Videomix konflikten

Medlem
Videomix konflikten

Några som är insatta i det hela ?

Verkar som ett riktigt träsk hela grejen.

På ena sidan har du handels som vill tvinga på företaget kollektiv avtal som faktiskt inte är tvingade för företagaren.

Vad tycker ni är rätt eller fel i detta sammanhang?

Här är nåra länkar till tidigare artiklar

http://www.hn.se/m_standard.php?id=763747&avdelning_1=109&avd...

http://www.hn.se/m_standard.php?id=764648&avdelning_1=109&avd...

videomix egna sida , http://konflikt.videomix.se/

Finns mer länkar men hittade inte var jag hade lagt dom .


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Det beror på, engligt videomix får är deras folk glada över att slippa OB, Själv skulle jag bli pissförbannad om jag bara fick 85kr/h när jag jobbar kvällar. Men behöver folk jobb så säger man OK till nästan allt. Men är deras anställda glada på riktigt så är det ju fel att försöka tvinga in dem i div avtal. Sen tycker jag det är otroligt viktigt men en minimum standard när det gäller löner så folk kan leva drägliga liv.

Medlem

Jag gillar videomix så jag hoppas att detta löser sig. Jag hoppas också att de anställda inte säger som de gör för att få ha kvar jobben utan för att de vill jobba som de gör...

Själv skulle jag aldrig jobba kväll för 85:- per timme...

Jag har många invändningar då jag avskyr när utomstående lägger sig i med påtvingade principer och regler mest för att "det skall vara så" - på sätt och vis känns det som de skall skita i hur den enskilde företagaren sköter sina affärer men eftersom vi har det som vi har det i sverige...

Jag tycker nog att de gott kan skriva på.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

grejen som jag förstår det är att handels villa tvinga på dom ett avtal som inte är anpassat för den branch videomix och videomix är intresserade att skriva på dock så vill man ju att det ska vara ett förhandlat avtal , handels har ju vad jag förstått det lagt fram avtalet utan förhandling och sagt skriv på annars.

Sen som ni säger är dom anställda verkligen lyckliga över sina anställnignsvilkor.
Dom har ju enligt egen utsaga bonusystem som genererar bättre löner och dom jobbar inte alltid full tid.

Så länge inte arbetsgivaren enligt lag är skyldig till att skriva avtal så måste ju facket förhandla med företaget först sen kan man börja med åtgärder istället har man börjat med hårda åtgärder innan man ens satt sig vid förhandlingsbordet och det är dålig praxis


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Igår Wild'n Fresh, idag Videomix, imorgon ???


signatur

Neva knock on 'eavens door.
Ring da bell an scurry, ee 'ates dat.

Medlem

suck för facket...

bara gamla avdankade tragiska människor som biter sig stenhårt fast i "gemenskapen och skyddet, facket", resten kämpar på egen hand för sitt jobb och lön (och ser till att förtjäna det).


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Medlem

nja skulle inte vilja döma ut fackförbund rakt av men handels är faen mig rabiata


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Iom det system vi har i Sverige i stort sett förutsätter kollektivavtal är det inte mycket att göra. Möjligen så är dom anställda glada för sina löner men kollektivavtalen inkluderar "lite" mer än bara lönen, de anställda lär vara aningen naiva kanske. Förutom det ger kollektivavtalen en sorts minsta standard och en likvärdig motpart till företaget/företagsorganistionerna.

Annars får vi väl börja med att lagstifta minimilöner, OB etc, det vill inte ens moderaterna göra eftersom vi i Sverige har färre strejkdagar än jämförbara länder med lagstiftade regler.
Ska man kritisera bör man också se till alternativen.

Kollektivavtal och facken är, vad man än tycker, helt nödvändiga för vår svenska modell (som är vida överlägsen än andra länders, i mitt tycke).


signatur

yolo

Medlem

Återigen helt korrekt handlat av facket, en kedja som Videomix ska vara anslutet till avtalen.


signatur
Medlem
Skrivet av Döbringer:

Iom det system vi har i Sverige i stort sett förutsätter kollektivavtal är det inte mycket att göra. Möjligen så är dom anställda glada för sina löner men kollektivavtalen inkluderar "lite" mer än bara lönen, de anställda lär vara aningen naiva kanske. Förutom det ger kollektivavtalen en sorts minsta standard och en likvärdig motpart till företaget/företagsorganistionerna.

Annars får vi väl börja med att lagstifta minimilöner, OB etc, det vill inte ens moderaterna göra eftersom vi i Sverige har färre strejkdagar än jämförbara länder med lagstiftade regler.
Ska man kritisera bör man också se till alternativen.

Kollektivavtal och facken är, vad man än tycker, helt nödvändiga för vår svenska modell (som är vida överlägsen än andra länders, i mitt tycke).

Jag är helt med på vad du menar problemet om allt som nu sagts i media är 100% sant är att man tar imo olagliga metoder för att tvinga på företagaren avtalet.

1.ingen förhandling har skett man har bara räckt fram ett avtal och sagt skriv under speciellt när avtalet inte tar hänsyn till branchen
2.stridsåtgärder innan en förhandling har genomförtss.

Och det tycker jag är helt åt skogen .

Jag står bakom företagaren i detta läge , så man ev kanske får handels o ändra praxis.

Sem så vet jag att handels i regel struntar i småföretag och gärna går på företag som ger dom stor publicitet så dom är inte speciellt konsekventa.

Sen vet jag företag som använder kollektivtavtalet för att hålla ner lönerna.

I princip avtalet säger si o så mycket och sen behöver inte vi ge mer detta gör ju att ens förhandlings position är väldigt minerad.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

MFC
Medlem

Tycker konflikten är befogad. Lön utan OB.. DET ÄR SLAVERI! Varken mer eller mindre. Dessutom är dom garanterat inte försäkrade heller om något skulle hända (rån mm) vilket kollektivavtal skulle lösa smidigt utan att arbetsgivaren hade behövt bry sig.

"I ett pressmeddelande betonar företaget att man vill ha ett avtal som är anpassat för branschen och inte för dagligvaruhandeln."

det där är ju bara rent skitsnack.


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem
Skrivet av MFC:

Tycker konflikten är befogad. Lön utan OB.. DET ÄR SLAVERI! Varken mer eller mindre.

Varför jobbar då folk där?

(De borde vara försäkrade dock, alternativt att Videomix är ansvarig för dem då de jobbar)


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

MFC: http://konflikt.videomix.se/oppet.htm

läs och begrunda faktan som motsäger sig hela ditt inlägg...


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Medlem
Skrivet av Werzion:

MFC: http://konflikt.videomix.se/oppet.htm

läs och begrunda faktan som motsäger sig hela ditt inlägg...

Efter att ha läst det där så blir man ju nästan förbannad.
Trakasserier och påhopp är ju knappast rätt väg att gå.

Vill dom inte ha avtalet så vill dom inte ha det. Fattar inte att vi i sverige blir helt knasiga i huvudet så fort nån/några avviker från normen.
Nästan lite sektvarning på beteendet i detta fallet.


signatur

Insert funny qoute here

Medlem

Facken i Sverige är rena maffian.

Dom fackliga löneförhandlingarna på mitt jobb är rena skämtet.

Själv är jag inte med i facket och får alltid 1-2% mer i höjning än dom som facket förhandlar åt.


signatur
Medlem

nu är jag visserligen egen företagare, men har ju (självklart) inte varit det hela livet och dessutom jobbar på diverse industrijobb (dels på egen hand och dels genom manpower).

och är det någonstans vänsterpartiet visar sitt hat mot "dom som pluggat och kämpat för sina jobb och löner" så är det just genom industri-arbetar-gubbar @ 50 år...

precis som cammo säger: jag själv var aldrig med i facket, utan KÄMPADE själv för mitt jobb och min lön, och fick därefter mer än "alla andra" som bara satt i fikarummet på rasterna och vara tjuriga och griniga över att deras arbetsgivare inte lätt sig bli överkörd av facket och börja kasta ut pengar över massan...

(sen har jag inte det minsta förakt eller nåt sånt åt folk som nöjer sig med att jobba på industrijobb m.m. sådant folk behövs och jag har inte mindre respekt för sådana - däremot klarade jag själv inte av att bara nöja mig med det och mitt liv då utan hade (och har) en vision och mål med mitt liv att nå och kämpa för)


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Medlem

Problemet med folk som "kämpar" för sin lön, är att det fortfarande bara finns ett visst utrymme för löneökningar hos företagen. På det stora hela får arbetarna högre löneökning via facket än om alla förhandlat individuellt. Alla kan inte vinna, blir du rik blir du det på någon annans bekostnad.


signatur

yolo

Medlem
Skrivet av Döbringer:

Problemet med folk som "kämpar" för sin lön, är att det fortfarande bara finns ett visst utrymme för löneökningar hos företagen. På det stora hela får arbetarna högre löneökning via facket än om alla förhandlat individuellt. Alla kan inte vinna, blir du rik blir du det på någon annans bekostnad.

Rik på någon annans bekostnad går åt båda hållen.
Det innebär också att när facket får bestämma så får de som anstränger sig minst den extra biten av lönekakan som annars skulle tillfallit de som ansträngt sig mest. Varför är det mer rättvist?

Inaktiv

Var det inte tal om att begräsna de stridsåtgärder som facken har tillgång till? Handels verkar bete sig otroligt illa i denna konflikten genom att t.ex skrämma bort kunder m.m.

Inaktiv
MFC
Medlem

Intressant att alla lipar över att facket agerar. När det sedan händer konstiga saker så finns det INGEN som representerar arbetstagaren och arbetsgivaren kan agera hur fan och bäst han vill.. har sett detta så många gånger så det Videomix kör med är bara dåliga ursäkter för att slippa skapa en bra anställningstrygghet.

Gnäll om min okunnighet undanbedes. Har sett alltför många oseriösa arbetsgivare som gnuggar händerna över att slippa kollektivavtalen.


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem
Skrivet av MFC:

Intressant att alla lipar över att facket agerar. När det sedan händer konstiga saker så finns det INGEN som representerar arbetstagaren och arbetsgivaren kan agera hur fan och bäst han vill.. har sett detta så många gånger så det Videomix kör med är bara dåliga ursäkter för att slippa skapa en bra anställningstrygghet.

Gnäll om min okunnighet undanbedes. Har sett alltför många oseriösa arbetsgivare som gnuggar händerna över att slippa kollektivavtalen.

om du inte tittar på fakta som det presenterats så har du ju bara dina egna åsikter och ditt dra alla arbetsgivare över en kam attityd.

Ingen gnäller över att facket reagerar utan det är sättet dom beter sig på som är under diskussion.

och uppenbarligen läste du inte mina inlägg för där säger jag att faktum är att ett kollektivavtal är ingen garant för att arbetsgivaren beter sig sjusst .

Om man pratar om egna upplevelser så har inte ett kollektivavtal gett mig någonting på dom arbeten som det funnits ett.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av VacaGorda:
Skrivet av Döbringer:

Problemet med folk som "kämpar" för sin lön, är att det fortfarande bara finns ett visst utrymme för löneökningar hos företagen. På det stora hela får arbetarna högre löneökning via facket än om alla förhandlat individuellt. Alla kan inte vinna, blir du rik blir du det på någon annans bekostnad.

Rik på någon annans bekostnad går åt båda hållen.
Det innebär också att när facket får bestämma så får de som anstränger sig minst den extra biten av lönekakan som annars skulle tillfallit de som ansträngt sig mest. Varför är det mer rättvist?

Rättvist och rättvist, löneökningen totalt blir större i % för alla arbetare tillsammans = bra.
Sen så ser jag hellre avtalsmässiga löner med lokala och individuella påslag än helt godtyckliga höjningar från arbetsgivaren, det främjar fjäsk, rädsla (anställda vågar inte säga ifrån) och konkurrens mellan de anställda. Knappast eftersträvansvärt.


signatur

yolo

Medlem
Skrivet av Döbringer:

Sen så ser jag hellre avtalsmässiga löner med lokala och individuella påslag än helt godtyckliga höjningar från arbetsgivaren, det främjar fjäsk, rädsla (anställda vågar inte säga ifrån) och konkurrens mellan de anställda. Knappast eftersträvansvärt.

Ja, kanske. Hur individuell lönesättning man kan/bör ha och vilka risker det finns för rädsla och fjäsk varierar nog mycket från bransch till bransch. Jag har jobbat både i yrken där det faller sig naturligt med fackliga avtal och i yrken där facket i princip är överflödigt. Jag tror inte det finns något som passar alla.

Men vad gäller Videomix så går dom in och öser på med tungt artilleri trots att dom anställda inte är intresserade. Översitteri, facket vet bäst, etc...

Medlem

Fackförbunden i sverige är små lammungar!

Dom vågar inte stå upp för sina medlämmar över huvud taget.

Att arbeta för under 100kr i timmen idagens marknadsläge med bensin priser som skjuter i taket är ren idioti.

Varför vill inte en arbetsgivare ha kollektivavtal?

Svar: Jo enbart för att spara pengar genom att hålla en dålig lön.

När skall sverige stanna för att vi småfolk har fått nog på alla giriga arbetsgivare som vill vrida o vända på alla kronor dom kan.

Jag personligen skulle vilja se att alla vanliga arbetstagare i sverige skulle gå ut i strejk o kräva 50% löne förhöjning.

Det skulle vara ganska skojigt att se vad våran kära stats minister skulle ha att säg om oss värdelösa drönare då.

Men det kommer nog aldrig att hända i min livstid.

Den dagen alla kan leva på sin lön är en undrens dag för sverige.

Jobb till unga (yeah right) ska det innebära att man e 15-17 o går i skolan eller är akademiker student för att få gå o städa på ett kontor eller dylikt.

Jag har personligen sökt 160 jobb på 3 månader utan att få så mycket som ett enda svar.

Idag kom det ett brev från en arbetsgivare som förklarade att jag inte fått jobbet första trevliga bemötandet jag fått sedan jag börjat söka jobb igen.

Vad gör facket åt detta??

INTE ETT JÄVLA DUGG! :evil::evil:

Få tummen ur o gör nått åt lönerna och att unga icke studerande ska få mera jobb de som studerar kommer att få jobb då de är färdiga med sin utbildning ändå.

Lämna jobben till dom som behöver dom.

Off topic lite men det handlar om samma sak.

Medlem
Skrivet av CivilAction:

Att arbeta för under 100kr i timmen idagens marknadsläge med bensin priser som skjuter i taket är ren idioti.

Bensinpriset? Kör du din egen bil för egna pengar samtidigt som du jobbar?

Skrivet av CivilAction:

Jag personligen skulle vilja se att alla vanliga arbetstagare i sverige skulle gå ut i strejk o kräva 50% löne förhöjning.

Vem skall betala detta hade du tänkt dig? Jag vill också ha mer pengar men... kom igen.

Skrivet av CivilAction:

Det skulle vara ganska skojigt att se vad våran kära stats minister skulle ha att säg om oss värdelösa drönare då.

Det är du som tycker du är värdelös inte statsministern. Moderatregeringen har nog gjort mer för att skapa nya jobba än de andra gjort, de har mage att kalla det var det är dock istället för att slösa bort pengar på meningslösa projekt som bara trollar bort statistik...

Skrivet av CivilAction:

Jobb till unga (yeah right) ska det innebära att man e 15-17 o går i skolan eller är akademiker student för att få gå o städa på ett kontor eller dylikt.

eum... ja?

Skrivet av CivilAction:

Jag har personligen sökt 160 jobb på 3 månader utan att få så mycket som ett enda svar.

Idag kom det ett brev från en arbetsgivare som förklarade att jag inte fått jobbet första trevliga bemötandet jag fått sedan jag börjat söka jobb igen.

Vad gör facket åt detta??

INTE ETT JÄVLA DUGG! :evil::evil:

Facket skall inte fixa jobb åt dig, det är inte deras uppgift? Varför är du med i facket?

Skrivet av CivilAction:

Få tummen ur o gör nått åt lönerna och att unga icke studerande ska få mera jobb de som studerar kommer att få jobb då de är färdiga med sin utbildning ändå.

Lämna jobben till dom som behöver dom.

Off topic lite men det handlar om samma sak.

Om jag förstår dig rätt så är du ung, du har ingen utbildning och du är arg på facket för att studenter tar dina kontorsstädarjobb? Hur får du ut den ekvationen?


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem
Skrivet av CivilAction:

Att arbeta för under 100kr i timmen idagens marknadsläge med bensin priser som skjuter i taket är ren idioti.

Menar du att man är en idiot om man tar jobb för mindre än 100kr i timmen?
Jag har arbetat för långt under 100kr när situationen krävt det och jag är fullständigt jävla allergisk mot människor som anser sig för fina och värda för mycket för att få arslet ur och slita som alla andra.
Är man barnlös kan det omöjligen vara några problem att klara sig på en sån lön.

Medlem
Skrivet av VacaGorda:
Skrivet av CivilAction:

Att arbeta för under 100kr i timmen idagens marknadsläge med bensin priser som skjuter i taket är ren idioti.

Menar du att man är en idiot om man tar jobb för mindre än 100kr i timmen?
Jag har arbetat för långt under 100kr när situationen krävt det och jag är fullständigt jävla allergisk mot människor som anser sig för fina och värda för mycket för att få arslet ur och slita som alla andra.
Är man barnlös kan det omöjligen vara några problem att klara sig på en sån lön.

Amen för det.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

Jag har gått arbetslös i 3 månader direkt efter lumpen, detta var självvalt då det var sista chansen för ett sommarlov. (gick inte på skattebetalarnas pengar då!) Efter det har jag jobbat på diverse olika jobb nu i 4 år och har inte varit arbetslös en enda dag imellan. Att hitta jobb är inte svårt (åtmindstonde inte i storstäder), jag har haft jobb som jag slutat på efter en dag för att det kändes under mig. Dagen efter hade jag ett nytt.

Jag kan bara inte se problematiken bland jobbsökande, antingen vill dom inte ta ett jobb som finns för att det är under dem. (Detta kan jag förstå) Men då får dom banne mig hitta ett annat snabbare än kvickt. Istället för att gå på a-kassa.
Eller så är de bara lata. (jag drar inte in sjuksrivna här då jag vet att deras situation inte är lätt).

Att jobba för under 100kr/h är inte något jag hade funnit mig i som myndig person. LSS boende tjänar 80kr/h i vissa fall. Så grabbarna/tjejerna på Videomix bör sätta press på sin arbetsgivare, dock ej gå med i facket. Då de bara är blodsugande inkompetenta människor.

Medlem
Skrivet av CastorFiber:
Skrivet av VacaGorda:
Skrivet av CivilAction:

Att arbeta för under 100kr i timmen idagens marknadsläge med bensin priser som skjuter i taket är ren idioti.

Menar du att man är en idiot om man tar jobb för mindre än 100kr i timmen?
Jag har arbetat för långt under 100kr när situationen krävt det och jag är fullständigt jävla allergisk mot människor som anser sig för fina och värda för mycket för att få arslet ur och slita som alla andra.
Är man barnlös kan det omöjligen vara några problem att klara sig på en sån lön.

Amen för det.

NEJ!!! man är inte en idiot om man jobbar för under 100kr/h men att systemet tillåter det är idioti.

Jag är barnlös men det är inte meningen att man bara ska klara sig på sin lön man ska ha lite över också eller hur?

Jag skulle alldrig i mitt liv ta ett jobb som betalar under 100kr/h. mitt tidigare jobb betalade 134kr/h men p.g.a. att jag har en lungsjukdom kan jag inte längre jobba med vad som erbjuds alltid.

Som svar på om jag är ung och outbildad så är jag 22 år (anser mig vara ganska ung 3 år till iaf:P)
Jag har ingen högskoleutbildning nej började jobba efter gymnasiet och drivit egen firma 1½ år.
Så jag lever INTE på någon annan men tycker att den borgliga regeringen har inte gett några jobb till vanliga drönare som inte vill läsa 3 år på högskola för att få ett jobb.:down:

Jag känner mig inte värdelös utan känner mig nedtryckt av Reinfeldts regering som till dags datum inte gjort mycket mera än att skämma ut sig för det svenska folket ytterligare 2 ministrar är olagliga förbrytare som ska straffas.

Är detta en bra förebild för det svenska folket?
Nej! Inte enligt min mening iaf.

Till alla er på videomix gå in i facket o sätt stor press på eran arbetgivare för en högre lön.:heart:

Angående min bil så ja jag måste löra til och från jobbet då jag inte bor i storstan och måste köra minst 4 mil enkel resa för att komma till ett eventuelt jobb. Så ja bensin priset har stor betydelse för mig.

Mera svar kommer när jag hinner skriva.

123
Skriv svar