Att göra en bra podcast

Medlem
Att göra en bra podcast

... är verkligen inte lika lätt som jag hoppats på. Jag sitter här och försöker klippa ihop en 80 minuter intervju till en ungefär 20 minuter podcast som är lättlyssnad, kontinuerlig och intressant. Men det hela håller på att ta en sådan enorm tid. Jag har lyssnat på alla möjliga podcasts under de senaste åren och hört många olika stilar på podcastinnehåll men när man själv sätter sig ner och försöker är det inte alls lika lätt som det låter. Den stil jag försöker efterlikna är den som This American Life, Radiolab och A Life Well Wasted använder sig av, dvs ganska tungt men mästerligt redigerade stycken som kontinuerligt berättar personers berättelser men förmedlar fakta samtidigt, och får åhöraren att sitta som klistrad. Men vilka stycken ska jag fokusera på och i vilken ordning ska de vara? Vad ska tas bort och vad ska behållas? Hur ska jag få ihop det till en kontinuerlig berättelse? Och hur lyckas jag få en slutprodukt som är intressant?

För jag har en vision om hur det skulle vara... jag vet bara inte hur jag tar mig dit. Just nu känner jag starkt igen mig i det som Ira Glass (This American Life) beskriver i en intervju. Podcasting är något helt nytt för mig och jag känner mig ganska borttappad i denna nya värld. Förhoppningsvis lyckas jag ändå och bli klar med podcasten inom veckan och då dyker den självklart upp här på bloggen (som har stått tom allt för länge).

#blogg

Att göra en bra podcast

Vad är det för slags podcast?


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Jag är rätt så lost när det gäller podcasts:)

Medlem

Det är tanken att det ska vara en engångsgrej då jag gjorde en intervju med ett litet spelutvecklingsteam. Jag vill undvika den typiska Q&A formen och istället klippa om det som ett kontinuerligt berättande från utvecklarna. Jag håller vilka de är hemligt för tillfället men kan hinta på att de är en av vinnarna i IGF's studenttävling.

1
Skriv svar