördaren) När jag var blott en ung gosse var det bara Al Gore som använde internet.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Inaktiv

Ja, en kille är helt jävla galen i bananen och allt är spelens fel. Make's sense, right? -.-


signatur

Jag skulle ha knäckt nacken av dig om du nu hade haft en hals...!

Medlem

Har spelat spel sen jag var liten... Skulle aldrig kunna tänka mig att ens slå till någon som är helt oskyldig, om ännu mindre ta en pistol och skjtua den personen. Stop blaming the games =/.

Medlem

...är det någon som hänger upp detta på spel? Jag har inte hört elelr sett mycket kring detta men jag har inte hört någon säga att det beror på datorspel.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

Jag tror faktiskt att det inte har blivit så mycket angående spel pga hans brev som han skrev, Citerat från aftonbladet.

Skrivet av Aftonbladets översättning av Pekka-Eric Auvinens testamente:

...Massa text...
Jag är redo att dö för min sak ? saken, som jag vet är rätt, rättvis och sanning... fast jag skulle förlora eller om min kamp bara skulle kommas ihåg som ond... jag kämpar och dör hellre än lever ett långt och olyckligt liv.

Och kom ihåg att detta är mitt krig, min idé och min plan.

Skyll inte på någon annan för det jag gjort.

Skyll inte på mina föräldrar eller vänner. Jag berättade inte för någon om mina planer och behöll dem alltid för mig själv.

Skyll inte på filmer som jag tittat på, musik som jag lyssnat på, spel som jag spelat eller böcker som jag läst. Nej, de har inget att göra med detta.

Det gör det ganska onödigt att börja säga att media eller datorspel har påverkat han.
Undrar när något sånt här kommer till sverige :/


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

Å andra sidan...

Vad denna vridna kille har att säga om sitt eget tillstånd lär ju inte ha en vedertagen anknyting till verkligheten... Han skriver ju en massa galen rappakalja i övrigt så varför skulle just den meningen ha verklighetsanknytning?

Hoppas det funkar dock så vi slipper höra skiten igen... å tredje sidan... Vem av oss lyssnar längre?


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Inaktiv
Medlem
Skrivet av repet:

http://www.bf2stats.nl/player/94933011

Last Battle 7/11/2007, 8:47 am

Team Kills 203?

Allt är spelets fel.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Inaktiv

Suicides 234
Så mycket träning, ändå ett halvtaskigt resultat när det gällde.

Inaktiv

Helt rätt att ta med sig de man hatar om man ändå ska dö. Är det någon som vet var jag kan se filmen?


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Medlem
Skrivet av theHarmlessWarrior:

Helt rätt att ta med sig de man hatar om man ändå ska dö.

Förklara gärna vad du menar utan att framstå som en idiot.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Skriv svar