Datorpaket för den kräsne gamern

Medlem
Skrivet av Mikaelh:

Man kan få en monsterdator för 5-6k om man beställer delarna själv från internet.

Själv betalade jag drygt 5k för min dator. Och det är:
AMD Athlon64 X2 Dual-Core 6000+
PowerColor Radeon HD3870 512MB
4GB DDR2 800mhz ram
...dessutom byggde jag ihop den för ett halvår sedan, minst.

Att kalla dedär för monsterdator för 6mån sen är att ta i. Men det är en snabb maskin det är det inget snack om.

Medlem

Värdelös artikel och rent trams. Varför 12gb ram för en speldator? Jag fatta ratt paketet är på skoj men bättre vore ett BRA topp-paket för de som har mycket pengar och vill ha det allra bästa.

00a
Medlem
Skrivet av norrby89:
Skrivet av TysN:
Skrivet av norrby89:

samma sak när det gäller "monsterdatorn" att ha 2x GTX 295 i sli är over kill så länge du inte ska köra extremt hög upplösning och då är 2x 4870x2 bättre (http://sweclockers.com/imagebank/200901/X2295_slide1_lar001.jpg GTX 295 vs 4870x2 i 2560x1600)

Okej, du använder en bild som AMD själva har gjort för att stärka ditt argument om att 2st HD4870x2 skulle vara bättre än 2st GTX295...

so vad har det med saken att göra ? om du inte litar på dom siffrorna och tror dom är "fejk" så skulle det vara falk marknadsföring så anmäl dom i såna fall... tänk på att när stora företag går ut med sånt här så kan dom oftast inte ta risken att ge ut falsk marknadsföring...

2st Gtx295 är bättre än 2st HD4870x2 punkt. Men båda företagen säger såklart att deras kort är bäst. 2st Gtx295 är inte alltid bättre än 2st HD4870x2, det finns såklart undantag. i vissa spel och i en speciel upplösning är det ena kortet bättre än det andra. men överlag är 2st Gtx295 bäst. så när AMD säger att deras kort är bäst och du ber om bevis så kommer de vissa att i det här spelet, i den här upplösningen, är vårat kort bättre.

Medlem

Skitkul att ni skriver om hårdvara. Fränt att ni verkligen överdriver med "monsterdatorn" också. Då får man verkligen se vad som är bäst just nu i varje detalj.

Tack FZ! Det är ju väldigt svårt att få en bra bild av vad som är värst. Mer sånt här tack!

// Robban


signatur

Hemsida: www.ombd.se
Discord: https://discord.gg/yrShMAg
Server: Squad Europe (serverpartners med adminbehörighet)
Besök gärna Sveriges äldsta Squadklan med cirka 50 selekterade soldater. Många med militär erfarenhet. Vi satsar stort på gemenskap!
Åldersgräns: 25 år

Medlem

Allvarligt, liksom många andra ganska besviken på den här artikeln.

JB
Medlem
Medlem
Skrivet av Joel1992:
Skrivet av norrby89:
Skrivet av TysN:
Skrivet av norrby89:

samma sak när det gäller "monsterdatorn" att ha 2x GTX 295 i sli är over kill så länge du inte ska köra extremt hög upplösning och då är 2x 4870x2 bättre (http://sweclockers.com/imagebank/200901/X2295_slide1_lar001.jpg GTX 295 vs 4870x2 i 2560x1600)

Okej, du använder en bild som AMD själva har gjort för att stärka ditt argument om att 2st HD4870x2 skulle vara bättre än 2st GTX295...

so vad har det med saken att göra ? om du inte litar på dom siffrorna och tror dom är "fejk" så skulle det vara falk marknadsföring så anmäl dom i såna fall... tänk på att när stora företag går ut med sånt här så kan dom oftast inte ta risken att ge ut falsk marknadsföring...

2st Gtx295 är bättre än 2st HD4870x2 punkt. Men båda företagen säger såklart att deras kort är bäst. 2st Gtx295 är inte alltid bättre än 2st HD4870x2, det finns såklart undantag. i vissa spel och i en speciel upplösning är det ena kortet bättre än det andra. men överlag är 2st Gtx295 bäst. så när AMD säger att deras kort är bäst och du ber om bevis så kommer de vissa att i det här spelet, i den här upplösningen, är vårat kort bättre.

ge mig ett test där 2st gtx295 i sli är bättre än 2 4870x2 i 2560x1600 med full aa af...

00a
Medlem
Skrivet av norrby89:
Skrivet av Joel1992:
Skrivet av norrby89:
Skrivet av TysN:
Skrivet av norrby89:

samma sak när det gäller "monsterdatorn" att ha 2x GTX 295 i sli är over kill så länge du inte ska köra extremt hög upplösning och då är 2x 4870x2 bättre (http://sweclockers.com/imagebank/200901/X2295_slide1_lar001.jpg GTX 295 vs 4870x2 i 2560x1600)

Okej, du använder en bild som AMD själva har gjort för att stärka ditt argument om att 2st HD4870x2 skulle vara bättre än 2st GTX295...

so vad har det med saken att göra ? om du inte litar på dom siffrorna och tror dom är "fejk" så skulle det vara falk marknadsföring så anmäl dom i såna fall... tänk på att när stora företag går ut med sånt här så kan dom oftast inte ta risken att ge ut falsk marknadsföring...

2st Gtx295 är bättre än 2st HD4870x2 punkt. Men båda företagen säger såklart att deras kort är bäst. 2st Gtx295 är inte alltid bättre än 2st HD4870x2, det finns såklart undantag. i vissa spel och i en speciel upplösning är det ena kortet bättre än det andra. men överlag är 2st Gtx295 bäst. så när AMD säger att deras kort är bäst och du ber om bevis så kommer de vissa att i det här spelet, i den här upplösningen, är vårat kort bättre.

ge mig ett test där 2st gtx295 i sli är bättre än 2 4870x2 i 2560x1600 med full aa af...

Det är just det jag menar. det är i dessa lägen HD4870x2 glänser. men överlag är det som Gtx295 regerar. Men du kan trösta med att HD4870x2 är mer prisvärt;)

Inaktiv

Känns ganska värdelöst iaf med 2 4870x2 eller gtx295 kort, med tanke på att ett räcker för att maxa allt idag, och när det kommer spel där man märker skillnad kommer de då likvärdiga korten kosta en bråkdel av dessa... Bra budgetdator dock.

Inaktiv

Äh.. alla speljournalister kryper ju för pengar-.- eller hur? de måste ju tjäna pengar på ngt sätt..

Det blev lite för mycket som blev fel i den här artikeln tyvärr.

*Budgetdatorn behöver absolut ingen processorkylare
*Budgetdatorn är obalanserad för dåligt grafikkort.
*Som ovan, varför inte ett 4850/4870 på CPU kylarens bekostnad?
*Varför har du lagt till skärmar?
*Mellan-datorn skulle prestera mycket bättre med en Phenom ii processor
*Mellan datorn har 8gb minne, 4-5gb kommer ALDRIG utnyttjas
*känns för övrigt som man kan få ihop lika bra datorer för mycket mindre pengar
*WTF på overkill datorn? slöseri med din och läsarnas tid.
*Chassievalen är inte heller särskilt betänkta.

Men tack för försöket Det var bra intiativ FZ, det är trots allt tanken som räknas


signatur

[Amd x2 6000+][4850][3gb ram][Corsair vx550w]

Medlem
Skrivet av norrby89:
Skrivet av Joel1992:
Skrivet av norrby89:
Skrivet av TysN:
Skrivet av norrby89:

samma sak när det gäller "monsterdatorn" att ha 2x GTX 295 i sli är over kill så länge du inte ska köra extremt hög upplösning och då är 2x 4870x2 bättre (http://sweclockers.com/imagebank/200901/X2295_slide1_lar001.jpg GTX 295 vs 4870x2 i 2560x1600)

Okej, du använder en bild som AMD själva har gjort för att stärka ditt argument om att 2st HD4870x2 skulle vara bättre än 2st GTX295...

so vad har det med saken att göra ? om du inte litar på dom siffrorna och tror dom är "fejk" så skulle det vara falk marknadsföring så anmäl dom i såna fall... tänk på att när stora företag går ut med sånt här så kan dom oftast inte ta risken att ge ut falsk marknadsföring...

2st Gtx295 är bättre än 2st HD4870x2 punkt. Men båda företagen säger såklart att deras kort är bäst. 2st Gtx295 är inte alltid bättre än 2st HD4870x2, det finns såklart undantag. i vissa spel och i en speciel upplösning är det ena kortet bättre än det andra. men överlag är 2st Gtx295 bäst. så när AMD säger att deras kort är bäst och du ber om bevis så kommer de vissa att i det här spelet, i den här upplösningen, är vårat kort bättre.

ge mig ett test där 2st gtx295 i sli är bättre än 2 4870x2 i 2560x1600 med full aa af...

Här har du ett test där 2 295 är bättre i 2560x 1600:
http://www.guru3d.com/article/geforce-gtx-295-quad-sli-gaming...

Allt har ju med för vilket kort spelet är optimerat för. Exempelvis F.E.A.R. - Perseus Mandate får Radeon som vinnare. Men sett i 3dmark vantage där vinner Nvidia, men när det gäller siffror över 20k så tyckler jag inte att man ska stirra sig blind på 4k skillnad. Då kan man ta det som är lite billigare och ändå få prestanda som är sjukt hög.
http://www.guru3d.com/article/geforce-gtx-295-quad-sli-gaming...

Testet är förövrigt gjort med nästan exakt samma setup som monsterdatorn.

Medlem

Ge mig monster burken ska nog fan inhandla ett asus moderkort till i7 sen blir ju fettnice


signatur

Does your mother really know you're a game-a-holic?

Inaktiv

Känns som att man inte bryr sig om full AA, bara en penisförlängare imo. Håller mig fortfarande till Nvidia.

Inaktiv

givetvis väljer man Benq HD2200 eller HD2400 om man ska spela.varför e inte den med? 1ms inputlagg

Inaktiv

"t: 2 x Geforce GTX 295 1792MB SLI
Det här är Nvidias nyligen släppta grafikkort med dubbla GPU:er. Två av dessa i SLI är bland det snabbaste som går att köpa just nu i ren spelprestanda. Skillnaderna mellan olika märken är inte så stor med dubbel-GPU-korten då de måste använda Nvidias standarddesign; det som dock är värt att se på är vad som medföljer korten och hur lång garanti tillverkarna ger."

Tror någon har sagt detta men om man har TVÅ stycken minnes moduler i ett I7 moderkort får man inte TRIPPLE CHANNEL = förlorade prestanda.

6 x 6 = no tripple channel
2x2x2 = tripple channel.

Sen kan "Fiende" gärna skicka en länk på en skärm med 1 MS som inte är GTG.


signatur

a"C"RED -

Skrivet av Brandter:

Känns som att man inte bryr sig om full AA, bara en penisförlängare imo. Håller mig fortfarande till Nvidia.

AA gör ju verkligen hur mycket som helst.

TÄnk vad 4x AA skulle gjort i GTA IV t ex.


signatur

[Amd x2 6000+][4850][3gb ram][Corsair vx550w]

Medlem

idioterna glömde OS -.-

Lyssna nu noga, för så här är det alltså. Det är skillnad på tjao, säg en trimmad volvo och en ferrari. Amen jag menar alltså det kvittar ju hur fort den dära volvon blåser förbi den är fortfarande bara en äcklig volvo. Herregud, hah så uppenbart. Och riktiga monster kostar lite mer pesetas, sånt finns inte i en fattig students vokalbulär, såklart, men det är så det är tänkt att vara. Only the best men get to play with the best toys. Som man brukar säga. Blir ni gråtfärdiga av att stå utanför? Nämen oj då! Sluta drömma pojkar, era budgetkit är inga monster även fall de klackar toppen i crysis eller vad ni vanliga människor nu använder som en måttband (eller ska man säga måttremsa, HA! Jag är bara för mycket, så skön.$$) när ni mäter ert status. Det är skillnad på att prestera likt ett monster med en fräsh stil och att verkligen vara ett monster. Era sönderbrända propellernästen i hårdplast ÄR monster! Känn på den, fattiglappar. Haha! Där fick ni allt.

Medlem

har sjalv en skarm for 2000 och sjalva datorn ar nog inte ens vard helften. den klarar iaf cod 2.. nastan inte lagprisdata for 9000 ay.. ( skrivet pa psp)

Medlem

Haha, fattar ni inte? Detta e ett arbete skribenten har gjort i en datakurs för gymnasiet, eller nybörjarkurs för IT, där man ska bygga ihop sitt egna datasystem.
Så jävla uppenbart, haha. Ignorera bara hela den här artikeln för den e inte realistisk på nåt sätt

Medlem

Alltså, det var längesedan jag spelade på datorer, men behöver man inte saker som nätverkskort, ljudkort och dvd/blu ray-spelare nu för tiden?

Medlem

För många sorliga avundsjuka själar här, den saken är klar.

Testpilot

Tycker det var en bra artikel med några smådetaljer som kan förbättras

* Monstermaskinen ska ju givetvis ha SSD diskar
* Den kraftfulla maskinen hade på tok för klent grafikkort , 4870 eller bättre hade passat mycket bättre.
* Lågpris ska ha bättre kort , 4850 hade passat där istället.

Ytterligare detaljer:
* Nån klagade på cosmos lådans kylning på diskar , såklart ska du stoppa in 4in3 moduler i den som har inbyggda 120mm fläktar annars ber du om problem.
* Ytterligare priskategorier är en bra grej att ha i framtiden.
* Skärmar vet ja inte riktigt om man ska ha med i ett paket , men det var ett bra initativ med helt komplett maskin , fast då kanske man ska inkludera mus/keyboard och operativ också.

Medlem

Satt och fixade ihop ett eget paket, med hänsyn till att ingen skärm behövs och detta är PRESTANDA mot peng.

http://www.prisjakt.nu/optimize.php?p=294113,213357,319354,26...

Medlem

hallå, är ni intelsponsrade eller?

Medlem

blev rätt besviken av vad som plockats fram faktiskt...
finns väl inga människor med sunt förnuft som köper datorer för 20 000+ ?

hade hoppats på flera alternativ mellan prisklasserna 5000- 15 000, och inte att man inkluderar en skärm i det priset..

det verkar som att någon har fått orgasm av o sitta o lägga ihop det dyraste dom kan hitta när dom la in "monsterdatorn" , en monsterdator ligger på runt 20k, enligt mig själv.

Medlem

Många som inte fattat vitsen med artikeln. Detta är inte en most bang for the buck dator. Detta är ingen budget dator. Detta är det svinigaste dyraste as som "finns" f.n.

Vilket är coolt.

Jag blir helt till mig av tanken på vad jag som spelgrafiker skulle kunna göra med monsterdatorn som målplattform.
Synd bara att vi måste anpassa allt efter budgetdatorn.

Medlem

jag köpte själv en core i7 förra veckan för 12.000 kronor!

Skriv svar