Typsnitt på Dogtags?

Medlem
Typsnitt på Dogtags?

Tjo! Är det någon som vet vad amerikanska dogtags har för typsnitt/font på texten som står på brickorna?

Nån som kan se vad det e för typsnitt? Finns det i windows? vad heter fonten/typsnittet?
Bilder:
Dogtag1
Dogtag2
Dogtag3

Medlem

Hmm inte den blekaste du men Tahoma är nog ganska likt med storlek 10-12pt. Annars kan du testa denna fonten den är ju rätt snygg och så.

Medlem

Nej, det är inte Tahoma. Serifferna ser inte likadana ut. Om du trycker ihop Sheffield kommer du ganska nära men inte fullt ut

Medlem

Ah tackar så mycket.. Det är så att jag tänkte beställa dogtag på www.slimcase.se men insåg nu att deras typsnitt har inte alls samma namn som det har i windows.. plus att man får inte se hur de olika typsnitten ser ut :/ riktigt illa. Någon som vet något annat ställe som kan göra sådan här gravyr på dogtags. Som man kan beställa på hemsida lr så.

Medlem

Gå till nån smycke affär istället? Mycket enklare.. Skaffa en tom dogtag så ska de nog kunna fixa till nått åt dig som du blir nöjd över. Sen är det väl inte så viktigt om det inte stämmer till 100% på hur stilen är? Knappast så många som skulle se skillnad tror jag.

Medlem
Skrivet av Qrush:

Gå till nån smycke affär istället? Mycket enklare.. Skaffa en tom dogtag så ska de nog kunna fixa till nått åt dig som du blir nöjd över. Sen är det väl inte så viktigt om det inte stämmer till 100% på hur stilen är? Knappast så många som skulle se skillnad tror jag.

Ne ja vet men ja tyckte slimcase.se var smidigt att man kunde beställa o så där.. men lite synd att det inte fanns "smakprov" på fonterna.

Var nere i normandie i somras och hittade såna där riktiga dogtags från ww2. Tänkte köpa några stycken som fanns på ett musem kallat "Dead Man's Corner Museum" Riktiga dog tags från soldater. Men det blev inte så..

Medlem

Aha ok aja jo det är ju lite synd. De borde ju visa några iallafall. :/

Medlem

annars så har du ju en riktig och privat "dogtag" - din morsa eller farsa borde veta vart den finns.


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Medlem
Skrivet av Werzion:

annars så har du ju en riktig och privat "dogtag" - din morsa eller farsa borde veta vart den finns.

Jag har den på mig, men jag tycker amerikanska är fräckare med 2 brickor.

Medlem

Går ju att kolla slimcases typsnitt under typsnitt -> Visa typsnitt. Längst ner på sidan under bilderna

Medlem

Spana in http://www.armydogtags.com så kanske det finns mer information, eller fråga via mail osv.


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Inaktiv
Skrivet av Werzion:

annars så har du ju en riktig och privat "dogtag" - din morsa eller farsa borde veta vart den finns.

What? Vad då för nån?

Btw: Har inte amerikanska dog-tags typ svart skumgummi runt kanten dessutom?

Medlem

Jo det har amerikanska, det Werzion menar är födelsebrickor helt enkelt, varje människa som är född i sverige (på sjukhuset) får en sån bricka, där det står namn och liknande saker.

Vet iallafall att jag har en sådan någonstans


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

Såvitt jag vet kan man beställa svenska identitetsbrickor från skatteverket, mot en avgift på ett par kronor, om man tappat bort sin första då.


signatur
Medlem
Skrivet av Alcr:

What? Vad då för nån?

Btw: Har inte amerikanska dog-tags typ svart skumgummi runt kanten dessutom?

Bara på de nyare brickorna. Under andra världskriget hade dom inte något skydd direkt. Inte på dem jag fick se i normandie och på bilder så syns det inte. Ja tänkte beställa utan för det är snyggare tycker jag

Antikvitet
Skrivet av n0llk0ll0:

Ne ja vet men ja tyckte slimcase.se var smidigt att man kunde beställa o så där.. men lite synd att det inte fanns "smakprov" på fonterna.

Våra vänner på Slimcase gör riktigt snygga saker, så beställ dogtags därifrån du!

Fonterna kan du se här:
http://slimcase.se/?contentpage=information&id=9

Dessutom har jag hört från säkra källor att du kan välja en egen font om du tar kontakt med dem direkt. Det kan vara ett alternativ om du inte hittar en font du blir kär i direkt.


signatur

John Severinson, före detta chefredaktör - Läs min blogg

Inaktiv

Har kollat runt lite och tydligen så användes vanliga skrivmaskinstyper för att stämpla dogtags.

Prova och sök efter Vintage Typewriter, eller liknande, bland fontsamlingar så kanske du hittar en som passar. Den fonten du ska ha ska dock vara ren och fri från simulerat bläckbortfall.

1
Skriv svar