Datorn fryser/Hänger sig helt!

Medlem
Datorn fryser/Hänger sig helt!

Hej!

Köpte ny dator för snart 2 veckor sedan och nu har jag redan bekymmer. =( Ha inte hittat någon med riktigt samma bekymmer här så tänkte det var lika bra att dra upp en tråd. Jo, alltså.. Jag fick igång allt och inga bekymmer alls, men sedan när jag skulle börja spela spel så går det bara att spela i ca. 10-30 minuter sedan fryser datorn ihop och jag kan inget annat göra än att trycka på reset på datorn. Hjälper inte att trycka på ctrl-alt-delete. Jag kollade Temperaturerna på moderkort, Processor och Grafikkort och d ligger på normala temperaturer när man kollar ute i windows iaf.. CPU: 46 C, MB: 38 C och GPU: 49 C. Någon som har nåt förslag om va det kan vara för fel?

//Slaughter83

ASUS M2N32 WS Pro
AMD Athlon 64 X2 5000+
ASUS GeForce 8600GTS UltraSilenced
Kingston HyperX DDR2 800 Mhz 1024x2
HEC 550W Powersupply


signatur

ASUS M2N32 WS Pro AMD Athlon 64 X2 5000+
ASUS GeForce 8600GTS US Kingston HyperX 2048MB 800Mhz DDR2

Medlem

Tanka
Låter ju som värme problem. Vanligt är väll, en kylfläns lite slarvit monterat, glömd kylpasta, fläktar som inte snurar riktigt. Du får inga artifacter eller massivt hack innan de kraschar?

http://www.techpowerup.com/downloads/385/ och kolla hur varm din CPU bli. Kör 3dmark och logga GPU temperaturen.
CPU:n bör ligga under 60grader i load, och GPU bör typ ligga under 80.

ASUS GeForce 8600GTS UltraSilenced? Passivt kyld eller?

Inaktiv

Kolla kylpasta på både CPU och GPU. Det finns en till krets som kan bli överhettad det kylda chipset på moderkortet. På med kylpasta där också om det inte redan sitter. Den senaste jag kollade hade de satt på tre ojämnt fördelade klickar på CPU något sligliknande klet så det var bara att fixa själv i vanlig ordning. Detta bör man alltid kolla när man köpt nytt anser jag, eftersom det slarvas duktigt. Att det är överhettning kan man vara nästan 100 procent säker på.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Medlem

Nä, jag får inga problem före.. Det bara hugger fast mitt i allt.. Ha testat programmet på länken du skicka och stressat CPUn. Den kom upp i 59 grader efeter 10 minuter och efter 15 minuter låg den på 62 grader. Det här grafikkortet har jag: http://se.asus.com/products.aspx?l1=2&l2=6&l3=514&l4=0&model=...

Och det här moderkortet: http://se.asus.com/products.aspx?l1=3&l2=101&l3=300&l4=0&mode...

Så kör helt utan fläktar på både Grafikkort och moderkort. Nu ha jag även kört 3Dmark och såg att GPUn steg till 58 C men sen såg jag även att d fanns en temperatur i nvidia monitorn som heter Nforc.. Vad är Nforce på grafikkortet för något? Jag är helt säker på att det är det som är bekymmret eftrsom den låg på 133 C innan 3Dmark och 158 efter 3Dmark.. Så vad är det och kan man åtgärda det?

// Slaughter83


signatur

ASUS M2N32 WS Pro AMD Athlon 64 X2 5000+
ASUS GeForce 8600GTS US Kingston HyperX 2048MB 800Mhz DDR2

nj
Medlem

nForce är moderkortskretsen, så det är förmodligen moderkortet som blir lite överhettat, särskilt med tanke på att både det och grafikkortet körs passivt kylt och grafikkortet har sin enorma kylfläns som hänger över moderkortets kylsystem.

Hur har du det med fläktar i chassit för ventilation?

Medlem

Jag har en 120mm fläkt fram i lådan och en 120mm fläkt bak.. Så jag tycker att luftflödet borde vara okej. Men jag läste något om att man kunde svänga på grafikkortets fläns så den blev uppåt istället. Men måste man köra grafikkortet i PCIe 1 porten om man bara kör ett grafikkort? annars blir det svårt att få dit flänsen andra vägen. Men jag vet inte.. Blev ju ett jobbigt problem att lösa nu. =/ Hoppas nån har ett bra förslag iaf.. Kanske skulle vara bättre med en rymligare låda?

// Slaughter


signatur

ASUS M2N32 WS Pro AMD Athlon 64 X2 5000+
ASUS GeForce 8600GTS US Kingston HyperX 2048MB 800Mhz DDR2

Medlem

Ja, men man vet ju i alla fall vad som e felet nu, så får väl höra av mig till ASUS Support och fråga vad dom har för förslag, kanske man kan pilla bort kylningen till chipsetet och få dit nya kylpasta, kanske fungerar. får höra vad ASUS har att säga.. E det enda jag kan komma på nu i alla fall.

// Slaughter


signatur

ASUS M2N32 WS Pro AMD Athlon 64 X2 5000+
ASUS GeForce 8600GTS US Kingston HyperX 2048MB 800Mhz DDR2

Inaktiv

Hm kör du utan fläkt på CPU och GPU är det det som är problemet. Fläktlös kylning ger i princip alltid problem med överhettning, och då menar jag alltid.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Medlem

Jamen. Jag kör ju inte utan på CPUn.. Bara på GPUn och Moderkortet.. Men verkar ju va chipsetet som blir för varmt. Allt annat har ju lagom temperatur. Så e ju antagligen där problemet sitter.. Nå, får väl se om d löser sig..


signatur

ASUS M2N32 WS Pro AMD Athlon 64 X2 5000+
ASUS GeForce 8600GTS US Kingston HyperX 2048MB 800Mhz DDR2

Inaktiv

Har sett att tillverkarna har börjat sätta på kylpasta även på chipset. Men många gånger har det inte gjorts. Hade samma problem en gång och satte då på pasta på chipset och då försvann problemet. Satte även på en liten fläkt som inte gör så mycket nytta men i alla fall.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Medlem

Du menar att du plockade bort chipsetkylningen och satte kylpasta emellan? Jag funderar på att pröva det,, men det innebär en hel del krångel på det här moderkortet. Om du har kollat vilket jag har så förstår du..=) Jag hade ett liknande bekymmer på ett Gigabyte moderkort förut.. men då började windows hacka och jag läste runt och fick reda på att d kunde va chipsetet som blev varmt. Så jag bytte ut fläkten och flänsen till en värsting fläns från Zalman och d löste problemet. Men som sagt.. är lite mera avancerat på detta kort. Men får se, jag har mailat ASUS om problemet och skulle få svar av dom inom 48 timmar.. Så ska se vad dom föreslår. Men tack så länge.. Jag hör av mig igen och berättar hur det går.


signatur

ASUS M2N32 WS Pro AMD Athlon 64 X2 5000+
ASUS GeForce 8600GTS US Kingston HyperX 2048MB 800Mhz DDR2

Medlem
Skrivet av Slaughter83:

Du menar att du plockade bort chipsetkylningen och satte kylpasta emellan? Jag funderar på att pröva det,, men det innebär en hel del krångel på det här moderkortet. Om du har kollat vilket jag har så förstår du..=) Jag hade ett liknande bekymmer på ett Gigabyte moderkort förut.. men då började windows hacka och jag läste runt och fick reda på att d kunde va chipsetet som blev varmt. Så jag bytte ut fläkten och flänsen till en värsting fläns från Zalman och d löste problemet. Men som sagt.. är lite mera avancerat på detta kort. Men får se, jag har mailat ASUS om problemet och skulle få svar av dom inom 48 timmar.. Så ska se vad dom föreslår. Men tack så länge.. Jag hör av mig igen och berättar hur det går.

Tror tyvärr inte du får ut så mycket av att prata med Asus, ta istället dom tips du får här!

Applicera lite kylpasta, se till att fläkten bak i chassit är utblås och den fram inblås så att du får en fin genomströmning.

Kolla en extra gång så att inte flänsar glappar med chippet på ditt grafikkort,


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem

Hmm, det måste vara felläsning av chipset temperaturen. Vid 158 C, rör du kylflänsen då bör det kännas som en spisplatta^^. Normalt temperatur är runt 40 +-10, och jag har för mig den ska tåla upp mot 100 C men allt över typ 70C i load är onormalt.

Men det luta ändå mot en för varm nordbrygga med tanke med
den passiva kylningen, av både Moderkortet och grafikkortet.

Men du kan ju göra ett litet medans du väntar på svar.

Stäng av datorn, låt den svalna en 30 min, anteckna nForce temperaturen (helst via BIOS) kör 3dmark 06 tills den kraschar. Anteckna hur lång tid de tog. Gör gärna ett par testrun.

stäng av och öppna fönsterna och få ner temperaturen vid datorn med en 10-15 grader. Gör samma sak igen, förlängde det krasch tiden? Hur mkt ändrades chipset temperaturen mellan de olika uppstarterna? Jag skulle kört med öppen låda vid testerna.

Sen få du kolla om testerna ger väntat svar, dvs när det är svalt tar de längre tid för en krasch att inträffa och visse verse vid normal varmt rum.

Medlem

Hej igen allihopa! Jag mailade förut till internetbutiken och skrev om mitt problem och det enda jag fick till svar var att skicka tillbaka kortet och en beskrivning på hur jag skulle gå till väga. Så jag skicka tillbaka kortet och det gick 1 vecka, det gick 2 veckor utan att dom hörde av sig. Så jag mailade och frågade hur det gick, dagen efter kom svaret, vi väntar på ett nytt moderkort från leverantören, borde komma nästa vecka. Så idag anlände mitt nya moderkort och nu blev jag just klar med ihopskruvandet och tadaaa.. chipset 47 grader. Så nu fungerar min dator som den ska. Har även ändrat i bios så att jag kör min Secondary PCIE 16X som primary så jag fick grafikkortet långt ner i lådan. Nu verkar allting fungera som det ska iaf. Så nu e man glad igen.. jiihaa.. tack för alla tips och råd!

// Jocke


signatur

ASUS M2N32 WS Pro AMD Athlon 64 X2 5000+
ASUS GeForce 8600GTS US Kingston HyperX 2048MB 800Mhz DDR2

1
Skriv svar