King's Bounty: The Legend

Robot
King's Bounty: The Legend

Har du funderat på hur det skulle vara att leda en armé bestående av soldater, pilbågsskyttar, magiker, vampyrer, ormar, zombier, björnar, pirater, skelett, fiskar och kanske några orcher? Ja, möjligheterna är många och du får prova dem alla i King’s Bounty: The Legend.

#world-of-warcraft


Medlem
Testat - King's Bounty: The Legend

Dom enda strategi spelen jag älskat är Advance Wars och Fire Emblem,.


signatur

What else could I say?
Everyone is gay.

PaZ
Medlem

Det hade varit intressant med lite jämförelser med Heroes of Might & Magic, vad är annorlunda och vad är lika etc. Jag blir också nyfiken på bläckfisken i det mittersta screenshottet. Är det något slags event som kan hända på havet?

Medlem

Svårt att tro att det kan trumfa HoMM3: Wake of Gods

Medlem

Blir till att testa det här!


signatur

I got a Goldenshower.

Inaktiv
Medlem
Skrivet av PaZ:

Det hade varit intressant med lite jämförelser med Heroes of Might & Magic, vad är annorlunda och vad är lika etc. Jag blir också nyfiken på bläckfisken i det mittersta screenshottet. Är det något slags event som kan hända på havet?

Detta (och orginalet) är som HoM&M med bara en hjälte och nästan inget pyssel med slott. Och så är det ju en singelplayerkampanj istället för 1v1 eller liknande som HoM&M brukar vara.

Medlem

jag och vännerna hade kul till detta spelet för ett tag sedan. 2 av 3 spelade klart hela.

Medlem
Skrivet av PaZ:

Jag blir också nyfiken på bläckfisken i det mittersta screenshottet. Är det något slags event som kan hända på havet?

Bläckfisken är del av ett quest och kan klassas som en bossfight


signatur

Hell Tengil, vår befriare!

Inaktiv

Gillar man Hom&m så kommer man gilla det här.
Funkar bra att spela om några gånger när man klarat det också iom att mycket av banorna är slumpade.

Medlem

kul att beroande framkalande är ett + :P. med det beror ochså hur man ser på det


signatur

ursäkta min stavning är dyskrafiker.

Medlem
Medlem

Om man skall jämföra med HoMM så är detta mycket mindre saker att bygga upp inga städer och bara en hjälte.

Uppbyggnaden av denna hjälte och hans armé är däremot en mycket mer långdragen process... Efter en 6 timmars spelande har jag kommit till level 5 och jag gissar att man iaf kommer upp till drygt level 20 innan spelet är slut. Mina trupper är level 1-3 och det finns minst level 5 om inte mer senare i spelet.

Att uppbyggnaden går så pass långsamt är eftersom det är en stor karta som hela spelet utspelar sig på, det är inte som i HoMM flera kartor som man besöker en efter en... Så man springer omkring, utforskar, letar lösningen till quests, köper nya trupper...

Hjälten, strider och magi känner man igen sig i men systemet är lite friare och det finns mer val att göra. Hjältens ledarskapsegenskap avgör hur mycket trupper du kan ha, detta är största skillnaden mellan de mer stridsinriktade hjältarna och de mer magiskt inriktade. Man får också välja vilka scrolls som det är värt att lära sig (kostar magiska stenar) och vilka spells det är värt att ha i sin spellbook (finns begränsad plats). Samt under striderna så kan man börja gå med en trupp för att sedan vänta, något som möjliggör att man blockar för fienden, går ur närstrid med skyttar och att man väntar ut ifall fienden kommer inom närstridsavstånd, klart mer taktik än HoMM...

Tycker det är något nytt om man spelat mestadels HoMM, man tappar inte alla trupper i slutet av en bana utan allt är beständigt spelet igenom. Det är också lite svårare än HoMM på motsvarande svårighetsgrader och att förflyttning på världskartan sker i realtid är också en stor skillnad, spelet känns mycket smidigare men detta är nog främsta anledningen till att det tyvärr inte finns något multiplayer-läge...

Mycket bra spel även om jag kan hålla med recensenten om att striderna bitvis är repetetiva.


signatur
PaZ
Medlem
Skrivet av fegis:

Om man skall jämföra med HoMM så är detta mycket mindre saker att bygga upp inga städer och bara en hjälte.

Uppbyggnaden av denna hjälte och hans armé är däremot en mycket mer långdragen process... Efter en 6 timmars spelande har jag kommit till level 5 och jag gissar att man iaf kommer upp till drygt level 20 innan spelet är slut. Mina trupper är level 1-3 och det finns minst level 5 om inte mer senare i spelet.

Att uppbyggnaden går så pass långsamt är eftersom det är en stor karta som hela spelet utspelar sig på, det är inte som i HoMM flera kartor som man besöker en efter en... Så man springer omkring, utforskar, letar lösningen till quests, köper nya trupper...

Hjälten, strider och magi känner man igen sig i men systemet är lite friare och det finns mer val att göra. Hjältens ledarskapsegenskap avgör hur mycket trupper du kan ha, detta är största skillnaden mellan de mer stridsinriktade hjältarna och de mer magiskt inriktade. Man får också välja vilka scrolls som det är värt att lära sig (kostar magiska stenar) och vilka spells det är värt att ha i sin spellbook (finns begränsad plats). Samt under striderna så kan man börja gå med en trupp för att sedan vänta, något som möjliggör att man blockar för fienden, går ur närstrid med skyttar och att man väntar ut ifall fienden kommer inom närstridsavstånd, klart mer taktik än HoMM...

Tycker det är något nytt om man spelat mestadels HoMM, man tappar inte alla trupper i slutet av en bana utan allt är beständigt spelet igenom. Det är också lite svårare än HoMM på motsvarande svårighetsgrader och att förflyttning på världskartan sker i realtid är också en stor skillnad, spelet känns mycket smidigare men detta är nog främsta anledningen till att det tyvärr inte finns något multiplayer-läge...

Mycket bra spel även om jag kan hålla med recensenten om att striderna bitvis är repetetiva.

låter riktigt kul!

Medlem

Man kan ju säga på en gång att skillnaderna mellan svårighetsgraderna är massiva. Ni som tror att ni klarar av Impossible kommer att bli överraskade.

Inaktiv
Medlem

Sjukt bra spel. Spenderade många timmar med det
Svårt var det också men var bara bra tyckte jag, dagens spel brukar vara fruktansvärt lätta även på högsta svårighetsgrad. Gillar man heroes of might and magic spelen så är Kings bounty ett måste.

Förövrigt så har jag hört att de ska släppa en expansion till spelet med bl.a. en ny klass så för er som gillade spelet så har ni något att se fram emot.

Medlem

"Oh, herre min skapare!" som fanatiker brukar säga. Detta blir att sätta upp på inköpslistan.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Detta spelet är så otroligt jävla bra. 1C har lyckats med det som Ubisoft inte kunde, att utveckla HoMM-genren utan att förstöra allt.. Detta är ett väldigt bra spel med ännu svårslagen musik. Lång och bra kampanj. Ser verkligen farm emot expansionen (q1 09).

Medlem

Jag gillade Heroes of Might and Magic (särskilt 2:an), men det här blev för långtråkigt i längden. Jag orkade till andra kartan, sedan slutade jag tvärt och återupptog aldrig spelandet.

Så jag hör väl till den kategorin som aldrig spelade klart det.

Medlem

Jag vill inte vara den som är den. Men första versionen om Kings Bounty kom tidigt på nittiotalet och HoMM härrör från just detta spel. Jag tycker att recensenten skulle gjort en kort bakgrundsbeskrivning om spelet, för jag antar att du var medveten om Kings Bountys historia?

Inaktiv

Jag var skeptisk mot turnbased fighting...men måste såga att jag föll direkt för detta
goa spelet. Tyvärr vill de flesta personerna idag bara ha action spel. Men för de som gillar lite lgunare tempo med ett strategiinslag så vinner detta spel över allt annat

Medlem

Ser faktiskt riktigt bra ut.

Medlem

Varning! Extremt beroende framkallande!

Riktigt bra spel faktiskt, iallafall om man gillade HoMM spelen! Riktigt skön humor också.

Rätt skumma tjejer man kan gifta sig med, först blev jag gift med en zombie-tjej, fick 2 barn. Sen dumpa jag henne för en grod-prinsessa och väntar barn där med. :\

Medlem

Jo.. King's bounty är ju i princip HomM-spelens anfader. Låter riktigt trevligt faktiskt! Jag trodde definitvt inte att det skulle bli så positiva tankar kring det. Det är kul

Medlem

trodde inte först när jag såg screenshots av spelet att det skulle bli så värst bra men tydligen blev det det men det blir iaf inget köp för mig, såna här spel som HoMM MÅSTE ha multiplayer imo, det är det som gör dom roliga. Så jag håller mig fortfarande till HoMM3 med mina kompisar

Medlem

1C är nog en av de få utgivarna jag kan tänka mig köpa spel från.. Riktigt många av spelen dom ger ut håller bra standard och dom är inte rädda att satsa på nya idéer.

Medlem

Detta spel var sjukt segt imo, körde som mage och jag kan ju inte påstå att jag blev imponerad, mina spells kompenserade inte direkt för bristen på antalet trupper jag kunde ha.. lessnade runt lvl 3 efter att ha dött ett antal ggr.. (dock mest i fighter som jag uppenbarligen inte skulle startatxD)

Att man fick typ 5 xp per fight gjorde ju inte saken bätte eftersom det betydde att man var tvungen & köra 99 fighter för att levla upp... T_T

Jag brukar klara av sega spel, brukar lira "Epic" Civ 4-rundor, men det här var fan smärtsamt..

Det hade varit så mkt bättre om det vart lite mer fart & fläkt i lvlingsystemet och om man fått mer trupper snabbare..

3/5 imo

Medlem

Måste hålla med Ramblemoe lite där. Spelets strider är sjukt sega och "fattiga" på rewards. Man drar sig nästan för att stå ut med dom. Och varför i hela friden kan man inte ställa in farten på striderna?? I HoMM så kunde man ju sätta så allt flyttades direkt utan massa "fin" stridshandling... irriterande!


signatur

ugga bugga über hauling lugga

Medlem

Det går att öka farten på animationerna i strid, faktiskt. Under options.

I övrigt ska man absolut inte anfalla allt man ser, gruppernas styrka är väldigt varierad och det finns både lätta och extremt svåra fiender på varje karta. Smyger man runt och är försiktig så kan man plocka upp saker utan att bli anfallen och på så sätt klara både quests och få levlar.

12
Skriv svar