Medlem
Nageltrång

Hej,

Jag tänkte höra med er om någon har, har haft eller är erfaren om nageltrång?

För jag har haft det på ena stortån i kanske 2-3 år. Jag har gått till fotvården men det hjälpte inte mycket alls. Har inte opererat än för jag har hört att det oftast kommer tillbaka efter ett tag. Det gör så fruktansvärt ont. Vad ska jag ta mig till?

Tack
/Walt


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Medlem

Var hos en läkare för typ 10 år sedan och han klippte/skar av nageln som ställde till problem. Har sedan dess inte haft inte haft några besvär.

För att förebygga nagelproblem skall man tydligen försöka klippa naglarna så rakt så möjligt. "Rundar" man naglarna då de klipps kan de växa utåt i en mer konliknande form, d.v.s. växa ut mot sidorna och gå in mot huden.
(Det kan vara rent hokus pokus så bekräfta gärna denna metod om ni hört talas om den.)

Medlem

Jag har alltid klippt med runda kanter. Annars tar väl nagelkanten i strumpan?

Hur som helst. Jag hade slarvat ett tag med klippningen (brukar hålla det ganska bra) och fick för ett par dagar sedan lite varning på nageltrångt. Efter lite grävande och petande med kniv och sax så gick det att fixa till.

Youtube-proffs

Jag har aldrig haft problem med nageltrång som tur är. Men jjag är inte förvånad om jag kommer få det i framtiden. Jag sliter av mina naglar med en fet jävla tång, drar oftast med mig 2-3 gram kött från tån.


signatur

Calle säger att jag är influencer

Medlem

Karmalicious:
Jo, fast jag menade egentligen att man borde försöka att undvika att klippa av nageln i allt för skarpa vinklar ute i sidorna.

Polish: Låter som en bra teknik. Du slipper väl klippa dina naglar på... ja minst ett halvår

Medlem

Nageltrång botas, såsom många andra enklare åkommor, med ett varmt grötomslag eller färska grodblad som byts dagligdags, de drar ut infektionen på ett kick! Är inte örter fantastiska, så sej.


signatur

Livet är som en loppis, du kan hitta fynd i varje hörn!

Inaktiv

Hade stora problem med det på ena stortån för ett gäng år sen. 3 operationer löste problemet.

Medlem

Skönt å höra att några av er har botat det. För jag trodde ett tag att det inte gick att bota då många säger att det kommer tillbaka. Får väll bli en operation då... antar jag...

Men vad var det mer exakt de gjorde med tån vid operationerna?


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Medlem

Opererat 3 gånger. 1 gång på varje stortå och då 1 gång extra på den ena. Det som de gör är att de bedövar och sen klipper bort den delen som växer in. Vid ett tillfälle så "dödade" läkaren roten på nageln istället så att den inte skulle växa ut igen. Detta genom att klippa hela vägen ner och sen skrapa bort roten. Detta såg jävligt läskigt och äckligt ut men kändes ingenting så det är inga problem. Gör lite ont i efterhand när bedövningen släpper men det gör å andra sidan tandläkarbesök oxå.


signatur
Medlem
Skrivet av TixFrix:

Opererat 3 gånger. 1 gång på varje stortå och då 1 gång extra på den ena. Det som de gör är att de bedövar och sen klipper bort den delen som växer in. Vid ett tillfälle så "dödade" läkaren roten på nageln istället så att den inte skulle växa ut igen. Detta genom att klippa hela vägen ner och sen skrapa bort roten. Detta såg jävligt läskigt och äckligt ut men kändes ingenting så det är inga problem. Gör lite ont i efterhand när bedövningen släpper men det gör å andra sidan tandläkarbesök oxå.

Aj, ryser av att tänka på det. Kan tänka mig ungefär hur det känns utan bedövning då jag inte fick någon vid fotvården. Kallsvettades som fan och var påväg att svimma av smärta.

Men tack så jätte mycket grabbs!

/Walt


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Medlem

Efter vad jag läser här känns det inte som jag var på väg mot nageltrång, utan snarare en nagel som växte lite dumt.

Måste fråga alla som opererat och allt sådant: Hur blev det så? Nageln växer ju sakta. Märker man inte att det inte står rätt till? Ta det inte som kritik mot er person. Jag försöker bara förstå hur man får nageltrång en morgon.

Medlem

Hos mig växte den snett helt enkelt. In i sidan av tån. Problemet blir inte "allvarligt" direkt och man har ju ont i kroppen här och där ibland men smärtan avtar efter en tid. Det kan vara en anledning till varför man väntar och ser hur det blir med tån som strular.

Medlem

Har opererat på ena tån, gjorde förjävligt ont även med sprutbedövning.


signatur

<3

Medlem

Som sagt så är det inte så jättemycket problem först utan det är faktiskt först när det är ett helvete som man märker av det. Kan göra lite ont i sidan av tån till och från innan. Den växer liksom i sidled känns det som ibland. En anledning till att man kan få det är att man har lite för små skor. Det är inte så att de är för små så att det gör ont men de passar precis och är lite dumt formade och om man har dem på sig länge och ofta så blir det så att när nageln växer så pressas den i en annan riktning.

Sen är man ju lite /st00pid oxå.


signatur
Skägg.
10 Chambers

Började få problem med stortånaglarna i mellanstadiet, idag är jag 25 och har fortfarande problem. Nu var det många år sedan, men jag har ryckt naglarna hos doktorn ett antal gånger på varje fot, det hjälpte aldrig eftersom de växte ut lika fel. Vad jag förstår kan man ta bort nageln helt, men jag har aldrig kommit till skott.

Och Serge, grodblad? Funkar verkligen det?


signatur
Medlem
Skrivet av Karmalicious:

Efter vad jag läser här känns det inte som jag var på väg mot nageltrång, utan snarare en nagel som växte lite dumt.

Måste fråga alla som opererat och allt sådant: Hur blev det så? Nageln växer ju sakta. Märker man inte att det inte står rätt till? Ta det inte som kritik mot er person. Jag försöker bara förstå hur man får nageltrång en morgon.

Det hela började med att jag klippte naglarna med "nageltång" och kände en vass kant på vänstra sidan av stortånageln, så jag drog av den lilla biten och drog med en bit av roten på sidan av stortån (insidan brevid granntån). Så det blev lite öppet dör och började blöda. Men när det var över så trodde jag inte att det var någon fara.

Efter kanske 1-2 veckor så blev det infekterat och insidan av stortån började svullna. Därefter växte nageln in i svullnaden på något sätt.

Är så jäkla arg på mig själv att jag var så slarvig och inte tänkte på infektion och svullader, följderna. Grr! *ger mig själv en käftsmäll*


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Medlem
Skrivet av spiken:

Och Serge, grodblad? Funkar verkligen det?

Det han har skrivit innan är inte direkt serist så jag antar att detta inte är så seriöst heller.


signatur

dom förnedrar hela Gamer-world!!!

Medlem
Skrivet av Zelaxe:
Skrivet av spiken:

Och Serge, grodblad? Funkar verkligen det?

Det han har skrivit innan är inte direkt serist så jag antar att detta inte är så seriöst heller.

Tro mig, grodbland fungerar. Vi människor borde försöka återkoppla våra kroppar med naturen, såsom de varit i tusentals år. Istället för att proppa i oss massa kemikalier som något läkemedelsföretag testat fram på djur.


signatur

Livet är som en loppis, du kan hitta fynd i varje hörn!

Medlem

Jag gick igenom 3 operationer. Första gången på ena stortån, och då klippte dom bort typ en fjärdedel av nageln på den affekterade sidan. Detta var dock ingen bra lösning. Dels för att bedövningen inte funkade bra så det var helt sjukt smärtsamt, och dels för att eftereffekten inte löst sig ännu, nageln växer skitkonstigt och kommer kanske aldrig bli helt normal igen.

De andra två gångerna var först på den andra tån, denna gång var den en annan läkare som hjälpte mig och kan klippte inget utan skrapade och donade bara och resultatet blev mycket bra. Tredje gången var på första tån igen, fast på andra sidan och det fixade sig tack vare samma läkare. Det enda negativa är att det 1. Gör ganska ont när man får bedövningssprutan, nålen går rakt in i tån på ovansidan, och 2. Det gör fett ont efteråt. Det som hjälper då är dubbla alvedon/ipren, ett stycke läder eller tyg att bita i, någon snabb men aggresiv musik och så något valfritt slakta spel. CS, Quake, unreal eller liknande. Detta hjälper bättre än man tror

Sry för necropost


signatur

Knasterband2 skrev:
Ungefär hur läskigt är det? Måste veta, för jag var nära på att bajsa på mig när jag försökte spela demot till AvP2

Medlem

Hur exakt får man nageltrång?


signatur

hejsanhejsanhejsan

Medlem

Har haft det i många år, gjort 2 operationer och det har inte hjälpt. Så nu ser stortårna inte så fina ut (har det på båda fötterna) Ständigt inflamerade specielt på vänstra stortån på vänster sida. Får väl testa tillslut det som serge säger, är skeptiskt men vafan.. detta börjar bli jobbigt =/

Medlem
Skrivet av Loading:

Har haft det i många år, gjort 2 operationer och det har inte hjälpt. Så nu ser stortårna inte så fina ut (har det på båda fötterna) Ständigt inflamerade specielt på vänstra stortån på vänster sida. Får väl testa tillslut det som serge säger, är skeptiskt men vafan.. detta börjar bli jobbigt =/

Läs på om grodbladen för jag är inte så säker på att Serge är seriös

Du skulle annars kanske prova en annan läkare eller så kanske du går runt med för trånga skor eller något annat du ännu inte tänkt på?

Medlem

Mja mjo men vafan man vet inte om det fungerar om man inte provar ^^

Finns bara en kirurgläkare där jag bor, och orkar inte ta mig nån annanstans (lat) Trånga skor har jag inte för då skulle jag inte kunna gå med tanken på mina nagelproblem. Men jag är inte den som går runt och tycker synd om mig så jag klarar dagarna bra :>

Medlem

ah, bra tips på att klippa dom raka!
har inte haft det än, men ligger i risk zonen, nagel bitare/pillare som man är


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Har haft det i högra tån i några år nu, jag klipper bort när det gör ont.


signatur

||||||||||||
||||||||||||

Medlem

Är nageltrång vanligt på något sätt?
Låter ju skit hemskt o operera tån.


signatur

Rawr

Medlem

Har även hört att man kan klippa nageln i en lätt V form, så att sidorna på nageln börjar växa in mot mitten istället för ut på sidorna. Om ni förstår hur jag menar?


signatur

[size="15"]Ugh!?[/size]

Medlem

/\ så =D


signatur

Rawr

Medlem
Skrivet av WaltX:

Hej,

Jag tänkte höra med er om någon har, har haft eller är erfaren om nageltrång?

För jag har haft det på ena stortån i kanske 2-3 år. Jag har gått till fotvården men det hjälpte inte mycket alls. Har inte opererat än för jag har hört att det oftast kommer tillbaka efter ett tag. Det gör så fruktansvärt ont. Vad ska jag ta mig till?

Tack
/Walt

Jag har haft nageltrång och blev opererad innan. Sedan dess kom det tillbaka lite på andra tån men det gick över av sig själv.

Ett tips är att inte klippa nageln över huvud taget. Om du klipper för djupt så blir det bara värre. Det är bara att försöka härda ut tills nageln växt så långt att de tryckt undan skinnet på sidan. Så om du ska klippa så låt det vara långt (några millimeter längre än skinnet) på sidorna,

Börjar det blöda så se till att hålla det rent och tvätta det varje dag. Annars kan de bli infekterat som det blev med mig. Då är ska du byta förband och tvätta såret varje dag. Blir det värre så gå till en läkare och få antibiotika. Hjälper inte det så blir du opererad.

Operera tån var inte hemskt; Lokalbedövning, 10 minuter och sedan har du ett stort bandage över tån.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem

Oj, den här tråden måste ruttna. Nageltrången har jag lämnat bakom mig. Skönt att det är över


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

12
Skriv svar